In zitting van 28 november 2022 legde de gemeenteraad de capaciteitsbepaling voor de stedelijke basisscholen voor het schooljaar 2023 - 2024 vast.
Voor het buitengewoon lager en secundair onderwijs dient de capaciteit voor het nieuwe schooljaar nog bepaald te worden. Voor de start van de inschrijvingen moet de school haar capaciteit bepalen. De capaciteit is het totaal aantal leerlingen dat een schoolbestuur per niveau ziet als het maximaal aantal leerlingen. Het schoolbestuur bepaalt autonoom deze capaciteit en kan hierbij rekening houden met materiële omstandigheden of pedagogisch-didactische overwegingen. Voorafgaand aan de inschrijvingsperiode moet een schoolbestuur voor elk van zijn scholen, gewoon en buitengewoon onderwijs, de capaciteit bepalen en deze communiceren naar ouders, schoolraad en het Lokaal Overlegplatform, afgekort naar LOP. Een leerling kan pas geweigerd worden wegens capaciteit wanneer de capaciteit vastgelegd werd voordat de inschrijvingen starten.
Vanaf schooljaar 2015 - 2016 kunnen leerlingen met een autismespectrumstoornis en een normale begaafdheid school lopen in het nieuwe type 9 in het buitengewoon onderwijs. Voordien zaten leerlingen met autisme verspreid over andere onderwijstypes. Met het nieuwe type wil men tegemoet komen aan de nood aan bijzondere omkadering voor leerlingen met autisme. De Vlaamse Regering keurde op 13 mei 2016 de aanvraag goed tot oprichting van type 9 in de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE en in de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt.
Voor het buitengewoon lager onderwijs wordt de totale capaciteit van 165 leerlingen behouden voor het schooljaar 2023 - 2024. De capaciteit van type basisaanbod wordt licht verlaagd van 122 leerlingen naar 117 leerlingen om de capaciteit van leerlingen type 9 (autismespectrumstoornissen) te verhogen van 43 naar 48 om tegemoet te komen aan de nood naar meer capaciteit voor type 9. Het schoolteam wenst zich verder te organiseren om meer leerlingen type 9 te verwelkomen met adaptief onderwijs.
Er blijft ruimte voorzien om de capaciteit per type tijdens het schooljaar te kunnen verhogen om het aanbod verder af te stemmen op de noden. Zo wordt de optie behouden om de capaciteit te verhogen in één van de types als zou blijken dat er een wachtlijst is voor één type en er veel oningevulde plaatsen zouden zijn in het andere type. Een capaciteitsverhoging mag en kan wettelijk steeds doorgevoerd worden mits goedkeuring van het Lokale Overlegplatform (LOP). In geval dat er zich een verhoging van schoolcapaciteit zou opdringen, wordt dit eerst voorgelegd aan het schoolbestuur.
Voor het buitengewoon secundair onderwijs wordt de totale capaciteit van 140 leerlingen behouden.
De hervormingen in het secundair onderwijs (Onderwijsdecreet XXIX) worden gefaseerd doorgevoerd vanaf 1 september 2020, ook in de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt. Vanaf schooljaar 2020 - 2021 wordt het opleidingsaanbod van opleidingsvorm 3 geleidelijk aan gemoderniseerd, conform de matrix secundair onderwijs.
De capaciteit voor het schooljaar 2023 - 2024 wijzigt voor de opleidingsjaren van de oude structuur. Dit heeft tot doel te beschermen tegen de instroom van externe leerlingen die na één schooljaar geheroriënteerd moeten worden naar de nieuwe structuur. De schoolloopbaan van eigen leerlingen wordt ten allen tijde gegarandeerd.
De nieuwe opleidingen in het eerste jaar van de kwalificatiefase hebben een lagere norm: 3 leerlingen type basisaanbod in plaats van 4. Dit heeft als enige oorzaak de hervormingen secundair onderwijs en de organisatiemogelijkheid met het beperkte aantal lestijden.
Door het opstarten van een nieuwe structuur in de kwalificatiefase, naast het behouden van de bestaande structuur – die gefaseerd zal verdwijnen – in het laatste jaar van de kwalificatiefase, moeten kleinere en/of meerdere groepen naast elkaar kunnen bestaan.
Louter om voldoende pedagogische en organisatorische werkruimte te hebben voor beide doelgroepen wordt de capaciteit van de pedagogische eenheid (afgekort naar P.E.) op 7 behouden.
Het is en blijft een zeer moeilijke zo niet onmogelijke oefening om nu reeds inschattingen te maken over:
De school doorloopt momenteel een intern teamtraject om de impact van de hervormingen op het onderwijsaanbod uit te tekenen. Dit kan nog verschuivingen in het onderwijsaanbod en dus inrichten en organiseren van opleidingen, met zich meebrengen.
Al deze elementen hebben een invloed op de draagkracht, organisatiemogelijkheid van de school. Daarom opteert de schooldirectie voor een lagere norm zodat er – zoals zij reeds aanhaalde – ruimte is om alle opleidingen pedagogisch kwaliteitsvol te kunnen organiseren. Immers een capaciteitsverhoging mag en kan wettelijk steeds doorgevoerd worden mits goedkeuring van het lokaal overlegplatform, afgekort naar LOP. LOP Vilvoorde – Machelen – Grimbergen secundair onderwijs hanteert de afspraak dat capaciteitsverhoging door melding aan LOP-deskundige automatisch goedgekeurd wordt. De LOP-deskundige informeert op haar beurt alle betrokkenen van de verhoging. Een capaciteitsverlaging kan wettelijk niet.
