Terug
Gepubliceerd op 01/12/2023

2023_GR_00265 - Vaststellen van het retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie. - Beslissing

gemeenteraad
ma 27/11/2023 - 20:00 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johan Serkeyn, voorzitter; Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, 1ste schepen; Barbara de Bakker, 2de schepen; Katrien Vaes, 4de schepen; Didier Cortois, 5de schepen; Tine Paredis, 6de schepen; Faruk Akkus; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Guy Ceuppens; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Zinab El Jaouhari; Aimen Horch; Veronique Janssens; Samira Mayda; Jacques Mevis; Ntonga Mbami Monsempo; Nora Mouallali; Alain Poot; John Roobaert; Dries Verhaeghe; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Joris Willems; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Moad El Boudaati, 3de schepen; Fatima Lamarti, 7de schepen; Johan Claus; Remy Esquiliche Esquinas; Claudia De Laet; Chayenne Van Duyse

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00265 - Vaststellen van het retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie. - Beslissing

Aanwezig

Johan Serkeyn, Hans Bonte, Jo De Ro, Barbara de Bakker, Katrien Vaes, Didier Cortois, Tine Paredis, Faruk Akkus, Jan Anciaux, Sander Barrez, Chantal Basoka Mubenga, Guy Ceuppens, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Zinab El Jaouhari, Aimen Horch, Veronique Janssens, Samira Mayda, Jacques Mevis, Ntonga Mbami Monsempo, Nora Mouallali, Alain Poot, John Roobaert, Dries Verhaeghe, Christel Herbosch, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Joris Willems, Vera Boudry
Stemmen voor 24
Hans Bonte, Johan Serkeyn, Jo De Ro, Katrien Vaes, Didier Cortois, Barbara de Bakker, Faruk Akkus, Chantal Basoka Mubenga, Guy Ceuppens, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Zinab El Jaouhari, Aimen Horch, Veronique Janssens, Samira Mayda, Jacques Mevis, Ntonga Mbami Monsempo, Alain Poot, Christel Herbosch, Tine Paredis, Nora Mouallali, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims
Stemmen tegen 1
Sander Barrez
Onthoudingen 4
Jan Anciaux, John Roobaert, Dries Verhaeghe, Joris Willems
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00265 - Vaststellen van het retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie. - Beslissing 2023_GR_00265 - Vaststellen van het retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen bij het stadsbestuur informatie over onroerende goederen aanvragen. Het is immers belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. 

Steden en gemeenten zijn op zoek gegaan naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen en werkten daarom samen met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform (VIP) te ontwikkelen. Het VIP is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers. Via het VIP kan de aanvrager van vastgoedinfo via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur opvragen. Het platform verzamelt hiervoor alle data uit de beschikbare, aangesloten bronnen (centrale registers & gemeenten). 

Vanaf januari 2024 is het gebruik van het platform decretaal verplicht. In eerste instantie zal het gebruik verplicht worden voor notarissen en vastgoedmakelaars. 

De instap van de gemeentes wordt in "waves" gepland. De instap van het stadsbestuur Vilvoorde is gepland voor wave 7, wat staat voor een instap tussen 14 november en 15 december 2023. Om de gemeenten van deze laatste wave niet meer te verplichten om te werken met twee systemen, kunnen de gemeenten opteren om in te stappen tussen 1 en 15 januari 2024.
Het stadsbestuur Vilvoorde zal instappen op 9 januari 2024.

Het verzamelen en ontsluiten van vastgoeddossiers via het VIP op verzoek van aanvragers brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. Hiervoor dient een retributie aangevraagd worden. Deze vervangt dan de vergoeding die vastgesteld werd in het belastingreglement van 17 december 2019 houdende het vaststellen van het belastingreglement op het aanvragen en/of melden van een omgevingsvergunning, het aanvragen van een stedenbouwkundig attest, de afgifte van stedenbouwkundige inlichtingen en het aanvragen van advies voor notariële splitsingen. 

Voorgesteld wordt om vanaf de instap van het stadsbestuur in het VIP, 90 euro te vragen voor het aanvragen van een vastgoeddossier via het VIP.

Juridische grond

  • Grondwet, artikel 173.
  • Artikel 40, §3, van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
  • Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie wordt vastgesteld.

Artikel 2

Het retributiereglement maakt integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 3

Artikel 6 van het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 houdende het vaststellen van het belastingreglement op het aanvragen en/of melden van een omgevingsvergunning, het aanvragen van een stedenbouwkundig attest, de afgifte van stedenbouwkundige inlichtingen en het aanvragen van advies voor notariële splitsingen, wordt opgeheven.

Artikel 4

Dit besluit treedt in werking op 9 januari 2024.