Terug
Gepubliceerd op 21/11/2023

2023_CBS_03527 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Hof ten Voordestraat. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 13/11/2023 - 13:30 stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Didier Cortois, schepen

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2023_CBS_03527 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Hof ten Voordestraat. - Beslissing 2023_CBS_03527 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Hof ten Voordestraat. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op 23 oktober 2023 werd een melding ontvangen van een bewoner van de Hof ten Voordestraat over problemen met geparkeerde wagens. De Hof ten Voordestraat werd omstreeks 1996 aangelegd en heeft een erfachtige aanleg (gelijkgronds zonder duidelijke trottoirs). Bij de aanleg werden parkeervakken aangeduid in de straat, ongeveer 1 parkeerplaats per woning. Deze parkeerplaatsen zijn aanvullend aan de garages die bij elke woning voorzien zijn (voor bezoekers of tweede wagens van de bewoners). Op 11 december 1996 werd een zone 30 ingevoerd in de Hof ten Voordestraat.

In 2006 werd een petitie van de bewoners ontvangen met klachten dat er geparkeerd werd door niet-bewoners in de Hof ten Voordestraat. Er werd gevraagd om een toegangsverbod in te stellen uitgezonderd plaatselijk verkeer. Hier werd niet op ingegaan. Het verslag van de verkeerspolitie haalt aan dat de handhaving van deze uitzondering zeer moeilijk is en dat dit gevraagde toegangsverbod niet nodig is om de wagens die buiten de vakken geparkeerd worden te verbaliseren. Er wordt daarentegen voorgesteld om de toen reeds ingevoerde zone 30 te vervangen door 'woonerf'. Dit beschermt de zwakke weggebruiker en spelende kinderen.

In september 2012 werd een nieuwe vraag van een burger ontvangen om een toegangsverbod uitgezonderd plaatselijk verkeer in te stellen. Hier werd wederom niet op ingegaan. In december 2012 werd de zone 30 in de Hof ten Voordestraat opgenomen in het aanvullend verkeersreglement voor de zones 30 van de wijk Koningslo.

De melding van 23 oktober 2023 betreft het moeilijk in- en uitrijden van de garage. In tegenstelling tot vroeger wordt de garage meer gebruikt gezien er een laadpunt voor een elektrisch voertuig voorzien werd. Alhoewel het verslag van de lokale politie in 2006 vermeld dat 'wildparkeerders' geverbaliseerd kunnen worden, kan dit niet altijd op basis van artikel 25.1 van de wegcode (8°: vrije doorgang dient minstens 3 meter te zijn). Men zou kunnen terugvallen op het algemeen verbod op hinderlijk stilstaan en parkeren (artikel 24 van de wegcode), maar dit kan mogelijk niet voor elk geval van parkeren buiten de parkeervakken in het Hof ten Voordestraat aangetoond worden. Om duidelijkheid te scheppen steunt de dienst Openbaar Domein en Mobiliteit de visie van de lokale politie uit 2006 om een woonerf in te voeren. Dit sluit immers volledig aan bij de aanleg van de Hof ten Voordestraat:

  • het wonen vormt er de overwegende functie;
  • de dichtheid van het autoverkeer is er op de piekuren niet zeer hoog;
  • de afstand tussen het verste punt van het woonerf tot de Steenstraat bedraagt niet meer dan 500 meter;
  • er is geen doorgaand verkeer;
  • de aansluiting van de Hof ten Voordestraat op de Steenstraat gebeurt met een verhoogd doorlopend trottoir;
  • de weg is niet verdeeld in rijbaan en trottoir;
  • er zijn geen rechte wegsegmenten van meer dan 50 meter;
  • er zijn al parkeervakken met witte kaders aangebracht.

De zone 30 wordt geschrapt uit voorliggend reglement.

De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De verkeerssignalisatie zal in eigen beheer geplaatst worden.

Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, met in het bijzonder artikel 27 (Beperkte parkeertijd).
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Ministerieel rondschrijven van 23 juni 1978 betreffende de woonerven.
  • Ministeriële omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In de Hof ten Voordestraat geldt:

  • het (woon)erf wordt afgebakend.

Het begin van het (woon)erf wordt aangeduid; ook het einde van het (woon)erf wordt aangeduid. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • F12a;
  • F12b.

Artikel 2

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Hof ten Voordestraat, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 11 december 1996.

Artikel 3

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.