Terug
Gepubliceerd op 07/03/2023

2023_GR_00046 - Interpellatie 3 - RUP De Molens - Sander Barrez. - Beslissing

gemeenteraad
ma 27/02/2023 - 20:00 Raadszaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Johan Serkeyn, voorzitter; Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, 1ste schepen; Barbara de Bakker, 2de schepen; Moad El Boudaati, 3de schepen; Katrien Vaes, 4de schepen; Didier Cortois, 5de schepen; Tine Paredis, 6de schepen; Fatima Lamarti, 7de schepen; Faruk Akkus; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Guy Ceuppens; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Zinab El Jaouhari; Remy Esquiliche Esquinas; Aimen Horch; Samira Mayda; Jacques Mevis; Ntonga Mbami Monsempo; Nora Mouallali; John Roobaert; Dries Verhaeghe; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Johan Claus; Veronique Janssens; Alain Poot; Viviane Schaessens; Claudia De Laet; Chayenne Van Duyse

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2023_GR_00046 - Interpellatie 3 - RUP De Molens - Sander Barrez. - Beslissing 2023_GR_00046 - Interpellatie 3 - RUP De Molens - Sander Barrez. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Met e-mail van 21 februari 2023 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:

Met de herziening van het RUP De Molens slaagt de stad erin om de buurt te verenigen over taal-, afkomst- en leeftijdsgrenzen heen. Dat is zeer mooi om te zien. Wat Matexi en het stadsbestuur de buurt wil doen slikken is dat allesbehalve. 

Ik heb volgende vragen:

- Om zoveel mogelijk te kunnen bouwen wordt er uitgegaan van 0.6 parkeerplaats per wooneenheid en 0.2 parkeerplaats voor bezoekers. Is dit realistisch? Elke dag zouden er ongeveer 2460 bijkomende in- en uitgaande verplaatsingen zijn met de as W. De Backerstraat/Sluisstraat als 1 van de 2 aangewezen toegangswegen tot het gebied. Dat is enorm veel.

- Er is nu al een enorm tekort aan parkeerplaatsen in de wijk. Dit tekort wordt deels opgevangen door de parking gelegen op het terrein waar nog op gebouwd gaat worden. De parking verdwijnt en er komen nog eens 24 appartementen & 1 gezinswoningen bij zonder één extra parkeerplaats te voorzien. Dit is niet realistisch en gaat voor problemen zorgen. Dat jullie parkeernormen geen steek houden wordt nu al reeds bewezen door het feit dat de bewoners van de appartementen op de Steenkaai ook op straat parkeren terwijl er bij hen wel deels parkeerplaatsen in het appartement zijn voorzien. Gaat het stadsbestuur hier drastisch bijsturen of gaat het stadsbestuur de problemen helemaal laten ontploffen?

- Ondanks de toename van het autoverkeer heel optimistisch in te schatten wordt er een verdere toename van stikstofdioxide verwacht met een nog slechtere luchtkwaliteit tot gevolg. Daarom wordt er o.a. geadviseerd om zogenaamde ‘streetcanyons’ (=smalle straten met hoge bebouwing waardoor de uitlaatgassen slechter verdund worden en de luchtvervuiling opstapelt) te vermijden door als maximale bouwhoogte 18 m te hanteren maar er mag gebouwd worden tot 50 m. Waarom is deze norm zo hoog?

- Het is overstromingsgevoelig gebied en bouwen in dit gebied wordt als aanzienlijk negatief beoordeeld. Er worden milderende maatregelen voorgesteld maar wie gaat er voor zorgen dat deze nageleefd worden? En wie zegt dat deze voldoende zijn met de verdere klimaatopwarming?

Juridische grond

  • Decreet lokaal bestuur, artikel 21 en 31.
  • Huishoudelijk reglement.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 40 en 41 (gemeenteraad)
<p>Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.