Terug
Gepubliceerd op 26/06/2024

2024_GR_00166 - 1) Intrekken van het besluit van 29 januari 2024 betreffende het goedkeuren van het vernieuwde arbeidsreglement voor de stedelijke basisscholen en voor de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE. 2) Goedkeuren van het vernieuwde arbeidsreglement voor de stedelijke basisscholen en voor de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE. - Beslissing

gemeenteraad
ma 24/06/2024 - 20:00 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johan Serkeyn, voorzitter; Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, 1ste schepen; Barbara de Bakker, 2de schepen; Moad El Boudaati, 3de schepen; Katrien Vaes, 4de schepen; Didier Cortois, 5de schepen; Tine Paredis, 6de schepen; Fatima Lamarti, 7de schepen; Faruk Akkus; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Guy Ceuppens; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Remy Esquiliche Esquinas; Aimen Horch; Veronique Janssens; Samira Mayda; Jacques Mevis; Ntonga Mbami Monsempo; Nora Mouallali; John Roobaert; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Joris Willems; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Johan Claus; Zinab El Jaouhari; Alain Poot; Claudia De Laet; Dries Verhaeghe; Chayenne Van Duyse

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00166 - 1) Intrekken van het besluit van 29 januari 2024 betreffende het goedkeuren van het vernieuwde arbeidsreglement voor de stedelijke basisscholen en voor de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE. 2) Goedkeuren van het vernieuwde arbeidsreglement voor de stedelijke basisscholen en voor de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE. - Beslissing

Aanwezig

Johan Serkeyn, Hans Bonte, Jo De Ro, Barbara de Bakker, Moad El Boudaati, Katrien Vaes, Didier Cortois, Tine Paredis, Fatima Lamarti, Faruk Akkus, Jan Anciaux, Sander Barrez, Chantal Basoka Mubenga, Guy Ceuppens, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Veronique Janssens, Samira Mayda, Jacques Mevis, Ntonga Mbami Monsempo, Nora Mouallali, John Roobaert, Christel Herbosch, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Joris Willems, Vera Boudry
Stemmen voor 27
Hans Bonte, Johan Serkeyn, Jo De Ro, Katrien Vaes, Jan Anciaux, Didier Cortois, Moad El Boudaati, Barbara de Bakker, Faruk Akkus, Sander Barrez, Chantal Basoka Mubenga, Guy Ceuppens, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Samira Mayda, Jacques Mevis, John Roobaert, Christel Herbosch, Tine Paredis, Nora Mouallali, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Fatima Lamarti, Joris Willems
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Veronique Janssens, Ntonga Mbami Monsempo
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00166 - 1) Intrekken van het besluit van 29 januari 2024 betreffende het goedkeuren van het vernieuwde arbeidsreglement voor de stedelijke basisscholen en voor de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE. 2) Goedkeuren van het vernieuwde arbeidsreglement voor de stedelijke basisscholen en voor de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE. - Beslissing 2024_GR_00166 - 1) Intrekken van het besluit van 29 januari 2024 betreffende het goedkeuren van het vernieuwde arbeidsreglement voor de stedelijke basisscholen en voor de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE. 2) Goedkeuren van het vernieuwde arbeidsreglement voor de stedelijke basisscholen en voor de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

In zitting van 29 januari 2024 werd het vernieuwde arbeidsreglement voor de stedelijke basisscholen en voor de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE goedgekeurd. De syndicale onderhandelingen waren nog niet afgerond en werden hervat op 25 maart 2024. De aangepaste teksten worden voor goedkeuring voorgelegd.

In zitting van 25 juni 2013 stelde de gemeenteraad het arbeidsreglement vast voor het personeel van het stedelijk basisonderwijs. Het arbeidsreglement voor het gesubsidieerd personeel van het stedelijk onderwijs dient te worden geactualiseerd.

Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur. Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het stedelijk onderwijs, moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. Dit gebeurt via het arbeidsreglement.

