Terug
Gepubliceerd op 09/05/2023

2023_CBS_01315 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Leopoldstraat. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 24/04/2023 - 15:00 extern
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2023_CBS_01315 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Leopoldstraat. - Beslissing 2023_CBS_01315 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Leopoldstraat. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op 12 en 25 juli 2022 werd een melding ontvangen dat er in de Leopoldstraat regelmatig deels geparkeerd wordt voor de toegang die mogelijk door de brandweer gebruikt dient te worden bij urgenties in gebouw Kantfabriek (huisnummer 27). De melders vragen om een duidelijker parkeerverbod aan te brengen ter hoogte van deze toegang en er net naast. Tussen deze toegang en het verkeersplateau ter hoogte van huisnummer 25A is er een beperkte ruimte. Of er op deze plaats geparkeerd kan worden is niet volledig duidelijk. Gezien het mogelijke belang van de toegang in geval van urgenties (bijv. brand) adviseert de dienst Omgeving het instellen van een formeel parkeerverbod met wegmarkeringen gunstig.

Conform de aangenomen principes in het mobiliteitsplan worden de gemarkeerde voetgangersoversteekplaatsen verwijderd uit het reglement. De Leopoldstraat is een weg in het verblijfsgebied en kent geen druk of zwaar verkeer. Dit maakt de gemarkeerde voetgangersoversteekplaats overbodig. Het gemotoriseerd verkeer dient immers overal in de straat aandachtig te zijn voor mogelijk overstekende voetgangers. Eén van deze oversteekplaatsen bevond zich ter hoogte van de voormalige in- en uitgang van school Het Atheneum. Deze ingang wordt sinds 1 september 2020 niet meer gebruikt als in- en uitgang.

De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De verkeerssignalisatie zal aansluitend in eigen beheer geplaatst worden.

Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op de Leopoldstraat van de Stationlei tot de Leuvensestraat in de richting van de Leuvensestraat geldt:

  • verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers.

Op de Leopoldstraat vanaf de Leuvensestraat in de richting van de Stationlei geldt:

  • toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
  • fietsers mogen in beide richtingen rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2;
  • verkeersborden F19;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M4.

Artikel 2

Op de Leopoldstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schapulierstraat, voor het verkeer komende uit de richting van de Leuvensestraat geldt:

  • het is verboden rechts af te slaan;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31b;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2.

Artikel 3

Op de Leopoldstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schapulierstraat, voor het verkeer komende uit de Schapulierstraat geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht rechts af te slaan;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2.

Artikel 4

Op de Leopoldstraat ter hoogte van huisnummer 1;
op de Leopoldstraat ter hoogte van huisnummer 27;
op de Leopoldstraat ter hoogte van huisnummer 40 geldt:

  • het parkeren is toegelaten;
  • het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

Artikel 5

Op de Leopoldstraat van de Leuvensestraat tot de Stationlei in beide richtingen geldt:

  • de fietsstraat wordt afgebakend.

Het begin van de fietsstraat wordt aangeduid; ook het einde van de fietsstraat wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F111;
  • verkeersborden F113.

Artikel 6

Op de Leopoldstraat van vóór de garage van huisnummer 1 tot huisnummer 3 aan de kant van de onpare huisnummers;
op de Leopoldstraat van vóór de garage van huisnummer 9 tot huisnummer 11 aan de kant van de onpare huisnummers;
op de Leopoldstraat van het verkeersplateau voor huisnummer 25A tot de inrit van huisnummer 27 (Kantfabriek) aan de kant van de onpare huisnummers geldt:

  • het parkeren op de rijbaan is verboden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode.

Artikel 7

Op de Leopoldstraat ter hoogte van de Schapulierstraat geldt:

  • bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.

Artikel 8

Op de Leopoldstraat van de Leuvensestraat tot de Stationlei geldt:

  • voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.

Artikel 9

Op de Leopoldstraat ter hoogte van huisnummer 22, Koninklijk Atheneum geldt:

  • de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • een plateau.

Artikel 10

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Leopoldstraat, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 19 april 2021.

Artikel 11

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.