PWO Vilvoorde S.W.P. vzw is een vereniging voor sociale dienstverlening opgericht door het OCMW Vilvoorde overeenkomstig Deel 3, Titel 4, Hoofdstuk 5 van het decreet over het lokaal bestuur.
De activiteiten van PWO Vilvoorde S.W.P. kaderen in de doelstelling waarvoor de vereniging is opgericht, met name het tewerkstellen van zeer moeilijk bemiddelbare werklozen in een beschermde omgeving, en dit onder de vorm van een sociale werkplaats. De dienstverlening die door PWO Vilvoorde S.P.W. wordt aangeboden is: poetsdienst (dienstencheques), strijkdienst (dienstencheques), naald en draad, mindermobielencentrale (zilvermobiel), noodoproepsysteem en klusjesdienst. Deze dienstverlening is niet beperkt tot de grenzen van de stad Vilvoorde. Er is een samenwerking met het OCMW Grimbergen en het OCMW Machelen, waar telkens ook een strijkatelier wordt uitgebaat.
PWO Vilvoorde S.W.P. liet een organisatiestudie (inclusief financiële analyse) uitvoeren door Probis. Uit deze studie blijkt dat de vzw geconfronteerd wordt met een precaire liquiditeitssituatie gekoppeld aan een jaarlijks negatief bedrijfsresultaat. Indien het negatief resultaat zich verder zet, zal er sprake zijn van een negatief eigen vermogen (code 10/15), waardoor het risico op een gerechtelijke ontbinding of faillissement niet onbestaande is. Er wordt dienaangaande ook verwezen naar de zgn. alarmbelprocedure opgenomen in het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. Wat de tewerkstelling van kansengroepen betreft, wordt opgemerkt dat er weinig financiële marge aanwezig is voor omkadering en begeleiding van het personeel, het realiseren van uitstroom/doorstroom heeft tevens een negatieve impact op de stabiliteit en continuïteit van het aanbod naar klanten en er is geen structurele samenwerking met partners als VDAB, CAW, aanbieders taallessen, kinderopvang, enz., hetgeen in deze context toch wel vereist zou zijn. De vaststelling is ook dat PWO Vilvoorde S.W.P geen cruciale tewerkstellingsplaats vormt voor de inzet van art. 60-ers van het OCMW Vilvoorde. Het aanbod in de Vilvoordse bedrijven is immers voldoende groot voor hun tewerkstelling. Ondertussen heeft het OCMW ook contacten met organisaties in het Brusselse voor tewerkstelling van art. 60-ers. Wat de dienstverlening betreft wordt vastgesteld dat er geen eenduidige doelgroep is gedefinieerd en dat de diensten niet exclusief aan kwetsbare/zorgbehoevende inwoners wordt verstrekt. In de poetshulp is er ook een sterke daling van de geleverde prestaties t.o.v. de periode voor de COVID-19 pandemie. Een hoog ziekteverzuim en hoog afwezigheidspercentage spelen tevens in de kwaliteit en continuïteit van de dienstverlening. De dienstverlening ‘poetshulp’ en ‘strijkdienst’ worden tevens aangeboden middels dienstencheques, terwijl er heel wat private of andere dienstenchequebedrijven in Vilvoorde actief zijn.
Op basis van de organisatiestudie (inclusief financiële analyse) uitgevoerd door Probis en het behoefteonderzoek uitgevoerd overeenkomstig artikel 60 § 6 van de OCMW-wet, stelt de raad van bestuur van PWO Vilvoorde S.W.P. dan ook voor om te onderzoeken of haar poetsdienst (dienstencheques) en strijkatelier (dienstencheques), inclusief haar cliënteel en personeel, kunnen worden overgedragen naar een externe partner. Deze overdracht zal door PWO Vilvoorde S.W.P. gebeuren overeenkomstig de beginselen van behoorlijk bestuur. PWO Vilvoorde S.W.P. zal m.a.w. een transparante marktraadpleging organiseren waarbij het voorstel van geïnteresseerde kandidaten aan de hand van een aantal objectieve criteria zal worden beoordeeld. Deze overdracht van de activiteiten van de poetsdienst en strijkatelier zal gebeuren met toepassing van CAO 32bis. In kader van CAO 32bis werden de personeelsleden (bij gebreke aan een ondernemingsraad of syndicale vertegenwoordiging) hierover voorafgaandelijk geïnformeerd.
In kader van het activiteitencentrum Zilvermobiel (d.i. de minder mobielencentrale) is het voorstel van PWO Vilvoorde S.W.P. om deze over te dragen aan de publiekrechtelijke OCMW-vereniging, Zorgbedrijf Vilvoorde, hiervoor is geen marktraadpleging vereist. Deze dienstverlening blijft dus alleszins gewaarborgd binnen de stad Vilvoorde.
De activiteitcentra ‘Naald en Draad’, ‘Klusjesdienst’ en ‘Noodoproepsysteem’ zijn verwaarloosbaar, aangezien het slechts enkele personeelsuren betreft. Deze activiteiten worden momenteel uitgedoofd.
Er wordt kennisgenomen van de beslissing van 21 februari 2024 van de raad van bestuur van vzw PWO Vilvoorde S.W.P., inclusief de organisatiestudie uitgevoerd door Probis en bijhorend behoefteonderzoek overeenkomstig artikel 60 § 6 van de OCMW-wet.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist op basis van de organisatiestudie en het behoefteonderzoek opgenomen in artikel 1, om vzw PWO Vilvoorde S.W.P. de opdracht te geven om een marktraadpleging te organiseren voor de overdracht van de dienstencheque-activiteiten ‘Poetsdienst’ en ‘Strijkatelier’.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het voorstel van vzw PWO Vilvoorde S.W.P. om de activiteit ‘Zilvermobiel’ (d.i. de mindermobielencentrale) over te dragen aan de publiekrechtelijke OCMW-vereniging, Zorgbedrijf Vilvoorde, en geeft de opdracht aan vzw PWO Vilvoorde S.W.P. om hiervoor de nodige stappen te ondernemen.