Terug
Gepubliceerd op 24/09/2024

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

ma 24/06/2024 - 20:00 Raadszaal

Samenstelling

Aanwezig

Johan Serkeyn, voorzitter; Hans Bonte, voorzitter vast bureau; Jo De Ro, lid vast bureau; Barbara de Bakker, lid vast bureau; Moad El Boudaati, lid vast bureau; Katrien Vaes, lid vast bureau; Didier Cortois, lid vast bureau; Tine Paredis, lid vast bureau; Fatima Lamarti, lid vast bureau; Faruk Akkus; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Guy Ceuppens; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Remy Esquiliche Esquinas; Aimen Horch; Veronique Janssens; Samira Mayda; Jacques Mevis; Ntonga Mbami Monsempo; Nora Mouallali; John Roobaert; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Joris Willems; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Johan Claus; Zinab El Jaouhari; Alain Poot; Claudia De Laet; Dries Verhaeghe; Chayenne Van Duyse

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2024_RMW_00012 - Kennisnemen van mededelingen. - Beslissing

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Johan Serkeyn, voorzitter; Hans Bonte, voorzitter vast bureau; Jo De Ro, lid vast bureau; Barbara de Bakker, lid vast bureau; Moad El Boudaati, lid vast bureau; Katrien Vaes, lid vast bureau; Didier Cortois, lid vast bureau; Tine Paredis, lid vast bureau; Fatima Lamarti, lid vast bureau; Faruk Akkus; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Remy Esquiliche Esquinas; Aimen Horch; Veronique Janssens; Samira Mayda; Jacques Mevis; Nora Mouallali; John Roobaert; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Joris Willems; Vera Boudry, algemeen directeur
Afwezig
Guy Ceuppens; Johan Claus; Zinab El Jaouhari; Ntonga Mbami Monsempo; Alain Poot; Claudia De Laet; Dries Verhaeghe; Chayenne Van Duyse
Secretaris
Vera Boudry, algemeen directeur
1.

2024_RMW_00012 - Kennisnemen van mededelingen. - Beslissing

2024_RMW_00012 - Kennisnemen van mededelingen. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn kan mededelingen doen vooraleer de eigenlijke zitting aanvangt.

Regelgeving bevoegdheid
Artikels 77 en 78 (OCMW-raad)
<p>Artikels 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Er wordt kennisgenomen van de mededelingen door de voorzitter:

  • De zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft plaats voor de zitting van de gemeenteraad aangezien de raad voor maatschappelijk welzijn eerst het deel OCMW van de jaarrekening over het jaar 2023 dient vast te stellen. De gemeenteraad keurt het deel OCMW van de jaarrekening over het jaar 2023 goed en stelt dan deel stad en OCMW van de jaarrekening over het jaar 2023 vast.


2.

2024_RMW_00017 - Goedkeuren van de notulen van de openbare zitting van 3 juni 2024. - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Serkeyn, voorzitter; Hans Bonte, voorzitter vast bureau; Jo De Ro, lid vast bureau; Barbara de Bakker, lid vast bureau; Moad El Boudaati, lid vast bureau; Katrien Vaes, lid vast bureau; Didier Cortois, lid vast bureau; Tine Paredis, lid vast bureau; Fatima Lamarti, lid vast bureau; Faruk Akkus; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Remy Esquiliche Esquinas; Aimen Horch; Veronique Janssens; Samira Mayda; Jacques Mevis; Nora Mouallali; John Roobaert; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Joris Willems; Vera Boudry, algemeen directeur
Afwezig
Guy Ceuppens; Johan Claus; Zinab El Jaouhari; Ntonga Mbami Monsempo; Alain Poot; Claudia De Laet; Dries Verhaeghe; Chayenne Van Duyse
Secretaris
Vera Boudry, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00017 - Goedkeuren van de notulen van de openbare zitting van 3 juni 2024. - Beslissing
Aanwezig
Johan Serkeyn, Hans Bonte, Jo De Ro, Barbara de Bakker, Moad El Boudaati, Katrien Vaes, Didier Cortois, Tine Paredis, Fatima Lamarti, Faruk Akkus, Jan Anciaux, Sander Barrez, Chantal Basoka Mubenga, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Veronique Janssens, Samira Mayda, Jacques Mevis, Nora Mouallali, John Roobaert, Christel Herbosch, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Joris Willems, Vera Boudry
Stemmen voor 28
Hans Bonte, Johan Serkeyn, Jo De Ro, Katrien Vaes, Jan Anciaux, Didier Cortois, Moad El Boudaati, Barbara de Bakker, Faruk Akkus, Sander Barrez, Chantal Basoka Mubenga, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Veronique Janssens, Samira Mayda, Jacques Mevis, Alain Poot, John Roobaert, Christel Herbosch, Tine Paredis, Nora Mouallali, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Fatima Lamarti, Joris Willems
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2024_RMW_00017 - Goedkeuren van de notulen van de openbare zitting van 3 juni 2024. - Beslissing

