In 2024 zal de ringtrambus overschakelen naar het finaal tracé voor Koningslo. Daarmee zal de facto de schrapping van elke busbediening van Oud-Koningslo een feit zijn. De fracties van de meerderheidspartijen kwamen tot de schokkende ontdekking dat er geen enkel alternatief voorzien is.
Op basis van de historiek die wij ontvingen stellen we nochtans vast dat het stadsbestuur die schrapping nooit heeft goedgekeurd. Bovendien hebben we kunnen bevestigen dat in 2016 al beslist werd, mede vanuit het departement MOW, dat er een parallel project moest opstarten om die witte vlek te voorkomen. Begrijpe wie begrijpen kan. Met deze motie vraagt de gemeenteraad aan Vlaanderen om in samenwerking met het Brussels hoofdstedelijk gewest een oplossing uit te werken.
In het lange traject van het project Brabantnet en de intentie van Vlaanderen om een HOV-lijn (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) te introduceren tussen UZ Jette en Zaventem, vandaag ingevuld door een trambus, heeft de stad Vilvoorde sinds het begin opmerkingen en vragen gesteld bij de consequenties van het project. Om een hoogwaardige, frequente en betrouwbare lijn te kunnen maken moest er een zo rechtlijnig mogelijk tracé worden uitgewerkt. De consequentie is het wegvallen van de bediening van Oud-Koningslo door enige vorm van openbaar vervoer. In september 2023 hebben we moeten vaststellen dat er noch binnen het traject Basisbereikbaarheid en Vervoer op Maat (VOM), noch in het Regionaal Mobiliteitsplan een alternatief voorzien is. Deze vaststelling heeft mede geleid tot ons negatief advies op het Regionaal Mobiliteitsplan Vlaamse Rand.
In het kader van de opmerkingen van stad Vilvoorde op het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vlaamse Rand en de uiteindelijke tegenstem in de vervoerregioraad, had op 31 augustus 2023 een bilateraal overleg plaats met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid (MOW). Wat betreft onze herhaalde vraag over het wegvallen van de busbediening in Oud-Koningslo vanaf januari 2024, kwam het antwoord dat er niets voorzien is, noch in het VOM-plan, noch in het RMP. Er wordt geadviseerd om dit te laten opnemen in het volgend VOM-plan, over 5 jaar. Op korte termijn zien zij geen mogelijkheden. Zij adviseren om het probleem op korte termijn te bekijken met De Lijn.
Op 6 oktober ll. is er samengezeten met de Vervoerregiomanager van De Lijn. De Lijn stelt dat er niets voorzien is in het VOM-plan en dat bovendien het VOM-plan voor de Vlaamse Rand on hold staat wegens gebrek aan middelen voor het minimale VOM-plan. De bevoegde minister houdt immers vast aan de budgetneutrale oefening waarbij er voor de Vlaamse Rand nauwelijks middelen voorzien zijn. Er zijn geen andere budgetten. Zelfs als er budget zou zijn, dan is er geen enkele bestaande lijn waarop men kan aantakken. Enkel een vorm van flex-vervoer zou operationeel haalbaar zijn. Als de stad dit zelf zou kunnen financieren zou dat bekeken kunnen worden. Op de vraag naar een nieuwe buslijn zoals in de studie TOP-Noordrand al werd geopperd, reageert De Lijn dat dit op langere termijn een interessante piste kan zijn, maar dat dit best aan de MIVB gevraagd kan worden.
In de loop van het proces werd door het departement MOW, De Lijn, Brabantnet, regelmatig gesteld dat de bewoners best met de fiets of te voet naar het dichtstbijzijnde Hoppinpunt kunnen gaan. In de haltespreiding werd steeds gesteld dat een wandelafstand van maximaal 500 meter realistisch is. Om een casus te nemen: de wandelafstand vanuit verkaveling De Pomp t.h.v. de kerk Sint-Aloysius, bedraagt 1,4 kilometer tot aan halte Het Voor; 1,6 kilometer tot aan halte Albert I-laan aan de overzijde van de Ring; of 900 meter tot aan de toekomstige eindhalte van tram 10, MIVB, aan het Militair Hospitaal in Neder-over-Heembeek.
