Terug
Gepubliceerd op 26/06/2024

2024_GR_00154 - Kennisnemen van de rapportering over het organisatiebeheersingssysteem - 2023. - Beslissing

gemeenteraad
ma 24/06/2024 - 20:00 Raadszaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Johan Serkeyn, voorzitter; Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, 1ste schepen; Barbara de Bakker, 2de schepen; Moad El Boudaati, 3de schepen; Katrien Vaes, 4de schepen; Didier Cortois, 5de schepen; Tine Paredis, 6de schepen; Fatima Lamarti, 7de schepen; Faruk Akkus; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Guy Ceuppens; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Remy Esquiliche Esquinas; Aimen Horch; Veronique Janssens; Samira Mayda; Jacques Mevis; Ntonga Mbami Monsempo; Nora Mouallali; John Roobaert; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Joris Willems; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Johan Claus; Zinab El Jaouhari; Alain Poot; Claudia De Laet; Dries Verhaeghe; Chayenne Van Duyse

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2024_GR_00154 - Kennisnemen van de rapportering over het organisatiebeheersingssysteem - 2023. - Beslissing 2024_GR_00154 - Kennisnemen van de rapportering over het organisatiebeheersingssysteem - 2023. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Conform artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over organisatiebeheersing. Die rapportering moet jaarlijks gebeuren uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar conform het decreet. Naar aanleiding van de integratie stad /OCMW werd een evaluatie gemaakt van de kaders voor organisatiebeheersing met de bedoeling deze op elkaar af te stemmen. Het nieuwe kader voor organisatiebeheersing zoals vastgesteld door de algemeen directeur na overleg met het managementteam en beschreven in het document ‘Het algemeen kader organisatiebeheersing’ werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 november 2021.

Het jaarrapport organisatiebeheersing biedt een globaal overzicht van de acties die we ondernemen en hun inhoudelijke stand van zaken, ter realisatie van alle aanbevelingen. De rapportering gebeurt aan de hand van een verslag over de stand van zaken van alle acties die bijdragen tot een betere interne werking. Het omvat enerzijds de verbetertrajecten en- acties naar aanleiding van zelfevaluaties en anderzijds de aanbevelingen uit interne of externe audits.

Het jaarrapport werd opgesteld conform de afspraken binnen het kader organisatiebeheersing goedgekeurd door de gemeenteraad, geeft een rapportering van de stand van zaken op 31 december 2023 en bestaat uit:

  • organisatiehandboek,
  • implementatieplan,
  • jaarrapport 2023.

Juridische grond

  • Decreet lokaal bestuur, artikel 219.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 40 en 41 (gemeenteraad)
<p>Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt kennisgenomen van de rapportering over het organisatiebeheersingssysteem – 2023.

Artikel 2

Het rapport maakt integraal deel uit van dit besluit.