Terug
Gepubliceerd op 21/09/2023

2023_CBS_02704 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Woluwelaan (R22). - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 11/09/2023 - 13:30 stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2023_CBS_02704 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Woluwelaan (R22). - Beslissing 2023_CBS_02704 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Woluwelaan (R22). - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op 7 juni 2023 vond een overleg plaats tussen het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Mooimakers, Cargovil, INCOVO en vertegenwoordigers van de lokale besturen en politiezones van Grimbergen, Zemst en Vilvoorde in het kader van het projectvoorstel van AWV voor de aanpak van de sluikstortproblematiek in bedrijvenzone Cargovil.

Het voorstel van AWV omvat een permanent verbod op stilstaan en parkeren aan weerszijden van de Woluwelaan tussen de Mechelsesteenweg en de J. Monnetlaan door middel van vaste verkeersborden.

De voorgestelde parkeermaatregelen vereisen een aanpassing van het bestaande aanvullend reglement voor de Woluwelaan.

Daarnaast werd in het kader van de bijsturing van het wijkcirculatieplan Faubourg de signalisatie langs de Houtemsesteenweg gewijzigd. Hier geldt nu een zonaal toegangsverbod voor alle voertuigen uitgezonderd plaatselijk verkeer. De voorsignalisatie langs de Woluwelaan, verbod om af te slaan naar de Houtemsesteenweg, moet hieraan aangepast worden.

De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De verkeerssignalisatie zal aansluitend geplaatst worden.

Onderhavig aanvullend reglement betreft een gewestweg met aansluitende gemeentewegen.

Juridische grond

  • Nieuwe gemeentewet volgens koninklijk besluit van 24 juni 1988.
  • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Ministeriële omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op het kruispunt van de Woluwelaan met de Leuvensesteenweg;
op het kruispunt van de Woluwelaan met de Houtemsesteenweg;
op de Leuvensesteenweg ter hoogte van de zuidoostelijke zijde van het kruispunt met de Rollewagenstraat, in de richting van de Woluwelaan, geldt:

  • de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
  • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeerslicht wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 2

Op het kruispunt van de Woluwelaan met de Leuvensesteenweg;
op het kruispunt van de Woluwelaan met de Houtemsesteenweg geldt:

  • de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de driekleurige verkeerslichten met het fietssilhouet naleven.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeerslichten overeenkomstig art. 61.1.6.

Artikel 3

Op het kruispunt van de Woluwelaan met de Leuvensesteenweg;
op het kruispunt van de Woluwelaan met de Houtemsesteenweg geldt:

  • de voetgangers moeten de lichten van de tweekleurige voetgangerslichten naleven.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeerslichten overeenkomstig art. 63.1.

Artikel 4

Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Woluwelaan met de Luchthavenlaan;
ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Woluwelaan met de Mechelsesteenweg (N1);
ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Woluwelaan met J. Monnetlaan;
ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Woluwelaan met de Erasmuslaan geldt:

  • verplicht rondgaand verkeer. De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leiden aan hun linkerhand te laten.

Op de openbare wegen die uitkomen op de rotonde op het kruispunt van de Woluwelaan met de Luchthavenlaan;
op de openbare wegen die uitkomen op de rotonde op het kruispunt van de Woluwelaan met de Mechelsesteenweg (N1);
op de openbare wegen die uitkomen op de rotonde op het kruispunt van de Woluwelaan met J. Monnetlaan;
op de openbare wegen die uitkomen op de rotonde op het kruispunt van de Woluwelaan met de Erasmuslaan geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D5;
  • verkeersborden B1;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 5

Op de fietspaden op de rotonde op het kruispunt van de Woluwelaan en de Luchthavenlaan ter hoogte van het kruispunt met de op- en afritten van de rotonde;
op de fietspaden op de rotonde op het kruispunt van de Woluwelaan en de Mechelsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de op- en afritten van de rotonde geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 6

Op alle wegen die uitkomen op de oostelijke rijbaan van de Woluwelaan en dit tussen het kruispunt met de Luchthavenlaan enerzijds, en het kruispunt met de Leuvensesteenweg anderzijds;
op de Leuvensesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Woluwelaan geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 7

Op de fietspaden langs de Leuvensesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Woluwelaan, aan de oostelijke en westelijke zijde van het kruispunt;
op de Houtemsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Woluwelaan, aan de oostelijke en westelijke zijde van het kruispunt;
op de bypass van de Woluwelaan naar de Mechelsesteenweg aan de oostelijke zijde ter hoogte van het kruispunt met de Mechelsesteenweg geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1.

Artikel 8

Op alle wegen die uitkomen op de Woluwelaan en dit tussen het kruispunt met de Luchthavenlaan enerzijds, en de gemeentegrens tussen Vilvoorde en Machelen anderzijds;
op het het jaagpad op de rechteroever van de Zenne, ter hoogte van het kruispunt met de Woluwelaan geldt:

  • de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B5;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 9

Op de fietspaden langs de Houtemsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Woluwelaan, aan de oostelijke en westelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B5.

