Wijkcontract Houtem uitbreiding zone 30
Op de zitting van 9 januari 2023 nam het college van burgemeester en schepenen standpunten in over het ontwerp wijkcirculatieplan voor Houtem. Eén van de mobiliteitsmaatregelen omvat de verruiming van de zone 30, waarbij deze samenvalt met de bebouwde kom van Houtem.
Op het noordelijke deel van de Damstraat wordt de grens van de zone 30 op de grens tussen woongebied en landbouwgebied gelegd. De grens van de bebouwde kom loopt in de Damstraat nu nog gelijk met de gemeentegrens, maar deze zal ingeperkt worden tot de genoemde nieuw grens van de zone 30. In het tussenliggend gebied wordt een zone 50 ingesteld.
Op het zuidelijk deel van de Damstraat worden zowel de bebouwde kom en de zone 30 sterk uitgebreid, tot het kruispunt met de Buitingstraat. Dit legt ver buiten de grens van het woongebied. Vanuit het participatieproces werd de onveiligheid rond de S-bocht in de Damstraat en het belang van de wandelverbinding Buitingstraat - Otto de Mentockdreef aangehaald als reden om in dit deel van de Damstraat ook een zone 30 in te stellen. Gezien de grens van de zone 30 op alle andere invalswegen naar Houtem samenvalt met de bebouwde kom, zal ook de bebouwde kom uitgebreid worden tot aan de zuidelijke zijde van het kruispunt met de Buitingstraat, ondanks de beperkte bebouwing en de ligging in landbouwgebied.
De zone 50 'Grens' wordt aangepast en als zone 'perifeer Houtem' opgenomen in het voorliggende aanvullende verkeersreglement voor zone Houtem. Het aanvullend verkeersreglement 'snelheidszone 50 "Grens"' wordt opgeheven.
In de noordelijke Grensstraat wordt een aparte zone 30 ingevoerd. In het in 2021 door de gemeenteraad goedgekeurde mobiliteitsplan werd in de beleidsvisie voor 2030 gesteld dat de Grensstraat uit het (auto)netwerk gehaald kan worden en kan fungeren als exclusieve fietsverbinding. Dit wordt nog niet uitgevoerd, maar de invoering van de zone 30 moet de verkeersoverlast in het bewoonde deel van de Grensstraat milderen.
De wijziging van de bovenstaande zones vereist een wijziging van het aanvullend reglement op het wegverkeer. De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit.
Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
In het gebied 'perifeer Houtem' begrensd door:
geldt:
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
In het gebied genaamd Zone Houtem begrensd door:
geldt:
Het begin van de zone 30 wordt aangeduid;
ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door:
In de zone Houtem-Grensstraat begrensd door:
geldt:
Het begin van de zone 30 wordt aangeduid;
ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door:
In de zone Houtem begrensd door:
de aansluitingen van de Keiput, de Trekelsstraat (Karel) en de Schoolstraat op de Haesendonckstraat;
de aansluitingen van de Trekelsstraat (Karel) en de Hondenbergstraat op de Damstraat geldt:
Dit wordt aangeduid door:
In de zone Houtemveldstraat begrensd door:
de aansluiting van de Houtemveldstraat op de Damstraat geldt:
Dit wordt aangeduid door:
In de zone Buitingsstraat begrensd door:
de aansluiting an de Buitingstraat op de Damstraat/Houtemsesteenweg;
de aansluiting van de Buitingsstraat op de Grensstraat geldt:
Dit wordt aangeduid door:
In de zone Kruipinstraat begrensd door:
de aansluiting van de Kruipinstraat op de Damstraat;
de aansluiting van de Kruipinstraat op de Kluitingstraat geldt:
Dit wordt aangeduid door:
In de zone Hooigaardestraat begrensd door:de aansluiting van de Hooigaardestraat op de Damstraat geldt:
Dit wordt aangeduid door:
In de zone oude arm Haesendonckstraat begrensd door:
de splitsing van de Haesendonckstraat ter hoogte van huisnummer 81;
de splitsing van de Haesendonckstraat ter hoogte van huisnummer 57 geldt:
Dit wordt aangeduid door:
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.