De voorzitter van de gemeenteraad kan mededelingen doen vooraleer de eigenlijke zitting aanvangt.
Er zijn geen mededelingen.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. De notulen worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De notulen van de openbare zitting van 25 september 2023 worden als goedgekeurd beschouwd.
In zitting van 23 september 2019 keurde de gemeenteraad het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkraden van de katholieke erediensten goed.
De kerkraad van Sint-Aloysius keurde op 14 juni 2023 een budget- en meerjarenplanwijziging goed om de investeringstoelage van 2022 (53 550 euro) over te brengen naar 2023, en een extra investeringstoelage te vragen van 49 703 euro.
Op 27 juni 2023 werd de budget- en meerjarenplanwijziging bij het centraal kerkbestuur ingediend, die het op zijn beurt op 25 juli 2023 voor advies aan het aartsbisdom Mechelen-Brabant bezorgde. Het aartsbisdom gaf een positief advies op 29 augustus 2023.
In de budgetwijziging van 2023 wordt de investeringstoelage van 2023 (53 550 euro) overgedragen naar 2023 en vraagt de kerkfabriek tevens een extra investeringstoelage van 49 703 euro omdat het gewest niet zal tussenkomen in dit investeringsdossier. Hierdoor is de gemeentelijke bijdrage hoger dan wat is opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025, waardoor dus een meerjarenplanwijziging nodig is.
De gemeenteraad dient de meerjarenplanwijziging goed te keuren binnen de 100 dagen na het advies van het aartsbisdom.
De meerjarenplanwijziging 1 voor 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Aloysius wordt goedgekeurd.
De kerkraad van kerk Sint-Jozef keurde op 8 juni 2023 een meerjarenplanwijziging goed wegens overdracht van investeringskredieten van 2022 naar 2023 en 2024 en extra investeringstoelage van 30 000 euro. Op 17 juni 2023 werd de meerjarenplanwijziging bij het centraal kerkbestuur ingediend, die het op zijn beurt op 25 juli 2023 voor advies aan het aartsbisdom Mechelen-Brabant bezorgde. Het aartsbisdom gaf een gunstig advies op 29 augustus 2023.
In de budgetwijziging van 2023 wordt een deel van de investeringstoelage van 2023 (32 789,15 euro) naar 2024 overgedragen. Kerkfabriek Sint-Jozef vraagt tevens een extra investeringstoelage van 30 000 euro voor 2024 omdat er nog geen antwoord is gekomen van het gewest om tussen te komen in dit investeringsdossier. Hierdoor is de gemeentelijke bijdrage hoger dan wat is opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025, waardoor dus een meerjarenplanwijziging nodig is.
De gemeenteraad dient de meerjarenplanwijziging goed te keuren binnen de 100 dagen na het advies van het aartsbisdom.
De meerjarenplanwijziging 4 voor 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Jozef wordt goedgekeurd.
De kerkraad van Sint-Aloysius van Gonzaga keurde op 14 juni 2023 een budgetwijziging goed wegens overdracht ongebruikt investeringskrediet van 2022 naar 2023, en extra investeringstoelage voor 2023. Op 27 juni 2023 werd de budgetwijziging bij het centraal kerkbestuur ingediend, die het op zijn beurt op 4 juli 2023 voor advies aan het aartsbisdom Mechelen-Brabant bezorgde. Het aartsbisdom gaf een positief advies op 11 juli 2023. Het centraal kerkbestuur diende de budgetwijzigingen gecoördineerd in op 12 september 2023 via het digitaal platform Religiopoint.
Op 6 juni 2023 is er overleg geweest tussen het stadsbestuur, het centraal kerkbestuur en de kerkfabrieken en werd deze budgetwijziging en vraag tot extra investeringstoelage toegelicht.
In het initiële meerjarenplan 2020-2025 waren er investeringen gepland voor 2020 en 2021 die nog niet volledig konden uitgevoerd worden. De resterende investeringsuitgave van 2022 ten bedrage van 76 500 euro voor de vernieuwing van de elektriciteitsinstallatie, de plaatsing van zonnepanelen op het dak en de vernieuwing van de vloerbekleding wordt overgedragen naar 2023. Hiervoor was er een investeringstoelage voorzien van 53 550 euro. Deze wordt ook overgedragen naar 2023. Tevens is er na jaren wachten door ABB bevestigd dat ze slechts tussenkomen voor 1 van de 3 projecten, waardoor de kerkfabriek een bijkomende investeringstoelage vraagt van 49 703 euro.
De gemeenteraad dient akte te nemen van een budgetwijziging die past binnen het aangepaste meerjarenplan.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging 1 voor dienstjaar 2023 van kerkfabriek Sint-Aloysius van Gonzaga wegens overdracht ongebruikte investeringskredieten van 2022 en extra investeringstoelage voor 2023.
De kerkraad van Sint-Jozef keurde op 8 juni 2023 een budgetwijziging goed om de saldi van enkele exploitatierekeningen in overeenstemming te brengen met de huidige situatie. Tevens werd een budgetwijziging gedaan om een gedeelte van de investeringstoelage van 2022 (15 526,30 euro) over te brengen naar 2023 en direct ook een gedeelte van de investeringstoelage door te schuiven naar 2024 (32 789,15 euro) alsook een extra investeringstoelage (30 000 euro) in te schrijven.
Op 17 juni 2023 werd de budgetwijziging bij het centraal kerkbestuur ingediend, die het op zijn beurt op 4 juli 2023 voor advies aan het aartsbisdom Mechelen-Brabant bezorgde. Het aartsbisdom gaf een positief advies op 11 juli 2023. Het centraal kerkbestuur diende de budgetwijziging gecoördineerd in op 12 september 2023 via het digitaal platform Religiopoint.
Bij besluit van 23 oktober 2023 keurde de gemeenteraad de vierde wijziging van het meerjarenplan van kerkfabriek Sint-Jozef goed.
De gemeenteraad dient akte te nemen van een budgetwijziging die past binnen het meerjarenplan.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging 1 voor dienstjaar 2023 van kerkfabriek Sint-Jozef.
Op 6 juni 2023 is er overleg geweest tussen het stadsbestuur, het centraal kerkbestuur en de kerkfabrieken over de jaarrekening 2022, toelagen en budget(wijziging). De kerkraden hebben hun budget 2024 vastgesteld in de periode mei-juni. Op 4 juli 2023 heeft het centraal kerkbestuur de budgetten 2024 ingediend via het digitaal platform Religiopoint bij het aartsbisdom Mechelen-Brabant.
Op 11 juli 2023 werden de positieve adviezen ontvangen van het aartsbisdom Mechelen-Brabant. De budgetten werden gecoördineerd ingediend op 12 september 2023 via het digitaal platform Religiopoint.
