De voorzitter van de gemeenteraad kan mededelingen doen vooraleer de eigenlijke zitting aanvangt.
Er wordt kennisgenomen van de mededelingen door de voorzitter:
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. De notulen worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De notulen van de openbare zitting van 23 oktober 2023 worden als goedgekeurd beschouwd.
Op 26 juni 2023 nam de gemeenteraad kennis van de jaarrekeningen van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde over het jaar 2022 en van het verslag van de raad van bestuur. Er werd positief advies gegeven bij de BBC-jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde over het jaar 2022. De statutaire jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde over het jaar 2022 werd goedgekeurd. Er werd kwijting verleend aan de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde m.b.t. de verrichtingen van het boekjaar 2022.
De gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant heeft bij besluit van 7 september 2023 de jaarrekening 2022 van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde goedgekeurd. Het besluit werd ook ontvangen via het digitaal loket. Het bestuur ontving hieromtrent op 8 september 2023 ook een e-mail, waarin vermeld werd dat er geen opmerkingen of aanbevelingen zijn.
Met toepassing van artikel 332, §1, derde lid, wordt het besluit van de gouverneur omtrent de goedkeuring van de jaarrekening ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de raad.
Er wordt kennis genomen van het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 7 september 2023 houdende de de goedkeuring van de jaarrekening over het jaar 2022 van autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde.
Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen bij het stadsbestuur informatie over onroerende goederen aanvragen. Het is immers belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
Steden en gemeenten zijn op zoek gegaan naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen en werkten daarom samen met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform (VIP) te ontwikkelen. Het VIP is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers. Via het VIP kan de aanvrager van vastgoedinfo via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur opvragen. Het platform verzamelt hiervoor alle data uit de beschikbare, aangesloten bronnen (centrale registers & gemeenten).
Vanaf januari 2024 is het gebruik van het platform decretaal verplicht. In eerste instantie zal het gebruik verplicht worden voor notarissen en vastgoedmakelaars.
De instap van de gemeentes wordt in "waves" gepland. De instap van het stadsbestuur Vilvoorde is gepland voor wave 7, wat staat voor een instap tussen 14 november en 15 december 2023. Om de gemeenten van deze laatste wave niet meer te verplichten om te werken met twee systemen, kunnen de gemeenten opteren om in te stappen tussen 1 en 15 januari 2024.
Het stadsbestuur Vilvoorde zal instappen op 9 januari 2024.
Daarnaast wordt met een verwerkingsovereenkomst de modaliteiten van de eventuele verwerking van persoonsgegevens in het kader van het vastgoeddossier geregeld.
Het verzamelen en ontsluiten van vastgoeddossiers via het VIP op verzoek van aanvragers brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. Hiervoor zal in een afzonderlijk besluit een retributiereglement vastgesteld worden.
Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
De stad Vilvoorde verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De stad doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De stad Vilvoorde stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Vanaf de operationalisering van het vastgoedinformatieplatform in Vilvoorde wordt ten voordele van de stad een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier. De retributie wordt vastgesteld in een afzonderlijk reglement.
Verwerking van persoonsgegevens:
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de stad Vilvoorde voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
1. aanvragers; en
2. houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
1. contact- en identificatiegegevens;
2. financiële gegevens;
3. het identificatienummer van het Rijksregister/KBO-nummer;
4. vastgoedinformatie;
5. gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.
§4. De stad Vilvoorde bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Torhout verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Torhout bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De stad Vilvoorde doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de stad Vilvoorde, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in bijlage en wordt goedgekeurd.
De vastgoeddossiers die de stad Vilvoorde via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Dis besluit wordt toegestuurd naar het Agentschap Digitaal Vlaanderen.
Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen bij het stadsbestuur informatie over onroerende goederen aanvragen. Het is immers belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
Steden en gemeenten zijn op zoek gegaan naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen en werkten daarom samen met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform (VIP) te ontwikkelen. Het VIP is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers. Via het VIP kan de aanvrager van vastgoedinfo via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur opvragen. Het platform verzamelt hiervoor alle data uit de beschikbare, aangesloten bronnen (centrale registers & gemeenten).
Vanaf januari 2024 is het gebruik van het platform decretaal verplicht. In eerste instantie zal het gebruik verplicht worden voor notarissen en vastgoedmakelaars.
De instap van de gemeentes wordt in "waves" gepland. De instap van het stadsbestuur Vilvoorde is gepland voor wave 7, wat staat voor een instap tussen 14 november en 15 december 2023. Om de gemeenten van deze laatste wave niet meer te verplichten om te werken met twee systemen, kunnen de gemeenten opteren om in te stappen tussen 1 en 15 januari 2024.
Het stadsbestuur Vilvoorde zal instappen op 9 januari 2024.
Het verzamelen en ontsluiten van vastgoeddossiers via het VIP op verzoek van aanvragers brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. Hiervoor dient een retributie aangevraagd worden. Deze vervangt dan de vergoeding die vastgesteld werd in het belastingreglement van 17 december 2019 houdende het vaststellen van het belastingreglement op het aanvragen en/of melden van een omgevingsvergunning, het aanvragen van een stedenbouwkundig attest, de afgifte van stedenbouwkundige inlichtingen en het aanvragen van advies voor notariële splitsingen.
Voorgesteld wordt om vanaf de instap van het stadsbestuur in het VIP, 90 euro te vragen voor het aanvragen van een vastgoeddossier via het VIP.
Het retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie wordt vastgesteld.
Het retributiereglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 6 van het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 houdende het vaststellen van het belastingreglement op het aanvragen en/of melden van een omgevingsvergunning, het aanvragen van een stedenbouwkundig attest, de afgifte van stedenbouwkundige inlichtingen en het aanvragen van advies voor notariële splitsingen, wordt opgeheven.
Dit besluit treedt in werking op 9 januari 2024.
De stad heeft een klachtenprocedure maar die is niet vertaald in een reglement.
In toepassing van artikel 302 en 303 van het decreet over het lokaal bestuur moet zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement een systeem voor klachtenbehandeling organiseren.
Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de stad als voor het OCMW georganiseerd op het ambtelijke niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben.
De algemeen directeur neemt dit op in het organisatiebeheersingssysteem.
Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de ingediende klachten.
Het reglement klachtenbehandeling wordt vastgesteld.
Het reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 27 november 2023.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 7 maart 2016 om de spelotheek Pipeloentje over de dragen aan (W)arm-kracht vzw. Er werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de stad en (W)arm-kracht vzw waarbij (W)arm-kracht vzw zich engageerde voor de uitvoering en de uitwerking van spelotheek Pipeloentje, en o.a. voor het rekruteren, opleiden en begeleiden van vrijwilligers om de spelotheek open te houden en activiteiten te organiseren.
Nadat de spelotheek in 2022 verhuisde van de Harensesteenweg naar de Guldenschaapstraat werd in de praktijk de volledige werking van de spelotheek overgenomen door het Sociaal Huis. De overeenkomst met (W)arm-kracht werd bij besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 november 2023 stopgezet.
Bijgevolg dient het stadsbestuur nu zelf het reglement voor de spelotheek vast te leggen. het reglement dat destijds werd vastgelegd door (W)armkracht vzw is opgefrist en vereenvoudigd om het bereik van de spelotheek nog laagdrempeliger te maken voor gezinnen, en de werking met scholen en organisaties concreter vorm te geven.
Gezinnen betalen eenmalig een lidgeld van 5 euro (1 euro met V-pas/UiTPAS of verhoogde tegemoetkoming van de mutualiteit). Organisaties betalen eenmalig 5 euro. Het uitlenen van speelgoed aan scholen/organisaties wordt beperkt tot partners in Vilvoorde, of voor activiteiten in Vilvoorde.
Om het reglement ook toegankelijker te maken voor mensen waarvoor taal een uitdaging is, werd ook een versie met pictogrammen gemaakt.
Het reglement van spelotheek Pipeloentje wordt vastgesteld.
Het vereenvoudigd reglement van spelotheek Pipeloentje met pictogrammen wordt vastgesteld.
De reglementen maken integraal deel uit van dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Op 16 januari 2023 werd er vanuit de VVSG en de VDAB een brief naar alle lokale besturen in Vlaams-Brabant uitgestuurd met daarin een toelichting rond het project Capacity Building. Hieraan voorafgaand werden de regisseurs sociale economie en werk van de provincie, waaronder ook die in dienst van de stad Vilvoorde, bij eerdere overlegmomenten betrokken om input te geven.
Capacity Building is een project dat getrokken wordt vanuit een samenwerking tussen VVSG, VDAB en Europa WSE. Met dit project wil de Vlaamse overheid de lokale besturen ondersteunen in het opzetten van een duurzaam lokaal partnerschap. Dit lokaal partnerschap, waarin de VDAB en de OCMW ’s kernpartners zullen zijn, moet het verder mogelijk maken om expertises van verschillende (relevante) partnerorganisaties te bundelen. Deze verzameling van expertises en kennis zal vervolgens aangewend worden om werkzoekenden met allerlei profielen en met multiproblematieken beter te begeleiden en ondersteunen in hun activatietraject.
