De voorzitter van de gemeenteraad kan mededelingen doen vooraleer de eigenlijke zitting aanvangt.
Er zijn geen mededelingen.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. De notulen worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De notulen van de openbare zitting van 19 december 2022 worden als goedgekeurd beschouwd.
Het stadsbestuur Vilvoorde koopt nieuwe auto’s, bestelwagens en vrachtwagens aan.
Hiervoor kan het nuttig zijn, voor een snelle afname, om een beroep te doen op een grote aankoopcentrale. Indien in de toekomst gewenst, kan eveneens een grotere aankoop gebeuren via de aankoopcentrale. Het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent.
Haviland Intercommunale (via streekintercommunale IGEMO) beschikt over knowhow en technische expertise inzake de aankoop van duurzame voertuigen door aanbestedende overheden. Het stadsbestuur is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst.
Onder andere worden er aangeboden:
IGEMO heeft een groepsaankoop aangaande “duurzame voertuigen” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp “Sluiten van een raamovereenkomst tot aankoop duurzame voertuigen – GUBES2100005”, voor een periode van 48 maanden.
IGEMO treedt voor diverse lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Op 28 januari 2022 heeft de raad van bestuur van IGEMO de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop gegund aan diverse partijen in functie van de percelen. De opdracht werd gesloten op 19 april 2022.
De stad is opgenomen als entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst. De stad wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale IGEMO. De gemeenteraad is voor deze opdracht bevoegd om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale.
Er wordt een beroep gedaan op de opdrachtencentrale van IGEMO voor de aankoop van duurzame wagens aangeboden via de raamovereenkomst "Sluiten van een raamovereenkomst tot aankoop duurzame voertuigen" (Bestek nr. GUBES2100005).
Het college van burgemeester en schepenen kan bijgevolg afnemen van de leverancier, aan wie de opdracht gegund is door de opdrachtencentrale, en overeenkomsten sluiten met een looptijd van 48 maanden.
Het stadsbestuur is eigenaar van de percelen landbouwgrond, sectie A nrs. 288 en 298B.
Deze percelen zijn minder interessant gelet op het feit dat deze percelen niet toegankelijk zijn via de openbare weg of veldweg en hierdoor moeilijker te onderhouden zijn na bebossing of in te zaaien bij gebruik voor bio-andbouw.
De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) is verantwoordelijk voor het verwerven, ruilen, beheren en overdragen van onroerende goederen voor overheden van het beleidsdomein Omgeving van de Vlaamse overheid.
De VLM koopt, verkoopt en ruilt specifiek ook landbouwgronden om landbouwers die zich in natuur/parkgebied situeren te verhuizen naar landbouwgebied om op deze manier landinrichtings-, natuurgebied- en plattelandsprojecten te realiseren in betreffende regio's.
De VLM heeft na onderzoek en gesprekken met de betrokken landbouwers twee percelen aangeduid die in aanmerking komen voor aankoop, namelijk sectie A nr. 288 en 298B. Deze percelen zijn verpacht . De pachter zal de beëindiging van de pachtovereenkomst ondertekenen zodra de percelen verkocht zijn.
De dienst Vastgoedtransacties heeft op 10 januari 2022 een schattingsverslag opgesteld betreffende de percelen sectie A nrs. 288 en 298B. Dit komt op een totaalprijs van 36 617,50 euro voor beide percelen.
De VLM zal tevens een vergoeding van 5 658,25 euro uitbetalen aan de pachter voor het einde van de pacht.
De VLM heeft een eenzijdige verkoopbelofte opgemaakt waarbij de stad gebonden wordt om de percelen tot en met 1 april 2023 te verkopen aan de VLM in afwachting van haar officiële antwoord. Dit document wordt opgemaakt zodat de VLM de tijd heeft om de pachtopzeg formeel te regelen en uit te betalen en om te vermijden dat de stad na de uitbetaling en de lange onderhandelingsinspanningen van de VLM de percelen aan een andere partij zou verkopen.
De eenzijdige belofte van verkoop van de percelen sectie A nrs. 288 en 298B aan de Vlaamse Landmaatschappij wordt goedgekeurd.
De eenzijdige belofte van verkoop maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de verkoopbelofte te ondertekenen.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om het stadsbestuur Vilvoorde te vertegenwoordigen bij de notariële verplichtingen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Sibelgas zal een hoogspanningscabine oprichten met een oppervlakte van 22,85 m² op een deel van het perceel stadseigendom sectie C nr. 282T2 en een deelperceel openbaar domein zonder kadastergegevens, ter hoogte van de aangelegde randparking.
