Terug
Gepubliceerd op 14/08/2024

2024_CBS_02530 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeente- en gewestwegen - zone Centrum. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 22/07/2024 - 13:30 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Sarah Broekaert, afdelingshoofd administratieve ondersteuning, plaatsvervangend algemeen directeur

Afwezig

Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Secretaris

Sarah Broekaert, afdelingshoofd administratieve ondersteuning, plaatsvervangend algemeen directeur
2024_CBS_02530 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeente- en gewestwegen - zone Centrum. - Beslissing 2024_CBS_02530 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeente- en gewestwegen - zone Centrum. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Entreeplaza Sluisstraat

Op de gehele Sluisstraat geldt langs beide zijden een parkeerverbod. In de winter van 2023 werd de 'entreeplaza' van de Sluisstraat binnen het stadsontwikkelingsproject 4 Fonteinen afgewerkt. In april 2023 vond een terreinbezoek door de dienst Openbaar Domein en Mobiliteit en de lokale politie Vilvoorde-Machelen plaats. De politie pleitte hierbij voor de vervanging van de huidige signalisatie door een zonale aanduiding van het parkeerverbod. Dit moet onduidelijkheid op de plaza zelf (een kruispunt van een weg, paden en private toegangen) vermijden. Meer algemeen vraagt de politie één visie op de verschillende verkeerszones in en rond Watersite (autoluwe zone / parkeervrije zone / zone betalend parkeren). Voorliggend zonaal reglement biedt hier een antwoord op. De zone betalend parkeren (inclusief blauwe zone) wordt in een ander aanvullend verkeersreglement geregeld.

Daarnaast werd in februari 2024 een melding van een burger ontvangen over hinderlijk parkeren op de entreeplaza.

Autoluwe zone Watersite-zuid

In dezelfde winter van 2023 werd de Salangaanbrug geopend. De oostelijke toegang tot de voetgangersbrug bevindt zich in de autoluwe zone van de Steenkaai (aangeduid met borden F99a/F101a). Verkeer van bromfietsen (met uitzondering van speed pedelecs) en motorfietsen is in deze zone niet toegelaten. De maximale snelheid is er beperkt tot 30 km/h. De westelijke toegang tot de Salangaanbrug bevindt zich langs de Brusselsesteenweg. De toegang tot de autoluwe zone dient ook hier aangeduid te worden. Dit laat toe het gebruik van de Salangaanbrug door motorfietsen en bepaalde types bromfietsen te verbieden. De toegang tot de huidige autoluwe zone in Watersite is voorbehouden voor:

  • voetgangers;
  • fietsers;
  • ruiters;
  • bestuurders van een speed pedelec.

Daarnaast hebben ook volgende voertuigen toegang:

  • prioritaire voertuigen (altijd);
  • op basis van een vergunning:
    • voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud;
    • voertuigen van de aanwonenden en van hun leveranciers;
    • voertuigen voor het wegruimen van vuilnis.

In juli 2023 werd een tweetal meldingen ontvangen over het gebruik van de lift van de Salangaanbrug door motors, waarbij men de motor niet uitschakelde. Dit zou zorgen voor een onaangename benzinegeur in de lift. Als reactie op een melding aan De Vlaamse Waterweg in juni 2023 werd door De Vlaamse Waterweg een bordje geplaatst in de lift dat de motor van het voertuig uitgeschakeld dient te worden.

Zowel De Vlaamse Waterweg als de dienst Strategische Projecten Stadsontwikkeling zien geen noodzaak om bromfietsen klasse A te verbieden in de autoluwe zone en op de Salangaanbrug. Dit laat toe dat ook bestuurders van bromfietsen anders dan speedpedelecs de Salangaanbrug kunnen gebruiken en deze toelating verkleint dus de omrijfactor op bepaalde routes voor gebruikers van bromfietsen klasse A. De dienst Openbaar Domein en Mobiliteit adviseert het toelaten van bromfietsen klasse A negatief. Het toelaten van bromfietsen (met bijhorend omgevingsgeluid) heeft een negatieve impact op de rust in de autoluwe zone en sluit niet aan bij de gewenste modal shift (van gemotoriseerd verkeer naar meer duurzame vormen van mobiliteit).

