Terug
Gepubliceerd op 14/08/2024

2024_CBS_02595 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Brusselsesteenweg (N260) en fietssnelweg Kanaalroute Noord (F23). - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 29/07/2024 - 13:30 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Sarah Broekaert, afdelingshoofd administratieve ondersteuning, plaatsvervangend algemeen directeur

Afwezig

Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Secretaris

Sarah Broekaert, afdelingshoofd administratieve ondersteuning, plaatsvervangend algemeen directeur
2024_CBS_02595 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Brusselsesteenweg (N260) en fietssnelweg Kanaalroute Noord (F23). - Beslissing 2024_CBS_02595 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Brusselsesteenweg (N260) en fietssnelweg Kanaalroute Noord (F23). - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De Brusselsesteenweg werd van 2019 tot 2021 heraangelegd door De Werkvennootschap. De parkeerstroken langs de Brusselsesteenweg weden aangelegd in functie van personenwagens. Parkerende vrachtwagens beschadigden sinds de oplevering van de weg de groene bermen en boordstenen en staan regelmatig buiten het parkeervak door de grotere breedte van de voertuigen.

Middels voorliggend besluit wordt het parkeren langsheen de gehele Brusselsesteenweg voorbehouden voor personenwagens. Na de laatste parkeerstrook aan de rechterzijde in de richting van Verbrande Brug (zijde kanaal) wordt een expliciet parkeer- en stilstandsverbod aangeduid. De verharde berm is hier niet geheel verhoogd waardoor twijfel zou kunnen ontstaan over de functie van deze zone.

Het voorbehouden van het parkeren vereist een aanpassing van het aanvullend reglement voor de Brusselsesteenweg. De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het voorliggend besluit. De verkeerssignalisatie zal aansluitend in eigen beheer geplaatst worden.

Onderhavig aanvullend reglement heeft betrekking op volgende gewestweg:

  • N260 (Brusselsesteenweg).

De aanvullende reglementering in verband met parkeren is een gemeentelijke bevoegdheid.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Ministeriële omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op alle wegen die uitkomen op de Brusselsesteenweg en dit tussen het kruispunt met de Grimbergsesteenweg enerzijds, en met het pad naar de Koningslosteenweg direct ten noorden van de Europabrug anderzijds (deze kruispunten inbegrepen);
op de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de op- en afrit van de Vuurkruisenlaan, aan de zuidelijke zijde van het kruispunt;
op alle wegen die uitkomen op de Brusselsesteenweg en dit tussen het kruispunt met de Lenterik (noordelijk kruispunt) enerzijds, en met het fietspad direct ten zuiden van de R0 anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 2

Op de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met het fietspad aan de zuidzijde van de op- en afrit van de Vuurkruisenlaan naar de Brusselsesteenweg;
op de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de toegangsweg tot sportstadion Drie Fonteinen (ter hoogte van de zuidzijde van de atletiekpiste) geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen rijden in de twee rijrichtingen op de dwarslopende openbare weg die men gaat oprijden;
  • de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M10;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 3

Op de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Koningslosteenweg;
op de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Grimbergsesteenweg geldt:

  • de bestuurders hebben voorrang.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B15.

Artikel 4

Op de Brusselsesteenweg, komende vanuit het noorden en in de richting van de Vuurkruisenlaan, ter hoogte van het kruispunt met de op- en afrit van de Rubensstraat (N211);
op de afrit van de Vuurkruisenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Brusselsesteenweg, aan de westelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • de bestuurders hebben voorrang;
  • het tracé van de weg waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben, wordt aangegeven.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B15;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIII.

Artikel 5

Op het fietspad direct ten zuiden van de R0 vanaf de Brusselsesteenweg in de richting van het westen geldt:

  • de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C3;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M11.

Artikel 6

Op de toegangsweg naar de tennisvelden in het park Drie Fonteinen vanaf de Brusselsesteenweg in de richting van de tennisvelden geldt:

  • de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C3;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV.

Artikel 7

Op de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de op- en afrit van de Vuurkruisenlaan, aan de zuidelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • het is verboden links af te slaan;
  • de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5 ton.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa.