De budgetten van Sint-Antonius Abt, en Sint-Martinus passen binnen de meerjarenplannen die door de gemeenteraad werden goedgekeurd op 23 september 2019. Het budget 2023 van Onze-Lieve-Vrouw van Goede Hoop past binnen het meerjarenplan 2020-2025 dat door de gemeenteraad werd goedgekeurd op 25 oktober 2021. En de budgetten van Sint-Aloysius van Gonzaga en Sint-Jozef passen binnen het meerjarenplan 2020-2025 dat door de gemeenteraad werd goedgekeurd op 23 oktober 2023.
De gemeenteraad dient akte te nemen van budgetten die passen binnen het meerjarenplan binnen een termijn van 50 dagen.
Hieronder een overzicht van de totale exploitatie- en investeringstoelagen voor de stad in 2024.
Kerkfabriek | Exploitatietoelage 2024 | Investeringstoelage 2024 |
Onze-Lieve-Vrouw van Goede Hoop | 28 317,19 | 0,00 |
Sint-Aloysius van Gonzaga | 0,00 | 0,00 |
Sint-Antonius Abt | 5 527,91 | 0,00 |
Sint-Jozef | 0,00 | 62 789,15 |
Sint-Martinus | 0,00 | 0,00 |
TOTAAL | 33 845,10 | 62 789,15 |
Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Goede Hoop (Centrum)
In het budget wordt er voor 2024 beroep gedaan op een exploitatietoelage van de stad ten bedrage van 28 317,19 euro (3 432,81 euro minder dan in goedgekeurd MJP was gevraagd voor 2024). Er wordt geen investeringstoelage gevraagd. De stad is eigenaar van de kerk en voorziet de nodige investeringen zelf in het eigen meerjarenplan.
Kerkfabriek Sint-Aloysius van Gonzaga (Koningslo)
In het budget wordt er voor 2024 geen beroep gedaan op een exploitatie- of investeringstoelage van de stad. De kerkfabriek heeft in 2020-2022 de volledige renovatie van de elektriciteitsinstallatie van de kerk, alsook installatie van zonnepanelen op het dak en de vernieuwing van de vloerbekleding ingepland. Hiervoor raamde de kerkfabriek de uitgave op 76 500 euro. Ze vroeg hiervoor een investeringstoelage van 53 550 euro aan de stad in 2022. Er is een tussenkomst van het gewest voorzien voor 30% van de investeringen. Het gewest heeft laten weten niet tussen te komen in de installatie van de zonnepanelen, dus vraagt de kerkfabriek in 2023 een extra investeringstoelage van 49 703 euro. De investeringen lopen wat achter op schema. De kredieten van 2023 worden vermoedelijk overgedragen naar 2024.
Kerkfabriek Sint-Antonius Abt (Houtem)
In het budget wordt er voor 2024 beroep gedaan op een exploitatietoelage van de stad ten bedrage van 5 527,91 euro (4 234,19 euro minder dan in goedgekeurd MJP was gevraagd voor 2024). Er wordt geen investeringstoelage gevraagd. De stad is eigenaar van de kerk en voorziet de nodige investeringen zelf in het eigen meerjarenplan.
Kerkfabriek Sint-Jozef (Far-West)
In het budget wordt er voor 2024 geen beroep gedaan op een exploitatietoelage van de stad. De kerkfabriek heeft in 2022 vernieuwing van de elektrische installatie (30 000 euro) en in 2023 de plaatsing van een nieuwe gasketel voor de verwarming van de kerk (20 000 euro) ingepland. De investeringen lopen achter op schema omdat er gewacht wordt op goedkeuring van subsidies van het gewest vooraleer de werken kunnen starten en worden deels overgedragen naar 2024. Voor deze investeringen wordt bekeken of er toelagen kunnen verkregen worden van het gewest, maar voorlopig worden ze integraal ingeschreven in de kredieten van de stad als investeringstoelage.
Kerkfabriek Sint-Martinus (Peutie)
In het budget wordt er voor 2024 geen beroep gedaan op een exploitatie- of investeringstoelage van de stad. Door een overboeking van exploitatie-overschot naar investeringen vraagt de kerkfabriek geen investeringstoelage aan de stad voor geplande investeringen naar aanleiding van een rapport van Monumentenzorg (herstellingen aan de buitenkant van de kerk (31 974,61 euro) en provisie voor investeringen pastorie voor eventuele herstellingen (7 500 euro)).
Er wordt akte genomen van de budgetten 2024 van de kerkraden van Onze-Lieve-Vrouw van Goede Hoop, Sint-Aloysius van Gonzaga, Sint-Antonius Abt, Sint-Jozef en Sint-Martinus.
In zitting van 23 september 2019 keurde de gemeenteraad het meerjarenplan 2020-2025 van de Protestantse kerk William Tyndale-Silo goed.
De bestuursraad van de Protestantse kerk William Tyndale-Silo heeft op 9 mei 2023 het budget 2024 vastgesteld. Op 4 juli 2023 heeft de Protestantse kerk het budget 2024 van de Protestantse kerk William Tyndale-Silo opgeladen op het digitaal loket. Op 28 juli 2023 werd een positief advies ontvangen van de Administratieve Raad van de Protestants-Evangelische Eredienst.
In het budget 2024 wordt er geen beroep gedaan op een exploitatie- of investeringstoelage van de stad. Het budget past binnen het meerjarenplan dat door de gemeenteraad werd goedgekeurd op 23 september 2019.
De kerkgemeente heeft in het verleden eigendommen verkocht en hierdoor een investeringsoverschot gerealiseerd. Dit investeringsoverschot wordt aangewend om de erfpacht van het Tuchthuiscomplex te betalen aan autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde. De erfpacht loopt van 21 december 2009 tot 7 juni 2106 met een wisselende vergoeding: jaarlijks 9 998,66 euro tot en met 2035, jaarlijks 4 952,53 euro van 2036 tot en met 2058, jaarlijks 1 euro van 2059 tot en met 2105 en 3 euro in 2106.
De investeringsontvangst van 10 000 euro wordt ingeschreven om de som van investeringsuitgaven en ontvangsten gelijk aan nul te krijgen, wat een evenwichtsvoorwaarde is volgens artikel 9 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006. Aangezien de kerkgemeente zelfbedruipend is, mag hier echter gemotiveerd van afgeweken worden. In realiteit worden er geen investeringsontvangsten gerealiseerd en stelt dit geen probleem.
De gemeenteraad dient akte te nemen van het budget dat past binnen het meerjarenplan.
Er wordt akte genomen van het budget 2024 van de Protestantse kerk William Tyndale-Silo.
In het kader van het actualiseren van enkele reglementen die effect hebben op verenigingen bij de dienst Vrije Tijd, werden de twee afzonderlijke reglementen rond vorming die terugbetalingen voorzien van gevolgde cursussen en vormingen binnen de sport- en jeugdwerksector onder de loep genomen.