Artikel 10

Op de Woluwelaan van de gemeentegrens tussen Vilvoorde en Machelen tot de zuidelijke zijde van het kruispunt met de Luchthavenlaan;
op de Woluwelaan van de noordelijke zijde van het kruispunt met de Luchthavenlaan tot de oostelijke zijde van het kruispunt met de Mechelsesteenweg (N1) geldt:

  • de voorrangsweg wordt aangeduid.

Op de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met de Luchthavenlaan in de richting van het naderen van het kruispunt met de Luchthavenlaan (in beide richtingen);
op de Woluwelaan ter hoogte van de oostelijke zijde van het kruispunt met de Mechelsesteenweg (N1) in de richting van het kruispunt met de Mechelsesteenweg (N1) geldt:

  • het einde van de voorrangsweg wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B9;
  • verkeersborden B11.

Artikel 11

Op de Woluwelaan van de gemeentegrens tussen Vilvoorde en Machelen tot het kruispunt met de Mechelsesteenweg (N1) in de richting van de
Mechelsesteenweg, langs de linkerkant van de middenberm;
op de Woluwelaan van het kruispunt met de Mechelsesteenweg (N1) tot de gemeentegrens tussen Vilvoorde en Machelen in de richting van Machelen, langs de linkerkant van de middenberm;
op de de bypass van de Luchthavenlaan naar de Woluwelaan in de richting van Machelen vanaf de Woluwelaan in de richting van de Luchthavenlaan;
op de Mechelsesteenweg vanaf de rotonde op het kruispunt van de Woluwelaan en de Mechelsesteenweg in de richting van de Mechelsesteenweg, aan de linkerzijde van het middeneiland;
op de Woluwelaan vanaf de rotonde op het kruispunt van de Woluwelaan en de Mechelsesteenweg in de richting van Verbrande Brug, aan de linkerzijde van het middeneiland;
op de Woluwelaan vanaf de rotonde op het kruispunt van de Woluwelaan en de J. Monnetlaan in de richting van de Woluwelaan, aan de linkerzijde van het middeneiland;
op de J. Monnetlaan vanaf de rotonde op het kruispunt van de Woluwelaan en de J. Monnetlaan in de richting van de J. Monnetlaan, aan de linkerzijde van het middeneiland;
op de Dreeslaan (Willem) vanaf de rotonde op het kruispunt van de Woluwelaan en de J. Monnetlaan in de richting van de Dreeslaan (Willem) geldt:

  • verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Het verbod is niet van toepassing op het geheel van de openbare weg.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C1.

Artikel 12

Op de inrit naar het spaarbekken, 200 meter ten noordoosten van het kruispunt van de Woluwelaan en de Luchthavenlaan vanaf de Woluwelaan in de richting van het gebouw aan de noordzijde van het spaarbekken geldt:

  • de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor diensten.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C3;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV.

Artikel 13

Op de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met de Leuvensesteenweg, aan de zuidelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • het is verboden links af te slaan;
  • de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen en lijnbussen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa.

Artikel 14

Op de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met de Houtemsesteenweg, aan de zuidelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • het is verboden links af te slaan;
  • de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV.

Artikel 15

Op de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met de Leuvensesteenweg, aan de noordelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • het is verboden rechts af te slaan;
  • de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor laden en lossen en lijnbussen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31b;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa.

Artikel 16

Op de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met de Houtemsesteenweg, aan de noordelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • het is verboden rechts af te slaan;
  • de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31b;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV.

Artikel 17

Op de oostelijke rijbaan van de Woluwelaan van de gemeentegrens tussen Vilvoorde en Machelen tot 300 meter ten zuiden van het kruispunt met de Luchthavenlaan in de richting van de Luchthavenlaan;
op de westelijke rijbaan van de Woluwelaan van het kruispunt met de Luchthavenlaan tot de gemeentegrens tussen Vilvoorde en Machelen in de richting van Machelen;
op de Woluwelaan van het kruispunt met de Houtemsesteenweg tot het kruispunt met de Mechelsesteenweg (N1) in beide richtingen geldt:

  • het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 90 km per uur.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C43.

Artikel 18

Op de oostelijke rijbaan van de Woluwelaan van 300 meter ten zuiden van het kruispunt met de Luchthavenlaan tot het kruispunt met de Luchthavenlaan in de richting van de Luchthavenlaan;
op de Woluwelaan van het kruispunt met de Luchthavenlaan tot het kruispunt met de Houtemsesteenweg in beide richtingen;
op de westelijke rijbaan van de Woluwelaan van 300 meter ten noorden van het kruispunt met de Houtemsesteenweg tot het kruispunt met de Houtemsesteenweg in de richting van Machelen geldt:

  • het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 70 km per uur.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C43.

