Terug
Gepubliceerd op 18/10/2023

2023_CBS_03055 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Olmstraat. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 09/10/2023 - 13:30 stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Barbara de Bakker, schepen

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2023_CBS_03055 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Olmstraat. - Beslissing 2023_CBS_03055 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Olmstraat. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Met een e-mail aan het stadsbestuur vraagt de bewoonster van Olmstraat 170 om de bestaande voorbehouden parkeerplaats ter hoogte van de eigen woning te verplaatsen naar de Sobrystraat (Lode). De bewoonster is de moeder van de persoon voor wie de oorspronkelijke aanvraag werd ingediend.

De parkeerplaatsen in de Olmstraat zijn schuine parkeerplaatsen. Deze voldoen niet aan de normen: met een lengte van minder van 4 meter zijn de plaatsen te kort. De dienst Openbaar Domein en Mobiliteit adviseert de verplaatsing van de voorbehouden plaats gunstig. In de Sobrystraat (Lode) is parkeren toegelaten aan de zijde van de woning van de betrokkene.

De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De verkeerssignalisatie zal aansluitend in eigen beheer gewijzigd worden.

Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoƶrdineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, met in het bijzonder artikel 27 (Beperkte parkeertijd).
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • MinisteriĆ«le omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op de Olmstraat van huisnummer 31 tot Groenstraat in de richting van Groenstraat geldt:

  • verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers.

In de tegenovergestelde richting geldt:

  • toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
  • fietsers mogen in beide richtingen rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2;
  • verkeersborden F19;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M4.

Artikel 2

Op de Lijsterbesstraat ter hoogte van de Olmstraat;
op de uitrit van FOD Financiën ter hoogte van de Olmstraat geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht links af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1.

Artikel 3

Op de Olmstraat van huisnummer 136 tot huisnummer 80 aan de kant van de pare huisnummers;
op de Olmstraat van Eikstraat tot cc Het Bolwerk aan de kant van de pare huisnummers geldt:
  • het parkeren is verboden;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden E1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

Artikel 4

Op de Olmstraat ter hoogte van huisnummer 4 (2 parkeerplaatsen, haaks op de aslijn van de rijbaan);
op de Olmstraat ter hoogte van huisnummer 135;
op de Olmstraat ter hoogte van huisnummer 176;
op de Olmstraat ter hoogte van huisnummer 200;
op de Olmstraat ter hoogte van huisnummer 348 geldt:

  • het parkeren is toegelaten;
  • het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

Artikel 5

Op de Olmstraat ter hoogte van huisnummers 330 en 332 geldt:

  • het parkeren is toegelaten;
  • het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 12 m.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

Artikel 6

Op de Olmstraat van huisnummer 156 tot huisnummer 154 aan de kant van de pare huisnummers;
op de Olmstraat van 3 meter vóór de Lijsterbesstraat tot 3 meter voorbij de Lijsterbesstraat aan de
kant van de pare huisnummers;
op de Olmstraat van huisnummer 66 tot het kruispunt met de Eikstraat aan de kant van de pare
huisnummers geldt:

  • het parkeren op de rijbaan is verboden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode.

Artikel 7

Op de Olmstraat van de rotonde Groenstraat tot Lijsterbesstraat aan de kant van de onpare huisnummers;
op de Olmstraat van Lijsterbesstraat tot huisnummer 324 aan de kant van de pare huisnummers;
op de Olmstraat van huisnummer 267 tot Platanenstraat aan de kant van de onpare huisnummers;
op de Olmstraat van Platanenstraat tot Populierenstraat aan de kant van de pare huisnummers;
op de Olmstraat van Populierenstraat tot huisnummer 200 aan de kant van de pare huisnummers;
op de Olmstraat van huisnummer 189 tot huisnummer 179 aan de kant van de onpare huisnummers;
op de Olmstraat van huisnummer 184 tot Sobrystraat (Lode) aan de kant van de pare huisnummers geldt:

  • de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.

Artikel 8

Op de Olmstraat ter hoogte van het kruispunt met de Groenstraat;
op de Olmstraat ter hoogte van het kruispunt met de Sobrystraat (Lode), langs zuidelijke zijde van het kruispunt geldt:
  • voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 9

Op de Olmstraat van Sobrystraat (Lode) tot Bolwerkstraat geldt:

  • voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.

Artikel 10

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Olmstraat, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 augustus 2017.

Artikel 11

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.