Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2023_CBS_00014 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - J. Monnetlaan. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 02/01/2023 - 09:30 stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Jo De Ro, schepen

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2023_CBS_00014 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - J. Monnetlaan. - Beslissing 2023_CBS_00014 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - J. Monnetlaan. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op 8 september 2021 werd een voorstel tot het wijzigen van het parkeerregime in de J. Monnetlaan en de Havendoklaan besproken op de raad van bestuur van de vzw Cargovil. Met dit voorstel wensen de bedrijven aanwezig op Cargovil dat het parkeren in de J. Monnetlaan en de Havendoklaan fors beperkt wordt én dat het parkeren op de rijbaan door lange vrachtwagens verboden wordt. 

Vandaag geldt geen specifieke parkeerreglementering op beide wegen. In het voorstel zou het parkeren in de J. Monnetlaan (lengte 290 meter) beperkt worden tot twee zones aan de noordwestelijke zijde van J. Monnetlaan met een lengte van 80 meter en 30 meter.

De wijziging vereist de opmaak van een aanvullend verkeersreglement voor de Havendoklaan en de J. Monnetlaan. De verkeerssignalisatie wordt aansluitend in eigen beheer geplaatst.

Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoƶrdineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • MinisteriĆ«le omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op de J. Monnetlaan van de start van de bocht ter hoogte van J. Monnetlaan 3 tot 5 meter na de uitrit van J. Monnetlaan 3 aan de noordwestelijke zijde van de weg;
op de J. Monnetlaan van 5 meter voor de uitrit van Havendoklaan 7 tot het kruispunt met de Havendoklaan aan de westelijke zijde van de weg geldt:

  • het parkeren is verboden;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

Artikel 2

Op de J. Monnetlaan van het kruispunt met de Havendoklaan tot het kruispunt met de Woluwelaan aan de zuidoostelijke zijde van de weg geldt:

  • het parkeren is verboden;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd.

Artikel 3

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.