Door Abies One nv gevestigd te Esplanade Oscar Van de Voorde 1 te 9000 Gent, Algemeen Ziekenhuis Jan Portaels vzw gevestigd te Gendarmeriestraat 65 te 1800 Vilvoorde en Elia Asset nv met als contactadres Keizerslaan 20 te 1000 Brussel, werd een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, de exploitatie van ingedeelde inrichtingen en een vegetatiewijziging voor het bouwen van een ziekenhuis, het uitvoeren van infrastructuurwerken en het ondergronds brengen van een hoogspanningskabel op de percelen .
De aanvraag betreft de volgende percelen:
Administratieve ligging: Levisstraat (Gustaaf) 25, 45, Luchthavenlaan 10, 16, 18, 20, 22, 24, 27, 29, 31, Nijverheidstraat 15, 46, 48, Vilvoordelaan 120A, 155, Woluwelaan 1 en 9.
Kadastrale ligging: sectie A nrs. 49B, 52B2, 54E3, 54Z4, 73F, 73E, 80R, 81W, 81X, 82P, 82R, 83P, 84E, 84B, 85F, 94G, 97D, 541B, 546B, 546C, 546A, afdeling 4 sectie H nrs. 40T8, 40W8, 49F, 50K, 51B, 52R, 58F, 59R, 59S, 59P, 60W, 60V, 62F, 62E, 65N, 65M, 65K, 66G, 66F, 86A, 98C2, 98L, 98F, 98K2, 98H2, 98G2, 98L2 en 115D.
De aanvraag tot omgevingsvergunning omvat aanpassingen die betrekking hebben op gemeentewegen. Conform artikel 31 van decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
Beschrijving:
Voorliggende aanvraag betreft het aanleggen van gemeenteweginfrastructuur in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Meer concreet beoogt men:
* Het aanleggen van nieuwe gemeenteweginfrastructuur conform het bestek en de plannen die deel uitmaken van voorliggende aanvraag.
Het project omvat het aanleggen van een nieuwe gemeenteweg en is in eerste instantie om het gebied toegankelijk te maken voor de toekomstige invullingen en het toekomstig ziekenhuis te ontsluiten. De nieuwe ontsluitingsweg takt rechtstreeks aan p de rotonde van de noordelijk gelegen N211 Luchthavenlaan. Deze nieuwe weg doorkruist het te ontwikkelen gebied en stopt ter hoogte van de later te realiseren bedrijvenzone aansluitend bij de R22 Woluwelaan. Waar de ontsluitingsweg stopt wordt er een verbinding gemaakt met de R22 Woluwelaan. Deze verbinding wordt aangelegd ter hoogte van de bestaande aansluiting van de vroegere bedrijfstoegang die wordt omgevormd naar het nieuwe wegprofiel.
De Trawoollaan blijft ongewijzigd en blijft via de Woluwelaan toegankelijk. Enkel in het verlengde van de Trawoollaan wordt een korte insteekweg aangelegd die ontsluiting van de ingesloten bedrijvenzone mogelijk maakt.
De nieuwe ontsluitingsweg wordt in het openbaar domein van de gemeentes Vilvoorde en Machelen opgenomen (zie verder Zaak der wegen). Hij snijdt het gebied in drie deelzones; verder de westelijke, de oostelijke en de zuidelijke deelzone genoemd.
Binnen het nieuwe openbaar domein van de ontsluitingsweg is er naast ruimte voor de rijweg, fietspaden en voor de aanleg van de openbaar vervoerbedding, voldoende ruimte gereserveerd voor de realisatie van volwaardige groenzones.
Openbaar onderzoek:
Gedurende het openbaar onderzoek dat liep van 9 juni tot en met 8 juli 2023 werd 1 bezwaarschrift ingediend. Dit werd tijdig en volgens de geijkte wegen ingediend, en is bijgevolg ontvankelijk.
