Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2023_CBS_00013 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Havendoklaan. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 02/01/2023 - 09:30 stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Jo De Ro, schepen

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2023_CBS_00013 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Havendoklaan. - Beslissing 2023_CBS_00013 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Havendoklaan. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op 8 september 2021 werd een voorstel tot het wijzigen van het parkeerregime in de J. Monnetlaan en de Havendoklaan besproken op de raad van bestuur van de vzw Cargovil. Met dit voorstel wensen de bedrijven aanwezig op Cargovil dat het parkeren in de J. Monnetlaan en de Havendoklaan fors beperkt wordt én dat het parkeren op de rijbaan door lange vrachtwagens verboden wordt. 

Vandaag geldt geen specifieke parkeerreglementering op beide wegen. In het voorstel wordt het parkeren aan de zuidelijke zijde van de Havendoklaan geheel verboden van het westelijke einde van de weg tot het jaagpad aan de zuidelijke zijde van het insteekdok. Deze zone met parkeerverbod omvat ook de binnenbocht van de Havendoklaan (zijde Intertrans nv).

In het doodlopende westelijke deel van de Havendoklaan (360 meter lang) zou nog geparkeerd kunnen worden in vier in lengte beperkte zones aan de noordzijde (totale lengte 209 meter), tussen de uitritten. Op het zuidoostelijke deel van de Havendoklaan (deel tussen J. Monnetlaan en Mechelsesteenweg) kan er ook nog geparkeerd worden langs de noordelijke zijde van de weg. Hier wordt enkel een parkeerverbod ingesteld ter hoogte van de uitrit van J. Monnetlaan 1.

De wijziging vereist de opmaak van een aanvullend verkeersreglement voor de Havendoklaan en de J. Monnetlaan. De verkeerssignalisatie wordt aansluitend in eigen beheer geplaatst.

Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Ministeriële omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op de Havendoklaan van 5 meter voor de uitrit van J. Monnetlaan 1 tot 5 meter na de uitrit van J. Monnetlaan 1 aan de noordelijke zijde van de weg geldt:

  • het parkeren is verboden;
  •  het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

Artikel 2

Op de Havendoklaan van 10 meter voor het kruispunt met de J. Monnetlaan (10 meter voor de verlengde rand van de rijbaan van de J. Monnetlaan) tot 10 meter na het kruispunt met de J. Monnetlaan (10 meter na de verlengde rand van de rijbaan van de J. Monnetlaan) aan de noordelijke zijde van de weg;
op de Havendoklaan van 5 meter voor de uitrit van Havendoklaan 7 tot 5 meter na de uitrit van Havendoklaan 9 aan de noordelijke zijde van de weg;
op de Havendoklaan van 5 meter voor de uitrit van Havendoklaan 11 tot 5 meter na de uitrit van Havendoklaan 11 aan de noordelijke zijde van de weg;
op de Havendoklaan van 5 meter voor de uitrit van Havendoklaan 13C tot 5 meter na de uitrit van Havendoklaan 13C aan de noordelijke zijde van de weg;
op de Havendoklaan van 5 meter voor de uitrit van Havendoklaan 13 tot het westelijke einde van de weg aan de noordelijke zijde van de weg geldt:

  • het parkeren is verboden;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

Artikel 3

Op de Havendoklaan van het westelijke einde van de weg tot het kruispunt met het jaagpad aan de zuidelijke zijde van het Dok van Vilvoorde aan de zuidelijke zijde van de weg geldt:

  • het parkeren is verboden;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd.

Artikel 4

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.