Met e-mail van 18 maart 2025, vraagt mevrouw Elisa Muriqi, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Volgens gegevens van de FOD Binnenlandse zaken zijn er jaarlijks “enkele duizenden” pogingen tot identiteitsfraude, waarbij mensen met een ‘look-a-like’-foto een identiteitskaart aanvragen. In maart 2024 lanceerde de toenmalige Minister van Binnenlandse zaken het “live enrollment” systeem.
Live Enrollment is het systeem waarmee lokale besturen zelf zorgen voor de pasfoto, die vervolgens automatisch wordt geïntegreerd in documenten zoals de identiteitskaart, paspoorten, kids-ID … De dienstverlening is gratis, de pasfoto voldoet onmiddellijk aan de vele strenge geldigheidsvoorwaarden en het is een nieuwe belangrijke stap in de strijd tegen identiteitsfraude.
Ik had daarom de volgende vragen:
- Hoeveel mensen maken gebruik van de pasfotobooth in het gemeentehuis van Vilvoorde? Indien mogelijk een opdeling per jaar vanaf de installatie tot heden.
- Zal er worden overgeschakeld in onze gemeente op het systeem van “live enrollment voor het nemen van pasfoto’s? Indien dit het geval is, is de impact hiervan bekeken op onze lokale middenstand?
- Heeft de gemeente inkomsten uit de genomen foto’s en indien dit het geval is wat zou de financiële impact zijn bij de overschakeling naar “live enrollment” voor het nemen van foto’s?
- Wat is de impact op het huidige contract dat we als gemeente hebben afgesloten voor de pasfotobooth, gezien “live enrollment” normaal gratis kan aangeboden worden?