Entreeplaza Sluisstraat
Op de gehele Sluisstraat geldt langs beide zijden een parkeerverbod. In de winter van 2023 werd de 'entreeplaza' van de Sluisstraat binnen het stadsontwikkelingsproject 4 Fonteinen afgewerkt. In april 2023 vond een terreinbezoek door de dienst Openbaar Domein en Mobiliteit en de lokale politie Vilvoorde-Machelen plaats. De politie pleitte hierbij voor de vervanging van de huidige signalisatie door een zonale aanduiding van het parkeerverbod. Dit moet onduidelijkheid op de plaza zelf (een kruispunt van een weg, paden en private toegangen) vermijden. Meer algemeen vraagt de politie één visie op de verschillende verkeerszones in en rond Watersite (autoluwe zone / parkeervrije zone / zone betalend parkeren). Voorliggend zonaal reglement biedt hier een antwoord op. De zone betalend parkeren (inclusief blauwe zone) wordt in een ander aanvullend verkeersreglement geregeld.
Daarnaast werd in februari 2024 een melding van een burger ontvangen over hinderlijk parkeren op de entreeplaza.
Autoluwe zone Watersite-zuid
In dezelfde winter van 2023 werd de Salangaanbrug geopend. De oostelijke toegang tot de voetgangersbrug bevindt zich in de autoluwe zone van de Steenkaai (aangeduid met borden F99a/F101a). Verkeer van bromfietsen (met uitzondering van speed pedelecs) en motorfietsen is in deze zone niet toegelaten. De maximale snelheid is er beperkt tot 30 km/h. De westelijke toegang tot de Salangaanbrug bevindt zich langs de Brusselsesteenweg. De toegang tot de autoluwe zone dient ook hier aangeduid te worden. Dit laat toe het gebruik van de Salangaanbrug door motorfietsen en bepaalde types bromfietsen te verbieden. De toegang tot de huidige autoluwe zone in Watersite is voorbehouden voor:
Daarnaast hebben ook volgende voertuigen toegang:
In juli 2023 werd een tweetal meldingen ontvangen over het gebruik van de lift van de Salangaanbrug door motors, waarbij men de motor niet uitschakelde. Dit zou zorgen voor een onaangename benzinegeur in de lift. Als reactie op een melding aan De Vlaamse Waterweg in juni 2023 werd door De Vlaamse Waterweg een bordje geplaatst in de lift dat de motor van het voertuig uitgeschakeld dient te worden.
Zowel De Vlaamse Waterweg als de dienst Strategische Projecten Stadsontwikkeling zien geen noodzaak om bromfietsen klasse A te verbieden in de autoluwe zone en op de Salangaanbrug. Dit laat toe dat ook bestuurders van bromfietsen anders dan speedpedelecs de Salangaanbrug kunnen gebruiken en deze toelating verkleint dus de omrijfactor op bepaalde routes voor gebruikers van bromfietsen klasse A. De dienst Openbaar Domein en Mobiliteit adviseert het toelaten van bromfietsen klasse A negatief. Het toelaten van bromfietsen (met bijhorend omgevingsgeluid) heeft een negatieve impact op de rust in de autoluwe zone en sluit niet aan bij de gewenste modal shift (van gemotoriseerd verkeer naar meer duurzame vormen van mobiliteit).
In 2024 werd gestart met de verdere aanleg van het Broekplein en van park Mondiale. Eerder (september 2021) was het Broekplein tussen Harensesteenweg en Steenkaai al aangeduid als autoluwe zone (borden F99a/F101a), aansluitend op de autoluwe zone van de zuidelijke Steenkaai. Met voorliggend besluit worden de bestaande autoluwe zones van de Steenkaai, Broekplein (deel) en Sluisstraat (deel) uitgebreid naar het gehele Broekplein tussen kanaal en Schaarbeeklei en naar de Harensesteenweg tussen huisnummer 286 en het kruispunt met de Balotstraat (Laure) en opgenomen in het aanvullend verkeersreglement voor het Centrum.
Autoluwe zone Watersite-noord
Op het Strategisch Overleg Stadsontwikkeling van 15 december 2023 werd de wenslijn voor fietssnelweg F1 in het Kanaalpark besproken. Vandaag ligt de wenslijn voor de verbinding tussen F1 en F214 in het Kanaalpark op een pad aan de zuidzijde van de Europabrug. Dit pad is relatief smal (2,5 meter) en passeert direct langs de ontspanningszones onder de brug (fonteinen en sportvelden) waardoor er conflicten kunnen ontstaan tussen recreëren en functioneel fietsverkeer. Een ander tracé voor de fietssnelweg wordt momenteel onderzocht, waardoor ook de Steenkaai tussen Vlaanderenstraat en Europabrug het karakter van een fietscorridor (richting 4 Fonteinen en de Budabrug) i.p.v. een fietssnelweg kan krijgen.
