Op 16 januari 2023 werd er vanuit de VVSG en de VDAB een brief naar alle lokale besturen in Vlaams-Brabant uitgestuurd met daarin een toelichting rond het project Capacity Building. Hieraan voorafgaand werden de regisseurs sociale economie en werk van de provincie, waaronder ook die in dienst van de stad Vilvoorde, bij eerdere overlegmomenten betrokken om input te geven.
Capacity Building is een project dat getrokken wordt vanuit een samenwerking tussen VVSG, VDAB en Europa WSE. Met dit project wil de Vlaamse overheid de lokale besturen ondersteunen in het opzetten van een duurzaam lokaal partnerschap. Dit lokaal partnerschap, waarin de VDAB en de OCMW ’s kernpartners zullen zijn, moet het verder mogelijk maken om expertises van verschillende (relevante) partnerorganisaties te bundelen. Deze verzameling van expertises en kennis zal vervolgens aangewend worden om werkzoekenden met allerlei profielen en met multiproblematieken beter te begeleiden en ondersteunen in hun activatietraject.
Het vormgeven van het ‘Lokaal Partnerschap Capacity Building’ was een proces opgedeeld in verschillende fases welke in de periode tussen januari 2023 en oktober 2023 plaatsvonden.
In fase 1 werd er gekeken naar het werkingsgebied waarin het lokaal partnerschap uitgewerkt zou worden. Hiervoor werd er origineel door VVSG en VDAB vanuit de bestaande regiegebieden sociale economie en werk vertrokken met mogelijkheden tot uitbreiding. Voor onze regio werd het regiegebied sociale economie en werk van Vilvoorde, Machelen en Grimbergen als basis gezien. Een uitbreiding met het regiegebied van Zaventem, Wezembeek-Oppem en Kraainem werd ook onderzocht maar uiteindelijk niet doorgevoerd omdat men het risicovol vond om met de faciliteitengemeenten samen te werken. Vanuit de colleges van de drie lokale besturen werd echter beslist dat Zaventem wel welkom zou blijven om zich alsnog aan te sluiten. In fase 4 werd deze vraag door Zaventem alsnog gesteld waar na een positief antwoord van alle lokale besturen zij mee in het resterend proces opgenomen werden. Hiervoor werden alle procedurele zaken correct afgehandeld zodat hun instap zowel voor het lopende proces als voor Zaventem zelf zo vlot mogelijk kon verlopen. De aansluiting van Zaventem zorgde naast de uitbreiding van het werkingsgebied ook voor een substantiële verhoging van de middelen welke beschikbaar zijn voor het partnerschap (zoals hieronder aangegeven):
Gemeente | ESF (40%) | VCF (30%) | cofinanciering (30%) bestaande uit 15% lokale financiering en 15% VDAB financiering | Totaal gereserveerd |
Grimbergen | 470 696,08 | 353 022,06 | 353 022,06 | 1 176 740,19 |
Machelen | 281 059,10 | 210 794,33 | 210 794,33 | 702 647,75 |
Vilvoorde | 823 095,66 | 617 321,75 | 617 321,75 | 2 057 739,15 |
Zaventem | 502 372,55 | 376 779,41 | 376 779,41 | 1 255 931,38 |
Totaal | 2 077 223,39 | 1 557 917,54 | 1 557 917,54 | 5 193.058,48 |
In fase 2 werden de lokale besturen bevraagd rond de uitdagingen, doelgroepen en drempels rond (doorstroom naar) activering. Deze resultaten, gecombineerd met aangeleverde informatie vanuit partners, werd samengelegd tijdens een arena-analyse. Hieruit werd vervolgens het lokaal addendum vormgegeven; een document waarin alle drempels, noden en doelgroepen aanwezig in de regio weergegeven werden. Op basis van dit document konden partners zich vervolgens kandidaat stellen om deel uit te maken van het partnerschap en dit te argumenteren op basis van de link tussen hun expertise en de inhoud van het addendum.