2024_RMW_00017 - Goedkeuren van de notulen van de openbare zitting van 3 juni 2024. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. De notulen worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de raadsleden.

Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur, artikel 32, 74, 277 en 278.
  • Huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Regelgeving bevoegdheid
Artikels 77 en 78 (OCMW-raad)
<p>Artikels 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De notulen van de openbare zitting van 3 juni 2024 worden als goedgekeurd beschouwd.

3.

2024_RMW_00027 - Kennisnemen van de rapportering over het organisatiebeheersingssysteem - 2023. - Beslissing

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Johan Serkeyn, voorzitter; Hans Bonte, voorzitter vast bureau; Jo De Ro, lid vast bureau; Barbara de Bakker, lid vast bureau; Moad El Boudaati, lid vast bureau; Katrien Vaes, lid vast bureau; Didier Cortois, lid vast bureau; Tine Paredis, lid vast bureau; Fatima Lamarti, lid vast bureau; Faruk Akkus; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Remy Esquiliche Esquinas; Aimen Horch; Veronique Janssens; Samira Mayda; Jacques Mevis; Nora Mouallali; John Roobaert; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Joris Willems; Vera Boudry, algemeen directeur
Afwezig
Guy Ceuppens; Johan Claus; Zinab El Jaouhari; Ntonga Mbami Monsempo; Alain Poot; Claudia De Laet; Dries Verhaeghe; Chayenne Van Duyse
Secretaris
Vera Boudry, algemeen directeur
3.

2024_RMW_00027 - Kennisnemen van de rapportering over het organisatiebeheersingssysteem - 2023. - Beslissing

2024_RMW_00027 - Kennisnemen van de rapportering over het organisatiebeheersingssysteem - 2023. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Conform artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over organisatiebeheersing. Die rapportering moet jaarlijks gebeuren uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar conform het decreet. Naar aanleiding van de integratie stad /OCMW werd een evaluatie gemaakt van de kaders voor organisatiebeheersing met de bedoeling deze op elkaar af te stemmen. Het nieuwe kader voor organisatiebeheersing zoals vastgesteld door de algemeen directeur na overleg met het managementteam en beschreven in het document ‘Het algemeen kader organisatiebeheersing’ werd goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 november 2021.

Het jaarrapport organisatiebeheersing biedt een globaal overzicht van de acties die we ondernemen en hun inhoudelijke stand van zaken, ter realisatie van alle aanbevelingen. De rapportering gebeurt aan de hand van een verslag over de stand van zaken van alle acties die bijdragen tot een betere interne werking. Het omvat enerzijds de verbetertrajecten en- acties naar aanleiding van zelfevaluaties en anderzijds de aanbevelingen uit interne of externe audits.

Het jaarrapport werd opgesteld conform de afspraken binnen het kader organisatiebeheersing goedgekeurd door de de raad voor maatschappelijk welzijn, geeft een rapportering van de stand van zaken op 31 december 2023 en bestaat uit:

  • organisatiehandboek,
  • implementatieplan,
  • jaarrapport 2023.
Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur, artikel 219.
Regelgeving bevoegdheid
Artikels 77 en 78 (OCMW-raad)
<p>Artikels 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Er wordt kennisgenomen van de rapportering over het organisatiebeheersingssysteem – 2023.

Artikel 2

Het rapport maakt integraal deel uit van dit besluit.

4.

