Terug
Gepubliceerd op 05/05/2025

2025_GR_00230 - Beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen – 2024/00437. - Beslissing

gemeenteraad
ma 28/04/2025 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ken Degreef, voorzitter; Jo De Ro, burgemeester; Tine Paredis, 1ste schepen; Jeroen Bergers, 2de schepen; Didier Cortois, 3de schepen; Christel Herbosch, 4de schepen; Katrien Vaes, 5de schepen; Laure Scheerlinck, 6de schepen; Jan Anciaux, 7de schepen; Faruk Akkus; Chantal Basoka Mubenga; Hans Bonte; Farah Boukhachkhach; Ferhat Ciftçi; Sandra Cornette; Barbara de Bakker; Fatima El-boubsi; Moad El Boudaati; Naïm El Hammouchi; Houari El Hannouti; Remy Esquiliche Esquinas; Joost Jappens; Assita Kanko; Fatima Lamarti; Ntonga Mbami Monsempo; Nora Mouallali; Elisa Muriqi; Alain Poot; Johan Serkeyn; Koen Somers; Sander Vandecapelle; Joris Willems; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Mimoun Benamar; Sammy Mahdi; Iris Van der Auwera

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00230 - Beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen – 2024/00437. - Beslissing

Aanwezig

Ken Degreef, Jo De Ro, Tine Paredis, Jeroen Bergers, Didier Cortois, Christel Herbosch, Katrien Vaes, Laure Scheerlinck, Jan Anciaux, Faruk Akkus, Chantal Basoka Mubenga, Hans Bonte, Farah Boukhachkhach, Ferhat Ciftçi, Sandra Cornette, Barbara de Bakker, Fatima El-boubsi, Moad El Boudaati, Naïm El Hammouchi, Houari El Hannouti, Remy Esquiliche Esquinas, Joost Jappens, Assita Kanko, Fatima Lamarti, Ntonga Mbami Monsempo, Nora Mouallali, Elisa Muriqi, Alain Poot, Johan Serkeyn, Koen Somers, Sander Vandecapelle, Joris Willems, Vera Boudry
Stemmen voor 29
Hans Bonte, Johan Serkeyn, Fatima Lamarti, Jo De Ro, Katrien Vaes, Jan Anciaux, Didier Cortois, Moad El Boudaati, Barbara de Bakker, Faruk Akkus, Chantal Basoka Mubenga, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Remy Esquiliche Esquinas, Ntonga Mbami Monsempo, Nora Mouallali, Tine Paredis, Alain Poot, Christel Herbosch, Fatima El-boubsi, Joris Willems, Jeroen Bergers, Koen Somers, Joost Jappens, Assita Kanko, Sandra Cornette, Laure Scheerlinck, Elisa Muriqi, Ferhat Ciftçi
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Sander Vandecapelle, Farah Boukhachkhach, Naïm El Hammouchi
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00230 - Beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen – 2024/00437. - Beslissing 2025_GR_00230 - Beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen – 2024/00437. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Door de heer Oguz Sahin, met als adres Rue Jean Jaurès 6 te 4420 Saint-Nicolas, werd een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor het verbouwen van een eengezinswoning naar hotel (gedeeltelijk regularisatie - inplanting) aangevraagd.

Het betreft een perceel, gelegen in de Zennelaan 45 te Vilvoorde en met als kadastrale omschrijving: afdeling 2 sectie D nr. 272L3.
De aanvraag tot omgevingsvergunning omvat aanpassingen die betrekking hebben op gemeentewegen. Conform artikel 31 van decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

Beschrijving
Voor het pand in kwestie werd op 18 januari 2016 een stedenbouwkundige vergunning verleend voor het bouwen van een eengezinswoning. Het pand werd echter in strijd met de vergunning ingeplant voor de rooilijn. Voorliggende aanvraag betreft het regulariseren van het wederrechtelijk bouwvolume en het verbouwen van de eengezinswoning naar hotel. Hiertoe wordt ook een aanpassing van de rooilijn gevraagd. Namelijk een deel van het privaat perceel afstaan aan het openbaar domein en een deel van het openbaar domein toevoegen aan het private perceel, met name ter beschrijving van de Zennelaan  -Gendarmeriestraat, reeds een aangelegde weg met een openbaar karakter. 

De bestaande rooilijn wordt gewijzigd, voorliggende aanvraag voorziet in het vergroten van het private perceel met een oppervlakte van 6,45 m². Het getroffen perceel is kadastraal gekend als afdeling 2 sectie D nr 272L3. De gronden die worden toegevoegd aan het private perceel worden in het schattingsverslag aangeduid in het geel. De gronden die aan het openbaar domein worden toegevoegd worden in het schattingsverslag aangeduid in het paars. De nieuwe rooilijn is aangeduid op het plan met een rode stippenlijn.