Voorheen kwamen er al signalen uit de adviesraden en verenigingen dat er verschillende zaken schorten met beide reglementen, mede doordat er op Vlaams niveau veel zaken zijn veranderd, zowel bij de Vlaamse Trainersschool als bij het Departement Cultuur, Jeugd en Media.
Sportraad: De transformatie van De Vlaamse Trainersschool van Sport.Vlaanderen heeft ook effect op het lokale niveau. Een basiscursus Start2Coach is bijvoorbeeld nog niet opgenomen, alsook allerlei varianten: Sportsnackbegeleider, Multimovebegeleider, Coach 4 Skills-opleiding, ...
Jeugdraad: De transformatie naar Mijn Kadervorming van de Vlaamse overheid zien we niet terug in het kadervormingsreglement. Bovendien leeft bij de jeugdverenigingen de vraag om meer vormingen te ondersteunen, zoals EHBO-vormingen ter plekke bij de vereniging, specifieke vormingen rond spel, ASS, omgaan met diversiteit, ... Daarnaast zou volgens een strenge interpretatie van het huidige reglement betreffende kadervorming de speelpleinwerkingen, tienerwerkingen, ... hun eigen animatoren niet kunnen voorzien in een terugbetaling. Bij de jeugdraad werd ook een officieel advies opgemaakt.
Om een efficiëntieslag door te voeren, werd een ontwerp opgemaakt van een gefusioneerd reglement voor jeugd- en sportwerkers en aan de adviesraden voorgelegd in het voorjaar 2023.
De grote wijzigingen zijn de volgende:
1. Er is een gelijkschakeling voorzien tussen jeugdwerkers en trainers. Binnen categorie A, wat de basisopleidingen omhelst binnen de sport en het jeugdwerk, voorzien we een terugbetaling van 100%. Bij trainers in de sport was dit al het geval, bij de basisopleiding van jeugdwerkers was dit nog niet het geval.
2. We voorzien een onderverdeling in drie categorieën: Categorie A, B en C. Categorie A staat garant voor een terugbetaling van 100% en staat in voor de basisopleidingen. Categorie B staat in voor verdiepende cursussen en vormingen. Hierbij betalen we de persoon in kwestie terug voor 50%. Tot slot voorzien we, vanaf het nieuwe reglement in voege treed, de kans voor verenigingen om cursussen en vormingen zelf te organiseren. De stad betaalt dan 100% terug aan de vereniging.
3. Individueel gevolgde cursussen worden ook terugbetaald aan de persoon die de vorming volgde.
4. De maximale terugbetaling per persoon per jaar is vastgelegd op 300 euro voor jeugdwerkers en trainers (dit is gebaseerd op de maximale terugbetaling binnen het huidige reglement tot terugbetaling van sportkaderopleidingen). Bij jeugdwerkers was dit voorheen 250 euro. Voor zelf georganiseerde vormingen door de club of vereniging is dit vastgelegd op 1 000 euro (dit bedrag geldt als benchmark bij het nakijken van enkele vormingsinstanties, koepelorganisaties en federaties).
5. De terminologie van de Vlaamse Trainersschool en Mijn Kadervorming werd verwerkt in het nieuw reglement.
Het reglement voor de subsidiëring van vormingsinitiatieven wordt vastgesteld.
Het reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024.
In 2012 werd in het Brownfieldconvenant 58 Renault (en verduidelijkt in het addendum in 2015) de doelstelling geformuleerd om de CAT-site om te vormen tot een stedelijk, gemengd, kwalitatief en ontsluitbaar project waarbinnen onder meer een nieuw ziekenhuis en economische functies kunnen worden ingeplant, rekening houdend met de vastgestelde problemen inzake water, bodem, ruimtelijke bestemming, ontsluiting en hoogspanning. Sindsdien is er lang en ruim overlegd met de betrokken actoren om die ambitie te vertalen in een ruimtelijk masterplan en in een realisatieconvenant dat de nodige afspraken over de realisatie van dat masterplan vastlegt.
Het voorliggend masterplan (d.d. 20 september 2023) heeft als ambitie om de oude vervuilde Renault-terreinen om te vormen tot een levendige en duurzame nieuws stadswijk met een verwevenheid van voorzieningen, wonen en economie met kwaliteitsvolle publieke ruimte.
Het masterplan wordt aan de provincie Vlaams-Brabant overgemaakt voor de opmaak van een nieuw provinciaal RUP en vormt het kader waarbinnen inrichtingsplannen voor de hoofdstructuur en de daarin of -aan gelegen ontwikkelingsvelden worden uitgewerkt. Het schetst via eerste visualisaties en referenties een beeld van de gewenste belevingswaarde en architecturale en landschappelijke kwaliteit van de toekomstige ontwikkeling. Het illustreert bovendien hoe een integrale duurzaamheid wordt nagestreefd, met een plan dat zowel een positieve impact heeft op de omgeving als een hoge inherente kwaliteit.
De duurzaamheidsambities waarop het masterplan steunt formuleren ambities inzake kwaliteitszorg, kwaliteitsbewaking en duurzaamheid. Voor de site worden hoge duurzaamheidsambities voorop gesteld. Dit is essentieel om de impact van het project te optimaliseren en zijn toekomstbestendig en klimaatrobuust karakter veilig te stellen. Ze vormen bovendien een leidraad bij de verdere voorbereiding en de realisatie van deze gebiedsontwikkeling. Gelet op de omvang van het gebied en de lange doorlooptijd van de ontwikkeling focussen de duurzaamheidsambities op verankerde, te concretiseren, en te evalueren en te verkennen ambities. De duurzaamheidskeuzes die vandaag reeds in het masterplan vervat zitten worden duidelijk benoemd en uitgelicht doorheen het masterplan document.
De missie die beoogd wordt is duidelijk: 'Van een ontoegankelijk grijs terrein naar een nieuw duurzaam en (be)leefbaar stukje stad met een sterke eigen identiteit':
1. Een strategische rol in de ruimere regio:
2. Een stedelijke verbinding tussen Vilvoorde en Machelen.
3. Een unieke identiteit dankzij een bewogen geschiedenis en een veelzijdige toekomst:
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, Artikel 2.2.1 t.e.m. 2.2.25.
Het masterplan CAT-site (versie 20 september 2023) wordt goedgekeurd als beleidsdocument.
In 2012 werd een Brownfieldconvenant 58 (BFC) gesloten tussen de Vlaamse Regering, Renault Industrie Belgique nv, AZ Jan Portaels, PSR Brownfield developers nv, de stad Vilvoorde, de gemeente Machelen en de OVAM, betreffende de herontwikkeling van de CAT-site tot een gemengd, kwalitatief en ontsluitbaar project. De convenant werd goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 21 mei 2012.