Tijdens fase 3 werd vervolgens het matchingsproces doorlopen. Hier werden de kandidaturen van partners die zich kandidaat stelden onderworpen aan een aangestelde jury. Deze jury (bestaande uit 2 medewerkers van de lokale besturen, 1 VDAB medewerker en een medewerker van de provincie Vlaams-Brabant (extern jurylid)) evalueerde elke kandidatuur. Partners van wie het dossier sterk en relevant genoeg was werden door deze jury weerhouden om door te stromen naar de tweede ronde. Hier konden ze verdere toelichting geven tijdens een pitch en vragen van de jury beantwoorden. Op het einde van de tweede ronde maakte de jury (na zorgvuldige overwegingen) een selectie van 5 partnerorganisaties welke deel uit zouden maken van het kernpartnerschap. Deze waren:
Vervolgens zouden de kernpartners (de lokale besturen en VDAB) vanuit een gelijkwaardige positie aan tafel zitten om samen het partnerschap vorm te geven in de fase 4. De eerste gesprekken hierrond gingen in de tweede helft van augustus van start en tijdens een 5-tal vormgevingssessies (waarvan de laatste plaatsvond op 17 oktober 2023) en 2 begrotingswerkgroepen (waarvan de laatste plaatsvond op 16 oktober 2023) werd collectief ingezet om een projectvoorstel uit te werken. Vanuit Europa WSE werd hiervoor een lijst van 19 vragen uitgewerkt welke moesten bijdragen aan het vormgeven van een goed, volledig en realistisch projectvoorstel. Tijdens de vormgevingssessies werd hiervoor de expertise en visie van elk van de partners samengelegd en op elk van deze 19 vragen via discussie, dialoog en consensus een antwoord geformuleerd. Dit met als resultaat het huidige projectvoorstel dat een basis biedt voor het partnerschap rond zaken als:
Tijdens deze fase werden ook enkele financiële afspraken gemaakt tussen de vier lokale besturen door de financieel directeurs. Dit rond de cofinanciering, voorfinanciering en de financiering van het uitbesteden van de penhouderrol (financieel en administratief) aan één van de partners van het partnerschap. Hierrond werd afgesproken om hiervoor de verdeling steeds te baseren op basis van het inwonersaantal van de lokale besturen.
Gezien de nood aangegeven door de partners rond voorfinanciering van het bedrag dat niet meteen door Europa WSE en het Vlaams Cofinancieringsfonds uitbetaald zal worden werd volgende verdeling afgesproken:
Vilvoorde | 33,81% | 61 452,06 euro |
Grimbergen | 28,08% | 51 037,38 euro |
Machelen | 11,76% | 21 374,63 euro |
Zaventem | 26,35% | 47 892,98 euro |
Totaal | 100% | 181 757,05 euro |
In kader van de cofinanciering die elk van de lokale besturen jaarlijks moet inbrengen in het partnerschap werd volgende verdeling afgesproken:
Vilvoorde | 43 896,83 euro |
Machelen | 15 263,40 euro |
Grimbergen | 36 461,47 euro |
Zaventem | 34 204,75 euro |
Totaal | 129 826,46 euro |
Tenslotte werd volgende afspraak rond verdeling van de financiering van het uitbesteden van de penhouderrol aan een partner gemaakt. Dit zodat de lokale besturen geen extra belasting hierrond ervaren.
Vilvoorde | 10 143,58 euro |
Machelen | 3 527,03 euro |
Grimbergen | 8 425,43 euro |
Zaventem | 7 903,95 euro |
Totaal | 30 000 euro |
Met het oog op een opstart van het lokaal partnerschap op 1 januari 2024 wordt de indiendatum van het projectvoorstel van 31 oktober 2023 nagestreefd. Hierdoor was het niet mogelijk het projectvoorstel voor het indienen nog ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. Om die reden werd, met goedkeuring van de leden van het beheerscomité van de intergemeentelijke samenwerking rond sociale economie en werk van Vilvoorde, Machelen en Grimbergen; het projectvoorstel ingediend na een goedkeuring door de colleges van burgemeester en schepenen. Dit met de mogelijkheid om indien het projectvoorstel later door één van de gemeenteraden van de deelnemende lokale besturen tegengehouden werd, het voorstel alsnog ingetrokken kan worden met als resultaat een latere opstart van het partnerschap. De gemeenteraad dient het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2023 te bekrachtigen.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2023 houdende goedkeuren van het projectvoorstel Lokaal Partnerschap Capacity Building, wordt bekrachtigd.
Het projectvoorstel 'Lokale partnerschappen capacity building' wordt goedgekeurd.