In 2024 werd gestart met de verdere aanleg van het Broekplein en van park Mondiale. Eerder (september 2021) was het Broekplein tussen Harensesteenweg en Steenkaai al aangeduid als autoluwe zone (borden F99a/F101a), aansluitend op de autoluwe zone van de zuidelijke Steenkaai. Met voorliggend besluit worden de bestaande autoluwe zones van de Steenkaai, Broekplein (deel) en Sluisstraat (deel) uitgebreid naar het gehele Broekplein tussen kanaal en Schaarbeeklei en naar de Harensesteenweg tussen huisnummer 286 en het kruispunt met de Balotstraat (Laure) en opgenomen in het aanvullend verkeersreglement voor het Centrum.

Autoluwe zone Watersite-noord

Op het Strategisch Overleg Stadsontwikkeling van 15 december 2023 werd de wenslijn voor fietssnelweg F1 in het Kanaalpark besproken. Vandaag ligt de wenslijn voor de verbinding tussen F1 en F214 in het Kanaalpark op een pad aan de zuidzijde van de Europabrug. Dit pad is relatief smal (2,5 meter) en passeert direct langs de ontspanningszones onder de brug (fonteinen en sportvelden) waardoor er conflicten kunnen ontstaan tussen recreëren en functioneel fietsverkeer. Een ander tracé voor de fietssnelweg wordt momenteel onderzocht, waardoor ook de Steenkaai tussen Vlaanderenstraat en Europabrug het karakter van een fietscorridor (richting 4 Fonteinen en de Budabrug) i.p.v. een fietssnelweg kan krijgen.

Met voorliggende wijziging van het aanvullend verkeersreglement wordt dit deel van de Steenkaai toegevoegd aan de reeds aangeduide autoluwe zone van de Steenkaai tussen Havenstraat en Europabrug. Het betreft een autoluwe zone (voorbehouden weg aangeduid met borden F99b/F101b) met een snelheidsbeperking tot 30 km/h en met een opdeling van het verkeer: voetgangers dienen in eerste instantie het lage deel te gebruiken; fietsers en bestuurders van een speed pedelec het hoge deel. Weggebruikers mogen echter het andere deel gebruiken op voorwaarde dat ze de doorgang vrijlaten voor de andere gebruikers. Spelen is toegestaan.

Zonaal parkeerverbod Kanaalpark

In de tweede helft van 2023 werd het zuidoostelijke deel van de Lange Molensstraat heraangelegd met brede trottoirs en plantvakken. In het deel van de Lange Molensstraat tussen de Vissersstraat en het Portaelsplein wordt het parkeren verboden. Dit deel van de straat wordt opgenomen in het zonale parkeerverbod dat al afgebakend werd in de Vissersstraat en het Kanaalpark.

Wijkcontract Far-West: uitbreiding zone 30

In juli 2023 werd het wijkcontract Far-West principieel vastgesteld. Er werd principieel besloten dat de bestaande zone 30 naar het westen uitgebreid zou worden tot aan de Zenne. De zone 30 wordt hierdoor uitgebreid met de Buyssestraat (Cyriel), Elsschotstraat (Willem), Willemsstraat (Jan Frans) (deel tussen Zenne en Hendrik I-lei), Radiatorenstraat, Kerkhofstraat en de Abeelstraat (deel tussen Zenne en Hendrik I-lei). Eerder toonde de verkeerspolitie zich al voorstander van deze relatief grote uitbreiding van de zone 30. De Willemsstraatbrug over de Zenne vormt hierbij een duidelijke toegangspoort tot de zone 30.

Het college besloot om aansluitend ook in wijk Centrum de Nowélei (Jean Baptiste) en de oostelijke Rooseveltlaan (Franklin) toe te voegen aan de zone 30. In het aanvullend verkeersreglement voor zone Centrum betekent dit een samenvoeging van de zone 30 'Centrum-West en Broek' en de zone 30 'Centrum-Oost'.

Voor het toevoegen van de Nowélei (Jean Baptiste) aan de zone 30 is de goedkeuring van de Vlaamse overheid (departement Mobiliteit en Openbare Werken) vereist.

