Terug
Gepubliceerd op 09/10/2024

2024_CBS_03036 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Thaelstraat. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 23/09/2024 - 13:30 stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Jo De Ro, schepen-voorzitter; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Hans Bonte, burgemeester

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2024_CBS_03036 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Thaelstraat. - Beslissing 2024_CBS_03036 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Thaelstraat. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Ter hoogte van de Heilig-Hartschool zijn er vier parkeerplaatsen die tijdens de ochtend- en avondspits voorbehouden zijn (of waren) voor kiss-and-ride (K+R): er stonden borden die een parkeerverbod aangaven tijdens bepaalde uren; enkel stilstaan was toegestaan tijdens deze uren. Uit nazicht van de dienst Openbaar Domein en Mobiliteit bleek dat dit periodieke parkeerverbod ("kiss-and-ride") niet werd vastgelegd door middel van een aanvullend reglement.

Zoals bij vele K+R’s volstond de beschikbare capaciteit niet en ontstond er in de Thaelstraat gewoonlijk een file. Voor de tijdelijke verkeerssituatie (cf. infra) werden bij de dienst Openbaar Domein en Mobiliteit verschillende meldingen ontvangen van foutparkerende auto’s op het trottoir (zuidzijde van de straat) die de schoolgaande kinderen (te voet of met de fiets) in gevaar brengen. De file in de Thaelstraat zorgde er samen met de relatief smalle rijbaan (3,5 meter) voor dat de doorgang voor kinderen die met de fiets naar school komen, bemoeilijkt werd.

Sinds de zomer van 2022 geldt er een gewijzigde verkeerssituatie in de Thaelstraat en de Teniersstraat (David) in functie van bouwwerken aan de Heilig-Hartschool in de Thaelstraat:

  • Op de Thaelstraat werd (tijdens de schooluren) het openbaar domein ingenomen door een tijdelijk ingerichte speelplaats.
  • Om het verkeer van de Teniersstraat (David) (deel tussen Rubensstraat en Koningslosteenweg) en de Koningslosteenweg een uitweg te bieden, werd er dubbelrichtingsverkeer ingevoerd in dit deel van de Teniersstraat (David).
  • Om te vermijden dat de Teniersstraat (David) gebruikt zou worden voor doorgaand verkeer van de Rubensstraat naar de Brusselsesteenweg, werd de doorgang van de Rubensstraat naar de Teniersstraat (David) onderbroken door middel van plooibakens.

Door middel van een brief aan de ouders van de schoolgaande kinderen op de twee scholen in de directe omgeving werden de ouders aangespoord om de parking van Hoppinpunt Kassei te gebruiken. Deze parking leent zich uitstekend tot kortparkeren in functie van de twee nabije basisscholen: de stedelijke basisschool Kinderkoppen (40 meter) in de Teniersstraat (David) en de Heilig-Hartschool van het Katholiek Onderwijs Vilvoorde Machelen Diegem (180 meter) in de Thaelstraat.

Het knippen van de Teniersstraat (David) ter hoogte van de ingang van de stedelijke basisschool Kinderkoppen zorgt ervoor dat de Heilig-Hartschool niet meer direct bereikbaar is vanaf de Vuurkruisenlaan (N211). Er dient een omweg gemaakt te worden via de afrit naar de Brusselsesteenweg, de Koningslosteenweg en de Teniersstraat (David). Dit maakt het parkeren op de parking van Hoppin Kassei alleen uit tijdsoverweging al aantrekkelijk.

De tijdelijke verkeerssituatie met knip tussen Rubensstraat en Teniersplein (t.h.v. ingang stedelijke basisschool Kinderkoppen) en zonder kiss-and-ride-gelegenheid aan de school zelf wordt zeer gunstig geëvalueerd door de Heilig-Hartschool en door de dienst Openbaar Domein en Mobiliteit. In het wijkmobiliteitsplan voor Kassei, opgemaakt in het kader van de wijkcontracten, werd het behoud van de tijdelijke knip aan het Teniersplein opgenomen.

Gezien de beschikbare capaciteit op de parking Hoppin Kassei adviseert de dienst Openbaar Domein en Mobiliteit om het periodieke parkeerverbod op de vier parkeerplaatsen ter hoogte van de Heilig-Hartschool in de Thaelstraat niet op te nemen in het aanvullend verkeersreglement voor de Thaelstraat. Deze zorgen immers voor een ongewenst aanzuigeffect.

De artikels die gewijzigd werden betreffen het toelaten van dubbelrichtingsverkeer voor fietsers en de gemarkeerde voetgangersoversteekplaats bij het kruispunt met de Teniersstraat (David). De signalisatie van beide zaken werd grotendeels al vele jaren eerder aangebracht. Het toelaten van dubbelrichtingsverkeer voor fietsers werd geregeld door het aanvullend reglement goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 14 februari 2005.

De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De verkeerssignalisatie zal aansluitend in eigen beheer gewijzigd worden.

Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Ministeriële omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.
  • Gemeenteraadsbesluit van van 14 februari 2005 houdende het openstellen van éénrichtingsstraten voor fietsers die tegen het andere verkeer in rijden te Vilvoorde.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op de Thaelstraat vanaf de Vlierkensstraat in de richting van de Teniersstraat (David) geldt:

  • verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers.

In de tegenovergestelde richting geldt:

  • toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
  • fietsers mogen in beide richtingen rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2;
  • verkeersborden F19;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M4.

Artikel 2

Op de Thaelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Vlierkensstraat geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht rechts af te slaan;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2.

Artikel 3

Op de Thaelstraat van de Teniersstraat (David) tot huisnummer 10 aan de kant van de pare huisnummers geldt:

  • het parkeren is verboden;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

Artikel 4

Op de Thaelstraat ter hoogte van huisnummer 10 geldt:

  • het parkeren is toegelaten;
  • het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

Artikel 5

Op de Thaelstraat van het plantvak voor huisnummer 7 tot de ingang tot huisnummer 7 aan de kant van de onpare huisnummers;
op de Thaelstraat van huisnummer 5 tot het kruispunt met de Vlierkensstraat aan de kant van de onpare huisnummers geldt:

  • de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid.

Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.

Artikel 6

Op de Thaelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Teniersstraat (David);
op de Thaelstraat ter hoogte van de kerk en de vrije basissschool geldt:

  • voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 7

Op de Thaelstraat van ter hoogte van Teniersstraat (David) huisnummer 78 tot huisnummer 7;
op de Thaelstraat van huisnummer 10 tot ter hoogte van Vlierkensstraat huisnummer 17 geldt:

  • voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.

Artikel 8

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Thaelstraat, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 juni 2007.

Artikel 9

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.