Het vormgeven van het ‘Lokaal Partnerschap Capacity Building’ was een proces opgedeeld in verschillende fases welke in de periode tussen januari 2023 en oktober 2023 plaatsvonden.
In fase 1 werd er gekeken naar het werkingsgebied waarin het lokaal partnerschap uitgewerkt zou worden. Hiervoor werd er origineel door VVSG en VDAB vanuit de bestaande regiegebieden sociale economie en werk vertrokken met mogelijkheden tot uitbreiding. Voor onze regio werd het regiegebied sociale economie en werk van Vilvoorde, Machelen en Grimbergen als basis gezien. Een uitbreiding met het regiegebied van Zaventem, Wezembeek-Oppem en Kraainem werd ook onderzocht maar uiteindelijk niet doorgevoerd omdat men het risicovol vond om met de faciliteitengemeenten samen te werken. Vanuit de colleges van de drie lokale besturen werd echter beslist dat Zaventem wel welkom zou blijven om zich alsnog aan te sluiten. In fase 4 werd deze vraag door Zaventem alsnog gesteld waar na een positief antwoord van alle lokale besturen zij mee in het resterend proces opgenomen werden. Hiervoor werden alle procedurele zaken correct afgehandeld zodat hun instap zowel voor het lopende proces als voor Zaventem zelf zo vlot mogelijk kon verlopen. De aansluiting van Zaventem zorgde naast de uitbreiding van het werkingsgebied ook voor een substantiële verhoging van de middelen welke beschikbaar zijn voor het partnerschap (zoals hieronder aangegeven):
Gemeente | ESF (40%) | VCF (30%) | cofinanciering (30%) bestaande uit 15% lokale financiering en 15% VDAB financiering | Totaal gereserveerd |
Grimbergen | 470 696,08 | 353 022,06 | 353 022,06 | 1 176 740,19 |
Machelen | 281 059,10 | 210 794,33 | 210 794,33 | 702 647,75 |
Vilvoorde | 823 095,66 | 617 321,75 | 617 321,75 | 2 057 739,15 |
Zaventem | 502 372,55 | 376 779,41 | 376 779,41 | 1 255 931,38 |
Totaal | 2 077 223,39 | 1 557 917,54 | 1 557 917,54 | 5 193.058,48 |
In fase 2 werden de lokale besturen bevraagd rond de uitdagingen, doelgroepen en drempels rond (doorstroom naar) activering. Deze resultaten, gecombineerd met aangeleverde informatie vanuit partners, werd samengelegd tijdens een arena-analyse. Hieruit werd vervolgens het lokaal addendum vormgegeven; een document waarin alle drempels, noden en doelgroepen aanwezig in de regio weergegeven werden. Op basis van dit document konden partners zich vervolgens kandidaat stellen om deel uit te maken van het partnerschap en dit te argumenteren op basis van de link tussen hun expertise en de inhoud van het addendum.
Tijdens fase 3 werd vervolgens het matchingsproces doorlopen. Hier werden de kandidaturen van partners die zich kandidaat stelden onderworpen aan een aangestelde jury. Deze jury (bestaande uit 2 medewerkers van de lokale besturen, 1 VDAB medewerker en een medewerker van de provincie Vlaams-Brabant (extern jurylid)) evalueerde elke kandidatuur. Partners van wie het dossier sterk en relevant genoeg was werden door deze jury weerhouden om door te stromen naar de tweede ronde. Hier konden ze verdere toelichting geven tijdens een pitch en vragen van de jury beantwoorden. Op het einde van de tweede ronde maakte de jury (na zorgvuldige overwegingen) een selectie van 5 partnerorganisaties welke deel uit zouden maken van het kernpartnerschap. Deze waren:
Vervolgens zouden de kernpartners (de lokale besturen en VDAB) vanuit een gelijkwaardige positie aan tafel zitten om samen het partnerschap vorm te geven in de fase 4. De eerste gesprekken hierrond gingen in de tweede helft van augustus van start en tijdens een 5-tal vormgevingssessies (waarvan de laatste plaatsvond op 17 oktober 2023) en 2 begrotingswerkgroepen (waarvan de laatste plaatsvond op 16 oktober 2023) werd collectief ingezet om een projectvoorstel uit te werken. Vanuit Europa WSE werd hiervoor een lijst van 19 vragen uitgewerkt welke moesten bijdragen aan het vormgeven van een goed, volledig en realistisch projectvoorstel. Tijdens de vormgevingssessies werd hiervoor de expertise en visie van elk van de partners samengelegd en op elk van deze 19 vragen via discussie, dialoog en consensus een antwoord geformuleerd. Dit met als resultaat het huidige projectvoorstel dat een basis biedt voor het partnerschap rond zaken als:
Tijdens deze fase werden ook enkele financiële afspraken gemaakt tussen de vier lokale besturen door de financieel directeurs. Dit rond de cofinanciering, voorfinanciering en de financiering van het uitbesteden van de penhouderrol (financieel en administratief) aan één van de partners van het partnerschap. Hierrond werd afgesproken om hiervoor de verdeling steeds te baseren op basis van het inwonersaantal van de lokale besturen.
Gezien de nood aangegeven door de partners rond voorfinanciering van het bedrag dat niet meteen door Europa WSE en het Vlaams Cofinancieringsfonds uitbetaald zal worden werd volgende verdeling afgesproken:
Vilvoorde | 33,81% | 61 452,06 euro |
Grimbergen | 28,08% | 51 037,38 euro |
Machelen | 11,76% | 21 374,63 euro |
Zaventem | 26,35% | 47 892,98 euro |
Totaal | 100% | 181 757,05 euro |
In kader van de cofinanciering die elk van de lokale besturen jaarlijks moet inbrengen in het partnerschap werd volgende verdeling afgesproken:
Vilvoorde | 43 896,83 euro |
Machelen | 15 263,40 euro |
Grimbergen | 36 461,47 euro |
Zaventem | 34 204,75 euro |
Totaal | 129 826,46 euro |
Tenslotte werd volgende afspraak rond verdeling van de financiering van het uitbesteden van de penhouderrol aan een partner gemaakt. Dit zodat de lokale besturen geen extra belasting hierrond ervaren.
Vilvoorde | 10 143,58 euro |
Machelen | 3 527,03 euro |
Grimbergen | 8 425,43 euro |
Zaventem | 7 903,95 euro |
Totaal | 30 000 euro |
Met het oog op een opstart van het lokaal partnerschap op 1 januari 2024 wordt de indiendatum van het projectvoorstel van 31 oktober 2023 nagestreefd. Hierdoor was het niet mogelijk het projectvoorstel voor het indienen nog ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. Om die reden werd, met goedkeuring van de leden van het beheerscomité van de intergemeentelijke samenwerking rond sociale economie en werk van Vilvoorde, Machelen en Grimbergen; het projectvoorstel ingediend na een goedkeuring door de colleges van burgemeester en schepenen. Dit met de mogelijkheid om indien het projectvoorstel later door één van de gemeenteraden van de deelnemende lokale besturen tegengehouden werd, het voorstel alsnog ingetrokken kan worden met als resultaat een latere opstart van het partnerschap. De gemeenteraad dient het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2023 te bekrachtigen.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2023 houdende goedkeuren van het projectvoorstel Lokaal Partnerschap Capacity Building, wordt bekrachtigd.
Het projectvoorstel 'Lokale partnerschappen capacity building' wordt goedgekeurd.
Voor het projectgebied De Groene Boomgaard in Koningslo, gelegen tussen de Indringingsweg en de Romeinsesteenweg, is een omgevingsvergunning afgeleverd voor het herverkavelen van gronden waarvan een gedeelte overgedragen wordt aan de stad voor de aanleg van weginfrastructuur.
Langsheen het projectgebied zal één gemeenteweg aangelegd worden:
Binnen het projectgebied worden twee particuliere wegen aangelegd als erfontsluiting:
Langsheen weg A zullen geen adressen gevestigd worden, maar voor het gebruiksgemak is het wel aangewezen om deze toekomstige gemeenteweg van een specifieke straatnaam te voorzien.
De twee wegen die nodig zijn voor de erfontsluiting binnen het projectgebied, zullen ook na aanleg in particulier bezit blijven van de toekomstige VME. Strikt genomen zouden deze wegen geen straatnaam moeten krijgen en zouden de achterliggende wooneenheden allemaal een adres op ofwel de Indringingsweg ofwel de Romeinsesteenweg kunnen krijgen.
Inmiddels is de dienst Omgeving op basis van verdere detailplannen van de bebouwing gestart met het toekennen van huisnummers binnen het projectgebied. Als zij bovenstaande redenering volgen, blijkt de huisnummering erg complex en eerder onlogisch uit te vallen. Daarom vraagt de dienst Omgeving om alsnog afzonderlijke straatnamen toe te kennen aan deze twee interne ontsluitingswegen.
Dit doet geen afbreuk aan het particuliere bezit en beheer.
Analoog met eerdere ontwikkelingen in de wijk Koningslo waarbij gekozen werd voor gangbare vogelsoorten als straatnaam, werd een voorstel in die zin overgemaakt aan de cultuurraad. Aangezien er ook een omvangrijke wadi aangelegd zal worden aan de buitenrand van het projectgebied, parallel met weg B, werd bewust gekozen voor watervogels.
De cultuurraad heeft haar voorkeur uitgesproken voor volgende straatnamen:
Straatnaamgeving valt onder de bevoegdheid van de gemeenteraad. De te volgen procedure is de volgende:
De naam ‘Zwanenpad’ wordt voorlopig aanvaard voor de toekomstige trage gemeenteweg tussen de Romeinsesteenweg en de Indringingsweg langsheen het projectgebied De Groene Boomgaard.
De naam 'Ganzenerf' wordt voorlopig aanvaard voor de interne ontsluitingsweg binnen het projectgebied De Groene Boomgaard tussen de Indringingsweg en de Romeinsesteenweg.
De naam 'Eendenerf' wordt voorlopig aanvaard voor de doodlopende interne ontsluitingsweg binnen het projectgebied De Groene Boomgaard dwars op het Ganzenerf.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de bij voornoemd decreet voorgeschreven formaliteiten uit te voeren.
Op 17 december 2021 kende minister Bart Somers in naam van de Vlaamse Regering een subsidie van 2 997 000 euro toe aan de stad Vilvoorde voor het project 'een kloppend hart voor Asiat'. Daarvan kan 299 700 euro ingezet worden voor personeel. Het overige bedrag is investeringskrediet bedoeld voor de realisatie van een circulaire incubator, renovatie van gebouwen in functie van een socio-culturele hub, versterking van de publieke ruimte, inzetten op kwaliteitsvolle architectuur en aanleg van nutsvoorzieningen.
Het goedgekeurde subsidiedossier bouwt verder op het project 'een hart voor Asiat' dat de basis vormt van de PPS- en huurovereenkomst met ODH projects bv. Met de subsidiemiddelen kan dat project versneld gerealiseerd en geactiveerd worden en kunnen bepaalde projectonderdelen sterker uitgewerkt worden. De subsidiemiddelen kunnen een katalysator betekenen en de commerciële druk van het project halen waardoor meer focus en middelen kunnen gaan naar de maatschappelijke integratie en wisselwerking met de kwetsbaardere doelgroepen in de stad conform het goedgekeurde subsidiedossier.
Op 20 juni 2022 keurde de gemeenteraad de subsidieovereenkomst Veerkracht goed met ODH projects bv (ODH) in verband met de besteding van de subsidiemiddelen Veerkracht die voor de Asiat-site bekomen werden door de stad. Daarbij blijft de bestaande PPS- en huurovereenkomst gelden. In de overeenkomst is opgenomen dat de verkregen investerings- en werkingsmiddelen kunnen aangewend worden voor de uitvoering van werken, diensten en levering door ODH mits toepassing wetgeving overheidsopdrachten en mits de stad recht behoudt op haar inspraak en toezichtrol.
Het addendum regelt de mogelijkheid om de niet aftrekbare btw mee op te nemen in de uitbetalingen van de subsidie Veerkracht. Artikel 4 van de subsidieovereenkomst Veerkracht zal daartoe vervangen worden door een nieuw artikel 4.1 zoals opgenomen in het addendum in bijlage.
Volgende modaliteiten in functie van de opvolging van de uitbetaling btw zijn afgesproken in het addendum.
Addendum nr. 1 aan de overeenkomst betreffende de projectsubsidie voor de Asiat-site in het kader van de oproep Veerkrachtige steden na corona wordt goedgekeurd.
Het addendum maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.
Overheidsopdracht met geraamde uitgave hoger dan 30 000 euro exclusief btw:
In overeenstemming met het besluit van 22 februari 2021 houdende de vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' is de vaststelling van de opdrachtdocumenten en de plaatsingsprocedure van een overheidsopdracht de bevoegdheid van het uitvoerend orgaan:
In alle overige gevallen is het beleidsorgaan bevoegd.
Toelichting bij de opdracht:
Op 18 december 2020 kende de Vlaamse Regering (VR) na een oproep van het agentschap Natuur en Bos (ANB) aan de stad Vilvoorde een subsidie toe voor het ecologisch-recreatief inrichten en toegankelijk maken van het projectgebied ‘Asiat-Darse’ in het kader van het versterken van de Groene Noordrand.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 4 juli 2022 een overheidsopdracht op te starten voor de opmaak van een ontwerp voor de inrichting van het stedelijk natuurpark Asiat-Darse Het college van burgemeester en schepenen gunde in zitting van 26 september 2022 de opdracht aan 51N4E.
In zitting van 26 september 2022 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst met ANB rond de opmaak van een innovatief natuurweefselplan voor het stedelijk natuurpark Asiat-Darse goed. De samenwerking met ANB voor het uittesten van de natuurweefselmethodiek op Asiat-Darse is ook opgestart.
Onkruid en Den Hoorn (ODH), de beheerder van de Asiat-site, werd nauw betrokken bij de opmaak van de plannen, opdat zijn haar werking daar de komende jaren verder kunnen ontplooien in een groener kader.
Het voorontwerp van inrichting werd door 51N4E toegelicht en goedgekeurd op de programmastuurgroep Asiat-Darse van 15 maart 2023.
In zitting van juni 2023 werden de documenten voor het omgevingsvergunningsdossier voor Darse principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. Er werd immers een sporadische vervuiling met fragmenten van asbestcement en puin vastgesteld, en Engie is bereid om ook het stuk dat in bruikleen is gegeven aan de stad te saneren. Dit gebeurt in overleg met OVAM waarbij beslist is dat een ophoging van het terrein volstaat.
Op 26 juni 2023 werd het voorontwerp voor het volledige landschapspark op de sites Asiat en Darse besproken op het Adviesorgaan Publieke Ruimte.
Op 17 juli 2023 werd het nieuwe voorontwerp, waarin rekening werd gehouden met de opmerkingen die op het Adviesorgaan Publieke Ruimte werden gegeven, principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
Op 20 juli 2023 kregen we tevens van ANB een positief advies op verantwoordingsnota voor de subsidies.
Het is de bedoeling om de werken op te delen in 3 delen. De onthardingswerken en de afwerking van de nieuwe paden en pleinen op de Asiat-site zouden in het voorjaar van 2024 afrond moeten worden. Voor het aanleggen van de toegangen tot Darse en de paden in dit nieuwe gebied, alsook de aanplant van nieuwe groen op Asiat én Darse, wordt gevraagd aan de opdrachtnemers om klaar te zijn tegen begin december 2024.
In het kader van de opdracht “Aanleggen van een stedelijk natuurpark Asiat - Darse” werd een bestek met nr. ODM/2023-08 opgesteld door de ontwerper.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (ASIAT - Ontharding Grondwerk), raming: 173 169,91 euro exclusief btw of 209 535,59 euro btw inbegrepen;
* Perceel 2 (ASIAT - Infrastructuur en Beplanting), raming: 120 085,56 euro exclusief btw of 140 220,69 euro btw inbegrepen;
* Perceel 3 (DARSE), raming: 84 515,44 euro exclusief btw of 95 855,17 euro btw inbegrepen.
De totale uitgave voor deze opdracht indicatief wordt geraamd op 377 770,91 euro exclusief btw of 445 611,45 euro btw inbegrepen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het bestek met nr. ODM/2023-08 en de raming voor de opdracht “Aanleggen van stedelijk natuurpark Asiat - Darse”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt indicatief 377 770,91 euro exclusief btw of 445 611,45 euro btw inbegrepen.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Overheidsopdracht met geraamde uitgave hoger dan 30 000 euro exclusief btw:
In overeenstemming met het besluit van 22 februari 2021 houdende de vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' is de vaststelling van de opdrachtdocumenten en de plaatsingsprocedure van een overheidsopdracht de bevoegdheid van het uitvoerend orgaan:
In alle overige gevallen is het beleidsorgaan bevoegd.
Toelichting bij de opdracht:
In het kader van de opdracht “Riolerings- en wegeniswerken in de Valkenlaan” werd een bestek met nr. VIL3050 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht indicatief wordt geraamd op 511 946,22 euro exclusief btw of 529 654,89 euro btw inbegrepen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door AQUAFIN NV, Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar. Het voorlopig toegezegd bedrag bedraagt 427 620,79 euro.
Het bestek met nr. ODM/2023-11 / VIL3050 en de raming voor de opdracht “Riolerings- en wegeniswerken in de Valkenlaan”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt indicatief 511 946,22 euro exclusief btw of 529 654,89 euro btw inbegrepen.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie AQUAFIN NV, Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Het stadsbestuur is eigenaar van de percelen landbouwgrond, sectie A nrs. 288 en 298B.
De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) is verantwoordelijk voor het verwerven, ruilen, beheren en overdragen van onroerende goederen voor overheden van het beleidsdomein Omgeving van de Vlaamse overheid.
