Terug
Gepubliceerd op 26/06/2024

2024_RMW_00026 - Wijzigen van het arbeidsreglement voor het personeel van het stadsbestuur en het OCMW van Vilvoorde - vijfde wijziging. - Beslissing

raad voor maatschappelijk welzijn
ma 24/06/2024 - 20:00 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johan Serkeyn, voorzitter; Hans Bonte, voorzitter vast bureau; Jo De Ro, lid vast bureau; Barbara de Bakker, lid vast bureau; Moad El Boudaati, lid vast bureau; Katrien Vaes, lid vast bureau; Didier Cortois, lid vast bureau; Tine Paredis, lid vast bureau; Fatima Lamarti, lid vast bureau; Faruk Akkus; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Guy Ceuppens; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Remy Esquiliche Esquinas; Aimen Horch; Veronique Janssens; Samira Mayda; Jacques Mevis; Ntonga Mbami Monsempo; Nora Mouallali; John Roobaert; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Joris Willems; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Johan Claus; Zinab El Jaouhari; Alain Poot; Claudia De Laet; Dries Verhaeghe; Chayenne Van Duyse

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00026 - Wijzigen van het arbeidsreglement voor het personeel van het stadsbestuur en het OCMW van Vilvoorde - vijfde wijziging. - Beslissing

Aanwezig

Johan Serkeyn, Hans Bonte, Jo De Ro, Barbara de Bakker, Moad El Boudaati, Katrien Vaes, Didier Cortois, Tine Paredis, Fatima Lamarti, Faruk Akkus, Jan Anciaux, Sander Barrez, Chantal Basoka Mubenga, Guy Ceuppens, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Veronique Janssens, Samira Mayda, Jacques Mevis, Ntonga Mbami Monsempo, Nora Mouallali, John Roobaert, Christel Herbosch, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Joris Willems, Vera Boudry
Stemmen voor 26
Hans Bonte, Johan Serkeyn, Jo De Ro, Katrien Vaes, Jan Anciaux, Didier Cortois, Moad El Boudaati, Barbara de Bakker, Faruk Akkus, Chantal Basoka Mubenga, Guy Ceuppens, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Samira Mayda, Jacques Mevis, John Roobaert, Christel Herbosch, Tine Paredis, Nora Mouallali, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Fatima Lamarti, Joris Willems
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Sander Barrez, Veronique Janssens, Ntonga Mbami Monsempo
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_RMW_00026 - Wijzigen van het arbeidsreglement voor het personeel van het stadsbestuur en het OCMW van Vilvoorde - vijfde wijziging. - Beslissing 2024_RMW_00026 - Wijzigen van het arbeidsreglement voor het personeel van het stadsbestuur en het OCMW van Vilvoorde - vijfde wijziging. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stelden op 29 april 2019 het arbeidsreglement voor het personeel van het stadsbestuur en het OCMW van Vilvoorde vast. Bij besluiten van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn werden wijzigingen goedgekeurd: een eerste wijziging op 22 juni 2020, tweede wijziging op 22 februari 2021, een derde wijziging op 24 januari 2022 en een vierde wijziging op 25 september 2023.

Het arbeidsreglement dient op verschillende elementen geactualiseerd te worden:

  • Het 'ontslag wegens dringende redenen – contractuele en statutaire medewerkers', het 'verlies van hoedanigheid en definitieve ambtsneerlegging – statutaire medewerkers', en de procedure medische overmacht-contractuele en statutaire medewerkers.
  • Een aantal overbodige passages worden geschrapt.
  • De tekst van modaliteiten bij ziekte of ongeval, wordt meer gestructureerd en er wordt opgenomen dat er geen medisch attest nodig is voor de eerste dag ziekte en dit voor maximaal 3 ziekteperiodes per kalenderjaar.
  • Bij modaliteiten bij arbeidsongeval of arbeidswegongeval, worden de definities opgenomen. Er wordt geduid dat de medewerker die slachtoffer is van een arbeidsongeval op weg van en naar het werk, indien mogelijk, zorgt voor een getuige, behalve wanneer de ordediensten of hulpdiensten zijn opgetreden. De mogelijkheid om een arts, al dan niet in een ziekenhuis, te consulteren wordt opgenomen. De modaliteiten van uitbetaling van het loon, worden eveneens vermeld.
  • Werkkledij en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's) wordt herschreven. Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen werkkledij en persoonlijke beschermingsmiddelen. Bovendien zijn de verplichtingen van het bestuur en de verplichtingen van de medewerker duidelijk vermeld.
  • Reglement tijdsregistratie' worden de uurroosters voor de dienst Burgerzaken en het Sociaal Huis, aangepast zoals eerder besproken.
  • Samenstelling bijzonder onderhandelingscomité en hoog overlegcomité' worden de namen van de leden aangepast.
  • Reglement voor het gebruik van elektronische communicatie en e-communicatie, wordt een artikel 12 toegevoegd. Dit artikel vermeldt het verbod op het gebruik van de app TIKTOK.
  • Beleidsverklaring alcohol- en drugbeleid', wordt eveneens medicatie als een mogelijke drug opgenomen, aangezien ook medicatie een negatieve en gevaarlijke invloed kan hebben op het welzijn en de veiligheid van medewerkers.
  • Reglement voor het gebruik van een persoonlijk G.S.M-toestel, wordt het woord 'G.S.M.-toestel vervangen door een 'mobiele telefoon'. 
  • Camerabewaking op de arbeidsplaats: integreren van de tekst over camerabewaking op de Asiat-site.
  • Reglement geolokalisatiesysteem (Track & Trace) wordt het woord passagier geschrapt als het niet mogelijk is om hierover via de software uitspraken te kunnen doen. De functietitels die gewijzigd zijn, worden aangepast.
  • Re-integratie arbeidsongeschikte personeelsleden' wordt de termijn voor opstart gewijzigd naar 3 maanden. Het artikel wordt aangepast aan de nieuwe richtlijnen.
  • Inzameling en verwerking van persoonsgegevens _GDPR, werd het mailadres van de DPO toegevoegd en werd de lijst van dienstverleners geactualiseerd. 
  • Procedure psychosociale risico's, wordt het artikel 5 aangepast met toevoeging van de bescherming tegen represailles. De titel van het artikel 6 wordt aangepast zodat ook de preventiemaatregelenduidelijk belicht worden. Het artikel 7 wordt aangepast om misbruik van procedures te voorkomen.

Het voorstel werd voorgelegd aan de vakbonden en resulteerde in een protocol.

Juridische grond

  • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
  • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van van 29 april 2019 betreffende vaststellen van het arbeidsreglement voor het personeel van het stadsbestuur Vilvoorde en het OCMW van Vilvoorde, zoals gewijzigd.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 77 en 78 (OCMW-raad)
<p>Artikels 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

In het artikel 6. Tijdelijk andere arbeid wordt de bepaling 'de uitoefening van een hogere functie wordt geregeld in de rechtspositieregeling' geschrapt omdat de verschillende mogelijkheden van tijdelijke arbeid, die ruimer zijn dan een hogere functie, opgenomen zijn in de rechtspositieregeling.

Artikel 2

In artikel 8 - Aanvang en einde werkdag, wordt het einduur aangepast naar 18.00, zoals bij de meeste uurroosters van toepassing is. Uitzonderingen blijven mogelijk.

Artikel 3

In artikel 10 wordt de termijn voor de kennisgeving van de afwijking van de normale uurroosters verlengd naar 7 kalenderdagen, zoals voorzien in de toepasselijke wetgeving.

Artikel 4

In artikel 16 - controle wordt de passage van de 15 minuten die voorzien zijn als werktijd voor het omkleden en opfrissen bij het uitvoeren van ongezond en gevaarlijk werk, vermeld i.p.v. bij artikel 20.

Artikel 5

Het artikel 19 - Opzeggingstermijnen wordt geschrapt aangezien de bepalingen zijn opgenomen in de respectievelijke artikels betreffende het ontslag.
Er wordt een nieuw artikel 19 - ziekte tijdens vakantie, toegevoegd naar aanleiding van gewijzigde wetgeving. 

Artikel 6

Artikel 21 - Sancties, orde en tuchtmaatregelen, contractuele personeelsleden wordt vervangen door artikel 21 - Sancties. Er wordt in het artikel een opsplitsing gemaakt tussen sancties voor contractuele medewerkers en tuchtmaatregelen voor statutaire medewerkers. Bijgevolg wordt het artikel 22 - sancties, orde en tuchtmaatregelen statutaire personeelsleden, geschrapt. 