In 2015 werd een addendum aan dit Brownfieldconvenant afgesloten tussen de Vlaamse Regering, Abies One nv als nieuwe eigenaar van de CAT-site, AZ Jan Portaels, de stad Vilvoorde, de gemeente Machelen, De Lijn, Departement Omgeving en de OVAM. Dit addendum werd goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2015. Dit addendum aan het Brownfieldconvenant verduidelijkt in artikel 1.1 de doelstelling van het Brownfieldproject als volgt: "de spoedige ontwikkeling van de Terreinen (ongeacht de ligging ervan en de status van het verlijden van de notariële akten) tot een stedelijk, gemengd, kwalitatief en ontsluitbaar project (rekening houdend met de masterplanning vermeld in artikel 2), waarbinnen onder meer een nieuw ziekenhuis, alsook economische functies kunnen worden ingeplant, telkens rekening houdend met de reeds vastgestelde problemen inzake water, bodem, ruimtelijke bestemming, ontsluiting en hoogspanningsleiding waarbij partijen erkennen dat overeenkomstig artikel 9.5 van het Brownfieldconvenant voor de vastgestelde problemen een oplossing moet worden gevonden met inachtneming van de lasten die elk van de partijen reeds op zich heeft genomen."
De onderhandeling over de realisatie van dit Brownfieldproject (via opmaak van een realisatieconvenant) heeft heel wat jaren in beslag genomen gezien de complexiteit van de sanering en de verschillende studies die nodig waren om tot een voor alle partijen financieel en ruimtelijk haalbare ontwikkeling te komen.
De goedkeuring van de Vlaamse Regering op 27 november 2021 van middelen voor de bouw van een nieuw ziekenhuis op de CAT-site betekende een stroomversnelling. Om het perceel van het ziekenhuis tijdig bouwrijp te maken diende versneld werk gemaakt te worden van het ondergronds brengen van hoogspanningslijn. De stad drong dan ook aan bij NV Elia Asset (Elia) om de nodige voorbereidende studies en de vergunningsaanvraag voor te bereiden, niettegenstaande de realisatieconvenant met de afspraken over de financiering nog in onderhandeling was. Zo werd bij gemeenteraadsbesluit van 25 april 2022 een overeenkomst gesloten tussen NV Elia Asset tot borgstelling met betrekking tot de studiekosten voor het ondergronds brengen van de hoogspanningsleiding op de CAT-site.
De goedkeuring van een masterplan voor de ontwikkeling van de hele site is een cruciale randvoorwaarde voor de realisatie van de doelstellingen van de BFC en bijgevolg de goedkeuring van de realisatieconvenant (RC). Het masterplan is een belangrijk onderdeel van de convenant en wordt als bijlage toegevoegd.
Het masterplan opgemaakt door het consortium BUUR-POLO in opdracht van Abies One is na veel besprekingen begin juni 2023 gepresenteerd aan de stad Vilvoorde en de gemeente Machelen. De grote lijnen van deze presentatie zijn samengevat in het besluit aan het CBS van 26 juni 2023. Het college is principieel akkoord gegaan met de toen gepresenteerde ambities, inclusief de voorgestelde densiteiten en groenaandelen. Volgende voorwaarden werden daarbij meegegeven aan Abies One voor verdere uitwerking en aanpassing van het masterplan:
Tijdens de zomermaanden is op basis van deze beslissing verder gewerkt aan de realisatieconvenant inclusief het masterplan in samenwerking en onderhandeling met Abies One. Daarbij is eveneens het nodige bilateraal overleg gebeurd met betrokken derden zoals de gemeente Machelen, Elia, VLM, AZ Jan Portaels e.a.
Met het ziekenhuis is parallel een samenwerkingsovereenkomst onderhandeld over de financiering van het ondergronds brengen van de hoogspanningskabel. De inhoudelijke afstemming tussen beide overeenkomsten en goedkeuring op zelfde moment is noodzakelijk gezien de onderlinge afhankelijkheid van de realisatie van het ziekenhuis met de realisatie van de Hoofdstructuur door Abies One zoals bepaald in de convenant.
Beide overeenkomsten en het masterplan worden gelijktijdig doch als aparte besluiten ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad zodanig dat het masterplan als een goedgekeurd beleidsdocument gehanteerd kan worden bij het afsluiten van convenanten met derde partijen betrokken bij de verdere ontwikkeling van de CAT-site.
Onderstaand een beknopt overzicht van de punten waarrond afspraken gemaakt worden in de convenant die is opgemaakt in functie van de realisatie van BFC 58:
De realisatieconvenant met betrekking tot het Brownfieldproject 58 Vilvoorde & Machelen – Renaultsite wordt goedgekeurd.
In 2012 werd een Brownfieldconvenant 58 (BFC) afgesloten tussen de Vlaamse Regering, Renault Industrie Belgique nv, AZ Jan Portaels, PSR Brownfield developers nv, de stad Vilvoorde, de gemeente Machelen en de OVAM, betreffende de herontwikkeling van de CAT-site tot een gemengd, kwalitatief en ontsluitbaar project. De convenant werd goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 21 mei 2012.
In 2015 werd een addendum aan dit Brownfieldconvenant afgesloten tussen de Vlaamse Regering, Abies One nv als nieuwe eigenaar van de CAT-site, AZ Jan Portaels, de stad Vilvoorde, de gemeente Machelen, De Lijn, Departement Omgeving en de OVAM. Dit addendum werd goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 29 juni 20. Dit addendum aan het Brownfieldconvenant verduidelijkt in artikel 1.1 de doelstelling van het brownfieldproject als volgt: "de spoedige ontwikkeling van de Terreinen (ongeacht de ligging ervan en de status van het verlijden van de notariële akten) tot een stedelijk, gemengd, kwalitatief en ontsluitbaar project (rekening houdend met de masterplanning vermeld in artikel 2), waarbinnen onder meer een nieuw ziekenhuis, alsook economische functies kunnen worden ingeplant, telkens rekening houdend met de reeds vastgestelde problemen inzake water, bodem, ruimtelijke bestemming, ontsluiting en hoogspanningsleiding waarbij partijen erkennen dat overeenkomstig artikel 9.5 van het Brownfieldconvenant voor de vastgestelde problemen een oplossing moet worden gevonden met inachtneming van de lasten die elk van de partijen reeds op zich heeft genomen."
De onderhandeling over de realisatie van dit brownfieldproject (via opmaak van een realisatieconvenant) heeft heel wat jaren in beslag genomen gezien de complexiteit van de sanering en de verschillende studies die nodig waren om tot een voor alle partijen financieel en ruimtelijk haalbare ontwikkeling te komen.