Gedurende het openbaar onderzoek dat liep van 1 september 2023 tot en met 30 september 2023 werd 1 bezwaarschrift ingediend. Dit werd tijdig en volgens de geijkte wegen ingediend, en is bijgevolg ontvankelijk. Voor de beoordeling van dit bezwaar wordt verwezen naar het document Dossier OMV_2023021096 - Omschrijving gemeenteraad.pdf.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
De aanvraag is in overeenstemming met de wettelijke bepalingen.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Bij toepassing van artikel 31 van het omgevingsdecreet dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij moet rekening gehouden worden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Ligging
Binnen voorliggende vergunningsaanvraag wordt er een nieuwe ontsluitingsweg aangelegd die rechtsreeks aantakt op de rotonde van de noordelijk gelegen N211 Luchthavenlaan. Deze nieuwe weg doorkruist het te ontwikkelen gebied en stopt ter hoogte van de later te realiseren bedrijvenzone aansluitend bij de R22 Woluwelaan.
Waar de ontsluitingsweg stopt wordt er een verbinding gemaakt met de R22 Woluwelaan. Deze verbinding wordt aangelegd ter hoogte van de bestaande aansluiting van de vroegere bedrijfstoegang en die wordt omgevormd naar het nieuwe wegprofiel.
Alle wegen binnen het projectgebied worden aangelegd op een verhoogde bedding. Omdat het projectgebied in overstromingsgevoelig gebied ligt, worden de maaivelden min. 50cm boven het overstromingspeil van 13,40 m TAW aangelegd.
Tot slot wordt er in het gebied een gescheiden rioolstelsel aangelegd. De leidingen worden maximaal onder de verhardingen van de rijwegen of fietspaden aangelegd.
De DWA maakt het mogelijk om de toekomstige gebouwen op de te ontwikkelen percelen aan te sluiten.
Voor verdere toelichting wordt verwezen naar de hydraulische nota die aan de vergunningsaanvraag wordt toegevoegd.
Het afstromend hemelwater van de verhardingen van de rijwegen, fietspaden en voetpaden wordt opgevangen in slokkers die op hun beurt in verbinding staan met de RWA-riolen.
De RWA verzamelt het hemelwater van de verhardingen en voert het af naar de bestaande bedding van de Trawool en de nieuwe bedding als zijarm van de Trawool.
De ligging is uitvoerig besproken met alle betrokken diensten en is de meest logische voor de toekomstige ontsluiting van de site. De weg wordt ingericht volgens het fietsvademecum en voorziet deels een aparte bedding voor openbaar vervoer. Er wordt zo veel als mogelijk ingezet op vergroening van de nieuwe laan.
Breedte
De Noord-Zuid verbinding zal op het breedtste punt een rooilijnbreedte van 25 meter breed hebben. Dit is nodig om de verschillende functies (openbaar vervoer, aparte bedding voor openbaar vervoer (vanaf het ziekenhuis), fietspaden, groene zones te kunnen accomoderen.
Conclusie
De omgevingsambtenaar verleent een voorwaardelijk gunstig advies voor wat betreft de wegenis en aanpassing van de rooilijn. Volgende voorwaarden worden best mee opgenomen in het besluit:
Stedelijke gecoördineerde stedenbouwkundige verordening, zoals gewijzigd op 24 januari 2022.
Stedelijke stedenbouwkundige verordening mobiliteit van 24 januari 2022.
Er wordt kennisgenomen van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
Er wordt kennis genomen van het advies van de stedelijk omgevingsambtenaar, dit advies maakt integraal deel uit van het besluit.
De bestaande rooilijn wordt gewijzigd. De gewijzigde rooilijn zoals weergegeven op het betreffende rooilijnplan dat deel uitmaakt van de aanvraag tot omgevingsvergunning 2023/00182 (OMV_2023021096) wordt goedgekeurd. De aangeduide zone (binnen de rode stippellijnen) wordt ingelijfd bij het openbaar domein. Het rooilijnplan maakt deel uit van deze beslissing.
De ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg zoals weergegeven op de plannen en tekeningen die deel uitmaken van de aanvraag tot omgevingsvergunning 2023/00182 (OMV_2023021096) wordt goedgekeurd mits volgende voorwaarden: