Op 22 juni 2020 werd de consensusnota over de 4 hefboomsites binnen het reconversiegebied Vilvoorde-Machelen goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van stad Vilvoorde. In de consensusnota wordt voor de ontwikkeling van de omgeving van de Kerklaan volgende noodzakelijke voorwaarde gegeven:
“Verkeersvrij tussen Rittwegerlaan en Schaarbeeklei” dient hierbij geïnterpreteerd te worden als grotendeels vrij van gemotoriseerd verkeer. Het deel de Kerklaan tussen Rittwegerlaan en Woluwelaan werd de laatste maanden heraangelegd tot een stedelijke as voor langzaam verkeer. De gemeente Machelen stelt voor om het doorgaand gemotoriseerd verkeer uit de Kerklaan-Broekstraat op zeer korte termijn te weren door het instellen van een ‘knip’ in de Kerklaan-Broekstraat ter hoogte van de gemeentegrens bij de spoorwegonderdoorgangen. Tijdens de wegenwerken op de Kerklaan was er immers ook al geen doorgaand verkeer mogelijk. Het is aangewezen om de periode tussen de wegenwerken (geen doorgaand verkeer mogelijk) en de invoering van de permanente knip zo kort mogelijk te houden.
De realisatie van de as voor langzaam verkeer in de Kerklaan en (door de knip) in de Broekstraat is belangrijk gezien volgende realisaties eveneens op relatief korte termijn zullen gerealiseerd worden:
Effecten van de knip op het autoverkeer
Het gebruik van de Broekstraat van west naar oost (Schaarbeeklei - Broekstraat - Kerklaan) is in elk geval al sterk afgebouwd door de invoering van enkelrichtingsverkeer in het heraangelegde deel van de Kerklaan (van Woluwelaan naar Rittwegerlaan). Van oost naar west (Kerklaan-Broekstraat-Schaarbeeklei) blijft verkeer over de Kerklaan mogelijk tussen Woluwelaan en Rittwegerlaan. Het knippen van de Broekstraat-Kerklaan heeft in deze richting een zeker effect. Verkeerskundige analyse wijst uit dat op het kruispunt van de Schaarbeeklei met de Broekstraat het meeste verkeer dat uit de Broekstraat komt de Schaarbeeklei richting Brussel oprijdt. De verschuiving van het autoverkeer zal in eerste instantie gebeuren naar de Diegemstraat-Budasteenweg (bijlage). Dit is gewenst.
Rol van AWV
Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) beheert de Schaarbeeklei. AWV werd geïnformeerd over het voornemen tot knip in de Kerklaan-Broekstraat en heeft geen bezwaren.
De verkeerslichtenregeling op het kruispunt Schaarbeeklei x Broekstraat dient niet op korte termijn aangepast te worden:
De knip zal fysiek doorgevoerd door middel van paaltjes, geplaatst door het gemeentebestuur van Machelen. Fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en speedpedelecs behouden wel de doorgang. Hiertoe worden de nodige borden geplaatst. Op de Schaarbeeklei worden tijdelijk - voor een periode van 6 maanden - borden F39 geplaatst die aangeven dat de zijstraat doodlopend is, behalve voor fietsers en voetgangers.
De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De verkeerssignalisatie zal in eigen beheer geplaatst worden.
Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Op de Broekstraat vanaf de spoorwegbrug van spoorlijn 25 (de meest westelijke van twee parallelle bruggen) in de richting van Machelen geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Broekstraat ter hoogte van de spoorwegbrug in beide richtingen geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Broekstraat van het einde van de parkeerstrook aan huisnummer 5 tot de Schaarbeeklei aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Broekstraat van de Schaarbeeklei tot de spoorweg langs beide zijden van de weg geldt:
Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door:
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.