De goedkeuring van de Vlaamse Regering op 27 november 2021 van middelen voor de bouw van een nieuw ziekenhuis op de CAT-site betekende een stroomversnelling. Om het perceel van het ziekenhuis tijdig bouwrijp te maken diende versneld werk gemaakt te worden van het ondergronds brengen van hoogspanningslijn. De stad drong dan ook aan bij nv Elia Asset (Elia) om de nodige voorbereidende studies en de vergunningsaanvraag voor te bereiden, niettegenstaande het Realisatieconvenant met de afspraken over de financiering nog in onderhandeling was. Zo werd bij gemeenteraadsbesluit van 25 april 2022 een overeenkomst gesloten tussen nv Elia Asset tot borgstelling met betrekking tot de studiekosten voor het ondergronds brengen van de hoogspanningsleiding op de CAT-site.
Tijdens de zomermaanden is op basis van deze beslissing verder gewerkt aan de realisatieconvenant inclusief het masterplan in samenwerking en onderhandeling met Abies One. Daarbij is eveneens het nodige bilateraal overleg gebeurd met betrokken derden zoals Elia, VLM, AZ Jan Portaels e.a.
Met het ziekenhuis is parallel een samenwerkingsovereenkomst onderhandeld over de financiering van het ondergronds brengen van de hoogspanningskabel. De inhoudelijke afstemming tussen beide overeenkomsten en goedkeuring op zelfde moment is noodzakelijk gezien de onderlinge afhankelijkheid van de realisatie van het ziekenhuis met de realisatie van de Hoofdstructuur door Abies One zoals bepaald in de convenant.
Beide overeenkomsten en het masterplan worden gelijktijdig doch als aparte besluiten ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad zodanig dat het masterplan als een goedgekeurd beleidsdocument gehanteerd kan worden bij het afsluiten van convenanten met derde partijen betrokken bij de verdere ontwikkeling van de CAT-site.
Via deze overeenkomst gaat de stad akkoord om een deel van de kost voor het ondergronds brengen van hoogspanningskabel (2 580 000 euro) op zich te nemen.
Er wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten met AZ Jan Portaels en Sint Jozefskliniek goed in verband met de financiering van het ondergronds brengen van de hoogspanningskabel op de CAT-site.
De samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Door Abies One nv gevestigd te Esplanade Oscar Van de Voorde 1 te 9000 Gent, Algemeen Ziekenhuis Jan Portaels vzw gevestigd te Gendarmeriestraat 65 te 1800 Vilvoorde en Elia Asset nv met als contactadres Keizerslaan 20 te 1000 Brussel, werd een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, de exploitatie van ingedeelde inrichtingen en een vegetatiewijziging voor het bouwen van een ziekenhuis, het uitvoeren van infrastructuurwerken en het ondergronds brengen van een hoogspanningskabel op de percelen .
De aanvraag betreft de volgende percelen:
Administratieve ligging: Levisstraat (Gustaaf) 25, 45, Luchthavenlaan 10, 16, 18, 20, 22, 24, 27, 29, 31, Nijverheidstraat 15, 46, 48, Vilvoordelaan 120A, 155, Woluwelaan 1 en 9.
Kadastrale ligging: sectie A nrs. 49B, 52B2, 54E3, 54Z4, 73F, 73E, 80R, 81W, 81X, 82P, 82R, 83P, 84E, 84B, 85F, 94G, 97D, 541B, 546B, 546C, 546A, afdeling 4 sectie H nrs. 40T8, 40W8, 49F, 50K, 51B, 52R, 58F, 59R, 59S, 59P, 60W, 60V, 62F, 62E, 65N, 65M, 65K, 66G, 66F, 86A, 98C2, 98L, 98F, 98K2, 98H2, 98G2, 98L2 en 115D.
De aanvraag tot omgevingsvergunning omvat aanpassingen die betrekking hebben op gemeentewegen. Conform artikel 31 van decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
Beschrijving:
Voorliggende aanvraag betreft het aanleggen van gemeenteweginfrastructuur in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Meer concreet beoogt men:
* Het aanleggen van nieuwe gemeenteweginfrastructuur conform het bestek en de plannen die deel uitmaken van voorliggende aanvraag.
Het project omvat het aanleggen van een nieuwe gemeenteweg en is in eerste instantie om het gebied toegankelijk te maken voor de toekomstige invullingen en het toekomstig ziekenhuis te ontsluiten. De nieuwe ontsluitingsweg takt rechtstreeks aan p de rotonde van de noordelijk gelegen N211 Luchthavenlaan. Deze nieuwe weg doorkruist het te ontwikkelen gebied en stopt ter hoogte van de later te realiseren bedrijvenzone aansluitend bij de R22 Woluwelaan. Waar de ontsluitingsweg stopt wordt er een verbinding gemaakt met de R22 Woluwelaan. Deze verbinding wordt aangelegd ter hoogte van de bestaande aansluiting van de vroegere bedrijfstoegang die wordt omgevormd naar het nieuwe wegprofiel.
De Trawoollaan blijft ongewijzigd en blijft via de Woluwelaan toegankelijk. Enkel in het verlengde van de Trawoollaan wordt een korte insteekweg aangelegd die ontsluiting van de ingesloten bedrijvenzone mogelijk maakt.
De nieuwe ontsluitingsweg wordt in het openbaar domein van de gemeentes Vilvoorde en Machelen opgenomen (zie verder Zaak der wegen). Hij snijdt het gebied in drie deelzones; verder de westelijke, de oostelijke en de zuidelijke deelzone genoemd.
Binnen het nieuwe openbaar domein van de ontsluitingsweg is er naast ruimte voor de rijweg, fietspaden en voor de aanleg van de openbaar vervoerbedding, voldoende ruimte gereserveerd voor de realisatie van volwaardige groenzones.
Openbaar onderzoek:
Gedurende het openbaar onderzoek dat liep van 9 juni tot en met 8 juli 2023 werd 1 bezwaarschrift ingediend. Dit werd tijdig en volgens de geijkte wegen ingediend, en is bijgevolg ontvankelijk.
Gedurende het openbaar onderzoek dat liep van 1 september 2023 tot en met 30 september 2023 werd 1 bezwaarschrift ingediend. Dit werd tijdig en volgens de geijkte wegen ingediend, en is bijgevolg ontvankelijk. Voor de beoordeling van dit bezwaar wordt verwezen naar het document Dossier OMV_2023021096 - Omschrijving gemeenteraad.pdf.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
De aanvraag is in overeenstemming met de wettelijke bepalingen.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Bij toepassing van artikel 31 van het omgevingsdecreet dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij moet rekening gehouden worden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Ligging
Binnen voorliggende vergunningsaanvraag wordt er een nieuwe ontsluitingsweg aangelegd die rechtsreeks aantakt op de rotonde van de noordelijk gelegen N211 Luchthavenlaan. Deze nieuwe weg doorkruist het te ontwikkelen gebied en stopt ter hoogte van de later te realiseren bedrijvenzone aansluitend bij de R22 Woluwelaan.