De VLM koopt, verkoopt en ruilt specifiek ook landbouwgronden om landbouwers die zich in natuur/parkgebied situeren te verhuizen naar landbouwgebied om op deze manier landinrichtings-, natuurgebied- en plattelandsprojecten te realiseren in betreffende regio's.
De dienst Vastgoedtransacties heeft op 10 januari 2022 een schattingsverslag opgesteld betreffende de percelen sectie A nrs. 288 en 298B. Dit komt op een totaalprijs van 36 617,50 euro voor beide percelen.
De VLM zal tevens een vergoeding van 5 658,25 euro uitbetalen aan de pachter voor het einde van de pacht.
De VLM heeft een eenzijdige verkoopbelofte opgemaakt waarbij de stad gebonden wordt om de percelen tot en met 1 april 2023 te verkopen aan de VLM in afwachting van haar officiële antwoord. Dit document wordt opgemaakt zodat de VLM de tijd heeft om de pachtopzeg formeel te regelen en uit te betalen en om te vermijden dat de stad na de uitbetaling en de lange onderhandelingsinspanningen van de VLM de percelen aan een andere partij zou verkopen.
Deze eenzijdige verkoopbelofte werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 23 januari 2023.
De percelen landbouwgrond, sectie A nrs. 288 en 298B worden nu verkocht. De verkoopakte betreffende de percelen sectie A nrs. 288 en 298B met de VLM dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden.
De percelen landbouwgrond sectie A nrs. 288 en 298B gelegen aan de Ravaartstraat worden aan de Vlaamse Landmaatschappij verkocht.
De verkoopakte maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de stad Vilvoorde de nodige stukken en de akte te ondertekenen in uitvoering van onderhavige beslissing en om het bevoegde kantoor van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontheffen inschrijving van ambtswege te nemen, om gelijk welke reden, bij de overschrijving van de akte.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Vanwege de huidige “elektrificatie” is het noodzakelijk om het bestaand elektriciteitsnet te verstevigen.
Sibelgas zal een elektriciteitscabine oprichten met een oppervlakte van 45 m² op een deelperceel van het perceel sectie A nr.154P, gelegen langsheen de Devoerlaan.
Er werd een ontwerp van overeenkomst opgesteld, die als basis kan dienen voor de eigenlijke akte.
Het opstalrecht is eeuwigdurend en zal een aanvang kennen bij het ondertekenen van de notariële akte.
Voor de opmaak van de definitieve authentieke akte zal Sibelgas een notariskantoor opdracht geven de akte op te stellen.
Er wordt een overeenkomst van recht van opstal gesloten tussen de stad Vilvoorde en Fluvius betreffende een op te richten elektriciteitscabine met een oppervlakte van 45 m² op een deelperceel van het perceel sectie A nr.154P gelegen langsheen de Devoerlaan.
De overeenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om het stadsbestuur Vilvoorde te vertegenwoordigen bij de notariële verplichtingen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Het stadsbestuur van Vilvoorde is lid van Audio, welzijnsvereniging.
Conform artikel 20 van de statuten van Audio, welzijnsvereniging, zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijk voor kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad.
Bij e-mail van 23 oktober 2023 bezorgt Audio het ontwerpverslag van de algemene vergadering van 29 september 2023.
Er wordt kennisgenomen van het verslag van de algemene vergadering van 29 september 2023 van Audio, welzijnsvereniging.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Audio, welzijnsvereniging.
VENTUM&green heeft als aandeelhouders enerzijds IBEG en anderzijds vijf gemeenten in Vlaams-Brabant: gemeenten Meise, Machelen, Grimbergen, Wemmel en ook de stad Vilvoorde.
VENTUM&green is een coöperatieve vennootschap met maatschappelijke zetel, Grote Markt z/n te Vilvoorde.
VENTUM&green heeft als doel participaties in hernieuwbare energieprojecten te nemen en beheer diverse participaties in dergelijke projecten in België en het buitenland (via W4F, Greensky en Groen Compagnie Verte).
De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, en in het bijzonder artikel 180, stelt dat gemeenten rechtstreeks of onrechtstreeks kunnen participeren in bedrijven voor productie, vervoer en distributie van energie.
De raad van bestuur van VENTUM&green van 24 oktober 2023 heeft besloten tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie (SPV Groene Energie), een hernieuwbare-energie gemeenschap waarin gezamenlijk de krachten worden gebundeld teneinde voldoende kritische massa te hebben om deel te nemen aan hernieuwbare-energie- en groene stroomprojecten. De oprichters zijn VENTUM&green en de gemeenten Meise, Machelen, Grimbergen, Wemmel en ook de stad Vilvoorde.
De raad van bestuur van VENTUM&green van 24 oktober 2023 heeft het ontwerp financieel plan met betrekking tot de op te richten vennootschap SPV Groene Energie goedgekeurd.
De raad van bestuur van VENTUM&green heeft documentatiestukken uitgewerkt, daarin begrepen de verslagen bij de vermelde voorstellen.
De oprichting van de coöperatieve vennootschap Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie (SPV Groene Energie)Energie wordt goedgekeurd.
Het, als oprichter, participeren in SPV Groene Energie met een inbreng van 1 000 euro wordt goedgekeurd.
Het ontwerp financieel plan met betrekking tot het oprichten van de vennootschap SPV Groen Energie wordt goedgekeurd. Deze maakt integraal deel uit van dit besluit.
De ontwerpstatuten worden goedgekeurd. Deze maken integraal deel uit van dit besluit.
Er wordt volmacht verleend aan elke advocaat van Clifford Chance en medewerker van notariskantoor Van Halteren teneinde de stad Vilvoorde te vertegenwoordigen tijdens het verlijden van de akte van 12 december 2023 die handelt over de oprichting van SPV Groene Energie en in het algemeen alle handelingen stellen en documenten mag ondertekenen (waarin het financieel plan, waarin verwezen wordt in artikel 3) in het kader van de voorziene oprichting van SPV Groene Energie.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit met inbegrip van verdere delegatie van de bijzondere machtiging verleend bij dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd aan VENTUM&green en aan advocatenkantoor Clifford Chance.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van de intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer Havicrem, opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
Met brief van 14 september 2023 nodigt Havicrem haar leden uit op de buitengewone algemene vergadering van Havicrem van woensdag 20 december 2023 om 18.30 uur in aula 2 van crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50, 1804 Zemst (Cargovil).
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering omvat onder meer de goedkeuring van de statutenwijziging. Deze werd goedgekeurd op de raad van bestuur van 5 september 2023.
Artikel 427 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de wijzigingen in de statuten van de dienstverlenende vereniging en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de algemene vergadering met een drie vierde meerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt.
Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet goedkeuren, moet een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp worden voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de algemene vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd.
Deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de algemene vergadering bepaalt.
De statutenwijziging behelst een beperkte aanpassing aan het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (hierna ‘WVV’) van 23 maart 2019.
Hoewel de werking van de intergemeentelijke vereniging beheerst wordt door het decreet over het lokaal bestuur (hierna ‘DLB’) en haar taken afgebakend worden door de regelgeving betreffende de begraafplaatsen en de lijkbezorging, zijn immers ook een aantal bepalingen uit het WVV die gelden voor de privaatrechtelijke vennootschapsvorm van de coöperatieve vennootschap (CV) van toepassing op de werking van de publiekrechtelijke vereniging Havicrem.
De artikels die aangepast worden ingevolge het WVV zijn de volgende: artikels 3, 4, 7, 10, 12, 15, 28, 43, 44 en 46.
Van deze statutenwijziging ingevolge het nieuwe WVV wordt gebruik gemaakt om een aantal andere artikels in de statuten beter te formuleren of aan te vullen met het doel om:
De statutenwijziging van Havicrem, zoals goedgekeurd in de raad van bestuur op 5 september 2023, wordt goedgekeurd.
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde is gemandateerd om de statutenwijziging op de algemene vergadering van Havicrem van 20 december 2023 goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Havicrem.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van De Watergroep.
Met e-mail van 28 september 2023 nodigt De Watergroep haar leden uit op de buitengewone statutaire vergadering op vrijdag 15 december 2023 om 10.30 uur in De Montil, Moortelstraat 8 in Affligem.
Het college van burgemeester en schepenen nam in zitting van 23 oktober 2023 kennis van de agenda van de buitengewone statutaire vergadering.
De agenda van de buitengewone statutaire vergadering bevat onder andere een statutenwijziging.
De wijziging van de statuten houdt vooral in: de weglating van alle bevoegdheden van de algemene directie van De Watergroep.
Volgende punten werden aangepast en toegevoegd:
Artikel 3bis - Ter uitvoering van haar voorwerp en activiteiten zoals uiteengezet onder artikel 3, doet de maatschappij een beroep op Waterunie Operator NV van publiek recht.
Artikel 14§2 - Weglaten 'directeur-generaal'.
Artikel 16§4 - Weglaten 'directeur-generaal'.