2024_RMW_00028 - Vaststellen van de jaarrekening over het jaar 2023 van stad en OCMW Vilvoorde. - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Serkeyn, voorzitter; Hans Bonte, voorzitter vast bureau; Jo De Ro, lid vast bureau; Barbara de Bakker, lid vast bureau; Moad El Boudaati, lid vast bureau; Katrien Vaes, lid vast bureau; Didier Cortois, lid vast bureau; Tine Paredis, lid vast bureau; Fatima Lamarti, lid vast bureau; Faruk Akkus; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Remy Esquiliche Esquinas; Aimen Horch; Veronique Janssens; Samira Mayda; Jacques Mevis; Ntonga Mbami Monsempo; Nora Mouallali; John Roobaert; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Joris Willems; Vera Boudry, algemeen directeur
Afwezig
Guy Ceuppens; Johan Claus; Zinab El Jaouhari; Alain Poot; Claudia De Laet; Dries Verhaeghe; Chayenne Van Duyse
Secretaris
Vera Boudry, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00028 - Vaststellen van de jaarrekening over het jaar 2023 van stad en OCMW Vilvoorde. - Beslissing
Aanwezig
Johan Serkeyn, Hans Bonte, Jo De Ro, Barbara de Bakker, Moad El Boudaati, Katrien Vaes, Didier Cortois, Tine Paredis, Fatima Lamarti, Faruk Akkus, Jan Anciaux, Sander Barrez, Chantal Basoka Mubenga, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Veronique Janssens, Samira Mayda, Jacques Mevis, Ntonga Mbami Monsempo, Nora Mouallali, John Roobaert, Christel Herbosch, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Joris Willems, Vera Boudry
Stemmen voor 22
Hans Bonte, Johan Serkeyn, Jo De Ro, Katrien Vaes, Didier Cortois, Moad El Boudaati, Barbara de Bakker, Faruk Akkus, Chantal Basoka Mubenga, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Samira Mayda, Jacques Mevis, Christel Herbosch, Tine Paredis, Nora Mouallali, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Fatima Lamarti
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 6
Jan Anciaux, Sander Barrez, Veronique Janssens, Ntonga Mbami Monsempo, John Roobaert, Joris Willems
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2024_RMW_00028 - Vaststellen van de jaarrekening over het jaar 2023 van stad en OCMW Vilvoorde. - Beslissing

2024_RMW_00028 - Vaststellen van de jaarrekening over het jaar 2023 van stad en OCMW Vilvoorde. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Nadat de rekeningen van de boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn. De toezichthoudende overheid dient de jaarrekening goed te keuren.

Op 31 december 2023 bedraagt het beschikbaar gecumuleerd budgettair resultaat 12 604 734 euro en het totaal van de balans 241 264 432 euro.

Het laatste journaalnummer in de algemene boekhouding is 4046141887. Het laatste journaalnummer in de budgettair journaal is 185 432.

De jaarrekening over het jaar 2023 van de stad en OCMW Vilvoorde en de bijhorende documentatie werd op maandag 10 juni 2024 bezorgd aan de leden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur, de artikels 260 en 261.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus, zoals gewijzigd.
  • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus, zoals gewijzigd.
Regelgeving bevoegdheid
Artikels 77 en 78 (OCMW-raad)
<p>Artikels 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Het deel OCMW van de jaarrekening over het jaar 2023 van stad en OCMW Vilvoorde wordt vastgesteld.

Artikel 2

De jaarrekening over het jaar 2023 van stad en OCMW Vilvoorde maakt integraal deel uit van dit besluit.

5.

