Terug
Gepubliceerd op 20/06/2023

2023_CBS_01753 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Bolwerkstraat. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 05/06/2023 - 12:00 stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2023_CBS_01753 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Bolwerkstraat. - Beslissing 2023_CBS_01753 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Bolwerkstraat. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Cc Het Bolwerk wordt de laatste tijd meer en meer geconfronteerd met foutief geparkeerde wagens op de dienstweg langs het gebouw.
Hoewel de toegangen zowel vanaf de Bolwerkstraat als vanaf de Olmstraat beveiligd zijn met automatisch verzinkbare paaltjes, hebben ook de aangelanden toegang tot deze weg om hun eigendom via de achterzijde te kunnen bereiken. Verschillende aangelanden bezitten ook een garage of autostandplaats langs deze dienstweg.

Ter hoogte van beide toegangen staan verkeersborden die de toegang verbieden voor voertuigen uitgezonderd plaatselijk verkeer. Langsheen de dienstweg staan de nodige verkeersborden om parkeren te verbieden. De signalisatie alleen is blijkbaar niet voldoende om foutief gebruik af te stoppen.

Het voorplein, de toegangswegen en de dienstweg aan cc Het Bolwerk maken geen deel uit van het openbaar domein. Het betrokken perceel is eigendom van stad Vilvoorde met een erfpacht aan het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde. Rekening houdend met het publiek gebruik van deze ruimte door voetgangers en fietsers enerzijds en anderzijds door gemotoriseerd verkeer van en naar cc Het Bolwerk en de aangelande percelen, alsook het belang van handhaving in het kader van de publieke veiligheid, moeten deze terreinen wel beschouwd worden als openbare weg, zoals bedoeld in de wegcode.

Om in de toekomst handhaving door politie mogelijk te maken, wordt de aanwezige verkeerssignalisatie best opgenomen in een aanvullend reglement.
Aangezien cc Het Bolwerk haar adres heeft op de Bolwerkstraat wordt voorgesteld deze bepaling mee op te nemen in het reglement van de Bolwerkstraat.

De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De verkeerssignalisatie is reeds aanwezig. Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

Juridische grond

  • Nieuwe gemeentewet.
  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Ministeriële omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op de Bolwerkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Leuvensesteenweg geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden;
  • de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B1;
  • WM76.2.

Artikel 2

Op de Bolwerkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rooseveltlaan (Franklin) geldt:

  • de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B5;
  • WM76.1.

Artikel 3

Op de Bolwerkstraat vanaf de Rooseveltlaan (Franklin) tot de Olmstraat in de richting van de Olmstraat geldt:

  • verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers.

In de tegenovergestelde richting geldt:

  •  toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers mogen in de twee richtingen rijden.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C1;
  • M2;
  • F19;
  • M4.

Artikel 4

Op de toegangsweg naar cc Het Bolwerk vanaf de Bolwerkstraat in de richting van het cultuurcentrum;
op de toegangsweg naar cc Het Bolwerk vanaf de Olmstraat in de richting van het cultuurcentrum geldt:

  • de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C3;
  • GIV.

Artikel 5

Op de Bolwerkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Olmstraat, komende uit de richting van de Leuvensesteenweg, geldt:

  •  het is verboden rechts af te slaan;
  • de maatregel geldt niet voor voertuigen die leveringen doen bij cc Het Bolwerk en aangelanden.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C31b;
  • GIV.

Artikel 6

Op de Bolwerkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rooseveltlaan (Franklin) geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht rechtdoor te rijden of rechts af te slaan.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • D3.

Artikel 7

Op de dienstweg langs cc Het Bolwerk, vanaf Olmstraat 29 tot het einde van de weg langs beide zijden van de weg geldt:

  • het parkeren is verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid; het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • E1;
  • GXa;
  • GXb.

Artikel 8

Op de Bolwerkstraat ter hoogte van huisnummer 26 geldt:

  •  het parkeren is toegelaten;
  • het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap .

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • E9a;
  • GVIId.

Artikel 9

Op de Bolwerkstraat ter hoogte van huisnummer 25 geldt:

  • het parkeren is toegelaten;
  • het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • E9a;
  • GVIId;
  • GXc.

Artikel 10

Op de Bolwerkstraat, vanaf de Leuvensesteenweg tot Olmstraat langs beide zijden van de weg geldt:

  • het parkeren op de rijbaan is verboden.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • WM75.1.2.

Artikel 11

Op de Bolwerkstraat ter hoogte van huisnummers 25 en 27 geldt:

  • bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • WM77.4.

Artikel 12

Op de Bolwerkstraat, vanaf de Olmstraat tot de Rooseveltlaan (Franklin) geldt:

  • voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • WM77.5

Artikel 13

Op de Bolwerkstraat ter hoogte van het plein tussen de Olmstraat en huisnummer 25 geldt:

  • bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.

Dit wordt aangeduid door:

  • een plateau.

Artikel 14

Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Bolwerkstraat, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 15 februari 2016.

Artikel 15

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.