Artikel 17§12 - Vervangen 'directeur-generaal' door 'gemachtigd vertegenwoordiger'.
Artikel 20§5 - Weglaten 'De raad van bestuur kan bepaalde van zijn bevoegdheden geheel of ten dele delegeren aan de directeur-generaal. De door de raad van bestuur aan de directeur-generaal gedelegeerde bevoegdheden, kunnen op ieder ogenblik door de raad van bestuur worden ingetrokken en/of gewijzigd, en hun bestaan laat het recht van de raad van bestuur onverlet om de bedoelde bevoegdheden op ieder ogenblik zelf uit te oefenen'.
Artikel 20§7 - Weglaten 'De voorzitter kan van de directeur-generaal en alle personeelsleden van de maatschappij alle inlichtingen en alle verificaties vorderen die de raad van bestuur of een lid daarvan nodig acht voor de uitoefening van zijn bevoegdheden'.
Artikel 22§9 - Vervangen 'De directeur-generaal is gerechtigd' door 'Afgevaardigden van Waterunie Operator NV van publiek recht kunnen worden uitgenodigd'. Weglaten 'De raad van bestuur kan andere personeelsleden van de maatschappij uitnodigen om met raadgevende stem de vergaderingen van de raad van bestuur bij te wonen'.
Artikel 22§11 - Vervangen 'directeur-generaal' door 'gemachtigd vertegenwoordiger'.
Artikel 27§6 - Vervangen 'worden voorgezeten door een voorzitter' door 'hebben een voorzitter'. Toevoegen 'Deze voorzitter is hetzij een door de raad van bestuur aangeduid lid van de raad van bestuur, hetzij een andere persoon die daartoe wordt gemandateerd door de raad van bestuur'.
Artikel 30§1 - Toevoegen 'door de in artikel 27§6 bedoelde voorzitter' en 'van het aandeelhoudersbestuur'.
Artikel 30§6 - Opgeheven bij beslissing van de algemene vergadering van 15 december 2023.
Artikel 30§8 - Vervangen 'directeur-generaal of door een personeelslid aan wie deze taak werd gedelegeerd' door 'persoon die de desbetreffende vergadering heeft voorgezeten overeenkomstig het bepaalde in §1 van dit artikel'.
Artikel 37§1 - Vervangen 'Onverminderd het in artikel 20§54 hierboven en het in de artikelen 38 en 39 hierna bepaalde, wordt het dagelijks bestuur van de maatschappij opgedragen, alsook de vertegenwoordiging van de maatschappij wat betreft dit bestuur, worden gedelegeerd aan een natuurlijke persoon, directeur-generaal genaamd. De directeur-generaal' door 'Onverminderd het in artikel 20§4 hierboven en artikel 38 hierna bepaalde, kan het dagelijks bestuur van de maatschappij, alsook de vertegenwoordiging van de maatschappij wat betreft dit bestuur, worden gedelegeerd aan een natuurlijk persoon, aangeduid door de raad van bestuur, die de titel “gemachtigd vertegenwoordiger” voert'.
Artikel 37§2 - Vervangen 'De directeur-generaal' door 'De gemachtigde vertegenwoordiger''.
Artikel 37§3 - Vervangen 'De directeur-generaal' door 'De gemachtigde vertegenwoordiger'', 'personeelsleden' door 'personen'.
Artikel 38§1 - Vervangen 'De directeur-generaal' door 'De gemachtigde vertegenwoordiger, alleen handelend', 'directeur-generaal' door 'voormelde ondertekenaar'. Toevoegen 'Daarbij wordt voor de goede orde gestipuleerd dat de door dit artikel 38 §1 aan de gemachtigd vertegenwoordiger toegekende vertegenwoordigingsbevoegdheid niet beperkt is tot het dagelijks bestuur van de maatschappij, en geldt onverminderd de in artikel 37 §1 aan deze persoon toegekende vertegenwoordigingsbevoegdheid in het kader van het dagelijks bestuur'.
Ingevolge het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 werd mevrouw Katrien Vaes, schepen, aangeduid als effectieve afgevaardigde en mevrouw Barbara de Bakker, schepen, als plaatsvervanger.
De statutenwijziging van De Watergroep wordt goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar De Watergroep.
Het stadsbestuur Vilvoorde is bij gemeenteraadsbesluit van 22 mei 2023 toegetreden tot de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschapij voor Services dv (TMVS).
Met brieven van 29 augustus 2023 en 3 oktober 2023 nodigt TMVS haar leden uit op de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 12 december 2023 om 14.30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent.
De gemeenteraad stelt in zitting van heden het mandaat van de vertegenwoordiger van het stadsbestuur vast met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering bevat onder andere een statutenwijziging.
De aanleiding voor de raad van bestuur om deze statutenwijziging aan de algemene vergadering voor te leggen, is enerzijds een wijziging van het wettelijk kader waaraan de vereniging onderworpen is en anderzijds een naamswijziging.
Op 22 december 2017 werd het decreet over het lokaal bestuur goedgekeurd (hierna: DLB), hetgeen per 1 januari 2019 in werking is getreden. De raad van bestuur van de vereniging acht het nuttig om de statuten van de vereniging op de buitengewone algemene vergadering van 10 december 2019 in overeenstemming te brengen met de wijzigingen die het DLB doorvoert ten opzichte van het decreet van 4 juli 2001 betreffende de intergemeentelijke samenwerking. Op 14 oktober 2022, respectievelijk 17 februari 2023 werden het decreet over regiovorming respectievelijk het decreet tot wijziging van het DLB goedgekeurd, als gevolg waarvan enkele beperkte aanpassingen aan het DLB werden doorgevoerd.
In het verlengde daaraan licht de raad van bestuur van de vereniging eveneens toe dat op 28 februari 2019 door de federale wetgever het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen (WVV) is goedgekeurd. Ingevolge de invoering van dit nieuwe WW, en de recente aanpassingen aan het DLB ingevolge de invoering van het WVV, dienen de statuten van de Vereniging vóór 1 januari 2024 daarmee in overeenstemming gebracht te worden.
CREAT is de commerciële naam waaronder de activiteiten van hel intergemeentelijke samenwerkingsverband van de vereniging worden uitgevoerd. De naam CREAT heeft bij deelnemers (die tezelfdertijd ook de klanten zijn) ondertussen een ruime naambekendheid verworven en is derhalve ook de aanleiding om de benaming van de vereniging te wijzigen naar ‘Creat Services’.
De raad van bestuur van de Vereniging licht voorts toe dat zij van dit momentum gebruik wenst te maken om meteen ook een aantal andere wijzigingen door te voeren die naar mening van de raad van bestuur nuttig zijn. Eén en ander wordt verder in detail besproken in huidige artikelsgewijze toelichting zoals het wegwerken van inconsistenties doorheen de tekst van de statuten of de toevoeging van de mogelijkheid om voor het dagelijks bestuur te werken per delegatie op basis van een goedgekeurd delegatiereglement.
Met de intrede van het nieuwe WVV moeten de artikelen waarin naar dit nieuwe WVV verwezen werd, worden gewijzigd. Tevens dienen ook beperkte inhoudelijke wijzigingen te worden aangebracht als gevolg van de tekst van het WVV en de als gevolg daarvan gewijzigde tekst van het DLB. In de marge van die wijzigingen stelde de raad van bestuur bovendien vast dat er doorheen de statuten nog een aantal inconsistenties te bespeuren zijn die in de tekst zijn geslopen. De raad van bestuur wenst van de noodzaak om de statuten aan te passen aan de laatste teksten van het WVV en het DLB, om ook deze inconsistenties weg te werken
De vertegenwoordiger dient formeel machtiging te krijgen om de statutenwijziging goed te keuren.
Ingevolge het gemeenteraadsbesluit van 22 mei 2023 werd mevrouw Katrien Vaes, schepen, aangeduid als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van TMVS.
De statutenwijziging van de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur van Vilvoorde op de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv van 12 december 2023, wordt gemandateerd om deze statutenwijziging goed te keuren.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv, hetzij per elektronische post, hetzij per post naar Farys ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van Fluvius OV.
Met brief van 3 oktober 2023 nodigt Fluvius OV haar leden uit op de buitengewone algemene vergadering van woensdag 6 december 2023 om 18.30 uur. De buitengewone algemene vergadering zal op digitale wijze gehouden worden.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV van 6 december 2023 omvat volgende punten:
In zitting van 25 februari 2019 duidde de gemeenteraad de heer Johan Serkeyn, voorzitter van de gemeenteraad, aan als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Fluvius OV.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV van 6 december 2023 de volgende agendapunten goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Fluvius OV.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van Fluvius West.
Met brief van 28 september 2023 nodigt Fluvius West haar leden uit op de buitengewone algemene vergadering van maandag 11 december 2023 om 18 uur in het Fluvius-gebouw, Noordlaan 9 te 8820 Torhout.
Een dossier met documentatiestukken werd toegevoegd aan deze oproepingsbrief.
