Terug
Gepubliceerd op 14/08/2024

2024_CBS_02596 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Zone Houtem. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 29/07/2024 - 13:30 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Sarah Broekaert, afdelingshoofd administratieve ondersteuning, plaatsvervangend algemeen directeur

Afwezig

Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Secretaris

Sarah Broekaert, afdelingshoofd administratieve ondersteuning, plaatsvervangend algemeen directeur
2024_CBS_02596 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Zone Houtem. - Beslissing 2024_CBS_02596 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Zone Houtem. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Wijkcontract Houtem uitbreiding zone 30

Op de zitting van 9 januari 2023 nam het college van burgemeester en schepenen standpunten in over het ontwerp wijkcirculatieplan voor Houtem. Eén van de mobiliteitsmaatregelen omvat de verruiming van de zone 30, waarbij deze samenvalt met de bebouwde kom van Houtem.

Op het noordelijke deel van de Damstraat wordt de grens van de zone 30 op de grens tussen woongebied en landbouwgebied gelegd. De grens van de bebouwde kom loopt in de Damstraat nu nog gelijk met de gemeentegrens, maar deze zal ingeperkt worden tot de genoemde nieuw grens van de zone 30. In het tussenliggend gebied wordt een zone 50 ingesteld.

Op het zuidelijk deel van de Damstraat worden zowel de bebouwde kom en de zone 30 sterk uitgebreid, tot het kruispunt met de Buitingstraat. Dit legt ver buiten de grens van het woongebied. Vanuit het participatieproces werd de onveiligheid rond de S-bocht in de Damstraat en het belang van de wandelverbinding Buitingstraat - Otto de Mentockdreef aangehaald als reden om in dit deel van de Damstraat ook een zone 30 in te stellen. Gezien de grens van de zone 30 op alle andere invalswegen naar Houtem samenvalt met de bebouwde kom, zal ook de bebouwde kom uitgebreid worden tot aan de zuidelijke zijde van het kruispunt met de Buitingstraat, ondanks de beperkte bebouwing en de ligging in landbouwgebied.

De zone 50 'Grens' wordt aangepast en als zone 'perifeer Houtem' opgenomen in het voorliggende aanvullende verkeersreglement voor zone Houtem. Het aanvullend verkeersreglement 'snelheidszone 50 "Grens"' wordt opgeheven.

In de noordelijke Grensstraat wordt een aparte zone 30 ingevoerd. In het in 2021 door de gemeenteraad goedgekeurde mobiliteitsplan werd in de beleidsvisie voor 2030 gesteld dat de Grensstraat uit het (auto)netwerk gehaald kan worden en kan fungeren als exclusieve fietsverbinding. Dit wordt nog niet uitgevoerd, maar de invoering van de zone 30 moet de verkeersoverlast in het bewoonde deel van de Grensstraat milderen.

De wijziging van de bovenstaande zones vereist een wijziging van het aanvullend reglement op het wegverkeer. De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit.

Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoƶrdineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • MinisteriĆ«le omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In het gebied 'perifeer Houtem' begrensd door:

  • de Haesendonckstraat ter hoogte van huisnummer 110;
  • de aansluiting van de Buitingstraat op de Grensstraat;
  • de Houtemsesteenweg ter hoogte van huisnummer 326;
  • de westelijke zijde van het kruispunt van de doorgaande Houtemsesteenweg met de doodlopende zijarm van de Houtemsesteenweg;
  • de oostelijke zijde van het kruispunt van de Houtemsesteenweg met de Woluwelaan;
  • de aansluiting van de Rollewagenstraat op de Houtemsesteenweg;
  • de aansluitende zone 50 in Steenokkerzeel op de Huinhovenstraat ter hoogte van de gemeentegrens;
  • de aansluitende zone 50 in Steenokkerzeel bij het zuidelijke einde van de Brembosstraat;
  • de aansluitende zone 50 in Steenokkerzeel aan het oostelijke einde van de Donckerstraat (overgang in de Donkerstraat in Steenokkerzeel);
  • de aansluitende zone 50 in Steenokkerzeel aan het oostelijke einde van de Boektsesteenweg;
  • de gemeentegrens aan het noordelijke einde van de Damstraat;
  • de Damstraat ter hoogte van huisnummer 80;

geldt:

  • het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C43 met zonale geldigheid.

Artikel 2

In het gebied genaamd Zone Houtem begrensd door:

  • de Kluitingstraat ter hoogte van huisnummer 19;
  • de Damstraat ter hoogte van aan huisnummer 180;
  • de aansluiting van de Steenmolenvoetweg op de Haesendonckstraat;
  • de Haesendonckstraat ter hoogte van huisnummer 110;
  • de aansluiting van de Buitingstraat op de Grensstraat;
  • de Houtemsesteenweg ter hoogte van huisnummer 326;
  • de aansluiting van de Otto de Mentockdreef op de Damstraat;
  • de aansluiting van Schoewever op de Kluitingstraat;

geldt:

  • de zone 30 wordt afgebakend.

Het begin van de zone 30 wordt aangeduid;
ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door:

  • verkeersborden F4a;
  • verkeersborden F4b.

Artikel 3

In de zone Houtem-Grensstraat begrensd door:

  • de Grensstraat ter hoogte van de aansluiting met de Haesendonckstraat;
  • de Grensstraat ter hoogte van de zuidelijke erfscheiding van Grensstraat 44;

geldt:

  • de zone 30 wordt afgebakend.

Het begin van de zone 30 wordt aangeduid;
ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.

Dit wordt aangeduid door:

  • verkeersborden F4a;
  • verkeersborden F4b.

Artikel 4

In de zone Houtem begrensd door:

de aansluitingen van de Keiput, de Trekelsstraat (Karel) en de Schoolstraat op de Haesendonckstraat;
de aansluitingen van de Trekelsstraat (Karel) en de Hondenbergstraat op de Damstraat geldt:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt aangeduid door:

  • C21 met zonale geldigheid.

Artikel 5

In de zone Houtemveldstraat begrensd door:

de aansluiting van de Houtemveldstraat op de Damstraat geldt:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt aangeduid door:

  • C21 met zonale geldigheid.

Artikel 6

In de zone Buitingsstraat begrensd door:

de aansluiting an de Buitingstraat op de Damstraat/Houtemsesteenweg;
de aansluiting van de Buitingsstraat op de Grensstraat geldt:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt aangeduid door:

  • C21 met zonale geldigheid.

Artikel 7

In de zone Kruipinstraat begrensd door:

de aansluiting van de Kruipinstraat op de Damstraat;
de aansluiting van de Kruipinstraat op de Kluitingstraat geldt:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt aangeduid door:

  • C21 met zonale geldigheid.

Artikel 8

In de zone Hooigaardestraat begrensd door:de aansluiting van de Hooigaardestraat op de Damstraat geldt:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt aangeduid door:

  • C21 met zonale geldigheid.

Artikel 9

In de zone oude arm Haesendonckstraat begrensd door:

de splitsing van de Haesendonckstraat ter hoogte van huisnummer 81;
de splitsing van de Haesendonckstraat ter hoogte van huisnummer 57 geldt:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt aangeduid door:

  • C21 met zonale geldigheid.

Artikel 10

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - wijk Houtem, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 12 augustus 2013;
  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - snelheidszone 50 "Grens", zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 18 januari 2010.

Artikel 11

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.