Artikel 19

Op de Woluwelaan van het kruispunt met de Mechelsesteenweg (N1) tot 150 meter ten westen van het kruispunt met de fietssnelweg F1 op de rechteroever van de Zenne in beide richtingen geldt:

  • het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur;
  • het begin en het einde van de opgelegde snelheidsbeperking worden aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C43;
  • verkeersborden C45.

Artikel 20

Op de westelijke rijbaan van de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met de invoegstrook komende van de Luchthavenlaan geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht rechtdoor te rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1.

Artikel 21

Op de aansluiting van de CAT-site ter hoogte van het kruispunt met de westelijke rijbaan van de Woluwelaan;
op de uitrit van de toegangsweg tot het gebouw aan de noordzijde van het spaarbekken dat zich ten oosten van het kruispunt van de Woluwelaan en de Luchthavenlaan bevindt, ter hoogte van het kruispunt met de oostelijke rijbaan van de Woluwelaan geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht rechts af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1.

Artikel 22

Op de afslagstroken naar links van de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met de Leuvensesteenweg, aan de noordelijke en zuidelijke zijde van het kruispunt;
op de afslagstroken naar links van de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met de Houtemsesteenweg, aan de noordelijke en zuidelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht links af te slaan.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1.

Artikel 23

Op de bypass van de Woluwelaan naar de Mechelsesteenweg aan de oostelijke zijde van de rotonde ter hoogte van het kruispunt met de Mechelsesteenweg geldt:
de bestuurders zijn verplicht rechts af te slaan.
Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1.

Artikel 24

Op de Houtemsesteenweg ter hoogte van de middenberm aan weerszijden van het kruispunt met de Woluwelaan;
op de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met de Houtemsesteenweg, aan de noordelijke en zuidelijke zijde ter hoogte van de berm tussen de afslagstrook en de twee andere rijstroken;
op de Mechelsesteenweg ter hoogte van de middenberm aan weerszijden van het kruispunt met de Woluwelaan;
op de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met de Mechelsesteenweg, voor het middeneiland van de Woluwelaan aan de westelijke zijde van het kruispunt;
op de Woluwelaan ter hoogte van de middenberm aan weerszijden van het kruispunt met de J. Monnetlaan;
op de J. Monnetlaan ter hoogte van het middeneiland aan de zuidelijke zijde van het kruispunt met de Woluwelaan;
op de Erasmuslaan ter hoogte van het middeneiland ten zuiden van het kruispunt met de Woluwelaan geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1.

Artikel 25

Op de Woluwelaan van de gemeentegrens met Machelen tot het kruispunt met de Erasmuslaan langs beide zijden van de weg geldt:

  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D7.

Artikel 26

Op de Woluwelaan van het kruispunt met de Mechelsesteenweg (N1) (kmp 22.525) tot het kruispunt met de J. Monnetlaan (kmp 23.0) aan beide zijden van de weg geldt:

  • het stilstaan en parkeren is verboden;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  •  de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid .

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E3;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa, Xd en Xb.

Artikel 27

Op de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met de Luchthavenlaan, komende van het kruispunt met de Vilvoordelaan;
op de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met de Mechelsesteenweg (N1), aan de oostelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • voorsorteringspijlen op de rijbaan worden aangekondigd. Bestuurders moeten een welbepaalde rijstrook kiezen;
  • voorsorteringsstroken worden afgebakend. Het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt;
  • het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
  • de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F13;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode.

Artikel 28

Op de westelijke rijbaan van de Woluwelaan van het kruispunt met de Luchthavenlaan tot de gemeentegrens tussen Vilvoorde en Machelen;
op de oostelijke rijbaan van de Woluwelaan van het kruispunt met de Luchthavenlaan tot het kruispunt met de Leuvensesteenweg;
op de westelijke rijbaan van de Woluwelaan van het kruispunt met de Leuvensesteenweg tot het kruispunt met de Luchthavenlaan;
op de oostelijke rijbaan van de Woluwelaan van het kruispunt met de Leuvensesteenweg tot het kruispunt met de Houtemsesteenweg;
op de westelijke rijbaan van de Woluwelaan van het kruispunt met de Houtemsesteenweg tot het kruispunt met de Leuvensesteenweg;
op de oostelijke rijbaan van de Woluwelaan van het kruispunt met de Houtemsesteenweg tot het kruispunt met de Mechelsesteenweg (N1);
op de westelijke rijbaan van de Woluwelaan van het kruispunt met de Mechelsesteenweg (N1) tot het kruispunt met de Houtemsesteenweg;
op de Woluwelaan van het kruispunt met de Mechelsesteenweg (N1) tot het kruispunt met de J. Monnetlaan;
op de Woluwelaan van het kruispunt met de J. Monnetlaan tot het kruispunt met de Erasmuslaan;
op de Leuvensesteenweg van de noordwestelijke zijde van het kruispunt met de Woluwelaan tot en met het kruispunt met de Rollewagenstraat geldt:

  • het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.