Wijzigingen

De dienst Openbaar Domein en Mobiliteit legt een aangepast aanvullend verkeersreglement voor de zone Centrum voor. Hierin worden volgende wijzigingen opgenomen:

  • afbakening van een zonaal parkeerverbod in de Sluisstraat (met inbegrip van de entreeplaza tussen Steenkaai en Zenne);
  • vervanging van de autoluwe zone - aangeduid met borden F99a/F101a - op de Steenkaai door een meer uitgebreide zone:
    • uitbreiding met de Salangaanbrug en westelijke toegang tot de Salangaanbrug vanaf de Brusselsesteenweg;
    • uitbreiding naar het volledige Broekplein, de volledige Fonteyneweg, de volledige Zennebroekweg, de volledige Kruittuin en de Harensesteenweg tussen huisnummer 286 en de Balotstraat (Laure);
  • uitbreiding van de autoluwe zone - aangeduid met borden F99b/F101b (scheiding tussen fietsers en voetgangers) - op de Steenkaai tussen Havenstraat en Europabrug naar het noorden tot aan de Vlaanderenstraat;
  • uitbreiding van het zonale parkeerverbod in het Kanaalpark met het deel van de Lange Molenstraat tussen Kleine Molensstraat en Vissersstraat;
  • uitbreiden van de zone 30 in het Centrum naar het westen tot aan de Willemsstraatbrug;
  • uitbreiden van de zone 30 in het Centrum met de Nowélei (Jean Baptiste) en de oostelijke Rooseveltlaan (Franklin).

De wijziging van de bovenstaande zones vereist een wijziging van het aanvullend reglement op het wegverkeer. De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De signalisatie zal aansluitend in eigen beheer geplaatst worden door de dienst Stads- en Wijkonderhoud voor wat de gemeentewegen betreft.

Onderhavig reglement betreft zowel gemeentewegen als gewestwegen.

De wijziging van de zone 30 dient in afstemming met het Agentschap Wegen en Verkeer te gebeuren, waarbij elke wegbeheerder gecoördineerd de nodige wijzigingen dient door te voeren.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoƶrdineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • MinisteriĆ«le omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In de zone Centrum - West begrensd door:

  • de aansluiting van de Maria-Theresialaan op de Havenstraat;
  • de aansluitingen van de Trawoolstraat, de Kasteelstraat en de Herlaerstraat op de Schaarbeeklei;
  • de aansluiting van de Tuchthuisstraat op het Heldenplein;
  • de aansluitingen van de Vissersstraat op de Lange Molensstraat;
  • de zuidwestelijke zijde van het kruispunt van de Vlaanderenstraat met de de Grimberghestraat (Roger);
  • de aansluitingen van de de Grimberghestraat (Roger) en de Spiegelstraat op de Vlaanderenstraat;
  • de aansluitingen van de Kolveniersstraat, de Spuymolenstraat, de Drenkplaatsstraat, de Mechelsesteenweg, de Rooseveltlaan (Franklin) en de Hellingstraat op de Mechelsestraat;
  • de aansluitingen van de Nolet de Brauwerestraat en de Marktstraat op de Vlaanderenstraat;
  • de aansluitingen van de Peperstraat, de Pootstraat (Karel Jan Frans), de Preckherstraat (Jean), de Bergstraat, de Kleine Molensstraat en de Portaelsstraat op de Lange Molensstraat;
  • de aansluitingen van de Portaelsstraat, de Kleine Molensstraat, de Leuvensestraat, de Toekomststraat en de Rooseveltlaan (Franklin) op de Nowélei (Jean Baptiste);
  • de aansluitingen van de Consciencestraat (Hendrik), de Gezellestraat (Guido), de van den Vondelstraat (Joost), de Willemsstraat (Jan Frans) en de Verhaerenstraat (Emile) op de Hendrik I-lei;
  • het kruispunt van de Mechelsesteenweg en de Buyssestraat (Cyriel);
  • de aansluitingen van de Streuvelsstraat (Stijn), de Teirlinckstraat (Herman), de Vermeylenstraat (August), de Willemsstraat (Jan Frans), de Den Haeckstraat en de Hellestraat op de Buyssestraat (Cyriel);
  • de aansluiting van de Duchéstraat (Marius) op de Werkhuizenstraat;

worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C21 met zonale geldigheid;
  • hierop worden de opschriften en/of symbolen aangebracht zoals op onderborden Type IV.