Het huidige arbeidsreglement met inbegrip van de algemene afspraken en het evaluatiereglement van het stedelijk basisonderwijs die werden vastgesteld op de gemeenteraad van 25 juni 2012 zijn niet meer up to date met de huidige regelgeving. Deze werd op verschillende vlakken aangepast.

De Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) heeft naar aanleiding van deze aangepaste wetgeving een nieuw model van arbeidsreglement gepubliceerd. Ook de functiebeschrijvingen, evaluatiereglement en lijst met instellingsgebonden opdrachten werden aangepast.

Het decreet rechtspositie laat ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.

Op basis van de modellen van OVSG en in overleg met de directies van het stedelijk onderwijs Vilvoorde werden de arbeidsreglementen en bijlagen voor het stedelijk onderwijs Vilvoorde aangepast. De aanpassingen in het arbeidsreglement en de daarmee samenhangende functiebeschrijvingen, evaluatiereglement en lijst met instellingsgebonden opdrachten omhelzen ondermeer wijzigingen in de evaluatieprocedure naar aanleiding van gewijzigde onderwijsregelgeving, bepalingen door de Europese Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG / GDPR), wijzigingen in regelgeving over preventie van psychosociale risico's op het werk, afspraken rond homeworking, afsprakenkader deconnectie, gebruik van nieuwe media en afspraken bij het ter beschikking stellen van werkinstrumenten zoals laptop.

Vanaf 1 september 2021 werd de procedure inzake functioneren en evalueren conform het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding en de omzendbrief PERS/2007/09 van 29 oktober 2007 betreffende de functiebeschrijving en evaluatie grondig gewijzigd. Deze wijzigingen betreffen samengevat het volgende:

  • Vanaf 1 september 2021 wordt het principe van de geïndividualiseerde functiebeschrijvingen verlaten en mogen nog enkel de kerntaken vastgelegd worden in de functiebeschrijvingen die lokaal per ambt, en desgevallend binnen een ambt per functie, worden vastgelegd. De instellingsgebonden taken horen dus niet langer thuis in de functiebeschrijvingen, de verdeling van de lijst aan instellingsgebonden taken wordt bezorgd aan alle personeelsleden.
  • Het evaluatieproces is bedoeld als een constructief en positief personeelsbeleidsinstrument, dat het mee mogelijk moet maken een autonoom personeelsbeleid te voeren gericht op het verstrekken van kwaliteitsvol onderwijs.
  • Evaluatie mag geen momentopname zijn, maar moet eerder een procesmatig gebeuren vormen, waarbij ook de ondersteuning en de begeleiding van het personeelslid een zeer belangrijke plaats innemen. 
  • Vanaf 1 september 2021 stopt de verplichting om ieder personeelslid minstens vierjaarlijks te evalueren. De evaluatiegesprekken worden nog enkel voorbehouden voor de personeelsleden bij wie ernstige tekortkomingen worden vastgesteld die aanleiding geven tot het vastleggen van persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen in het verslag van een formeel functioneringsgesprek. Voor hen wordt ook een verplicht begeleidingstraject van minstens 120 dagen voorzien na de overhandiging van het verslag van het eerste formele functioneringsgesprek met daarin de persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen.
  • Met alle andere personeelsleden moet enkel nog op regelmatige basis een (informeel) functioneringsgesprek gehouden worden. Personeelsleden krijgen ook het recht om zelf een functioneringsgesprek aan te vragen wanneer zij daar nood aan hebben.
  • Voor de vastbenoemde personeelsleden en de personeelsleden die tijdelijk aangesteld zijn voor doorlopende duur die voor 1 september 2021 een evaluatie met als eindconclusie “onvoldoende” hebben gekregen die nog niet leidde tot hun ontslag treden alle wijzigingen pas in werking nadat deze personeelsleden opnieuw geëvalueerd worden en die nieuwe evaluatie definitief is geworden.