Artikel 7

Er wordt een artikel 22 toegevoegd dat het einde van de tewerkstelling behandelt. Dit artikel behandelt het 'Ontslag – contractuele en statutaire medewerkers', het 'ontslag wegens dringende redenen – contractuele en statutaire medewerkers', het 'verlies van hoedanigheid en definitieve ambtsneerlegging – statutaire medewerkers', en de procedure medische overmacht-contractuele en statutaire medewerkers.

Artikel 8

In artikel 23- Principe, worden overbodige passages geschrapt. 

Artikel 9

In artikel 24 - modaliteiten bij ziekte of ongeval, wordt de tekst meer gestructureerd en wordt opgenomen dat er geen medisch attest nodig is voor de eerste dag ziekte en dit voor maximaal 3 ziekteperiodes per kalenderjaar.

Artikel 10

In artikel 25 - Modaliteiten bij arbeidsongeval of arbeidswegongeval, worden de definities opgenomen. Er wordt geduid dat de medewerker die slachtoffer is van een arbeidsongeval op weg van en naar het werk, indien mogelijk, zorgt voor een getuige, behalve wanneer de ordediensten of hulpdiensten zijn opgetreden. De mogelijkheid om een arts, al dan niet in een ziekenhuis, te consulteren wordt opgenomen. De modaliteiten van uitbetaling van het loon, worden eveneens vermeld.

Artikel 11

Artikel 36 - Werkkledij en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's) wordt herschreven. Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen werkkledij en persoonlijke beschermingsmiddelen. Bovendien zijn de verplichtingen van het bestuur en de verplichtingen van de medewerker duidelijk vermeld.

Artikel 12

In bijlage 2. Reglement tijdsregistratie worden de uurroosters voor de dienst Burgerzaken en het Sociaal Huis, aangepast zoals eerder besproken.

Artikel 13

In bijlage 3 - Samenstelling bijzonder onderhandelingscomité en hoog overlegcomité worden de namen van de leden aangepast.

Artikel 14

In bijlage 8. - Reglement voor het gebruik van elektronische communicatie en e-communicatie, wordt een artikel 12 toegevoegd. Dit artikel vermeldt het verbod op het gebruik van de app TIKTOK.

Artikel 15

In bijlage 7 - Beleidsverklaring alcohol- en drugbeleid', wordt eveneens medicatie als een mogelijke drug opgenomen, aangezien ook medicatie een negatieve en gevaarlijke invloed kan hebben op het welzijn en de veiligheid van medewerkers.

Artikel 16

In bijlage 9 - Reglement voor het gebruik van een persoonlijk G.S.M-toestel, wordt het woord 'G.S.M.-toestel vervangen door een 'mobiele telefoon'. 

Artikel 17

In bijlage 13 - Camerabewaking op de arbeidsplaats wordt de vroegere bijlage 18 geïntegreerd.

Artikel 18

In bijlage 14 - Reglement geolokalisatiesysteem (Track & Trace) wordt het woord passagier geschrapt als het niet mogelijk is om hierover via de software uitspraken te kunnen doen. De functietitels die gewijzigd zijn, worden aangepast.

Artikel 19

In bijlage 15 - Re-integratie arbeidsongeschikte personeelsleden' wordt de termijn voor opstart gewijzigd naar 3 maanden. Het artikel wordt aangepast op basis van de nieuwe richtlijnen voor de re-integratie van medewerkers.

Artikel 20

In bijlage 16 - Inzameling en verwerking van persoonsgegevens _GDPR, werd het mailadres van de DPO toegevoegd en werd de lijst van dienstverleners geactualiseerd.

Artikel 21

In bijlage 17 - Procedure psychosociale risico's, wordt het artikel 5 aangepast met toevoeging van de bescherming tegen represailles. De titel van het artikel 6 wordt aangepast zodat ook de preventiemaatregelen duidelijk belicht worden. Het artikel 7 wordt aangepast om misbruik van procedures te voorkomen.

Artikel 22

Bijlage 18 - Reglement camerabewaking op de Asiat-site wordt verwijderd aangezien deze bijlage integraal is opgenomen in de bijlage 13 - Camerabewaking op de arbeidsplaats. Door deze schrapping, worden de overige bijlages hernummerd.

Artikel 23

Er wordt een bijlage 23 - Model ziekte tijdens verlofperiode, toegevoegd. Dit model moet gebruikt worden wanneer een medewerker ziek wordt tijdens zijn verlofperiode en deze dagen wil opnemen op een later tijdstip zoals bepaald in artikel 19 van het arbeidsreglement.