Verhogingen van capaciteit worden door de schooldirectie enkel op niveau van pedagogische eenheid en administratieve groep doorgevoerd en dit op basis van informatie uit bovenstaande items. In geval er zich een verhoging van schoolcapaciteit zou opdringen, dan wordt dit eerst voorgelegd aan het schoolbestuur.
De capaciteitsbepaling voor het stedelijk buitengewoon lager dagonderwijs voor het schooljaar 2023 - 2024 wordt als volgt vastgelegd:
stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE | totale capaciteit school | basisaanbod | type 9 |
165 | 117 | 48 |
Er blijft ruimte voorzien om de capaciteit per type tijdens het schooljaar te kunnen verhogen en dit om het aanbod verder af te stemmen op de noden. Een capaciteitsverhoging mag en kan wettelijk steeds doorgevoerd worden mits goedkeuring van het Lokale Overlegplatform (LOP). In geval dat er zich een verhoging van schoolcapaciteit zou opdringen, wordt dit eerst voorgelegd aan het schoolbestuur.
De capaciteitsbepaling voor het stedelijk buitengewoon secundair dagonderwijs voor het schooljaar 2023 - 2024 wordt als volgt vastgelegd:
Admin. nr. | niveaus: school, vestigingsplaats, opleidingsvorm, type, structuuronderdeel (+ combinatie), pedagogische eenheid. | CAPACITEIT schooljaar 2023-2024 | |
27433 | school | 140 | |
Structuuronderdeel | type basisaanbod | type 9 | |
15001 | Observatiejaar | 10 | 4 |
40983 | 1ste jaar OF Basis groenvoorziening en –decoratie | 4 | 1 |
41036 | 2de jaar OF Basis groenvoorziening en –decoratie | 4 | 1 |
41007 | 1ste jaar KF medewerker groen- en tuinbeheer | 3 | 1 |
40987 | 1ste jaar OF Basis logistiek onderhoud | 4 | 1 |
41040 | 2de jaar OF Basis logistiek onderhoud | 4 | 1 |
41101 | 1ste jaar KF logistiek assistent in de zorg | 3 | 1 |
40998 | 1ste jaar KF huishoudhulp zorg | 3 | 1 |
40985 | 1ste jaar OF Basis horeca | 4 | 1 |
41038 | 2de jaar OF Basis horeca | 4 | 1 |
41013 | 1ste jaar KF medewerker spoelkeuken | 3 | 1 |
41000 | 1ste jaar KF keukenmedewerker | 3 | 1 |
41008 | 1ste jaar KF kamerdienst | 3 | 1 |
40988 | 1ste jaar OF Basis organisatie & logistiek | 4 | 1 |
41041 | 2de jaar OF Basis organisatie & logistiek | 4 | 1 |
40992 | 1ste jaar KF winkelmedewerker | 3 | 1 |
41003 | 1ste jaar KF magazijnmedewerker | 3 | 1 |
41016 | 1ste jaar KF polyvalent administratief ondersteuner | 3 | 1 |
39835 | 1ste jaar KF medewerker fastfood duaal | 1 | 1 |
39834 | 2de jaar KF medewerker fastfood duaal | 0 | 0 |
38499 | 1ste jaar KF groen- en tuinbeheer duaal | 1 | 0 |
38500 | 2de jaar KF groen- en tuinbeheer duaal | 0 | 0 |
40499 | 1ste jaar KF assistent plantaardige productie duaal | 1 | 0 |
40504 | 2de jaar KF assistent plantaardige productie duaal | 0 | 0 |
IF - Alternerende Opleiding grootkeukenmedewerker (GKM) - logistiek assistent (LA) - schilder-decorateur (SD) – tuinbouwarbeider (TA) – hoeklasser (HL) | 0 | 0 | |
40525 | IF schilder duaal | 0 | 0 |
39834 | IF medewerker fastfood duaal | 0 | 0 |
... | IF productiemedewerker (voedings)industrie duaal | 0 | 0 |
32844 | 2de jaar KF grootkeukenmedewerker | 2 | 0 |
32822 | 2de jaar KF logistiek assistent ziekenhuis & zorginstelling | 2 | 0 |
32789 | 2de jaar KF tuinbouwarbeider | 2 | 0 |
32810 | 2de jaar KF hoeklassen | 2 | 0 |
32746 | 2de jaar KF schilder-decorateur | 2 | 0 |
Pedagogische eenheid | 7 |
Gebruikte afkortingen:
- OF: opleidingsfase
- KF: kwalificatiefase
- IF: integratiefase
Er blijft ruimte voorzien om de capaciteit per type en per structuuronderdeel tijdens het schooljaar te kunnen verhogen en dit om het aanbod verder af te stemmen op de noden. Een capaciteitsverhoging mag en kan wettelijk steeds doorgevoerd worden mits goedkeuring van het Lokale Overlegplatform (LOP). Verhogingen van capaciteit worden door de schooldirectie enkel op niveau van pedagogische eenheid en administratieve groep doorgevoerd. In geval dat er zich een verhoging van schoolcapaciteit zou opdringen, wordt dit eerst voorgelegd aan het schoolbestuur.