2024_RMW_00026 - Wijzigen van het arbeidsreglement voor het personeel van het stadsbestuur en het OCMW van Vilvoorde - vijfde wijziging. - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Serkeyn, voorzitter; Hans Bonte, voorzitter vast bureau; Jo De Ro, lid vast bureau; Barbara de Bakker, lid vast bureau; Moad El Boudaati, lid vast bureau; Katrien Vaes, lid vast bureau; Didier Cortois, lid vast bureau; Tine Paredis, lid vast bureau; Fatima Lamarti, lid vast bureau; Faruk Akkus; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Guy Ceuppens; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Remy Esquiliche Esquinas; Aimen Horch; Veronique Janssens; Samira Mayda; Jacques Mevis; Ntonga Mbami Monsempo; Nora Mouallali; John Roobaert; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Joris Willems; Vera Boudry, algemeen directeur
Afwezig
Johan Claus; Zinab El Jaouhari; Alain Poot; Claudia De Laet; Dries Verhaeghe; Chayenne Van Duyse
Secretaris
Vera Boudry, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00026 - Wijzigen van het arbeidsreglement voor het personeel van het stadsbestuur en het OCMW van Vilvoorde - vijfde wijziging. - Beslissing
Aanwezig
Johan Serkeyn, Hans Bonte, Jo De Ro, Barbara de Bakker, Moad El Boudaati, Katrien Vaes, Didier Cortois, Tine Paredis, Fatima Lamarti, Faruk Akkus, Jan Anciaux, Sander Barrez, Chantal Basoka Mubenga, Guy Ceuppens, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Veronique Janssens, Samira Mayda, Jacques Mevis, Ntonga Mbami Monsempo, Nora Mouallali, John Roobaert, Christel Herbosch, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Joris Willems, Vera Boudry
Stemmen voor 26
Hans Bonte, Johan Serkeyn, Jo De Ro, Katrien Vaes, Jan Anciaux, Didier Cortois, Moad El Boudaati, Barbara de Bakker, Faruk Akkus, Chantal Basoka Mubenga, Guy Ceuppens, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Samira Mayda, Jacques Mevis, John Roobaert, Christel Herbosch, Tine Paredis, Nora Mouallali, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Fatima Lamarti, Joris Willems
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Sander Barrez, Veronique Janssens, Ntonga Mbami Monsempo
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2024_RMW_00026 - Wijzigen van het arbeidsreglement voor het personeel van het stadsbestuur en het OCMW van Vilvoorde - vijfde wijziging. - Beslissing

2024_RMW_00026 - Wijzigen van het arbeidsreglement voor het personeel van het stadsbestuur en het OCMW van Vilvoorde - vijfde wijziging. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stelden op 29 april 2019 het arbeidsreglement voor het personeel van het stadsbestuur en het OCMW van Vilvoorde vast. Bij besluiten van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn werden wijzigingen goedgekeurd: een eerste wijziging op 22 juni 2020, tweede wijziging op 22 februari 2021, een derde wijziging op 24 januari 2022 en een vierde wijziging op 25 september 2023.

Het arbeidsreglement dient op verschillende elementen geactualiseerd te worden:

  • Het 'ontslag wegens dringende redenen – contractuele en statutaire medewerkers', het 'verlies van hoedanigheid en definitieve ambtsneerlegging – statutaire medewerkers', en de procedure medische overmacht-contractuele en statutaire medewerkers.
  • Een aantal overbodige passages worden geschrapt.
  • De tekst van modaliteiten bij ziekte of ongeval, wordt meer gestructureerd en er wordt opgenomen dat er geen medisch attest nodig is voor de eerste dag ziekte en dit voor maximaal 3 ziekteperiodes per kalenderjaar.
  • Bij modaliteiten bij arbeidsongeval of arbeidswegongeval, worden de definities opgenomen. Er wordt geduid dat de medewerker die slachtoffer is van een arbeidsongeval op weg van en naar het werk, indien mogelijk, zorgt voor een getuige, behalve wanneer de ordediensten of hulpdiensten zijn opgetreden. De mogelijkheid om een arts, al dan niet in een ziekenhuis, te consulteren wordt opgenomen. De modaliteiten van uitbetaling van het loon, worden eveneens vermeld.
  • Werkkledij en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's) wordt herschreven. Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen werkkledij en persoonlijke beschermingsmiddelen. Bovendien zijn de verplichtingen van het bestuur en de verplichtingen van de medewerker duidelijk vermeld.
  • Reglement tijdsregistratie' worden de uurroosters voor de dienst Burgerzaken en het Sociaal Huis, aangepast zoals eerder besproken.
  • Samenstelling bijzonder onderhandelingscomité en hoog overlegcomité' worden de namen van de leden aangepast.
  • Reglement voor het gebruik van elektronische communicatie en e-communicatie, wordt een artikel 12 toegevoegd. Dit artikel vermeldt het verbod op het gebruik van de app TIKTOK.
  • Beleidsverklaring alcohol- en drugbeleid', wordt eveneens medicatie als een mogelijke drug opgenomen, aangezien ook medicatie een negatieve en gevaarlijke invloed kan hebben op het welzijn en de veiligheid van medewerkers.
  • Reglement voor het gebruik van een persoonlijk G.S.M-toestel, wordt het woord 'G.S.M.-toestel vervangen door een 'mobiele telefoon'. 
  • Camerabewaking op de arbeidsplaats: integreren van de tekst over camerabewaking op de Asiat-site.
  • Reglement geolokalisatiesysteem (Track & Trace) wordt het woord passagier geschrapt als het niet mogelijk is om hierover via de software uitspraken te kunnen doen. De functietitels die gewijzigd zijn, worden aangepast.
  • Re-integratie arbeidsongeschikte personeelsleden' wordt de termijn voor opstart gewijzigd naar 3 maanden. Het artikel wordt aangepast aan de nieuwe richtlijnen.
  • Inzameling en verwerking van persoonsgegevens _GDPR, werd het mailadres van de DPO toegevoegd en werd de lijst van dienstverleners geactualiseerd. 
  • Procedure psychosociale risico's, wordt het artikel 5 aangepast met toevoeging van de bescherming tegen represailles. De titel van het artikel 6 wordt aangepast zodat ook de preventiemaatregelenduidelijk belicht worden. Het artikel 7 wordt aangepast om misbruik van procedures te voorkomen.