Deze cabine is vrijgesteld van vergunning gelet op het feit dat de cabine kleiner is dan 30 m³.
Er werd een ontwerp van overeenkomst opgesteld, die als basis kan dienen voor de eigenlijke akte.
Het opstalrecht is eeuwigdurend en zal een aanvang kennen bij het ondertekenen van de notariële akte.
Voor de opmaak van de definitieve authentieke akte zal Sibelgas een notariskantoor de opdracht geven de akte op te stellen.
Er wordt een overeenkomst van recht van opstal gesloten tussen de stad Vilvoorde en Sibelgas betreffende een op te richten elektriciteitscabine met een oppervlakte van 22,85 m² op een deel van het perceel stadseigendom sectie C nr. 282T2 en een deelperceel openbaar domein ter hoogte van de randparking.
De overeenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om het stadsbestuur Vilvoorde te vertegenwoordigen bij de notariële verplichtingen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Sibelgas zal een hoogspanningscabine oprichten met een oppervlakte van 29,06 m² op een deel van het perceel stadseigendom sectie H nr. 219V ter hoogte van de site Focquet (zal ook nabije omgeving bedienen).
Deze cabine is vrijgesteld van vergunning gelet op het feit dat de cabine kleiner is dan 30 m³.
Er werd een ontwerp van overeenkomst opgesteld, die als basis kan dienen voor de eigenlijke akte.
Het opstalrecht is eeuwigdurend en zal een aanvang kennen bij het ondertekenen van de notariële akte.
Voor de opmaak van de definitieve authentieke akte zal Sibelgas een notariskantoor de opdracht geven de akte op te stellen.
Er wordt een overeenkomst van recht van opstal gesloten tussen de stad Vilvoorde en Sibelgas betreffende een op te richten elektriciteitscabine met een oppervlakte van 29,06 m² op een deel van het perceel stadseigendom sectie H nr. 219V ter hoogte van de site Focquet.
De overeenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om het stadsbestuur Vilvoorde te vertegenwoordigen bij de notariële verplichtingen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
In zitting van 25 mei 2017 besliste de gemeenteraad het perceel stadseigendom, bouwgrond Mergelputstraat/Grimbergsesteenweg, kadastraal gesitueerd 5e afd., Sectie C nummer 252E5, met een oppervlakte van 898 m², openbaar te verkopen.
Tijdens de openbare verkoopdag op woensdag 20 september 2017 zijn er geen kadidaat-kopers komen opdagen.
In zitting van 16 oktober 2017 ging het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord om het perceel op te splitsen in 3 loten via een verkavelingsaanvraag.
De verkavelingsaanvraag werd goedgekeurd in zitting van 14 januari 2019. De opmetingsplannen werden opgemaakt op 24 augustus 2019. Een schattingsverslag werd opgemaakt.
In zitting van 25 november 2019 besliste de gemeenteraad tot de openbare verkoop van het perceel stadseigendom Mergelputstraat/Grimbergsesteenweg, sectie C nr. 252E5, met een oppervlakte van 998 m² aan volgende minimum instapprijzen voor de loten:
Lot 4 is het deelperceel gelegen over de rooilijn en blijft eigendom van de stad Vilvoorde om op te nemen in het openbaar domein.
Lot 1 werd op 28 januari 2021 verkocht voor de vraagprijs, lot 3 werd op 12 juli 2021 verkocht voor de vraagprijs.
Lot 2 was eveneens verkocht door het ondertekenen van de koopovereenkomst maar nadien is van de koper niets meer vernomen. Hierdoor moest een gerechtsprocedure opgestart worden om de koopovereenkomst juridisch te ontbinden. Bij met vonnis van 30 september 2022 werd de koopovereenkomst ontbonden waarna het lot terug te koop kan worden gesteld.
Aangezien het schattingsverslag ouder dan 2 jaar is, is het niet meer geldig voor verkoop. Er werd een geactualiseerd schattingsverslag opgesteld.
Er wordt overgegaan tot de openbare verkoop van het perceel stadseigendom lot 2 in de verkaveling Mergelputstraat/Grimbergsesteenweg met een oppervlakte van 261 m², bestemd voor gesloten bebouwing voor een minimale verkoopprijs van 115 000,00 euro.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de stad Vilvoorde de nodige stukken en de akte te ondertekenen in uitvoering van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Eurovolleycenter bv (EVC) gelegen te 1800 Vilvoorde, Beneluxlaan nr 22, is erfpachthouder op de terreinen gekend ten kadaster afdeling 5, Sectie C nummers 177H, met een terreinoppervlakte van 51a 78ca en Sectie C, 177L met een terreinoppervlakte van 40a en 31ca, met bestaande gebouwen erop o.a. de sportschool met internaat, een fitnesscenter, cafetaria, bureau, kleedkamers en ander toebehoren.