Artikel 29

Op de Woluwelaan ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de Luchthavenlaan enerzijds, en het kruispunt met de Mechelsesteenweg anderzijds;
op de Woluwelaan van het begin tot het einde van de brug over de Zenne langs beide zijden van de weg geldt:

  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.74 van de wegcode.

Artikel 30

Op de Woluwelaan van 120 meter ten zuiden van het kruispunt met de Luchthavenlaan tot 70 meter ten zuiden van het kruispunt met de Luchthavenlaan aan de oostelijke zijde van de weg;
op de Woluwelaan van het kruispunt met de fietssnelweg F1 op de rechteroever van de Zenne tot de J. Monnetlaan langs beide zijden van de weg;
op de Woluwelaan van de Erasmuslaan tot de J. Monnetlaan aan de zuidelijke zijde van de weg geldt:

  • de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.

Artikel 31

Op de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met de Leuvensesteenweg, aan de noordelijke en zuidelijke zijde van het kruispunt;
op de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met de Houtemsesteenweg, aan de noordelijke en zuidelijke zijde van het kruispunt;
op de Houtemsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Woluwelaan, aan de oostelijke en westelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 32

Op de Erasmuslaan ter hoogte van de zuidelijke zijde van het kruispunt met de Woluwelaan geldt:

  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode.

Artikel 33

Op de Leuvensesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Woluwelaan, aan de oostelijke en westelijke zijde van het kruispunt;
op de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met het Leuvensesteenweg, aan de noordelijke en zuidelijke zijde van het kruispunt;
op de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met het Houtemsesteenweg, aan de noordelijke zijde van het kruispunt;
Op de Houtemsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Woluwelaan, aan de oostelijke en westelijke zijde van het kruispunt geldt:

  • de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode.

Artikel 34

Op de Woluwelaan ter hoogte van de zuidzijde van het kruispunt met de Luchthavenlaan, tussen de rijstroken en links van de rijstrook die naar de rotonde leidt;
op de Woluwelaan ter hoogte van het kruispunt met de Luchthavenlaan, aan de buitenzijde van de rotonde;
op de Woluwelaan ter hoogte van de zuidzijde van het kruispunt met de Luchthavenlaan, tussen de invoegstrook vanaf de Luchthavenlaan en de twee andere rijstroken;
op de Woluwelaan ter hoogte van de noordzijde van het kruispunt met de Luchthavenlaan, tussen de rijstrook vanaf de rotonde en de invoegstrook;
op de Woluwelaan ter hoogte van de noordzijde van het kruispunt met de Luchthavenlaan, links en rechts van de westelijke rijbaan van de Woluwelaan;
op de Woluwelaan ter hoogte van de zuid- en noordzijde van het kruispunt met de Leuvensesteenweg, tussen de afslagstrook naar links en de twee andere rijstroken;
op de Woluwelaan ter hoogte van de zuid- en noordzijde van het kruispunt met de Houtemsesteenweg, tussen de afslagstrook naar links en de twee andere rijstroken;
op de Houtemsesteenweg ter hoogte van de oost- en westzijde van het kruispunt met de Woluwelaan, voor de middenberm van de Houtemsesteenweg;
op de Woluwelaan ter hoogte van de oostelijke zijde van het kruispunt met de Mechelsesteenweg (N1), tussen de afslagstrook richting Mechelen en de rijstrook naar de rotonde;
op de Woluwelaan ter hoogte van de noordwestelijke zijde van het kruispunt met de Mechelsesteenweg, voor de middenberm;
op de Woluwelaan ter hoogte van de fietsoversteekplaats op de fietssnelweg F1 op het jaagpad op de rechteroever van de Zenne;
op de Woluwelaan ter hoogte van de oost- en westzijde van het kruispunt met de J. Monnetlaan, voor de middenberm van de Woluwelaan;
op de J. Monnetlaan ter hoogte van het middeneiland ten zuiden van het kruispunt met de Woluwelaan;
op de Woluwelaan ter hoogte van de oostzijde van het kruispunt met de Erasmuslaan, voor de middenberm, geldt:

  • bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.

Artikel 35

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Woluwelaan (R22), zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 11 mei 2020 en door de secretaris-generaal van het departement mobiliteit en openbare werken in besluit van 14 juli 2020;
  • alle voorgaande aanvullende reglementen met betrekking tot de politie van het wegverkeer op de Woluwelaan (R22) op het grondgebied van de stad Vilvoorde.

Artikel 36

Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.