Via het evenementenloket ontving het stadsbestuur een aanvraag van Cycling Support Team vzw voor de organisatie van een sportgebeuren op zaterdag 6 januari 2024.
De dienst Openbaar Domein en Mobiliteit gaf hierbij een negatief advies voor het instellen van tijdelijk enkelrichtingsverkeer in een gedeelte van de Brusselsesteenweg omwille van een conflict met de geplande werkzaamheden aan het viaduct van de R0.
In zitting van 4 december 2023 werd het evenement goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen met volgende voorwaarde:
Ondertussen zijn de onderhoudswerken aan het viaduct definitief uitgesteld naar een latere datum. De Brusselsesteenweg zal op 6 januari 2024 dan ook niet afgesloten zijn op deze locatie. De organisatie van de Fonteinencross vraagt dan ook om het advies te herzien en alsnog de inname van de Brusselsesteenweg toe te laten met invoering van tijdelijk enkelrichtingsverkeer.
De dienst Openbaar Domein en Mobiliteit had in eerste instantie opnieuw ongunstig geadviseerd, omwille van de vele andere werven in de buurt, zoals de ringtrambus op de Vuurkruisenlaan, de tram op de Tyraslaan, het ontbreken van de Budabrug,...
De lokale politie had daarentegen een gunstig advies gegeven. Zij stelden zelfs voor om, in tegenstelling tot andere jaren, verkeer toe te laten van Brussel naar Vilvoorde en te weren van Vilvoorde naar Brussel, omdat er dan geen signalisatie geplaatst moet worden binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De dienst Openbaar Domein en Mobiliteit is hier echter helemaal geen voorstander van, omdat er geen goede omleiding mogelijk is voor vrachtverkeer dat via de Brusselsesteenweg naar Brussel wil. Er geldt immers een tonnageverbod op zowel de Grimbergsesteenweg als op de oprit van de Brusselsesteenweg naar de Vuurkruisenlaan. Bovendien zou zwaar verkeer dat toch naar de Vuurkruisenlaan zou rijden, ofwel terechtkomen op het Heldenplein en i het centrum van de stad, ofwel de moeilijke linksafbeweging moeten maken met grote kans op beschadiging van de infrastructuur en hinder voor de verkeerscirculatie.
Als compromis wordt daarom voorgesteld om, net als bij voorgaande edities, toch de doorgang te verbieden vanuit Brussel, maar wel verkeer toe te laten van Vilvoorde naar Brussel. Dit is makkelijker te signaleren en vraagt minder kunstgrepen om het vrachtverkeer in goede banen te leiden.
In dit compromis is het wel noodzakelijk om voorsignalisatie te plaatsen binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Brussel Mobiliteit werd hiervan op de hoogte gebracht en een officiële aanvraag voor een signalisatievergunning werd ingediend door de dienst.
Naast het enkelrichtingsverkeer, wordt ook een tijdelijk parkeerverbod ingesteld, zodat de organisatie de voertuigen van de deelnemers op de Brusselsesteenweg kan opstellen.
Deze verkeersmaatregelen moeten vastgelegd worden in een tijdelijke politieverordening.
In het gedeelte van de Brusselsesteenweg tussen de afrit van de N211 - Vuurkruisenlaan en de grens met Brussel wordt tijdelijk enkelrichtingsverkeer ingesteld op 6 januari 2024 vanaf 6.00 uur tot 21.00 uur:
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden C1 en F19.
Op de zijstraten die uitkomen op de in artikel 1 opgesomde delen van de Brusselsesteenweg waar tijdelijk enkelrichtingsverkeer is ingesteld wordt het verkeer verplicht af te slaan in de richting van Brussel op 6 januari 2024 vanaf 6.00 uur tot 21.00 uur:
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D1.
Op volgende locaties wordt parkeren verboden op 5 januari 2024 vanaf 22.00 uur tot 6 januari 2024 om 21.00 uur:
Het begin en einde van het parkeerverbod wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door middel van verkeersborden E1 met onderborden type GV, GXa en GXb.
Omdat in een gedeelte van de Brusselsesteenweg tijdelijk enkelrichtingsverkeer is ingevoerd op 6 januari 2024 vanaf 6.00 tot 21.00 uur, loopt de Vilvoordsesteenweg feitelijk dood vanaf de de Tyraslaan.
In de Vilvoordsesteenweg wordt de doorgang verboden voor elk voertuig vanaf de de Tyraslaan op 6 januari 2024 van 6.00 uur tot 21.00 uur.
Het verbod geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt gesignaleerd door middel van verkeersbord C3 met onderborden type GIV en verkeersbord F45.
Onderhavige verordening treedt in werking op 5 januari 2024.
Dit besluit wordt afgekondigd volgens de voorgeschreven wijze.