Terug
Gepubliceerd op 27/10/2023

2023_GR_00224 - Beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bouwen van een ziekenhuis, infrastructuurwerken CAT-site en hoogspanningskabel - 2023/00182 - OMV_2023021096. - Beslissing

gemeenteraad
ma 23/10/2023 - 20:00 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johan Serkeyn, voorzitter; Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, 1ste schepen; Moad El Boudaati, 3de schepen; Katrien Vaes, 4de schepen; Tine Paredis, 6de schepen; Fatima Lamarti, 7de schepen; Faruk Akkus; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Guy Ceuppens; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Zinab El Jaouhari; Remy Esquiliche Esquinas; Aimen Horch; Jacques Mevis; Ntonga Mbami Monsempo; Nora Mouallali; John Roobaert; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Joris Willems; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Barbara de Bakker, 2de schepen; Didier Cortois, 5de schepen; Johan Claus; Veronique Janssens; Samira Mayda; Alain Poot; Claudia De Laet; Dries Verhaeghe; Chayenne Van Duyse

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00224 - Beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bouwen van een ziekenhuis, infrastructuurwerken CAT-site en hoogspanningskabel - 2023/00182 - OMV_2023021096. - Beslissing

Aanwezig

Johan Serkeyn, Hans Bonte, Jo De Ro, Moad El Boudaati, Katrien Vaes, Tine Paredis, Fatima Lamarti, Faruk Akkus, Jan Anciaux, Sander Barrez, Chantal Basoka Mubenga, Guy Ceuppens, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Zinab El Jaouhari, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Jacques Mevis, Ntonga Mbami Monsempo, Nora Mouallali, John Roobaert, Christel Herbosch, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Joris Willems, Vera Boudry
Stemmen voor 25
Hans Bonte, Johan Serkeyn, Jo De Ro, Katrien Vaes, Jan Anciaux, Moad El Boudaati, Faruk Akkus, Chantal Basoka Mubenga, Guy Ceuppens, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Zinab El Jaouhari, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Jacques Mevis, Ntonga Mbami Monsempo, John Roobaert, Christel Herbosch, Tine Paredis, Nora Mouallali, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Fatima Lamarti, Joris Willems
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Sander Barrez
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00224 - Beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bouwen van een ziekenhuis, infrastructuurwerken CAT-site en hoogspanningskabel - 2023/00182 - OMV_2023021096. - Beslissing 2023_GR_00224 - Beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bouwen van een ziekenhuis, infrastructuurwerken CAT-site en hoogspanningskabel - 2023/00182 - OMV_2023021096. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Door Abies One nv gevestigd te Esplanade Oscar Van de Voorde 1 te 9000 Gent, Algemeen Ziekenhuis Jan Portaels vzw gevestigd te Gendarmeriestraat 65 te 1800 Vilvoorde en Elia Asset nv met als contactadres Keizerslaan 20 te 1000 Brussel, werd een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, de exploitatie van ingedeelde inrichtingen en een vegetatiewijziging voor het bouwen van een ziekenhuis, het uitvoeren van infrastructuurwerken en het ondergronds brengen van een hoogspanningskabel op de percelen .

De aanvraag betreft de volgende percelen:

Administratieve ligging: Levisstraat (Gustaaf) 25, 45, Luchthavenlaan 10, 16, 18, 20, 22, 24, 27, 29, 31, Nijverheidstraat 15, 46, 48, Vilvoordelaan 120A, 155, Woluwelaan 1 en 9.

Kadastrale ligging: sectie A nrs. 49B, 52B2, 54E3, 54Z4, 73F, 73E, 80R, 81W, 81X, 82P, 82R, 83P, 84E, 84B, 85F, 94G, 97D, 541B, 546B, 546C, 546A, afdeling 4 sectie H nrs. 40T8, 40W8, 49F, 50K, 51B, 52R, 58F, 59R, 59S, 59P, 60W, 60V, 62F, 62E, 65N, 65M, 65K, 66G, 66F, 86A, 98C2, 98L, 98F, 98K2, 98H2, 98G2, 98L2 en 115D.

De aanvraag tot omgevingsvergunning omvat aanpassingen die betrekking hebben op gemeentewegen. Conform artikel 31 van decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

Beschrijving:
Voorliggende aanvraag betreft het aanleggen van gemeenteweginfrastructuur in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Meer concreet beoogt men:

* Het aanleggen van nieuwe gemeenteweginfrastructuur conform het bestek en de plannen die deel uitmaken van voorliggende aanvraag.