Oud-Koningslo is de historische dorpskern rond de kerk Sint-Aloysius van Gonzaga, het is waar de Romeinse Steenweg start als holle weg achter de gloednieuwe toren van Living Tomorrow. Het gaat hier niet om een dunbevolkt, landelijk gebied maar om een sterke/forse kern in het Vlaamse stedelijk gebied rond Brussel. Wat de bestaande bewoning betreft die zonder bediening vallen spreken we over een 1 600 inwoners, jongeren meegeteld. Naast de bestaande bewoning zijn er twee belangrijke attractiepolen met een groot woonzorgcentrum met 152 zorgbehoevende bewoners en ook het innovatieve ‘Living Tomorrow’ dat recent volledig vernieuwd werd en een hotel heeft bijgekregen. Vilvoorde groeit met ca 1,5% per jaar, en in de nabije toekomst komen er daarom 3 grote woonontwikkelingen bij op deze as, goed voor nog eens 800 of 900 inwoners ). Investeerders en toekomstige bewoners worden vandaag aangetrokken door het goede openbaar vervoersaanbod. Het belang is bijzonder groot.
De historiek van dit drama begint bij een beslissing van de iGBC in 2016 bij de uitwerking van de unieke verantwoordingsnota voor de ringtrambus. Hoofdactoren in deze commissie: departement MOW, stad Vilvoorde, De Lijn.Die iGBC “vraagt aan De Lijn om voor de haltes die bediend worden door de buslijn 820 – maar niet door de Ringtrambus – een alternatief uit te werken, alvorens de buslijn 820 volledig af te schaffen, en dit alternatief voor te leggen aan de iGBC in de eerste helft van 2017.”. Sinds dat moment worden opmerkingen en vragen geëvacueerd, genotuleerd in “detailopmerkingen” en ronduit weggewuifd. In oktober 2023 stellen we vast dat er nooit een parallelle studie werd opgestart, en dat er niets voorzien is, niet op korte en ook niet op lange termijn.
Alle geijkte wegen zijn hiermee uitgeput. Er wordt in 2024 een witte vlek gecreëerd in sterk verstedelijkt gebied in de Noordrand, waar bovendien het reizigerspotentieel door De Lijn zelf reeds werd aangetoond.
Met deze motie vraagt de Vilvoordse gemeenteraad aan de Vlaamse Regering om alsnog en bij hoogdringendheid middelen te voorzien voor een volwaardig alternatief openbaar vervoersaanbod, ongeacht de vervoersmaatschappij. De stad vraagt heel concreet om een connectie te voorzien van de eindhalte van tram 10, Neder-over-Heembeek, tot aan ringtrambushalte het Voor, Koningslo, dus over een afstand van 2,5 kilometer. Het opstarten van een overleg met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is hiervoor absoluut noodzakelijk.
Afkortingen:
HOV | Hoogwaardig Openbaar Vervoer |
iGBC | Intergemeentelijke begeleidingscommissie bij overheidsprojecten – gebruikt tot 2019, voorloper van de projectstuurgroep. Vertegenwoordiging van alle belanghebbende partijen die in consensus beslissen. |
MOW | Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid |
PSG | Projectstuurgroep, vervanger van de iGBC + RMC in de nieuwe methodiek voor overheidsprojecten volgens Vlaams decreet basisbereikbaarheid. Vertegenwoordiging van alle belanghebbende partijen die in consensus beslissen. |
RMC | Regionale mobiliteitscommissie bij overheidsprojecten – gebruikt tot 2019. De kwaliteitsadviseur bracht advies uit na bespreking in de RMC. |
RMP | Regionaal Mobiliteitsplan, in casu voor de Vervoerregio Vlaamse Rand. |
VOM | Vervoer op Maat, de derde laag openbaar vervoer in het decreet Basisbereikbaarheid, na het Kernnet en het Aanvullend Net. Het VOM vervangt de vroegere belbussen. |
De motie met betrekking tot het verdwijnen van de bushaltes in Koningslo.
Dit besluit wordt toegestuurd aan de Vlaamse Regering.