Het voorstel werd voorgelegd aan de vakbonden en resulteerde in een protocol.

Juridische grond
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
  • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van van 29 april 2019 betreffende vaststellen van het arbeidsreglement voor het personeel van het stadsbestuur Vilvoorde en het OCMW van Vilvoorde, zoals gewijzigd.
Regelgeving bevoegdheid
Artikels 77 en 78 (OCMW-raad)
<p>Artikels 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

In het artikel 6. Tijdelijk andere arbeid wordt de bepaling 'de uitoefening van een hogere functie wordt geregeld in de rechtspositieregeling' geschrapt omdat de verschillende mogelijkheden van tijdelijke arbeid, die ruimer zijn dan een hogere functie, opgenomen zijn in de rechtspositieregeling.

Artikel 2

In artikel 8 - Aanvang en einde werkdag, wordt het einduur aangepast naar 18.00, zoals bij de meeste uurroosters van toepassing is. Uitzonderingen blijven mogelijk.

Artikel 3

In artikel 10 wordt de termijn voor de kennisgeving van de afwijking van de normale uurroosters verlengd naar 7 kalenderdagen, zoals voorzien in de toepasselijke wetgeving.

Artikel 4

In artikel 16 - controle wordt de passage van de 15 minuten die voorzien zijn als werktijd voor het omkleden en opfrissen bij het uitvoeren van ongezond en gevaarlijk werk, vermeld i.p.v. bij artikel 20.

Artikel 5

Het artikel 19 - Opzeggingstermijnen wordt geschrapt aangezien de bepalingen zijn opgenomen in de respectievelijke artikels betreffende het ontslag.
Er wordt een nieuw artikel 19 - ziekte tijdens vakantie, toegevoegd naar aanleiding van gewijzigde wetgeving. 

Artikel 6

Artikel 21 - Sancties, orde en tuchtmaatregelen, contractuele personeelsleden wordt vervangen door artikel 21 - Sancties. Er wordt in het artikel een opsplitsing gemaakt tussen sancties voor contractuele medewerkers en tuchtmaatregelen voor statutaire medewerkers. Bijgevolg wordt het artikel 22 - sancties, orde en tuchtmaatregelen statutaire personeelsleden, geschrapt. 

Artikel 7

Er wordt een artikel 22 toegevoegd dat het einde van de tewerkstelling behandelt. Dit artikel behandelt het 'Ontslag – contractuele en statutaire medewerkers', het 'ontslag wegens dringende redenen – contractuele en statutaire medewerkers', het 'verlies van hoedanigheid en definitieve ambtsneerlegging – statutaire medewerkers', en de procedure medische overmacht-contractuele en statutaire medewerkers.