De waardevermeerdering van het perceel wordt geschat op 7 691,25 euro (zie schattingsverslag) op basis van de netto vergroting van het perceel. Er wordt echter gevraagd om alle delen van het private perceel die zich voor de gewenste rooilijn bevinden kosteloos over te dragen aan het openbaar domein als stedenbouwkundige last, bijkomend wordt als last voorzien dat geen rekening mag gehouden worden met de waardevermindering van het perceel ten gevolge van de overdracht van de gronden. Bijgevolg dient de waardevermindering ten gevolgen van afstand van grond aan het openbaar domein niet mee in rekening te worden gebracht bij de berekening. Hierdoor komt de stedenbouwkundige last omwille van de waardevermeerdering van het perceel op:  (7,65m² x 700€) + (6,05m² x 525€ / m²) = 8.531,25 €. Dit is de waardevermeerdering van het perceel 7 691,25 euro opgeteld met een last van 840 euro.

Openbaar onderzoek
Gedurende het openbaar onderzoek dat liep van 27 december 2024 tot en met 25 januari 2025 werden 8 bezwaarschriften ingediend. Het betreft 5 gebundelde/identieke bezwaarschriften en 3 losse bezwaarschriften. De bezwaarschriften handelen niet over de gewenste rooilijnaanpassing.

Adviezen
Onderstaande adviezen werden ontvangen:

  • Het advies van de Hulpverleningszone West is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Toegankelijk Vlaanderen is 'Geen bezwaar'. De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing.
  • Het advies van Toerisme Vlaanderen is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van De Watergroep is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van de stedelijke dienst Vastgoed is 'Geen advies'. De afstand van meerwaarde wordt met de tegenpartij opgevolgd, er is geen bijkomend advies van de dienst Vastgoed noodzakelijk.
  • Het advies van de stedelijke dienst Openbaar Domein en Mobiliteit luidt als volgt: 

De ombouw naar een hotel, wordt gemotiveerd met de aanwezigheid van een ziekenhuis in de onmiddellijke omgeving. Het ziekenhuis zal op korte termijn echter geherlokaliseerd worden naar de CAT-site, waardoor die insteek zal komen te vervallen.

Er wordt gewezen op de mobiliteitsimpact van de nieuwe functie, aangezien er meerdere gezinnen tegelijk kunnen logeren en er dus ook meer wagens verwacht kunnen worden dan bij een normale ééngezinswoning. Er worden echter geen bijkomende parkeerplaatsen gecreëerd op eigen terrein. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het inplanten van parkeerplaatsen op eigen terrein geen evidentie is omwille van de moeilijke bereikbaarheid vanaf het openbaar domein, zonder aanpassingen aan het openbaar domein. Momenteel is hier wel nog een goed bediende bushalte aanwezig, de vraag is of dit zo zal blijven na de verhuis van het ziekenhuis.

In de tuin worden 2 fietsenstaanplaatsen ingetekend, maar het is niet duidelijk hoe deze bereikbaar zullen zijn. Ze worden schijnbaar ook niet overdekt.

Aangezien er al geen parkeerplaatsen gecreëerd worden, zou een kwaliteitsvolle fietsenberging toch een mooie aanvulling zijn. De fietssnelweg is niet veraf. Wanneer in de toekomst het ziekenhuis verdwijnt, kan er misschien ingezet worden op fietstoerisme.

Er wordt slechts een beperkte infiltratiecapaciteit voorzien, omdat dit niet opgelegd werd bij de oorspronkelijke vergunning van het gebouw. Enkel de uitbreiding wordt in rekening gebracht.

Het zou echter beter zijn om rekening te houden met het volledige gebouw, zeker omdat het gebouw gelegen is in overstromingsgevoelig gebied. Op die manier kan de overloop naar de riolering gesupprimeerd worden en overbelasting van het gemengde rioolstelsel vermeden worden.

Daarnaast wordt de diepte van de bestaande overstortleiding ingeroepen als grond om louter ondergronds te infiltreren.

Als de capaciteit uitgebreid moet worden, kan er wel degelijk bovengronds geïnfiltreerd worden. De diepte van de overstortleiding is hierbij van weinig belang omwille van het principe van communicerende vaten. De infiltratievoorziening zal enkel wat dieper moeten uitgevoerd worden om de buis te ontvangen. Dit zou wel degelijk landschappelijk ingeplant kunnen worden in de rest van de tuin, die hiervoor groot genoeg is.

Bij de aanvraag zit zowel een aanpassing van de rooilijn, als een berekening van de waardevermeerdering en een belofte van afstand van meerwaarde. Die laatste is niet logisch.

Om het gebouw in huidige vorm te kunnen behouden, is inderdaad een rooilijnaanpassing noodzakelijk. Het plan werd vooraf afgetoetst met de dienst en stemt overeen met de laatste afspraken (alleen is de rode lijn van de nieuwe rooilijn niet overal duidelijk zichtbaar op het plan). Het blijft jammer dat het bestaande gebouw verkeerdelijk over de rooilijn ingeplant werd, maar de aanpassing van de rooilijn lijkt wel mogelijk omwille van de specifieke ligging aan een ruimer plein in plaats van een traditionele straat.

Het bestaande voetpad wordt hierdoor plaatselijk wel smaller, maar er blijft een breedte van 1,50 meter. Enkel ter hoogte van de aanwezige verlichtingspaal wordt de doorgang wat krapper.

