Terug
Gepubliceerd op 29/08/2024

2024_CBS_02702 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor gemeentewegen: Haesendonckstraat. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 19/08/2024 - 13:30 stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Tine Paredis, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Didier Cortois, schepen; Fatima Lamarti, schepen

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2024_CBS_02702 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor gemeentewegen: Haesendonckstraat. - Beslissing 2024_CBS_02702 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor gemeentewegen: Haesendonckstraat. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Regularisatie van bestaande toestand

Het aanvullend verkeersreglement voor de Haesendonckstraat werd niet herzien sinds 1998. Dit maakt dat volgende wijzigingen in de bestaande toestand geregulariseerd dienen te worden in het nieuwe aanvullende reglement:

  • voetgangersoversteekplaatsen bij de kruispunten met de Damstraat, Trekelsstraat (Karel) en Keiput (2x);
  • borden B1 op de oude (noordelijke) arm van de Haesendonckstraat (tussen huisnummers 57 en 81);
  • borden D1 bij de wegversmallingen en het verkeerseiland op het kruispunt met de Grensstraat;
  • D9-fietspaden;
  • gele strepen (art. 75.1.2) om bijkomende parkeerverbod op de rijbaan aan te duiden voor de voetgangersoversteekplaats bij de Schoolstraat.

Herinrichting van het kruispunt met Den Brand

De middenberm bij huisnummers 45-51 en 62-86 werd geschrapt bij de herinrichting van het kruispunt van de Haesendonckstraat met Den Brand. Hierbij werden ook de verkeersborden C1, C31a, D1, de gemarkeerde verkeersgeleider en de markeringen van de parkeerstroken verwijderd.

Nieuw beleid

Op het Driesplein werden nieuwe paden aangelegd. Dit maakt het opportuun om aan het oostelijke einde van het plein een oversteekplaats te voorzien. Deze wordt voorzien aan de westzijde van het kruispunt met het Achterpad. Het Achterpad vormt een belangrijke voetgangersverbinding tussen het Driesplein en de sociale woonwijk.

Met dit besluit wordt het aanvullend reglement, met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Haesendonckstraat, van de gemeenteraad in zitting 11 mei 1998, opgeheven en vervangen door onderstaand besluit.

Dit aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Ministeriële omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op de oude (noordelijke) tak van de Haesendonckstraat ter hoogte van het kruispunt met de rechtdoorgaande (zuidelijke) tak van de Haesendonckstraat (ter hoogte van huisnummer 55 en ter hoogte van huisnummer 81);
op de Haesendonckstraat ter hoogte van het kruispunt met de Boektsesteenweg, komende uit de richting van het oostelijke einde van de weg, geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden;
  • de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B1;
  • WM76.2.

Artikel 2

Op de Haesendonckstraat van de Damstraat tot de gemeentegrens met gemeente Steenokkerzeel geldt:

  • de bestuurders hebben voorrang.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B15.

Artikel 3

Op de Haesendonckstraat, van de Damstraat tot de Trekelsstraat (Karel), aan de kant met pare nummers geldt:

  • het parkeren is verboden.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • E1.

Artikel 4

Op de Haesendonckstraat, ter hoogte van de middenberm aan huisnummer 130;
op de Haesendonckstraat, ter hoogte van de middenberm aan huisnummer 154;
op de Haesendonckstraat, ter hoogte van de middenberm aan huisnummer 108 geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • D1.

Artikel 5

Op de Haesendonckstraat, ter hoogte van het verkeerseiland op het kruispunt met de Boeksesteenweg geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht de hindernis rechts van zich te laten.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • D1.

Artikel 6

Op de Haesendonckstraat, in de rijrichting van Steenokkerzeel, tussen Keiput en Grensstraat geldt:

  • voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen. Voetgangers moeten daarbij het gedeelte rechts volgen, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het gedeelte links.

Op de Haesendonckstraat, in westelijke richting, tussen Grensstraat en huisnummer 81 geldt:

  • voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen. Voetgangers moeten daarbij het gedeelte rechts volgen, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het gedeelte links.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • D9.

Artikel 7

Op de Haesendonckstraat, bij het naderen van het kruispunt met de Grensstraat, geldt:

  • het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • WM72.3.

Artikel 8

Op de Haesendonkstraat, ter hoogte van huisnummer 27 en 27A geldt:

  • het parkeren op de rijbaan is verboden.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • WM75.1.2.

Artikel 9

Op de Haesendonckstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Damstraat (oostzijde);
op de Haesendonckstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Schoolstraat (oostzijde);
op de Haesendonckstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Trekelsstraat (Karel) (westzijde);
op de Haesendonckstraat, ter hoogte van het kruispunt met het Achterpad (westzijde);
op de Haesendonckstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Keiput (beide zijden) geldt:

  • voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • WM76.3.

Artikel 10

Volgende aanvullend reglement worden opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Haesendonckstraat, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 11 mei 1998.

Artikel 11

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.