Artikel 8

Op de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Grimbergsesteenweg, aan de zuidelijke zijde van het kruispunt;
op de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Koningslosteenweg, aan de zuidelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • het is verboden links af te slaan;
  • de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa, Type IV.

Artikel 9

Op de Borghtstraat ter hoogte van het kruispunt met de Grimbergsesteenweg;
op de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Koningslosteenweg, aan de noordelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • het is verboden rechts af te slaan;
  • de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31b;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa, Type IV.

Artikel 10

Op de Brusselsesteenweg van het kruispunt met de Grimbergsesteenweg tot de gemeentegrens met Brussel aan de oostelijke zijde van de weg geldt:

  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D7.

Artikel 11

Op de Brusselsesteenweg van het einde van de parkeerstrook tegenover huisnummer 1 tot het kruispunt met de Grimbergsesteenweg aan de zijde van het kanaal geldt:
  • het stilstaan en parkeren is verboden;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • E1;
  • GXa.

Artikel 12

Op de Brusselsesteenweg ter hoogte van huisnummer 125 geldt:

  • het parkeren is toegelaten;
  • het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

Artikel 13

Op de Brusselsesteenweg van het begin van de parkeerstrook bij huisnummer 1 tot het einde van de parkeerstrook bij huisnummer 9;
op de Brusselsesteenweg van het begin van de parkeerstrook bij perceel 411H2 (huisnummer 59) tot het einde van de parkeerstrook bij huisnummer 64;
op de Brusselsesteenweg van het begin van de parkeerstrook ten zuiden van de afrit van de Vuurkruisenlaan tot het einde van de parkeerstrook ten noorden van de inrit naar het sportstadion;
op de Brusselsesteenweg van het begin van de parkeerstrook ten zuiden van de inrit naar de tennisvelden tot het einde van de parkeerstrook ten noorden van de noordelijke aansluiting van de Lenterik;
op de Brusselsesteenweg van het begin van de parkeerstrook ter hoogte van huisnummer 91 tot het einde van de parkeerstrook ter hoogte van Lenterik 53;
op de Brusselsesteenweg, aan de zijde van het kanaal, van het begin van de parkeerstrook direct ten zuiden van de Europabrug tot de overzijde van de aansluiting op de Koningslosteenweg;
op de Brusselsesteenweg, aan de zijde van het kanaal op de verhoogde berm, van aan de overzijde van huisnummer 9 tot het einde van de parkeerstrook op de verhoogde berm ter hoogte van huisnummer 1 geldt:

  • het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • E9b;
  • GXa;
  • GXb.

Artikel 14

Op het pad naar de Koningslosteenweg van de Brusselsesteenweg tot de Koningslosteenweg in de richting van Koningslosteenweg geldt:

  • de weg wordt voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers.

Het begin van de voorbehouden weg wordt aangeduid; ook het einde van de weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F99a;
  • verkeersborden F101a.

Artikel 15

Op de Brusselsesteenweg van huisnummer 60 tot huisnummer 64 geldt:

  • het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.

Artikel 16

Op de fietssnelweg F23 van de gemeentegrens met Brussel tot de gemeentegrens met Grimbergen geldt:

  • het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.

Artikel 17

Op de Brusselsesteenweg van het kruispunt met de Grimbergsesteenweg tot huisnummer 60;
op de Brusselsesteenweg van het kruispunt met de op- en afrit van de Vuurkruisenlaan (N211) tot de gemeentegrens met Brussel geldt:

  • het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.

Artikel 18

Op de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Grimbergsesteenweg, aan de zuidelijke zijde van het kruispunt;
op de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Koningslosteenweg, aan de noordelijke zijde van het kruispunt;
op de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met het pad direct ten noorden van de Europabrug, aan de zuidelijke zijde van het kruispunt;
op de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met het fietspad ten zuiden van de op- en afrit van de Vuurkruisenlaan (N211), aan de zuidelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 19

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • Aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Brusselsesteenweg, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 11 maart 2021.

Artikel 20

Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.