De stad Vilvoorde is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De agenda met documentatiestukken werden opgesteld door de raad van bestuur in zitting van 11 september 2023.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering bevat volgende punten:
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
Ingevolge het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 werd de heer Hans Bonte, burgemeester, als effectieve vertegenwoordiger, en de heer Moad El Boudaati, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad Vilvoorde aangeduid in de algemene vergadering van Fluvius West.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Fluvius West van 11 december 2023 de volgende agendapunten goed te keuren:
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 11 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het stadsbestuur van Vilvoorde is lid van Sibelgas.
Met brief van 20 september 2023 nodigt Sibelgas haar leden uit op de buitengewone algemene vergadering van dinsdag 19 december 2023 om 18 uur bij Living Tomorrow, Indringingsweg 1, 1800 Vilvoorde (zaal Vision Room).
De raad van bestuur van Sibelgas heeft op 15 september 2023 de agenda met documentatiestukken opgesteld.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering bevat volgende agendapunten:
Het tweede agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en strategische participaties met betrekking tot de gemeente Affligem over te brengen naar de opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
Het dossier voor de vorming van de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde met 2 gemeenten thans aangesloten bij Intergem (Affligem en Bever), 25 gemeenten van Fluvius Zenne-Dijle (waarvan 20 thans aangesloten bij Iverlek (Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Halle, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst) en 5 bij PBE (Galmaarden, Gooik, Herne, Pepingen en Steenokkerzeel) en IBEG en de 5 gemeenten thans aangesloten bij Sibelgas, werd door de 4 betrokken opdrachthoudende verenigingen op maandag 28 en op dinsdag 29 augustus jl. ter stemming voorgelegd. De respectievelijke splitsingsvoorstellen (de partiële splitsing Intergem – Sibelgas en de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas) werden – onder opschortende voorwaarden – met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Hoewel het voorstel tot partiële splitsing Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) met eenparigheid van stemmen door de buitengewone algemene vergaderingen werd goedgekeurd, zal dit voorstel – bij ongewijzigde omstandigheden – op 1 januari 2025 niet uitvoerbaar zijn, vermits de gemeenteraad van Bever geen positieve gemeenteraadsbeslissing genomen heeft om op 1 januari 2025 uit te treden uit lntergem en toe te treden tot Sibelgas (dat zich dan zal hernoemen tot Fluvius Halle-Vilvoorde).
Gelet op het ontbreken van de vereiste gemeenteraadsbeslissing in hoofde van de gemeente Bever (zoals voorgeschreven door het artikel 422 van het decreet over het lokaal bestuur) zijn niet alle opschortende voorwaarden vervuld in de eind augustus goedgekeurde partiële splitsing Intergem – Sibelgas. Voor de vorming van de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde betekent dit in concreto dat deze zal worden gerealiseerd met de 25 gemeenten van Fluvius Zenne-Dijle, I.B.E.G. en de 5 gemeenten thans aangesloten bij Sibelgas, doch zonder de gemeenten Affligem en Bever, dit ondanks de positieve gemeenteraadsbeslissing van Affligem.
Gelet op de wens van de gemeente Affligem, zoals bevestigd in haar collegebesluit van 5 september 2023, om op 1 januari 2025 deelnemer te kunnen worden van Fluvius Halle-Vilvoorde, hebben de raden van bestuur van Intergem en Sibelgas een nieuw voorstel tot partiële splitsing opgesteld zodat de gemeente Affligem alsnog op 1 januari 2025 deelnemer zou kunnen worden van de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Affligem de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, respecteren.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
In zitting van 25 februari 2019 duidde de gemeenteraad de heer Johan Serkeyn, voorzitter van de gemeenteraad, aan als effectieve vertegenwoordiger van de stad Vilvoorde in de algemene vergadering van Sibelgas, en mevrouw Barbara de Bakker, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Sibelgas van 19 december 2023 de volgende agendapunten goed te keuren:
De gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan het voorstel van partiële splitsing Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) naar Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Affligem.
De buitengewone algemene vergadering van Sibelgas wordt verzocht de toetreding van de gemeente Affligem voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en strategische participaties (Elia, Publi-T en Publigas) te willen aanvaarden. Ingevolge deze toetreding zal het deelnemersregister en de bijlagen 1 en 2 van Fluvius Halle-Vilvoorde met ingang van 1 januari 2025 hiermee in overeenstemming worden gebracht.
De gemeenteraad verzoekt de opdrachthoudende verenigingen om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Sibelgas op 19 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 3 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Sibelgas, ter attentie van het secretariaat, op de e-mailadressen an.goossens@sibelgas.be en vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het stadsbestuur van Vilvoorde is lid van I.B.E.G.
Met brief van 5 oktober 2023 nodigt I.B.E.G. haar leden uit op de buitengewone algemene vergadering van dinsdag 19 december 2023 om 17.30 uur bij Living Tomorrow, Indringingsweg 1, 1800 Vilvoorde (zaal Vision Room).
De raad van bestuur van I.B.E.G. heeft op 26 september 2023 de agenda vastgesteld.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering bevat volgende agendapunten:
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
In zitting van 25 februari 2019 duidde de gemeenteraad de heer Johan Serkeyn, voorzitter van de gemeenteraad, aan als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van I.B.E.G., en mevrouw Barbara de Bakker, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. van 19 december 2023 de volgende agendapunten goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar I.B.E.G.
Het stadsbestuur Vilvoorde is bij gemeenteraadsbesluit van 22 mei 2023 toegetreden tot de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv (TMVS).
Met brieven van 29 augustus 2023 en 3 oktober 2023 nodigt TMVS haar leden uit op de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 12 december 2023 om 14.30 uur die zal plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering bevat volgende punten:
Ingevolge het gemeenteraadsbesluit van 22 mei 2023 werd mevrouw Katrien Vaes, schepen, aangeduid als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van TMVS.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 22 mei 2023, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv van 12 december 2023 de volgende agendapunten goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar de Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv, hetzij per elektronische post, hetzij per post aan Farys ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van Havicrem.
Bij brief van 14 september 2023 stuurt Havicrem een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering op woensdag 20 december 2023 om 18.30 uur in aula 2 van het crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Eppegem met als enige agendapunten:
Aansluitend op de buitengewone algemene vergadering vindt om 19.00 uur een bijzondere algemene vergadering plaats om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgend boekjaar te bespreken. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van deze vergadering.
De bijzondere algemene vergadering omvat volgende punten:
In zitting van 28 januari 2019 duidde de gemeenteraad mevrouw Katrien Vaes, schepen, en de heer Didier Cortois, schepen, aan als vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Havicrem.
De vertegenwoordigers van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019, worden gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering en de bijzondere algemene vergadering van Havicrem van 20 december 2023 de volgende agendapunten goed te keuren:
Buitengewone algemene vergadering:
Bijzondere algemene vergadering:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt per e-mail toegestuurd naar birgitte.emmerechts@havicrem uiterlijk de dag voor de bijzondere en buitengewone algemene vergadering.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van Haviland Intercommunale IgSv.
Bij brief van 16 oktober 2023 stuurt de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale IgSv een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van woensdag 13 december 2023 om 18.00 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering omvat volgende punten:
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
In zitting van 28 januari 2019 duidde de gemeenteraad de heer Aimen Horch, gemeenteraadslid, aan als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale IgSv, en mevrouw Barbara de Bakker, schepen, als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale IgSv van 13 december 2023, volgende agendapunten goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale IgSv.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van de opdrachthoudende vereniging INCOVO.
Bij brief van 30 oktober 2023 stuurt de opdrachthoudende vereniging INCOVO een uitnodiging voor de bijzondere algemene vergadering van vrijdag 15 december 2023 van 18 uur tot 19 uur in de hoofdzetel van INCOVO, Buyssestraat (Cyriel) 5 te Vilvoorde.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De agenda van de bijzondere algemene vergadering bevat volgende agendapunten:
In zittingen van 28 september 2020 en 23 november 2020 duidde de gemeenteraad mevrouw Barbara de Bakker, schepen, en mevrouw Fatima El Boubsi, gemeenteraadslid, aan als vertegenwoordigers in de bijzondere algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging INCOVO.
De vertegenwoordigers van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 28 september 2020 en 23 november 2020, worden gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging INCOVO van vrijdag 15 december 2023, de volgende agendapunten goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar de opdrachthoudende vereniging INCOVO.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van Cipal dv.
Bij e-mail en brief stuurt Cipal dv een uitnodiging voor de algemene vergadering van 14 december 2023 om 16.00 uur. De raad van bestuur heeft beslist om, overeenkomstig artikel 39, vierde lid van de statuten en de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, deze vergadering op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. De digitale zitting zal ook live gestreamd worden via de webpagina van de vergadering om te voldoen aan de decretale vereiste van openbaarheid. Enkel de leden van het bureau en betrokken medewerkers zullen fysiek in het Technologiehuis te Cipalstraat 3, 2440 Geel aanwezig zijn.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
In zitting van 28 januari 2019 duidde de gemeenteraad mevrouw Tine Paredis, schepen, aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Cipal dv.