Met voorliggende wijziging van het aanvullend verkeersreglement wordt dit deel van de Steenkaai toegevoegd aan de reeds aangeduide autoluwe zone van de Steenkaai tussen Havenstraat en Europabrug. Het betreft een autoluwe zone (voorbehouden weg aangeduid met borden F99b/F101b) met een snelheidsbeperking tot 30 km/h en met een opdeling van het verkeer: voetgangers dienen in eerste instantie het lage deel te gebruiken; fietsers en bestuurders van een speed pedelec het hoge deel. Weggebruikers mogen echter het andere deel gebruiken op voorwaarde dat ze de doorgang vrijlaten voor de andere gebruikers. Spelen is toegestaan.
Zonaal parkeerverbod Kanaalpark
In de tweede helft van 2023 werd het zuidoostelijke deel van de Lange Molensstraat heraangelegd met brede trottoirs en plantvakken. In het deel van de Lange Molensstraat tussen de Vissersstraat en het Portaelsplein wordt het parkeren verboden. Dit deel van de straat wordt opgenomen in het zonale parkeerverbod dat al afgebakend werd in de Vissersstraat en het Kanaalpark.
Wijkcontract Far-West: uitbreiding zone 30
In juli 2023 werd het wijkcontract Far-West principieel vastgesteld. Er werd principieel besloten dat de bestaande zone 30 naar het westen uitgebreid zou worden tot aan de Zenne. De zone 30 wordt hierdoor uitgebreid met de Buyssestraat (Cyriel), Elsschotstraat (Willem), Willemsstraat (Jan Frans) (deel tussen Zenne en Hendrik I-lei), Radiatorenstraat, Kerkhofstraat en de Abeelstraat (deel tussen Zenne en Hendrik I-lei). Eerder toonde de verkeerspolitie zich al voorstander van deze relatief grote uitbreiding van de zone 30. De Willemsstraatbrug over de Zenne vormt hierbij een duidelijke toegangspoort tot de zone 30.
Het college besloot om aansluitend ook in wijk Centrum de Nowélei (Jean Baptiste) en de oostelijke Rooseveltlaan (Franklin) toe te voegen aan de zone 30. In het aanvullend verkeersreglement voor zone Centrum betekent dit een samenvoeging van de zone 30 'Centrum-West en Broek' en de zone 30 'Centrum-Oost'.
Voor het toevoegen van de Nowélei (Jean Baptiste) aan de zone 30 is de goedkeuring van de Vlaamse overheid (departement Mobiliteit en Openbare Werken) vereist.
Wijzigingen
De dienst Openbaar Domein en Mobiliteit legt een aangepast aanvullend verkeersreglement voor de zone Centrum voor. Hierin worden volgende wijzigingen opgenomen:
De wijziging van de bovenstaande zones vereist een wijziging van het aanvullend reglement op het wegverkeer. De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De signalisatie zal aansluitend in eigen beheer geplaatst worden door de dienst Stads- en Wijkonderhoud voor wat de gemeentewegen betreft.
Onderhavig reglement betreft zowel gemeentewegen als gewestwegen.
De wijziging van de zone 30 dient in afstemming met het Agentschap Wegen en Verkeer te gebeuren, waarbij elke wegbeheerder gecoördineerd de nodige wijzigingen dient door te voeren.
In de zone Centrum - West begrensd door:
worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de zone Centrum - Station begrensd door:
worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de zone Centrum - Park begrensd door:
worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de zone Faubourg begrensd door:
worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de zone Kanaalpark begrensd door:
wordt volgende maatregel met zonale geldigheid ingesteld:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de zone Sluisstraat begrensd door:
wordt volgende maatregel met zonale geldigheid ingesteld:
Dit wordt gesignaleerd door:
In het gebied zone Centrum en Broek begrensd door:
geldt:
Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
In het gebied zone Centrum - Oost begrensd door:
geldt:
Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Steenkaai van de Vlaanderenstraat tot de Havenstraat in beide richtingen geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In het gebied 'Watersite-zuid' begrensd door:
geldt:
Het begin van de voorbehouden weg wordt aangeduid; ook het einde van de weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.