Op basis van voornoemde wijzigingen als gevolg van een vernieuwde functionerings- en evaluatieprocedure met ingang van 1 september 2021 wordt de procedure zoals voorzien in hoofdstuk 7 "functiebeschrijvingen en evaluatie" en hoofdstuk 7bis "beoordeling aan de vooravond van TADD" van voornoemde rechtspositieregeling herschreven.

Hoofdstuk 12 "specifieke verplichtingen" – 12.1 "ambtsgeheim, discretieplicht en privacy" werd in overeenstemming gebracht met de Europese Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG).

Hoofdstuk 15 "bescherming psychosociale risico's op het werk, waaronder geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk" werd vervolledigd met de procedure voor formele psychosociale interventie en informele interventie. 

Hoofdstuk 16 "onthaal van nieuwe personeelsleden" werd aangepast aan de wijzigingen met betrekking tot de in de regelgeving voorziene aanvangsbegeleiding van nieuwe personeelsleden. 

De algemeen directeur is bevoegd voor de functiebeschrijvingen voor de ambten van het personeel. De algemeen directeur is de enige evaluator voor het personeel aangesteld in het bevorderingsambt van directeur. De algemeen directeur kan deze bevoegdheid delegeren. De evaluatoren worden bepaald in het evaluatiereglement (bijlage 5 aan het arbeidsreglement). 

Het vernieuwde arbeidsreglement werd syndicaal onderhandeld op 15 mei 2023, 26 juni 2023, 25 september 2023, 5 december 2023 en 25 maart 2024. Na de onderhandelingen werd een protocol van akkoord afgesloten (nr. 2024/005 van 6 juni 2024).

Jaarlijks zal het arbeidsreglement en de bijlagen onderzocht worden op de noodzaak aan actualisatie en zullen ze, indien nodig, aangepast worden.

Juridische grond

  • Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
  • Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
  • Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
  • Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
  • Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 31 juli 1990 betreffende de bekwaamheidsbewijzen, de salarisschalen en de bezoldigingsregeling in het gewoon basisonderwijs.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 juni 1990 betreffende de bekwaamheidsbewijzen, de salarisschalen en de bezoldigingsregeling in het buitengewoon onderwijs.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1992 betreffende de verdeling van betrekkingen, de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking, de reaffectatie, de wedertewerkstelling en de toekenning van een wachtgeld.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs en in het buitengewoon basisonderwijs.
  • Omzendbrief PERS/2007/09 van 29 oktober 2007 betreffende de functiebeschrijving en evaluatie.
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 juli 2019 betreffende het bepalen van het dagelijks personeelsbeheer waarvoor de algemeen directeur bevoegd is.
  • Besluit van de algemeen directeur van 9 oktober 2023 tot vaststellen van de vernieuwde algemene modellen van functiebeschrijvingen van het gesubsidieerd personeel in  de stedelijke basisscholen, in de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE, in de stedelijke academie voor muziek, woord en dans, in de stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels en in het leersteuncentrum VONC.
  • Protocol van akkoord van het Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelings- en Overlegcomité gesubsidieerd onderwijs voor het stedelijk onderwijs Vilvoorde nr. 2024/005 van 6 juni 2024 betreffende het goedkeuren van het ontwerp arbeidsreglement en bijlagen voor onderwijsniveaus basisonderwijs en buitengewoon lager onderwijs.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 40 en 41 (gemeenteraad)
<p>Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het besluit van 29 januari 2024 over het goedkeuren van het vernieuwde arbeidsreglement voor de stedelijke basisscholen en voor de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE, wordt ingetrokken.

Artikel 2

Het bestaande arbeidsreglement voor het stedelijk basisonderwijs goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 juni 2012, wordt opgeheven.

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 september 2024.

Tot dan blijft het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 20212 houdende het arbeidsreglement voor het stedelijk basisonderwijs van toepassing.

Artikel 4

Een afschrift van dit besluit en van het vernieuwde arbeidsreglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de personen die het onder het gezag arbeid verrichten in de stedelijke basisscholen en in de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE.

Artikel 5

Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.