Artikel 2

In de zone Centrum - Station begrensd door:

  • de aansluitingen van de Van Helmontstraat, de Leopoldstraat en de Witherenstraat op de Stationlei;
  • de aansluitingen van de Leuvensestraat, de Riddersstraat en de Toekomststraat op de Nowélei (Jean Baptiste);
  • de aansluitingen van de Toekomststraat, de Kruisboogschuttersstraat en de Trooststraat op de Rooseveltlaan (Franklin);
  • de aansluiting van de Leuvensestraat op de Campionlei (Ferdinand);
  • de aansluiting van de Rivierstraat op de Leuvensestraat;
  • de aansluitingen van de Rivierstraat, de d'Aubreméstraat en de Blondieaustraat (Etienne) op de Hanssenslaan (Benoit);
  • de aansluiting van de Buissetstraat (Xavier) op het Stationplein;

worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C21 met zonale geldigheid;
  • hierop worden de opschriften en/of symbolen aangebracht zoals op onderborden Type IV.

Artikel 3

In de zone Centrum - Park begrensd door:

  • de aansluiting van de Koepoortstraat op de Stationlei;
  • de aansluiting van de Goubloemstraat op de Parkstraat;
  • de aansluitingen van de Goubloemstraat en de Koepoortstraat op de Schaarbeeklei;

worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C21 met zonale geldigheid;
  • hierop worden de opschriften en/of symbolen aangebracht zoals op onderborden Type IV.

Artikel 4

In de zone Faubourg begrensd door:

  • enerzijds de aansluitingen van de Pioenenstraat, Seringenstraat en Hoveniersstraat op de Houtemsesteenweg en de aansluitingen van de Perksestraat, de Hoveniersstraat, de Zavelstraat en de Steevoortstraat op de Leuvensesteenweg;
  • anderzijds door de aansluitingen van de Wipstraat en de Hertzstraat (Armand) op de Leuvensesteenweg;

worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:

  •  de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C21 met zonale geldigheid;
  • hierop worden de opschriften en/of symbolen aangebracht zoals op onderborden Type IV.

Artikel 5

In de zone Kanaalpark begrensd door:

  • de aansluiting van de Maria-Theresialaan op de Vlaanderenstraat;
  • de aansluiting van de Kursaalstraat op de Vaartstraat;
  • de aansluiting van de Vissersstraat op de Vlaanderenstraat;
  • de westelijke zijde van het kruispunt van de Vissersstraat met de Lange Molensstraat;
  • de aansluitingen van de Pootstraat (Karel Jan Frans), Preckerstraat (Jean) en de Bergstraat op de Lange Molensstraat;
  • de noordelijke zijde van het kruispunt van de Lange Molensstraat met de Kleine Molensstraat en het Portaelsplein;
  • de aansluiting van het Commanderieplein op de Vaartstraat;
  • de aansluiting van de Rondeweg op de Tuchthuisstraat;
  • de westelijke zijde van het kruispunt van de Trawoolstraat met de Tuchthuisstraat;
  • de aansluiting van de Maria-Theresialaan op de Havenstraat.
  • de toegang tot het parkeerterrein Rondeweg vanaf de Rondeweg (het parkeerterrein Rondeweg behoort niet tot de zone);
  • de toegang tot het parkeerterrein Correctiedreef vanaf de Correctiedreef (het parkeerterrein Correctiedreef behoort niet tot de zone);

wordt volgende maatregel met zonale geldigheid ingesteld:

  • het parkeren is verboden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E1 met zonale geldigheid.

Artikel 6

In de zone Sluisstraat begrensd door:

  • de aansluiting van de Sluisstraat op het kruispunt met de Harensesteenweg;
  • de aansluitende autoluwe zone 'Watersite-zuid' aangeduid met borden F99a/F101a;

wordt volgende maatregel met zonale geldigheid ingesteld:

  • het parkeren is verboden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E1 met zonale geldigheid.