Waar de ontsluitingsweg stopt wordt er een verbinding gemaakt met de R22 Woluwelaan. Deze verbinding wordt aangelegd ter hoogte van de bestaande aansluiting van de vroegere bedrijfstoegang en die wordt omgevormd naar het nieuwe wegprofiel.
Alle wegen binnen het projectgebied worden aangelegd op een verhoogde bedding. Omdat het projectgebied in overstromingsgevoelig gebied ligt, worden de maaivelden min. 50cm boven het overstromingspeil van 13,40 m TAW aangelegd.
Tot slot wordt er in het gebied een gescheiden rioolstelsel aangelegd. De leidingen worden maximaal onder de verhardingen van de rijwegen of fietspaden aangelegd.
De DWA maakt het mogelijk om de toekomstige gebouwen op de te ontwikkelen percelen aan te sluiten.
Voor verdere toelichting wordt verwezen naar de hydraulische nota die aan de vergunningsaanvraag wordt toegevoegd.
Het afstromend hemelwater van de verhardingen van de rijwegen, fietspaden en voetpaden wordt opgevangen in slokkers die op hun beurt in verbinding staan met de RWA-riolen.
De RWA verzamelt het hemelwater van de verhardingen en voert het af naar de bestaande bedding van de Trawool en de nieuwe bedding als zijarm van de Trawool.
De ligging is uitvoerig besproken met alle betrokken diensten en is de meest logische voor de toekomstige ontsluiting van de site. De weg wordt ingericht volgens het fietsvademecum en voorziet deels een aparte bedding voor openbaar vervoer. Er wordt zo veel als mogelijk ingezet op vergroening van de nieuwe laan.
Breedte
De Noord-Zuid verbinding zal op het breedtste punt een rooilijnbreedte van 25 meter breed hebben. Dit is nodig om de verschillende functies (openbaar vervoer, aparte bedding voor openbaar vervoer (vanaf het ziekenhuis), fietspaden, groene zones te kunnen accomoderen.
Conclusie
De omgevingsambtenaar verleent een voorwaardelijk gunstig advies voor wat betreft de wegenis en aanpassing van de rooilijn. Volgende voorwaarden worden best mee opgenomen in het besluit:
Stedelijke gecoördineerde stedenbouwkundige verordening, zoals gewijzigd op 24 januari 2022.
Stedelijke stedenbouwkundige verordening mobiliteit van 24 januari 2022.
Er wordt kennisgenomen van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
Er wordt kennis genomen van het advies van de stedelijk omgevingsambtenaar, dit advies maakt integraal deel uit van het besluit.
De bestaande rooilijn wordt gewijzigd. De gewijzigde rooilijn zoals weergegeven op het betreffende rooilijnplan dat deel uitmaakt van de aanvraag tot omgevingsvergunning 2023/00182 (OMV_2023021096) wordt goedgekeurd. De aangeduide zone (binnen de rode stippellijnen) wordt ingelijfd bij het openbaar domein. Het rooilijnplan maakt deel uit van deze beslissing.
De ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg zoals weergegeven op de plannen en tekeningen die deel uitmaken van de aanvraag tot omgevingsvergunning 2023/00182 (OMV_2023021096) wordt goedgekeurd mits volgende voorwaarden:
Voor de vermarkting van het pand Grote Markt 19-20 besliste de gemeenteraad bij besluit van 21 februari 2022 om te verkopen onder voorwaarden. Voor de verkoop werd een wedstrijdreglement uitgewerkt met objectieve selectiecriteria (bv solvabiliteit via een bankverklaring, voldoen aan de sociale bijdragen, referenties...) en gunningscriteria (stedenbouwkundige en architecturale kwaliteit, haalbare timing,…) om nog meer o.a. kwaliteit binnenstedelijke ontwikkeling, de bruto vloeroppervlakte (BVO) en de duurzaamheid in de hand te hebben op deze 2 percelen. De ingediende voorstellen werden geëvalueerd door een jury. De jury heeft beslist op basis van de ingediende documenten met als criteria de prijs (minimum de marktwaarde), de stedenbouwkundige inplanting, de architecturale kwaliteit, de duurzaamheid en de projectplanning/timing. Matexi Vlaams-Brabant had de beste voorwaarden.
Bij gemeenteraadsbesluit van 24 oktober 2022 werd het project voor de ontwikkeling/aankoop van de Grote Markt 19 en 20 toegewezen aan NV Matexi Vlaams-Brabant op basis van het juryverslag.
De notariële verkoopakte van voormeld pand tussen de stad Vilvoorde en NV Matexi Vlaams-Brabant kan verleden worden na goedkeuring door de gemeenteraad.
De verkoopovereenkomst tussen de stad Vilvoorde en NV Matexi Vlaams-Brabant betreffende verkoop en ontwikkeling van de panden Grote Markt 19 - 20 volgens de overeengekomen voorwaarden wordt goedgekeurd.
De verkoopovereenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om het stadsbestuur Vilvoorde te vertegenwoordigen bij de notariële verplichtingen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Na de provincies Antwerpen en Limburg krijgen de provincies Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen eigen Centra voor Intra Familiaal Geweld (Family Justice Center / Veilig Huis) in de strijd tegen familiaal geweld. Met deze uitrol wil de Vlaamse overheid verder investeren in de succesvolle samenwerking tussen politie, justitie en hulpverlening om slachtoffers van familiaal geweld te helpen. In Vlaams-Brabant komen er twee centra: één in Halle voor arrondissement Halle-Vilvoorde en één in arrondissement Leuven.
Voor de uitrol van het Veilig Huis te Halle start Vlaanderen met twee pilootregio’s: politiezone Zennevallei (Halle, Sint-Pieters-Leeuw en Beersel) en politiezone VIMA (Vilvoorde en Machelen). Om burgers dicht bij huis te helpen, vraagt de Vlaamse overheid aan de lokale besturen om een lokaal gefinancierde casusregisseur aan te werven (1 VTE / 50 000 inwoners). Deze ontvangt en helpt cliënten uit Vilvoorde en Machelen in een antennepost in het administratief centrum Brouwershuis.
De casusregisseur zal worden tewerkgesteld binnen de dienst Veiligheid en Preventie vanwege de directe link met de AGM-werking en de justitieassistenten die het administratief centrum Brouwershuis gebruiken als antennepost. Dit personeelslid valt daardoor op de payroll van Vilvoorde, maar het loon wordt doorgerekend aan Machelen via de verdeelsleutel die geldt voor de politiezone VIMA (Machelen 29%, Vilvoorde 71 %).
Er wordt een samenwerkingsovereenkomst met gemeentebestuur Machelen gesloten in het kader van het Centrum Intra Familiaal Geweld Halle-Vilvoorde - pilootzone VIMA.
De samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van het besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar het gemeentebestuur Machelen.
In zitting van 24 oktober 2022 legde de gemeenteraad de capaciteitsbepaling voor de stedelijke basisscholen vast voor het schooljaar 2023 - 2024.
Elk schoolbestuur moet de capaciteit voor elke school, onderwijsniveau en vestigingsplaats bepalen en dit voor de start van de inschrijvingen. De capaciteit is het aantal leerlingen dat een schoolbestuur per niveau ziet als het maximaal aantal leerlingen. Het schoolbestuur bepaalt autonoom deze capaciteit en kan hierbij rekening houden met materiële omstandigheden of pedagogisch-didactische overwegingen.
Het decreet van 24 april 2019 bepaalde een nieuw kader voor het inschrijvingsrecht waardoor ouders hun kinderen op een correcte en vlotte manier kunnen inschrijven in een school. Indien scholen inschrijvingen wensen te weigeren op basis van capaciteit, moet een digitaal aanmeldingssysteem worden gebruikt. Daarnaast legt de Vlaamse overheid in functie van eenvoud en uniformiteit, eenzelfde centrale tijdslijn op voor het aanmelden in het basisonderwijs.
Op 1 september 2022 trad het nieuwe decreet inschrijvingsrecht in werking. Dit decreet regelt de inschrijvingen voor het schooljaar 2023 - 2024 en volgende voor zowel het gewoon basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen. Wetgeving wordt verder uitgewerkt en opgevolgd door flankerend onderwijsbeleid binnen de dienst Gelijke Kansen.
De aanmeldingsperiode voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2024 - 2025 loopt van 27 februari 2024 tot en met 19 maart 2024. Gunstig gerangschikte leerlingen kunnen zich inschrijven van 22 april 2024 tot en met 13 mei 2024. Vanaf 23 mei 2024 starten de vrije inschrijvingen voor leerlingen die niet gunstig gerangschikt waren of niet mee hebben aangemeld. Net zoals bij de voorgaande aanmeldingsperiodes, wordt een voorrangsperiode bepaald voor kinderen van dezelfde leefentiteit en voor kinderen van personeel, die start midden november 2023.
De capaciteitsbepaling voor de stedelijke basisscholen wordt als volgt vastgelegd:
lager onderwijs
| 1ste lj | 2de lj | 3de lj | 4de lj | 5de lj | 6de lj |
‘t Groentje | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 |
Kinderkoppen | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 |
De Doening | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 |
De Kastanjelaar | 2 x 24 | 24 | 24 | 24 | 2 x 24 | 24 |
De Groene Planeet | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 |
De Puzzel | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 |
De Puzzel vestigingsplaats Romeinsesteenweg (*) | 24 | 24 | 24 | 24 | 12 | 12 |
(*) Vanaf 1 september 2021 is gestart met het opbouwen van een volwaardige lagere school op de vestigingsplaats Romeinsesteenweg om zo de schoolloopbaan te kunnen garanderen. Op termijn zal de site Romeinsesteenweg zes volwaardige klassen lagere school tellen van telkens 24 leerlingen. Het vierde en het vijfde leerjaar tellen elk momenteel 12 leerlingen, die zullen doorschuiven naar het vijfde en het zesde leerjaar. Voor het schooljaar 2024 - 2025 wordt de capaciteit van deze twee klassen bepaald op 12 leerlingen (gecombineerde klas vijfde en zesde leerjaar). Na het afsluiten van de aanmeldingsprocedure, kan in functie van de noden, de capaciteit worden opgetrokken, na goedkeuring door gemeenteraad.
kleuteronderwijs
| Geboortejaar | |||
| 2022 | 2021 | 2020 | 2019 |
‘t Groentje | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 |
Kinderkoppen | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 |
De Doening | 24 | 24 | 24 | 24 |
De Kastanjelaar (**) | 24 | 24 | 24 | 24 |
De Groene Planeet | 24 | 24 | 24 | 24 |
De Puzzel | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 | 2 x 24 |
De Puzzel vestigingsplaats Romeinsesteenweg | 24 | 24 | 24 | 24 |
(**) De capaciteit van de stedelijke basisschool De Kastanjelaar wordt behouden (drie ontdubbelende klassen). Voor het nieuwe schooljaar, zal na het afsluiten van de aanmeldingsperiode, in functie van de noden, bepaald worden of er een derde klas dient ontdubbeld te worden en voor welk geboortejaar er bijkomende capaciteit nodig zou zijn.
Met e-mail van 17 oktober 2023 vraagt de heer Remy Esquiliche, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Ondanks de verschillende verkeersveilige maatregelen op de Mechelsesteenweg blijft de verkeersveiligheid er een probleem, vooral aan de kruispunten met de verschillende zijstraten.
Er werden de laatste weken al verschillende ongevallen gesignaleerd ter hoogte van bv de Davidstraat: wagens parkeren te dicht bij de kruising tussen de twee straten, waardoor de visibiliteit voor de uitrijdende bestuurders gering is, met alle gevolgen.
De buurtbewoners pleiten voor het plaatsen van bloembakken of paaltjes om de visibiliteit te verhogen en ongevallen te vermijden.
Kan het stadsbestuur ingaan op deze vraag om de verkeersveiligheid rond de Mechelsesteenweg te verbeteren?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Remy Esquiliche, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 17 oktober 2023 vraagt de heer Remy Esquiliche, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Er is krapte op de arbeidsmarkt. Nooit eerder waren er zo weinig werkzoekenden zonder werk. En dus is het van belang om ook inactieven te activeren. Elke bijkomende geactiveerde leefloongerechtigde, betekent immers ook minder sociale uitgaven voor de gemeente en hogere inkomsten uit de personenbelasting.
Nog tot 27 oktober kan je met je gemeente inschrijven op het Lokaal Activeringspact. Dat pact geeft gemeenten geld om langdurig werklozen aan het werk te krijgen.
Welke acties en maatregelen neemt onze stad om langdurig werklozen te activeren?
Zal onze stad zich inschrijven voor het Lokaal Activeringspact van de Vlaamse regering?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Remy Esquiliche, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 17 oktober 2023 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Er is mij al geruime tijd een hemelwaterplan beloofd. Tot op heden heb ik nog steeds niet ontvangen. Gezien de discussie die we vorige gemeenteraad hebben gehad over de wateroverlast in onze stad, lijkt het mij nuttig om hier een nieuwe update over te krijgen.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 17 oktober 2023 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Op de CAT-site gaat niet Matexi maar wel een een Oostvlaamse projectontwikkelaar en multimiljonair, Ignace de Paepe, een nieuwe wijk optrekken met 2500 woningen en 3900 kantooreenheden, inclusief drie torens van 70 meter hoog. In 2015 kocht deze projectontwikkelaar de Renault-parking op en mag deze nu ook ontwikkelen. De stad Vilvoorde heeft nochtans een voorverkooprecht waarop ze zich had kunnen beroepen. Jammer genoeg heeft ze die tool uit handen gegeven en zijn het projectontwikkelaars die de plannen tekenen. Tot zover onze democratische inspraak.
