Terug
Gepubliceerd op 26/01/2023

2023_CBS_00215 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Broekstraat. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 16/01/2023 - 13:30 stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2023_CBS_00215 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Broekstraat. - Beslissing 2023_CBS_00215 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Broekstraat. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op 22 juni 2020 werd de consensusnota over de 4 hefboomsites binnen het reconversiegebied Vilvoorde-Machelen goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van stad Vilvoorde. In de consensusnota wordt voor de ontwikkeling van de omgeving van de Kerklaan volgende noodzakelijke voorwaarde gegeven:

  • "de heraanleg van de Kerklaan-Broekstraat tot stedelijke as voor langzaam verkeer (enkelrichting tussen Woluwelaan en Rittwegerlaan, verkeersvrij tussen Rittwegerlaan en Schaarbeeklei, brede fiets- en voetpaden)".

“Verkeersvrij tussen Rittwegerlaan en Schaarbeeklei” dient hierbij geïnterpreteerd te worden als grotendeels vrij van gemotoriseerd verkeer. Het deel de Kerklaan tussen Rittwegerlaan en Woluwelaan werd de laatste maanden heraangelegd tot een stedelijke as voor langzaam verkeer. De gemeente Machelen stelt voor om het doorgaand gemotoriseerd verkeer uit de Kerklaan-Broekstraat op zeer korte termijn te weren door het instellen van een ‘knip’ in de Kerklaan-Broekstraat ter hoogte van de gemeentegrens bij de spoorwegonderdoorgangen. Tijdens de wegenwerken op de Kerklaan was er immers ook al geen doorgaand verkeer mogelijk. Het is aangewezen om de periode tussen de wegenwerken (geen doorgaand verkeer mogelijk) en de invoering van de permanente knip zo kort mogelijk te houden.

De realisatie van de as voor langzaam verkeer in de Kerklaan en (door de knip) in de Broekstraat is belangrijk gezien volgende realisaties eveneens op relatief korte termijn zullen gerealiseerd worden:

  • realisatie F217 doorheen Machelen (Kerklaan - Koning Albertlaan - Haachtsesteenweg): lopende;
  • opening fiets- en voetgangersbrug 'Salangaanbrug' tussen Vier Fonteinen en Drie Fonteinen: 2023;
  • fietssnelweg FR0-F215 ‘spoorroute’ vanuit Haren (Brussel): start werken voorzien in 2023.

Effecten van de knip op het autoverkeer

Het gebruik van de Broekstraat van west naar oost (Schaarbeeklei - Broekstraat - Kerklaan) is in elk geval al sterk afgebouwd door de invoering van enkelrichtingsverkeer in het heraangelegde deel van de Kerklaan (van Woluwelaan naar Rittwegerlaan). Van oost naar west (Kerklaan-Broekstraat-Schaarbeeklei) blijft verkeer over de Kerklaan mogelijk tussen Woluwelaan en Rittwegerlaan. Het knippen van de Broekstraat-Kerklaan heeft in deze richting een zeker effect. Verkeerskundige analyse wijst uit dat op het kruispunt van de Schaarbeeklei met de Broekstraat het meeste verkeer dat uit de Broekstraat komt de Schaarbeeklei richting Brussel oprijdt. De verschuiving van het autoverkeer zal in eerste instantie gebeuren naar de Diegemstraat-Budasteenweg (bijlage). Dit is gewenst.

Rol van AWV

Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) beheert de Schaarbeeklei. AWV werd geïnformeerd over het voornemen tot knip in de Kerklaan-Broekstraat en heeft geen bezwaren.

De verkeerslichtenregeling op het kruispunt Schaarbeeklei x Broekstraat dient niet op korte termijn aangepast te worden:

  • De aparte fase voor oversteekbewegingen voor fietsers op de as voor langzaam verkeer (Broekstraat-Broekplein) blijft noodzakelijk (vandaag evenwel slechts op aanvraag).
  • In de fase waarbij autoverkeer de Broekstraat inrijdt vanuit het noorden, vindt vandaag al tegelijkertijd afwikkeling van de rechtdoor-richting op de Schaarbeeklei.
  • Eén van de vier fases, die volledig op verkeer naar en van de Broekstraat is gericht, wordt slechts geactiveerd na detectie van voertuigen.

De knip zal fysiek doorgevoerd door middel van paaltjes, geplaatst door het gemeentebestuur van Machelen. Fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en speedpedelecs behouden wel de doorgang. Hiertoe worden de nodige borden geplaatst. Op de Schaarbeeklei worden tijdelijk - voor een periode van 6 maanden - borden F39 geplaatst die aangeven dat de zijstraat doodlopend is, behalve voor fietsers en voetgangers.

De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De verkeerssignalisatie zal in eigen beheer geplaatst worden.

Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoƶrdineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, met in het bijzonder artikel 27 (Beperkte parkeertijd).
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • MinisteriĆ«le omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op de Broekstraat vanaf de spoorwegbrug van spoorlijn 25 (de meest westelijke van twee parallelle bruggen) in de richting van Machelen geldt:

  • de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C3;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12.

Artikel 2

Op de Broekstraat ter hoogte van de spoorwegbrug in beide richtingen geldt:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, groter is dan 4 meter.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C29.

Artikel 3

Op de Broekstraat van het einde van de parkeerstrook aan huisnummer 5 tot de Schaarbeeklei aan de kant van de onpare huisnummers geldt:

  • het stilstaan en parkeren is verboden;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E3;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.

Artikel 4

Op de Broekstraat van de Schaarbeeklei tot de spoorweg langs beide zijden van de weg geldt:

  • de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid.

Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.

Artikel 5

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Broekstraat, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 15 maart 2021.

Artikel 6

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.