Het project omvat het aanleggen van een nieuwe gemeenteweg en is in eerste instantie om het gebied toegankelijk te maken voor de toekomstige invullingen en het toekomstig ziekenhuis te ontsluiten. De nieuwe ontsluitingsweg takt rechtstreeks aan p de rotonde van de noordelijk gelegen N211 Luchthavenlaan. Deze nieuwe weg doorkruist het te ontwikkelen gebied en stopt ter hoogte van de later te realiseren bedrijvenzone aansluitend bij de R22 Woluwelaan. Waar de ontsluitingsweg stopt wordt er een verbinding gemaakt met de R22 Woluwelaan. Deze verbinding wordt aangelegd ter hoogte van de bestaande aansluiting van de vroegere bedrijfstoegang die wordt omgevormd naar het nieuwe wegprofiel. 
De Trawoollaan blijft ongewijzigd en blijft via de Woluwelaan toegankelijk. Enkel in het verlengde van de Trawoollaan wordt een korte insteekweg aangelegd die ontsluiting van de ingesloten bedrijvenzone mogelijk maakt.
De nieuwe ontsluitingsweg wordt in het openbaar domein van de gemeentes Vilvoorde en Machelen opgenomen (zie verder Zaak der wegen). Hij snijdt het gebied in drie deelzones; verder de westelijke, de oostelijke en de zuidelijke deelzone genoemd.
Binnen het nieuwe openbaar domein van de ontsluitingsweg is er naast ruimte voor de rijweg, fietspaden en voor de aanleg van de openbaar vervoerbedding, voldoende ruimte gereserveerd voor de realisatie van volwaardige groenzones. 

Openbaar onderzoek:
Gedurende het openbaar onderzoek dat liep van 9 juni tot en met 8 juli 2023 werd 1 bezwaarschrift ingediend. Dit werd tijdig en volgens de geijkte wegen ingediend, en is bijgevolg ontvankelijk.
Gedurende het openbaar onderzoek dat liep van 1 september 2023 tot en met 30 september 2023 werd 1 bezwaarschrift ingediend. Dit werd tijdig en volgens de geijkte wegen ingediend, en is bijgevolg ontvankelijk. Voor de beoordeling van dit bezwaar wordt verwezen naar het document Dossier OMV_2023021096 - Omschrijving gemeenteraad.pdf.

Adviezen
Onderstaande adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg werden ontvangen en worden als volgt beoordeeld:
  • Het advies van de dienst Openbaar Domein en Mobiliteit van 12 juli 2023 is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt:
    o De plannen stemmen overeen met de eerder gevoerde besprekingen.
    o De perrons voor de haltes van de ringtrambus dienen breder voorzien worden (3,05 meter) en uitgerust met wachtaccommodatie overeenkomstig de standaardhalte voor het Brabantnet.
    o De aansluiting van de nieuwe waterloop op de bestaande Trawoolbeek dient verder uitgewerkt te worden, zodat er effectief aansluiting en uitwisseling van water mogelijk is.
    o De openbare verlichting moet ingetekend worden op het bomenplan en qua ritmering afgestemd te worden op de bomen, zodat er geen conflicten ontstaan tussen beide.
Het advies wordt gevolgd en de voorwaarden worden mee opgenomen in het advies van de omgevingsambtenaar.
  • Het agentschap Wegen en Verkeer verleende op 11 september 2023 een voorwaardelijk gunstig advies.
  • Het departement mobiliteit en openbare werken verleende op 13 juli 2023 een voorwaardelijk gunstig advies.
  • Elia verleende op 30 augustus 2023 een gunstig advies.
  • Farys verleende op 14 juli 2023 een voorwaardelijk gunstig advies.
  • Fluxys verleende op 7 september 2023 een voorwaardelijk gunstig advies.
  • Toegankelijkheid Vlaanderen verleende op 13 juli 2023 een voorwaardelijk gunstig advies.
  • De watergroep verleende op 20 juli 2023 een voorwaardelijk gunstig advies.

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

  • BPA “Achter Mima”, goedgekeurd op 7 januari 2003.
  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer).
  • Omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

De aanvraag is in overeenstemming met de wettelijke bepalingen.

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Bij toepassing van artikel 31 van het omgevingsdecreet dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij moet rekening gehouden worden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Ligging
Binnen voorliggende vergunningsaanvraag wordt er een nieuwe ontsluitingsweg aangelegd die rechtsreeks aantakt op de rotonde van de noordelijk gelegen N211 Luchthavenlaan. Deze nieuwe weg doorkruist het te ontwikkelen gebied en stopt ter hoogte van de later te realiseren bedrijvenzone aansluitend bij de R22 Woluwelaan.
Waar de ontsluitingsweg stopt wordt er een verbinding gemaakt met de R22 Woluwelaan. Deze verbinding wordt aangelegd ter hoogte van de bestaande aansluiting van de vroegere bedrijfstoegang en die wordt omgevormd naar het nieuwe wegprofiel.
Alle wegen binnen het projectgebied worden aangelegd op een verhoogde bedding. Omdat het projectgebied in overstromingsgevoelig gebied ligt, worden de maaivelden min. 50cm boven het overstromingspeil van 13,40 m TAW aangelegd.
Tot slot wordt er in het gebied een gescheiden rioolstelsel aangelegd. De leidingen worden maximaal onder de verhardingen van de rijwegen of fietspaden aangelegd.
De DWA maakt het mogelijk om de toekomstige gebouwen op de te ontwikkelen percelen aan te sluiten.
Voor verdere toelichting wordt verwezen naar de hydraulische nota die aan de vergunningsaanvraag wordt toegevoegd.
Het afstromend hemelwater van de verhardingen van de rijwegen, fietspaden en voetpaden wordt opgevangen in slokkers die op hun beurt in verbinding staan met de RWA-riolen.
De RWA verzamelt het hemelwater van de verhardingen en voert het af naar de bestaande bedding van de Trawool en de nieuwe bedding als zijarm van de Trawool.
De ligging is uitvoerig besproken met alle betrokken diensten en is de meest logische voor de toekomstige ontsluiting van de site. De weg wordt ingericht volgens het fietsvademecum en voorziet deels een aparte bedding voor openbaar vervoer. Er wordt zo veel als mogelijk ingezet op vergroening van de nieuwe laan.
Breedte
De Noord-Zuid verbinding zal op het breedtste punt een rooilijnbreedte van 25 meter breed hebben. Dit is nodig om de verschillende functies (openbaar vervoer, aparte bedding voor openbaar vervoer (vanaf het ziekenhuis), fietspaden, groene zones te kunnen accomoderen.
Conclusie
De omgevingsambtenaar verleent een voorwaardelijk gunstig advies voor wat betreft de wegenis en aanpassing van de rooilijn. Volgende voorwaarden worden best mee opgenomen in het besluit:

  • De voorwaarden van de nutsmaatschappijen dienen strikt gevolgd te worden.
  • De perrons voor de haltes van de ringtrambus dienen breder voorzien worden (3,05 meter) en uitgerust met wachtaccommodatie overeenkomstig de standaardhalte voor het Brabantnet.
  • De aansluiting van de nieuwe waterloop op de bestaande Trawoolbeek dient verder uitgewerkt te worden, zodat er effectief aansluiting en uitwisseling van water mogelijk is.
  • De openbare verlichting moet ingetekend worden op het bomenplan en qua ritmering afgestemd te worden op de bomen, zodat er geen conflicten ontstaan tussen beide.
  • De aanvrager dient alle nodige voorzorgsmaatregelen te nemen om de aanplanting van nieuwe houtachtige elementen te laten slagen. Dit houdt een met zorg uitgevoerde aanplanting met kwalitatief degelijk plantgoed in, het gebruik van een steunpaal of wortelverankering en zo nodig het aanbrengen van een bescherming tegen wild- en/of veevraat. Bij uitval dient/dienen in het eerstvolgende plantseizoen de opengevallen plaats/plaatsen opnieuw te worden ingevuld.
  • Verharding moet zoveel mogelijk waterdoorlatend voorzien, tenzij dit om technische redenen niet mogelijk is.

Juridische grond

  • Decreet van 3  mei 2019 houdende de gemeentewegen.
  • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en uitvoeringsbesluiten.
  • Omgevingsdecreet van 25 april 2014 en het bijhorend besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015.
  • Stedelijke gecoördineerde stedenbouwkundige verordening, zoals gewijzigd op 24 januari 2022.

  • Stedelijke stedenbouwkundige verordening mobiliteit van 24 januari 2022.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 40 en 41 (gemeenteraad)
<p>Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt kennisgenomen van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'. 

Artikel 2

Er wordt kennis genomen van het advies van de stedelijk omgevingsambtenaar, dit advies maakt integraal deel uit van het besluit. 

Artikel 3

De bestaande rooilijn wordt gewijzigd. De gewijzigde rooilijn zoals weergegeven op het betreffende rooilijnplan dat deel uitmaakt van de aanvraag tot omgevingsvergunning 2023/00182 (OMV_2023021096) wordt goedgekeurd. De aangeduide zone (binnen de rode stippellijnen) wordt ingelijfd bij het openbaar domein. Het rooilijnplan maakt deel uit van deze beslissing. 

Artikel 4

De ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg zoals weergegeven op de plannen en tekeningen die deel uitmaken van de aanvraag tot omgevingsvergunning 2023/00182 (OMV_2023021096) wordt goedgekeurd mits volgende voorwaarden:

  • De voorwaarden van de nutsmaatschappijen dienen strikt gevolgd te worden.
  • De perrons voor de haltes van de ringtrambus dienen breder voorzien te worden (3,05 meter) en uitgerust met wachtaccommodatie overeenkomstig de standaardhalte voor het Brabantnet.
  • De aansluiting van de nieuwe waterloop op de bestaande Trawoolbeek dient verder uitgewerkt te worden, zodat er effectief aansluiting en uitwisseling van water mogelijk is.
  • De openbare verlichting moet ingetekend worden op het bomenplan en qua ritmering afgestemd te worden op de bomen, zodat er geen conflicten ontstaan tussen beide.
  • De aanvrager dient alle nodige voorzorgsmaatregelen te nemen om de aanplanting van nieuwe houtachtige elementen te laten slagen. Dit houdt een met zorg uitgevoerde aanplanting met kwalitatief degelijk plantgoed in, het gebruik van een steunpaal of wortelverankering en zo nodig het aanbrengen van een bescherming tegen wild- en/of veevraat. Bij uitval dient/dienen in het eerstvolgende plantseizoen de opengevallen plaats/plaatsen opnieuw te worden ingevuld.
  • Verharding moet zoveel mogelijk waterdoorlatend voorzien, tenzij dit om technische redenen niet mogelijk is.