De vertegenwoordiger van de stad Vilvoorde wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal dv van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal dv van 14 december 2023 de volgende agendapunten goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Cipal dv via infoavdv@cipal.be.
VENTUM&green heeft als aandeelhouders enerzijds IBEG en anderzijds vijf gemeenten in Vlaams-Brabant: gemeenten Meise, Machelen, Grimbergen, Wemmel en ook de stad Vilvoorde.
VENTUM&green is een coöperatieve vennootschap met maatschappelijke zetel, Grote Markt z/n te Vilvoorde.
VENTUM&green heeft als doel participaties in hernieuwbare energieprojecten te nemen en beheer diverse participaties in dergelijke projecten in België en het buitenland (via W4F, Greensky en Groen Compagnie Verte).
De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, en in het bijzonder artikel 180, stelt dat gemeenten rechtstreeks of onrechtstreeks kunnen participeren in bedrijven voor productie, vervoer en distributie van energie.
De raad van bestuur van VENTUM&green van 24 oktober 2023 heeft besloten tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie (SPV Groene Energie), een hernieuwbare-energie gemeenschap waarin gezamenlijk de krachten worden gebundeld teneinde voldoende kritische massa te hebben om deel te nemen aan hernieuwbare-energie- en groene stroomprojecten. De oprichters zijn VENTUM&green en de gemeenten Meise, Machelen, Grimbergen, Wemmel en ook de stad Vilvoorde.
Bij gemeenteraadsbesluit van heden werd de oprichting van de coöperatieve vennootschap Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie (SPV Groene Energie) goedgekeurd. In artikel 17 van de statuten wordt bepaalt dat de deelnemers een lid voor de raad van bestuur dienen voor te dragen. Deze mag geen bestuurder zijn van IBEG of Sibelgas. Deze mag wel de bestuurder van VENTUM&green zijn.
Schepen Barbara de Bakker, wordt voorgedragen als kandidaat voor de raad van bestuur van de coöperatieve vennootschap Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit met inbegrip van verdere delegatie van de bijzondere machtiging verleend bij dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar VENTUM&green.
VENTUM&green heeft als aandeelhouders enerzijds IBEG en anderzijds vijf gemeenten in Vlaams-Brabant: gemeenten Meise, Machelen, Grimbergen, Wemmel en ook de stad Vilvoorde.
VENTUM&green is een coöperatieve vennootschap met maatschappelijke zetel, Grote Markt z/n te Vilvoorde.
VENTUM&green heeft als doel participaties in hernieuwbare energieprojecten te nemen en beheer diverse participaties in dergelijke projecten in België en het buitenland (via W4F, Greensky en Groen Compagnie Verte).
De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, en in het bijzonder artikel 180, stelt dat gemeenten rechtstreeks of onrechtstreeks kunnen participeren in bedrijven voor productie, vervoer en distributie van energie.
De raad van bestuur van VENTUM&green van 24 oktober 2023 heeft besloten tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie (SPV Groene Energie), een hernieuwbare-energie gemeenschap waarin gezamenlijk de krachten worden gebundeld teneinde voldoende kritische massa te hebben om deel te nemen aan hernieuwbare-energie- en groene stroomprojecten. De oprichters zijn VENTUM&green en de gemeenten Meise, Machelen, Grimbergen, Wemmel en ook de stad Vilvoorde.
Bij gemeenteraadsbesluit van heden werd de oprichting van de coöperatieve vennootschap Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie (SPV Groene Energie) goedgekeurd. In artikel 26 van de statuten wordt bepaalt dat de algemene vergadering bestaat uit de aandeelhouders.
Deze mag dezelfde persoon zijn als degene die wordt voorgedragen als bestuurder.
Als vertegenwoordiger van het stadsbestuur van Vilvoorde in de algemene vergadering van de coöperatieve vennootschap Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie wordt aangeduid: schepen Barbara de Bakker.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar VENTUM&green.
In 2024 zal de ringtrambus overschakelen naar het finaal tracé voor Koningslo. Daarmee zal de facto de schrapping van elke busbediening van Oud-Koningslo een feit zijn. De fracties van de meerderheidspartijen kwamen tot de schokkende ontdekking dat er geen enkel alternatief voorzien is.
Op basis van de historiek die wij ontvingen stellen we nochtans vast dat het stadsbestuur die schrapping nooit heeft goedgekeurd. Bovendien hebben we kunnen bevestigen dat in 2016 al beslist werd, mede vanuit het departement MOW, dat er een parallel project moest opstarten om die witte vlek te voorkomen. Begrijpe wie begrijpen kan. Met deze motie vraagt de gemeenteraad aan Vlaanderen om in samenwerking met het Brussels hoofdstedelijk gewest een oplossing uit te werken.
In het lange traject van het project Brabantnet en de intentie van Vlaanderen om een HOV-lijn (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) te introduceren tussen UZ Jette en Zaventem, vandaag ingevuld door een trambus, heeft de stad Vilvoorde sinds het begin opmerkingen en vragen gesteld bij de consequenties van het project. Om een hoogwaardige, frequente en betrouwbare lijn te kunnen maken moest er een zo rechtlijnig mogelijk tracé worden uitgewerkt. De consequentie is het wegvallen van de bediening van Oud-Koningslo door enige vorm van openbaar vervoer. In september 2023 hebben we moeten vaststellen dat er noch binnen het traject Basisbereikbaarheid en Vervoer op Maat (VOM), noch in het Regionaal Mobiliteitsplan een alternatief voorzien is. Deze vaststelling heeft mede geleid tot ons negatief advies op het Regionaal Mobiliteitsplan Vlaamse Rand.
In het kader van de opmerkingen van stad Vilvoorde op het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vlaamse Rand en de uiteindelijke tegenstem in de vervoerregioraad, had op 31 augustus 2023 een bilateraal overleg plaats met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid (MOW). Wat betreft onze herhaalde vraag over het wegvallen van de busbediening in Oud-Koningslo vanaf januari 2024, kwam het antwoord dat er niets voorzien is, noch in het VOM-plan, noch in het RMP. Er wordt geadviseerd om dit te laten opnemen in het volgend VOM-plan, over 5 jaar. Op korte termijn zien zij geen mogelijkheden. Zij adviseren om het probleem op korte termijn te bekijken met De Lijn.
Op 6 oktober ll. is er samengezeten met de Vervoerregiomanager van De Lijn. De Lijn stelt dat er niets voorzien is in het VOM-plan en dat bovendien het VOM-plan voor de Vlaamse Rand on hold staat wegens gebrek aan middelen voor het minimale VOM-plan. De bevoegde minister houdt immers vast aan de budgetneutrale oefening waarbij er voor de Vlaamse Rand nauwelijks middelen voorzien zijn. Er zijn geen andere budgetten. Zelfs als er budget zou zijn, dan is er geen enkele bestaande lijn waarop men kan aantakken. Enkel een vorm van flex-vervoer zou operationeel haalbaar zijn. Als de stad dit zelf zou kunnen financieren zou dat bekeken kunnen worden. Op de vraag naar een nieuwe buslijn zoals in de studie TOP-Noordrand al werd geopperd, reageert De Lijn dat dit op langere termijn een interessante piste kan zijn, maar dat dit best aan de MIVB gevraagd kan worden.
In de loop van het proces werd door het departement MOW, De Lijn, Brabantnet, regelmatig gesteld dat de bewoners best met de fiets of te voet naar het dichtstbijzijnde Hoppinpunt kunnen gaan. In de haltespreiding werd steeds gesteld dat een wandelafstand van maximaal 500 meter realistisch is. Om een casus te nemen: de wandelafstand vanuit verkaveling De Pomp t.h.v. de kerk Sint-Aloysius, bedraagt 1,4 kilometer tot aan halte Het Voor; 1,6 kilometer tot aan halte Albert I-laan aan de overzijde van de Ring; of 900 meter tot aan de toekomstige eindhalte van tram 10, MIVB, aan het Militair Hospitaal in Neder-over-Heembeek.
Oud-Koningslo is de historische dorpskern rond de kerk Sint-Aloysius van Gonzaga, het is waar de Romeinse Steenweg start als holle weg achter de gloednieuwe toren van Living Tomorrow. Het gaat hier niet om een dunbevolkt, landelijk gebied maar om een sterke/forse kern in het Vlaamse stedelijk gebied rond Brussel. Wat de bestaande bewoning betreft die zonder bediening vallen spreken we over een 1 600 inwoners, jongeren meegeteld. Naast de bestaande bewoning zijn er twee belangrijke attractiepolen met een groot woonzorgcentrum met 152 zorgbehoevende bewoners en ook het innovatieve ‘Living Tomorrow’ dat recent volledig vernieuwd werd en een hotel heeft bijgekregen. Vilvoorde groeit met ca 1,5% per jaar, en in de nabije toekomst komen er daarom 3 grote woonontwikkelingen bij op deze as, goed voor nog eens 800 of 900 inwoners ). Investeerders en toekomstige bewoners worden vandaag aangetrokken door het goede openbaar vervoersaanbod. Het belang is bijzonder groot.