Ik heb hier een aantal vragen over:
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgmeester en schepenen.
Met e-mail van 17 oktober 2023 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Kan de zone 30 in onze stad beter aangegeven worden? In veel straten waar het zone 30 is, staat dit nergens aangegeven en ook bij het binnenrijden van onze stad staat dit niet overal aangegeven.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 17 oktober 2023 vraagt de Joris Willems, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
“De traditie van Zwarte Piet is een langgekoesterde en geliefde traditie die generaties lang in stand is gehouden”, zegt Europees parlementslid Assita Kanko (N-VA).
“Het is van groot belang dat we deze traditie in ere houden en niet toegeven aan de druk van een kleine groep die haar afschaffing eist. De mix tussen roet - en zwarte pieten is een mooi compromis. Dat het stadsbestuur daar zonder overleg met de handelaars anders over beslist, is enorm betreurenswaardig.”
Ineens éénzijdig beslissen dat men volgend jaar zal werken met een extern bureau, getuigt van een gebrek aan respect voor lang gekoesterde tradities in onze stad en voor de jarenlange inzet van de lokale handelaars.
N-VA Vilvoorde betreurt dat het stadsbestuur beslist zonder overleg met de handelaars over het jaarlijkse Sinterklaasfeest.
De stad wil enkel nog roetpieten en wil het evenement verder professionaliseren.
Wij verstaan dat de handelaars de ezelstamp krijgen.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Joris Willems, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 17 oktober 2023 vraagt de heer John Roobaert, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
In de Stationlei ter hoogte van huisnummer 81 was er voor de werken een parkeerplaats voor mindervaliden.
Momenteel is die er niet meer !
Mindervaliden zijn niet zo goed te been, vandaar de vraag om terug een parkeerplaats te voorzien voor deze mensen.
Een beetje schilderwerk en het bord plaatsen is toch niet zoveel werk en men bewijst er de mindervaliden een enorme dienst mee.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Joris Willems, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 17 oktober 2023 vraagt de heer John Roobaert, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Op de gemeenteraad van 28 november 2022 vroeg ik een paar uur meer Nederlandse les per week, alsook de vraag naar cursusmateriaal Nederlands.
De verantwoordelijke schepen reageerde daar positief op.
Op 22 mei 2023 interpelleerde ik op het niet meer volgen van het Nederlands in het lokaal dienstencentrum Far-West.
Als antwoord kreeg ik dat de leraar te opdringerig was.
Na een afspraak met de verantwoordelijke van het dienstencentrum kwam ik te weten dat niet de leraar maar de verantwoordelijke zelf opdringerig was geweest tegenover de cursisten.
Het is en blijft spijtig dat een leraar met 45 jaar ervaring, die de onderwijskunst (didaktiek) beheerst niet in onze stad aan de slag kan !
Op 17 augustus 2023 werden de cijfers gevraagd, hoeveel cursisten er lessen 'Nederlands' volgen met regelmaat.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer John Roobaert, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 17 oktober 2023 vraagt de heer John Roobaert, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Niet tegenstaande verleden jaar hetzelfde probleem reeds op de gemeenteraad verscheen via een interpellatie, is de toestand verslechtert in plaats van verbeterd.
Meer en meer mensen gooien afval op straat, met als gevolg dat er meer ongedierte ( vooral ratten ) in het straatbeeld verschijnen.
De urine van de ratten kan ziekten veroorzaken en in uitzonderlijke gevallen lijden tot overlijden.
Ook kakkerlakken zijn meer en meer aanwezig in woningen. De meldingen die mij werden medegedeeld komen uit een sociaal appartementsgebouw ( Tulpenstraat, 7 ).
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer John Roobaert, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 17 oktober 2023 vraagt de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Ik ben niet echt onder de indruk van 2 zogenaamde “landmarken” met woontorens van 70 meter hoog en de 2500 bijkomende woningen.
Ik vraag me echt af waar dit gaat stoppen ? Toch niet tot de zogenaamde “woondruk” weggevallen is ? Vilvoorde heeft reeds meer dan 2100 inwoners per km². Dat is meer dan Leuven en Mechelen. Er komen elk jaar ongeveer 700 inwoners bij.
Ik ben echt vereerd als iemand kiest om in onze stad te komen wonen.
Maar wat met de mensen die er al wonen ?
De dienstverlening van de stad kan nu al niet meer volgen.
De woonkwaliteit van de Vilvoordenaar komt stilaan in gevaar.
Trop is te veel en te veel is trop.
Vilvoorde trok, omwille van mobiliteits- en stikstofbedenkingen, tegen de Broeklin-plannen naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
Eind vorig jaar vernietigde het rechtscollege de Broeklin-vergunning omdat de gevolgen van de stikstofneerslag door het bijkomende verkeer op het nabijgelegen Floordambos niet voldoende onderzocht werden.
Meet het stadsbestuur hier niet met 2 maten en 2 gewichten.
Het vroegere afvalstort van Vilvoorde wordt niet gesaneerd, het wordt ingekapseld.
Verder lezen we in het masterplan :
Er wordt een bodemsaneringsproject opgesteld dat voorziet in het isoleren van de stortplaatsen in het noordwesten van de site (langs beide zijden van de Trawoolbeek). Een isolatielaag voorkomt enerzijds dat hemelwater het stort binnendringt en de vervuiling zich verspreidt via het grondwater. Anderzijds zorgt die ervoor dat de uitdamping van de vervuiling grotendeels wordt tegengegaan. Een gasdrainagelaag laat toe om dampen onder de isolatielaag weg te pompen en na zuivering af te voeren.
Aan toekomstige bebouwing bovenop het stort worden bijzondere eisen opgelegd. Op het maaiveldniveau van de gebouwen dient een verluchtingslaag te worden voorzien. Deze wordt in het masterplan vormgegeven als een natuurlijk geventileerde open (parkeer-)laag, waarbij de wind de dampen kan wegvoeren.
Het masterplan reserveert de toekomstige gebouwen bovenop de stortplaatsen voor kantoren en andere activiteiten met tijdelijk verblijf. Functies gericht op permanent verblijf (zoals wonen) en op kwetsbare functies (zoals zorg) zijn hier niet aangewezen en worden in het masterplan elders voorzien.
De gebouwen die bovenop het stort worden gerealiseerd, zullen extra geventileerd en gemonitord worden, om eventuele concentratie van dampen tijdig te detecteren en af te voeren. Ook de buitenruimte wordt gemonitord.
Er wordt kennisgenomen van de interpellaties van de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.