Terug
Gepubliceerd op 14/03/2025

2025_GR_00163 - Kennisnemen van mededelingen. - Beslissing

gemeenteraad
di 11/03/2025 - 20:00 raadzaal stadhuis
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Ken Degreef, voorzitter; Jo De Ro, aangewezen-burgemeester; Tine Paredis, 1ste schepen; Jeroen Bergers, 2de schepen; Didier Cortois, 3de schepen; Christel Herbosch, 4de schepen; Katrien Vaes, 5de schepen; Laure Scheerlinck, 6de schepen; Jan Anciaux, 7de schepen; Faruk Akkus; Chantal Basoka Mubenga; Hans Bonte; Ferhat Ciftçi; Sandra Cornette; Fatima El-boubsi; Moad El Boudaati; Houari El Hannouti; Joost Jappens; Fatima Lamarti; Sammy Mahdi; Ntonga Mbami Monsempo; Elisa Muriqi; Alain Poot; Johan Serkeyn; Koen Somers; Sander Vandecapelle; Joris Willems; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Mimoun Benamar; Farah Boukhachkhach; Barbara de Bakker; Naïm El Hammouchi; Remy Esquiliche Esquinas; Assita Kanko; Nora Mouallali; Iris Van der Auwera

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2025_GR_00163 - Kennisnemen van mededelingen. - Beslissing 2025_GR_00163 - Kennisnemen van mededelingen. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De voorzitter van de gemeenteraad kan mededelingen doen vooraleer de eigenlijke zitting aanvangt.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 40 en 41 (gemeenteraad)
<p>Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt kennisgenomen van de mededelingen door de voorzitter:

Op zaterdag 1 maart 2025 verzoekt Moad El Boudaati om de gemeenteraad samen te roepen op dinsdag 11 maart 2025.

" Namens de Vooruitfractie en met de steun van verschillende collega-gemeenteraadsleden, verzoeken wij om de gemeenteraad samen te roepen op dinsdag 11 maart om 20u. Dit verzoek voldoet aan de vereisten van artikel 1, §4, 1° van het Huishoudelijk Reglement van de Gemeenteraad.

Motivatie:

De situatie bij de afvalintercommunale INCOVO baart ons grote zorgen. De dienstverlening naar onze inwoners toe staat onder druk door ernstige sociale en organisatorische problemen. De recente ontwikkelingen, waaronder het vertrek van de crisismanager en het ontslag van de algemeen directeur, hebben geleid tot een onzekere overgangsperiode. Bovendien worden er in deze fase belangrijke personeelsbeslissingen genomen met aanzienlijke financiële gevolgen voor de vennoten, waaronder de stad Vilvoorde.

De inwoners van Vilvoorde mogen niet de dupe worden van deze crisis. Het is essentieel dat het stadsbestuur transparant communiceert over de situatie en dat de gemeenteraad zijn rol als controleorgaan ten volle kan opnemen. Wij willen daarom op een constructieve en grondige manier dit dossier bespreken en zoeken naar duurzame oplossingen.

 Agenda

  1. Bespreking van de problemen bij INCOVO en toelichting over de recente beslissingen na het vertrek van de algemeen directeur.
  2. Versnelde installatie van gemeenteraadscommissies zodat de gemeenteraad optimaal functioneert en dossiers efficiënter voorbereid kunnen worden.

 Voorstellen van beslissingen inzake INCOVO

  • De gemeenteraad beslist dat alle relevante informatie van de voorbije drie jaar met betrekking tot de werking van de Raad van Bestuur van INCOVO ter beschikking wordt gesteld aan de raadsleden. Dit omvat onder meer agenda’s en verslagen van de Raad van Bestuur en Algemene Vergadering, beleidsdocumenten, beslissingen van de directeur, verslagen van personeelsvergaderingen en rapporten over welzijn en gezondheid op het werk.
  • De snelle bijeenroeping van de bevoegde gemeenteraadscommissie om de voorzitter, (waarnemende) directeur en de afgevaardigde mandatarissen van Vilvoorde voor de periode 2019-2025 te horen.
  • De gemeenteraad geeft het College van Burgemeester en Schepenen opdracht om een onafhankelijke audit te laten uitvoeren naar de situatie bij INCOVO, met bijzondere aandacht voor:
    1. het financiële beleid;
    2. het personeels- en welzijnsbeleid;
    3. het sociaal overleg;
    4. de samenwerking met de gemeente Grimbergen en Interza;
    5. de naleving van de regels inzake governance.

 Voorstellen van beslissingen inzake gemeenteraadscommissies

Het Huishoudelijk Reglement van de Gemeenteraad voorziet in de oprichting van gemeenteraadscommissies, zoals bepaald in het Decreet Lokaal Bestuur. In tegenstelling tot de meeste andere lokale besturen is dit in Vilvoorde nog niet gebeurd. Gezien de veelheid aan dossiers en de noodzaak van grondige voorbereiding, is het aangewezen om deze procedure tijdens de gemeenteraad van 11 maart af te ronden. Zo kan de gemeenteraad zijn controlerende en beleidsvoorbereidende rol optimaal vervullen in het belang van de Vilvoordenaars.

 Wij vertrouwen erop dat dit verzoek serieus wordt genomen en dat de gemeenteraad de kans krijgt om deze belangrijke kwestie in alle openheid en grondigheid te bespreken.

 Wij verzoeken u vriendelijk om alle nodige stappen te ondernemen om deze samenroeping te organiseren en de overige gemeenteraadsleden tijdig te informeren."

Artikel 19 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de voorzitter verplicht is de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden of van het college van burgemeester en schepenen. 11,6 raadsleden van de 35 volstaat. Er zijn 13 verzoeken dus het aantal is behaald. Het verzoek is ontvankelijk.