De historiek van dit drama begint bij een beslissing van de iGBC in 2016 bij de uitwerking van de unieke verantwoordingsnota voor de ringtrambus. Hoofdactoren in deze commissie: departement MOW, stad Vilvoorde, De Lijn.Die iGBC “vraagt aan De Lijn om voor de haltes die bediend worden door de buslijn 820 – maar niet door de Ringtrambus – een alternatief uit te werken, alvorens de buslijn 820 volledig af te schaffen, en dit alternatief voor te leggen aan de iGBC in de eerste helft van 2017.”. Sinds dat moment worden opmerkingen en vragen geëvacueerd, genotuleerd in “detailopmerkingen” en ronduit weggewuifd. In oktober 2023 stellen we vast dat er nooit een parallelle studie werd opgestart, en dat er niets voorzien is, niet op korte en ook niet op lange termijn.
Alle geijkte wegen zijn hiermee uitgeput. Er wordt in 2024 een witte vlek gecreëerd in sterk verstedelijkt gebied in de Noordrand, waar bovendien het reizigerspotentieel door De Lijn zelf reeds werd aangetoond.
Met deze motie vraagt de Vilvoordse gemeenteraad aan de Vlaamse Regering om alsnog en bij hoogdringendheid middelen te voorzien voor een volwaardig alternatief openbaar vervoersaanbod, ongeacht de vervoersmaatschappij. De stad vraagt heel concreet om een connectie te voorzien van de eindhalte van tram 10, Neder-over-Heembeek, tot aan ringtrambushalte het Voor, Koningslo, dus over een afstand van 2,5 kilometer. Het opstarten van een overleg met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is hiervoor absoluut noodzakelijk.
Afkortingen:
HOV | Hoogwaardig Openbaar Vervoer |
iGBC | Intergemeentelijke begeleidingscommissie bij overheidsprojecten – gebruikt tot 2019, voorloper van de projectstuurgroep. Vertegenwoordiging van alle belanghebbende partijen die in consensus beslissen. |
MOW | Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid |
PSG | Projectstuurgroep, vervanger van de iGBC + RMC in de nieuwe methodiek voor overheidsprojecten volgens Vlaams decreet basisbereikbaarheid. Vertegenwoordiging van alle belanghebbende partijen die in consensus beslissen. |
RMC | Regionale mobiliteitscommissie bij overheidsprojecten – gebruikt tot 2019. De kwaliteitsadviseur bracht advies uit na bespreking in de RMC. |
RMP | Regionaal Mobiliteitsplan, in casu voor de Vervoerregio Vlaamse Rand. |
VOM | Vervoer op Maat, de derde laag openbaar vervoer in het decreet Basisbereikbaarheid, na het Kernnet en het Aanvullend Net. Het VOM vervangt de vroegere belbussen. |
De motie met betrekking tot het verdwijnen van de bushaltes in Koningslo.
Dit besluit wordt toegestuurd aan de Vlaamse Regering.
Met e-mail van 21 november 2023 vraagt de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Het Vlaams Parlement keurde op 3 april 2019 het decreet betreffende de basisbereikbaarheid goed. Met dat decreet wordt voor het openbaar vervoer overgestapt van het concept van basismobiliteit naar het concept van basisbereikbaarheid: van een aanbodgestuurd naar een vraaggestuurd openbaar vervoer.
Vlaanderen is ingedeeld in vijftien vervoerregio's:
In deze vervoerregio’s krijgen via de vervoerregioraad de steden en gemeenten een grotere rol bij het uittekenen van het openbaar vervoer in Vlaanderen. Per vervoerregio is er een vervoerregioraad die de invulling van basisbereikbaarheid bewaakt, stuurt en evalueert. Zodoende wordt er op een ‘hoger’ niveau aan samenwerking, overleg en participatie gedaan. De uitrol van de nieuwe vervoersnetten is voorzien voor december 2021.
Blijkbaar is het reeds beslist dat er geen openbaar vervoer meer zal zijn bij het schrappen van lijn 820.
Nochtans zit Vilvoorde mee aan tafel in de vervoersregio.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
OVERWEGENDE :
- de nog steeds aanwezige dreiging van radicalisering en terrorisme in onze regio;
- het feit dat het initieel vooropgestelde Kanaalplan helemaal is uitgedoofd onder de huidige federale regering,
- de strijd tegen radicalisering en terrorisme een absolute prioriteit moet zijn van alle bestuursniveaus in functie van de kerntaak nummer 1 van een overheid, zijnde de veiligheid van de burger;
- de eerdere, terechte noodkreet van de politiezone VIMA om verdere versterking en gerichte ondersteuning naar aanleiding van de terroristische aanslag op verschillende Zweedse supporters in Brussel op 16 oktober.
De nog steeds aanwezige dreiging van radicalisering en terrorisme in onze regio, wordt erkend.
De gemeenteraad is van oordeel dat het federaal Kanaalplan, zoals door toenmalig Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon en Minister van Justitie Koen Geens vooropgesteld in 2015/2016 na de aanslagen in Parijs, Brussel en Zaventem, volledig dient te worden hersteld en waar nodig versterkt.
De gemeenteraad vraagt nadrukkelijk aan de federale regering, en in het bijzonder aan de federale Ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie, om deze noodkreet ter harte te nemen en op korte termijn de nodige initiatieven te nemen, zoals onder meer het ter beschikking stellen van minstens 20 voltijdse federale politiemedewerkers, om het federaal Kanaalplan volledig te herstellen.
De gemeenteraad dringt er bij de voorzitter van het politiecollege van de politiezone VIMA op aan om van de strijd tegen radicalisering en terrorisme verder een absolute prioriteit te maken. Ook binnen het Vilvoordse beleid dienen extra initiatieven genomen te worden om het politiekorps van de politiezone VIMA structureel te versterken en gerichte ondersteuning mogelijk te maken.
Een afschrift van de motie wordt toegestuurd naar de voormelde instanties.
Met e-mail van 19 november 2023 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De winteropvang zou deze winter doorgaan in het oude crematorium, zeer ver van het CAW.
Voorlopig is er slechts plaats voor tien mannen. Vorig jaar waren er meer dan 15 mensen, onder wie vrouwen en kinderen.
Waarom is dit dit jaar niet mogelijk?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 21 november 2023 vraagt de heer Aimen Horch, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Met het oog op de nakende winter en de verwachte uitdagingen waarmee daklozen in onze stad geconfronteerd zullen worden, vraagt onze fractie zich af hoe de dak- en thuislozenopvang zal worden georganiseerd in onze stad. Het betreft de maatregelen die het stadsbestuur van plan is te nemen met betrekking tot de opstart van de winteropvang voor daklozen, die naar onze mening van cruciaal belang is om de kwetsbaarste leden van onze gemeenschap te beschermen tijdens de koude maanden.
Graag leg ik volgende vragen voor aan het stadsbestuur
1) Kunt u ons informeren over het geplande tijdspad voor het opzetten van de winteropvang voor daklozen?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Aimen Horch, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 19 november 2023 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De Budabrug is nog zeker voor lange tijd gesloten. Hoewel het onbegrijpelijk is dat dit zo lang duurt, kunnen we van dit ongemak ook gebruikmaken.
De F1 tussen de Budabrug en de vier fonteinen is ondermaats. Waarom laten we dit stuk nu niet in orde brengen?
Anders zal deze ingreep moeten plaatsvinden op het moment dat het fietsverkeer hierdoor verstoord wordt.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 21 november 2023 vraagt de heer Joris Willems, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De Sint Martinuslaan is een drukke verkeersader tussen Machelen en Perk waar men 70 km/u mag rijden.
De rijbaan en het fietspad is gescheiden door een parkeer/pechstrook die meer en meer ingevuld word door vrachtwagens en aanhangwagens die breder zijn dan de strook zelf.
Het fietspad word daardoor zodanig smal dat vele fietsers de rijweg verkiezen en de verkeerssituatie gevaarlijk maakt.
Omdat er ook geen straatverlichting aanwezig is op deze baan maakt het de situatie NOG gevaarlijker.
Op Machels grondgebied is het reeds verboden te parkeren op deze baan en in Perk is het enkel toegestaan voor wagens.
Het is ook gebleken dat men deze plekken verkiest om te storten tussen de vrachtwagens.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Joris Willems, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 21 november 2023 vraagt de heer Joris Willems, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De tennisclub is al jaren vragende partij voor een serieus onderhoud van het gebouw waar de conciergewoning en cafetaria deel van is.
De verbouwingskosten zijn te duur omwille van het stijgend vocht in de woning en is dan ook onbewoonbaar verklaard.
De stad heeft de Concessie met 500€/maand verlaagt als compensatie.
De keuken is echt niet in de staat om er eten te maken voor gasten en er worden reparaties en kosten gedaan met eigen middelen maar er zijn zwaardere ingrepen nodig.
De club heeft vernomen dat het beter is om dit pand af te breken en een een nieuw te bouwen.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Joris Willems, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.