De aanpassing van de rooilijn aan de bestaande rechtergevel wordt zodanig uitgevoerd dat nadien een de meest logische lijn verkregen wordt van gevel en tuin, zodat de nieuwe rooilijn ook in de toekomst duurzaam zal blijken.

Deze bijkomende aanpassingen betekenen wel dat, naast een privatisering van een deel van het openbaar domein ook een deel van het huidige privaat perceel zal toegevoegd worden aan het openbaar domein.

In plaats van een belofte tot afstand van meerwaarde, had dus eigenlijk een belofte tot gratis grondafstand toegevoegd moeten zijn.

VOORWAARDEN:

  • Er dient voorzien te worden in een kwalitatieve, overdekte fietsenstalling, die makkelijk bereikbaar is vanaf het openbaar domein, in plaats van de voorziene nietszeggende ruimte voor 2 fietsen in de tuin.
  • De infiltratiecapaciteit van de hemelwaterinfrastructuur wordt verhoogd, zodat de overstort naar de openbare riolering gesupprimeerd kan worden. 
  • De uitgebreide infiltratievoorziening dient bovengronds uitgevoerd te worden, zodat deze makkelijk bereikbaar is voor onderhoud, met een landschappelijke inpassing in de tuin. 
  • Op het nieuwe rooilijnplan dat zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad, moet de rode lijn die de nieuwe gewijzigde rooilijn weergeeft, overal duidelijk zichtbaar zijn.
  • De aanvrager zal de berekende waardevermeerdering van 7 691,25 euro moeten voldoen aan de stad. 
  • Daarnaast moeten alle delen van het private perceel, die zich na de rooilijnaanpassing nog steeds binnen de rooilijn bevinden, gratis afgestaan worden aan het openbaar domein.

Dit advies wordt gevolgd. Echter hebben een grootdeel van de voorwaarden geen betrekking op de wijziging van de gemeenteweg. De overige voorwaarden zullen behandeld worden bij de beslissing van de aanvraag tot omgevingsvergunning wat onder de bevoegdheid valt van het college van burgemeester en schepenen. De laatste 2 voorwaarden worden weerhouden. Het betalen van de waardevermeerdering wordt als last opgenomen bij de vergunning.

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer).
  • Omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

De aanvraag is in overeenstemming met de verordening voetgangersverkeer.

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Bij toepassing van artikel 31 van het omgevingsdecreet dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij moet rekening gehouden worden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Ligging
Voorliggende aanvraag voorziet in toevoegen van een deel van het privaat perceel aan het openbaar domein en een deel van het openbaar domein aan het private perceel, in navolging van de gewenste rooilijnaanpassing aan de gemeenteweg met openbaar karakter Zennelaan - Gendarmeriestraat. 

Breedte
Voorliggende aanvraag voorziet in openbaar domein met voldoende breedte voor fiets- en voetgangersverkeer, nl. 5,54 meter vanuit de as van de weg tot de nieuwe rooilijn. 

Opname in het openbaar domein
De aanpassing van de rooilijn aan de bestaande rechtergevel wordt zodanig uitgevoerd dat nadien de meest logische lijn verkregen wordt van gevel en tuin, zodat de nieuwe rooilijn ook in de toekomst duurzaam zal blijken. De opname past binnen de doelstellingen van het gemeentewegendecreet. 

Juridische grond

  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
  • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met al zijn wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
  • Omgevingsdecreet van 25 april 2014 en het bijhorend besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015.
  • Stedelijke gecoördineerde stedenbouwkundige verordening, zoals gewijzigd op 24 januari 2022.
  • Stedelijke stedenbouwkundige verordening mobiliteit van 24 januari 2022.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 40 en 41 (gemeenteraad)
<p>Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt kennisgenomen van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.

Artikel 2

De bestaande rooilijn wordt gewijzigd. De gewijzigde rooilijn zoals weergegeven op het rooilijnplan dat deel uitmaakt van de aanvraag tot omgevingsvergunning 2024/00437 (OMV_2024160672) wordt goedgekeurd mits voorwaarden. De rooilijn wordt aangepast naar de rode stippenlijn zoals aangeduid op het rooilijnplan. De paars aangeduide zone in het schattingsverslag wordt toegevoegd aan het openbaar domein en de geel aangeduide zone in het schattingsverslag wordt toegevoegd aan het private perceel. Het rooilijnplan en het schattingsverslag maken integraal deel uit van deze beslissing.

Lasten:

  • alle delen van het private perceel, die zich na de rooilijnaanpassing nog steeds binnen de rooilijn bevinden dienen gratis te worden afgestaan aan het openbaar domein.
  • de aanvrager zal de berekende waardevermeerdering van 7 691,25 euro moeten overmaken aan de stad;
  • de aanvrager dient als bijkomende last 840 euro over te maken aan de stad. Dit komt overeen met de minderwaarde dit ontstaat voor het perceel ten gevolge van de overdracht van gronden aan het openbaar domein.

Artikel 3

De ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg zoals weergegeven op de plannen en tekeningen die deel uitmaken van de aanvraag tot omgevingsvergunning 2024/00437 (OMV_2024160672) wordt vergund.