Artikel 7

In het gebied zone Centrum en Broek begrensd door:

  • de aansluiting van het Portaelsplein op het Heldenplein;
  • de aansluiting van de Vuurkruisenlaan op het Heldenplein;
  • de aansluiting van de Tuchthuisstraat op het Heldenplein;
  • de aansluitingen de Herlaertstraat, de Kasteelstraat, de Trawoolstraat, de Harensesteenweg, de Havenstraat, de De Bockstraat (Fredor), de Debackerstraat (Willem) en het Broekplein op de Schaarbeeklei;
  • de noordelijke zijde van het kruispunt van de Harensesteenweg met de Balotstraat;
  • de Steenkaai ter hoogte van het verlengde van de Balotstraat (Laure);
  • de aansluiting van de Houtkaai op de Vlaanderenstraat;
  • het westelijke einde van de verbinding tussen Houtkaai en Sint-Jozefstraat (de Sint-Jozefstraat en parking Zenne behoren geheel tot de zone;
  • de noordwestelijke zijde van het kruispunt van de verbinding naar fietssnelweg F1 over site Forges de Clabecq met de Slachthuisstraat ter hoogte van huisnummer 65;
  • de noordwestelijke zijde van het kruispunt van de verbinding naar fietssnelweg F1 over site Forges de Clabecq met de Slachthuisstraat tussen huisnummers 82 en 84;
  • de noordwestelijke zijde van het kruispunt van de verbinding naar fietssnelweg F1 over site Forges de Clabecq met de Achterham;
  • de westelijke zijde van het kruispunt van de Duchéstraat (Marius) met fietssnelweg F1 over site Forges de Clabecq (fietssnelweg behoort niet tot de zone);
  • het noordelijke einde van de Duchéstraat (Marius);
  • de brug van de Willemsstraat (Jan Frans) over de Zenne (Willemsstraatbrug);
  • de aansluiting van het jaagpad langs de Zenne op het kruispunt van de Willemsstraat (Jan Frans) en de Radiatorenstraat;
  • de aansluiting van de verbinding tussen het jaadpad langs de Zenne en de Elsschotstraat (Willem) op het jaagpad langs de Zenne;
  • de westelijke aansluiting van de Abeelstraat op de rotonde op het kruispunt van de Mechelsesteenweg met de Abeelstraat;
  • de zuidelijke aansluiting van de Mechelsesteenweg op de rotonde op het kruispunt van de Mechelsesteenweg met de Abeelstraat;
  • de aansluitingen van de Verhaerenstraat (Emile), Willemsstraat (Jan Frans), van den Vondelstraat (Joost), Gezellestraat (Guido) en Consciencestraat (Hendrik) op de Hendrik I-lei;
  • de aansluitingen van de westelijke Rooseveltlaan (Franklin), Nowélei (Jean Baptiste) en oostelijke Rooseveltlaan (Franklin) op het kruispunt van de Rooseveltlaan (Franklin) met de Nowélei (Jean Baptiste) en de Hendrik I-lei;
  • de aansluitingen van de Benoitstraat (Peter), Blockxstraat (Jan), Tinelstraat (Edgard), De Boeckstraat (August), Gevaertstraat, Beethovenstraat en Abeelstraat op de Hendrik I-lei;
  • de aansluiting van de Verbindingsstraat op de Mechelsesteenweg;
  • de aansluiting van het Schoewever op de de Bavaylei;
  • de oostzijde van het kruispunt van de Houtemsesteenweg met de Leliestraat;
  • het oostelijke einde van de Perksestraat;
  • de Klein Steenstraat ter hoogte van huisnummer 81;
  • de aansluitingen van de Steevoortstraat en de Zavelstraat op de Leuvensesteenweg;
  • de westelijke zijde van het kruispunt van de Leuvensesteenweg met de Levisstraat (Gustaaf);
  • de aansluiting van de Mimastraat op de Leuvensesteenweg;
  • de aansluiting van de Hanssenslaan (Benoit) op de Leuvensestraat;
  • de aansluitingen van de Rivierstraat, de d'Aubreméstraat en de Blondieaustraat (Etienne) op de Hanssenslaan (Benoit);
  • de aansluiting van de Hanssenslaan (Benoit) op het Stationplein;
  • de aansluiting van de Parkstraat, Goubloemstraat en Koepoortstraat op de Schaarbeeklei;
  • de aansluiting van de Stationlei op het Heldenplein;
  • de aansluiting van de Nowélei (Jean Baptiste) op het Heldenplein;

geldt:

  • de zone 30 wordt afgebakend.

Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F4a;
  • verkeersborden F4b.

Artikel 8

In het gebied zone Centrum - Oost begrensd door:

  • de aansluitingen van de Leuvensestraat, de Riddersstraat en de Toekomststraat op de Nowélei (Jean Baptiste);
  • de aansluitingen van de Toekomststraat, de Kruisboogschuttersstraat, de Trooststraat, de Campionlei (Ferdinand), de Bolwerkstraat en de Groenstraat op de Rooseveltlaan (Franklin);
  • de aansluitingen van de Benoitstraat (Peter), Blockxstraat (Jan), Tinelstraat (Edgard), De Boeckstraat (August), Gevaertstraat, Beethovenstraat en Abeelstraat op de Hendrik I-lei;
  • de aansluiting van de Verbindingsstraat op de Mechelsesteenweg;
  • de aansluiting van het Schoewever op de de Bavaylei;
  • de oostzijde van het kruispunt van de Houtemsesteenweg met de Leliestraat;
  • het oostelijke einde van de Perksestraat;
  • de Klein Steenstraat ter hoogte van huisnummer 81;
  • de aansluitingen van de Steevoortstraat en de Zavelstraat op de Leuvensesteenweg;
  • de westelijke zijde van het kruispunt van de Leuvensesteenweg met de Levisstraat (Gustaaf);
  • de aansluiting van de Mimastraat op de Leuvensesteenweg;
  • de aansluiting van de Hanssenslaan (Benoit) op de Leuvensestraat;
  • de aansluitingen van de Rivierstraat, de d'Aubreméstraat en de Blondieaustraat (Etienne) op de Hanssenslaan (Benoit);
  • de aansluiting van de Hanssenslaan (Benoit) op het Stationplein;
  • de aansluiting van de Parkstraat, Goubloemstraat en Koepoortstraat op de Schaarbeeklei;
  • de aansluiting van de Stationlei op het Heldenplein;

geldt:

  • de zone 30 wordt afgebakend.

Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F4a;
  • verkeersborden F4b.

Artikel 9

Op de Steenkaai van de Vlaanderenstraat tot de Havenstraat in beide richtingen geldt:

  • de weg wordt voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers en bestuurders van speed pedelecs. Het begin van de voorbehouden weg wordt aangeduid, alsook het deel van de weg dat bestemd is voor de verschillende categorieën van weggebruikers;
  • ook het einde van de weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers en bestuurders van speed pedelecs wordt aangeduid. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F99b;
  • verkeersborden F101b.

Artikel 10

In het gebied 'Watersite-zuid' begrensd door:

  • de Steenkaai ter hoogte van huisnummer 44D;
  • de aansluiting van de Zennebroekweg op de Sluisstraat;
  • de aansluiting van de Sluisstraat op de Steenkaai;
  • de aansluiting van de Fonteyneweg op de Sluisstraat;
  • de Harensesteenweg ter hoogte van huisnummer 286;
  • de aansluiting van het Broekplein op de Schaarbeeklei;
  • de noordelijke zijde van het kruispunt van de Harensesteenweg met de Balotstraat (Laure);
  • de Steenkaai ter hoogte van het toekomstige kruispunt met de verlengde Balotstraat (Laure);
  • de toegang tot de Salangaanbrug vanaf de Brusselsesteenweg;

geldt:

  • de weg wordt voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs.

Het begin van de voorbehouden weg wordt aangeduid; ook het einde van de weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F99a;
  • verkeersborden F101a. 

Artikel 11

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - wijk Centrum, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 17 oktober 2022.

Artikel 12

Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.