Artikel 8

In artikel 23- Principe, worden overbodige passages geschrapt. 

Artikel 9

In artikel 24 - modaliteiten bij ziekte of ongeval, wordt de tekst meer gestructureerd en wordt opgenomen dat er geen medisch attest nodig is voor de eerste dag ziekte en dit voor maximaal 3 ziekteperiodes per kalenderjaar.

Artikel 10

In artikel 25 - Modaliteiten bij arbeidsongeval of arbeidswegongeval, worden de definities opgenomen. Er wordt geduid dat de medewerker die slachtoffer is van een arbeidsongeval op weg van en naar het werk, indien mogelijk, zorgt voor een getuige, behalve wanneer de ordediensten of hulpdiensten zijn opgetreden. De mogelijkheid om een arts, al dan niet in een ziekenhuis, te consulteren wordt opgenomen. De modaliteiten van uitbetaling van het loon, worden eveneens vermeld.

Artikel 11

Artikel 36 - Werkkledij en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's) wordt herschreven. Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen werkkledij en persoonlijke beschermingsmiddelen. Bovendien zijn de verplichtingen van het bestuur en de verplichtingen van de medewerker duidelijk vermeld.

Artikel 12

In bijlage 2. Reglement tijdsregistratie worden de uurroosters voor de dienst Burgerzaken en het Sociaal Huis, aangepast zoals eerder besproken.

Artikel 13

In bijlage 3 - Samenstelling bijzonder onderhandelingscomité en hoog overlegcomité worden de namen van de leden aangepast.

Artikel 14

In bijlage 8. - Reglement voor het gebruik van elektronische communicatie en e-communicatie, wordt een artikel 12 toegevoegd. Dit artikel vermeldt het verbod op het gebruik van de app TIKTOK.

Artikel 15

In bijlage 7 - Beleidsverklaring alcohol- en drugbeleid', wordt eveneens medicatie als een mogelijke drug opgenomen, aangezien ook medicatie een negatieve en gevaarlijke invloed kan hebben op het welzijn en de veiligheid van medewerkers.

Artikel 16

In bijlage 9 - Reglement voor het gebruik van een persoonlijk G.S.M-toestel, wordt het woord 'G.S.M.-toestel vervangen door een 'mobiele telefoon'. 

Artikel 17

In bijlage 13 - Camerabewaking op de arbeidsplaats wordt de vroegere bijlage 18 geïntegreerd.

Artikel 18

In bijlage 14 - Reglement geolokalisatiesysteem (Track & Trace) wordt het woord passagier geschrapt als het niet mogelijk is om hierover via de software uitspraken te kunnen doen. De functietitels die gewijzigd zijn, worden aangepast.

Artikel 19

In bijlage 15 - Re-integratie arbeidsongeschikte personeelsleden' wordt de termijn voor opstart gewijzigd naar 3 maanden. Het artikel wordt aangepast op basis van de nieuwe richtlijnen voor de re-integratie van medewerkers.

Artikel 20

In bijlage 16 - Inzameling en verwerking van persoonsgegevens _GDPR, werd het mailadres van de DPO toegevoegd en werd de lijst van dienstverleners geactualiseerd.

Artikel 21

In bijlage 17 - Procedure psychosociale risico's, wordt het artikel 5 aangepast met toevoeging van de bescherming tegen represailles. De titel van het artikel 6 wordt aangepast zodat ook de preventiemaatregelen duidelijk belicht worden. Het artikel 7 wordt aangepast om misbruik van procedures te voorkomen.

Artikel 22

Bijlage 18 - Reglement camerabewaking op de Asiat-site wordt verwijderd aangezien deze bijlage integraal is opgenomen in de bijlage 13 - Camerabewaking op de arbeidsplaats. Door deze schrapping, worden de overige bijlages hernummerd.

Artikel 23

Er wordt een bijlage 23 - Model ziekte tijdens verlofperiode, toegevoegd. Dit model moet gebruikt worden wanneer een medewerker ziek wordt tijdens zijn verlofperiode en deze dagen wil opnemen op een later tijdstip zoals bepaald in artikel 19 van het arbeidsreglement.