Terug
Gepubliceerd op 28/11/2024

2024_CBS_03739 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Zone Houtem. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 25/11/2024 - 13:30 stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Fatima Lamarti, schepen

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2024_CBS_03739 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Zone Houtem. - Beslissing 2024_CBS_03739 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Zone Houtem. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op 29 juli 2024 werd de zone 30 in Houtem uitgebreid als één van de acties van het wijkcontract Houtem. De wijziging van de signalisatie op terrein vond plaats in augustus 2024. In het besluit van 29 juli 2024 werd de volledige Buitingstraat binnen de zone 30 gelegd. Voorheen behoorde de Buitingstraat ook al volledig tot een (aparte) zone 30. Zoals vermeld in het besluit van 29 juli 2024 is het de bedoeling dat de zone 30 volledig zal samenvallen met de bebouwde kom van Houtem.

Het oostelijk deel van de Buitingstraat kent echter geen bebouwing. Het is om deze reden niet mogelijk om de bebouwde kom uit te breiden tot de volledige Buitingstraat. Gezien de bebouwde kom van Houtem voor de rest geheel gelijkloopt met de zone 30 blijft het aangewezen om dit ook te doen in de Buitingstraat. Met voorliggende besluit wordt enkel in het westelijke, bebouwde deel van de Buitingstraat de zone 30 aangeduid.

Het blijft aangewezen om ook op het oostelijke, grotendeels onverharde deel van de Buitingstraat een maximale snelheid van 30 km/h in te stellen. De dienst Openbaar Domein en Mobiliteit adviseert dit te doen door de aanduiding van deze (onverharde) weg als landbouwweg. Dit verbiedt ook doorgaand verkeer en benadrukt het landelijk karakter.

De wijziging van de zone 30 en de invoering van een zone F99c/F101c (landbouwweg) vereisen een wijziging van het aanvullend reglement op het wegverkeer. De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit.

Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoƶrdineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • MinisteriĆ«le omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In het gebied 'perifeer Houtem' begrensd door:

  • de Haesendonckstraat ter hoogte van huisnummer 110;
  • de aansluiting van de Buitingstraat op de Grensstraat;
  • de Houtemsesteenweg ter hoogte van huisnummer 326;
  • de westelijke zijde van het kruispunt van de doorgaande Houtemsesteenweg met de doodlopende zijarm van de Houtemsesteenweg;
  • de oostelijke zijde van het kruispunt van de Houtemsesteenweg met de Woluwelaan;
  • de aansluiting van de Rollewagenstraat op de Houtemsesteenweg;
  • de aansluitende zone 50 in Steenokkerzeel op de Huinhovenstraat ter hoogte van de gemeentegrens;
  • de aansluitende zone 50 in Steenokkerzeel bij het zuidelijke einde van de Brembosstraat;
  • de aansluitende zone 50 in Steenokkerzeel aan het oostelijke einde van de Donckerstraat (overgang in de Donkerstraat in Steenokkerzeel);
  • de aansluitende zone 50 in Steenokkerzeel aan het oostelijke einde van de Boektsesteenweg;
  • de gemeentegrens aan het noordelijke einde van de Damstraat;
  • de Damstraat ter hoogte van huisnummer 80;

geldt:

  • het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C43 met zonale geldigheid.

Artikel 2

In het gebied genaamd Zone Houtem begrensd door:

  • de Kluitingstraat ter hoogte van huisnummer 19;
  • de Damstraat ter hoogte van aan huisnummer 180;
  • de aansluiting van de Steenmolenvoetweg op de Haesendonckstraat;
  • de Haesendonckstraat ter hoogte van huisnummer 110;
  • de Buitingstraat ter hoogte van huisnummer 44;
  • de Houtemsesteenweg ter hoogte van huisnummer 326;
  • de aansluiting van de Otto de Mentockdreef op de Damstraat;
  • de aansluiting van Schoewever op de Kluitingstraat;

geldt:

  • de zone 30 wordt afgebakend.

Het begin van de zone 30 wordt aangeduid;
ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door:

  • verkeersborden F4a;
  • verkeersborden F4b.

Artikel 3

In de zone Houtem-Grensstraat begrensd door:

  • de Grensstraat ter hoogte van de aansluiting met de Haesendonckstraat;
  • de Grensstraat ter hoogte van de zuidelijke erfscheiding van Grensstraat 44;

geldt:

  • de zone 30 wordt afgebakend.

Het begin van de zone 30 wordt aangeduid;
ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.

Dit wordt aangeduid door:

  • verkeersborden F4a;
  • verkeersborden F4b.

Artikel 4

In de zone Houtem-Oost begrensd door:

de aansluitingen van de Keiput, de Trekelsstraat (Karel) en de Schoolstraat op de Haesendonckstraat;
de aansluitingen van de Trekelsstraat (Karel) en de Hondenbergstraat op de Damstraat geldt:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt aangeduid door:

  • C21 met zonale geldigheid.

Artikel 5

In de zone Houtemveldstraat begrensd door:

de aansluiting van de Houtemveldstraat op de Damstraat geldt:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt aangeduid door:

  • C21 met zonale geldigheid.

Artikel 6

In de zone Buitingsstraat begrensd door:

de aansluiting van de Buitingstraat op de Damstraat/Houtemsesteenweg;
de aansluiting van de Buitingsstraat op de Grensstraat geldt:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt aangeduid door:

  • C21 met zonale geldigheid.

Artikel 7

In de zone Kruipinstraat begrensd door:

de aansluiting van de Kruipinstraat op de Damstraat;
de aansluiting van de Kruipinstraat op de Kluitingstraat geldt:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt aangeduid door:

  • C21 met zonale geldigheid.

Artikel 8

In de zone Hooigaardestraat begrensd door:de aansluiting van de Hooigaardestraat op de Damstraat geldt:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt aangeduid door:

  • C21 met zonale geldigheid.

Artikel 9

In de zone oude arm Haesendonckstraat begrensd door:

de splitsing van de Haesendonckstraat ter hoogte van huisnummer 81;
de splitsing van de Haesendonckstraat ter hoogte van huisnummer 57 geldt:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt aangeduid door:

  • C21 met zonale geldigheid.

Artikel 10

In het gebied 'landbouwzone Buitingstraat-Grensstraat' begrensd door Buitingstraat 44 en het kruispunt van de Buitingstraat met de Grensstraat geldt:

  • de weg wordt voorbehouden voor het verkeer van landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs.
Het begin van de voorbehouden weg wordt aangeduid; ook het einde van de voorbehouden weg wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
  • F99c;
  • F101c.

Artikel 11

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Zone Houtem, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 27 juli 2024;

Artikel 12

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.