Deze erfpachtovereenkomsten voor een termijn van 50 jaar, voor een symbolische frank, werden gesloten voor het bouwen van een volleybalschool en lopen af in 2048.
Volley Vlaanderen vzw zou bijkomend een nieuwe sporthal willen bouwen voor competitie beachvolleybal en zaalvoetbal, een bijkomende troef voor een topsportschool. Volley Vlaanderen vzw vraagt hiervoor een nieuwe erfpacht op het onbebouwd terrein met kadasternummer sectie C 177M voor een lange termijn. Bijgevolg wordt gevraagd de termijnen voor de percelen hierboven genoemd, te hernieuwen (verlengen) en gelijk te trekken met de erfpachttermijn die zal lopen voor de nieuwe sporthal. EVC zal de ondererfpachtovereenkomst hernieuwen met Katholiek Onderwijs Vilvoorde.
Engagementen van de stad Vilvoorde:
Een notariskantoor zal zowel voor de stad Vilvoorde als Eurovolleycenter bv de akten verlijden.
De hernieuwing van de erfpachtakte met bijkomende voorwaarden met Eurovolleycenter bv met maatschappelijke zetel te Beneluxlaan 22, Vilvoorde voor het bestaande terrein, kadastraal gelegen 5e Afd, Sectie C, 177H, waarvan de stad naakte eigenaar is, voor een periode van 66 jaar wordt goedgekeurd. Vermits het gebouw al 25 jaar gebruikt werd, zal er slechts 75% van de marktwaarde als vergoeding zijn op het einde van de erfpachtovereenkomst van de opstallen. Een vergoeding zonder de waarde van de grond na aftrek van alle toelagen en subsidies (geïndexeerd) die door de Erfpachtgever en/of andere overheden worden gestort voor investeringen in de opstallen én onder voorwaarde dat de opstallen asbest vrij zijn.
De hernieuwing van de erfpachtakte met bijkomende voorwaarden met Eurovolleycenter bv met maatschappelijke zetel te Beneluxlaan 22, Vilvoorde voor het bestaande terrein, kadastraal gelegen 5e Afd, Sectie C, 177L, waarvan de stad naakte eigenaar is, voor een periode van 66 jaar wordt goedgekeurd. Vermits het gebouw al 25 jaar gebruikt werd, zal er slechts 75% van de marktwaarde als vergoeding zijn op het einde van de erfpachtovereenkomst. Een vergoeding zonder de waarde van de grond, na aftrek van alle toelagen en subsidies (geïndexeerd) die door de Erfpachtgever en/of andere overheden worden gestort voor investeringen in de opstallen én onder voorwaarde dat de opstallen asbest vrij zijn.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de erfpachtovereenkomsten te ondertekenen.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van het besluit zal worden toegestuurd aan Eurovolleycenter bv.
Stad Vilvoorde is eigenaar van het perceel gelegen te 1800 Vilvoorde, Beneluxlaan nr 22 met kadastrale gegevens, afdeling 5, Sectie C nummer 177M, met een terreinoppervlakte van 75 a en 67 ca, het vroegere Etrimo voetbalveld.
Volley Vlaanderen vzw wil bijkomend een nieuwe sporthal bouwen voor competitie beachvolleybal en zaalvoetbal. Volley Vlaanderen vzw vraagt hiervoor een nieuwe erfpachtovereenkomst naast de twee bestaande erfpachtovereenkomsten van Eurovolleycenter bv op Sectie C, nrs. 177H en 177L. Bijgevolg wordt gevraagd de termijnen voor de percelen 177H en 177L te hernieuwen (verlengen) en gelijk te trekken met de erfpachttermijn die zal lopen voor de nieuwe sporthal.
Engagementen van de stad Vilvoorde:
Eurovolleycenter bv (EVC) zal een maandelijkse canon van 1 300 euro betalen, niet te indexeren. Op het einde van de termijn van de 66-jarige erfpachtovereenkomst met Volley Vlaanderen vzw wordt een vergoeding voorzien.
Een notariskantoor zal, in opdracht van zowel de stad Vilvoorde als Volley Vlaanderen vzw, verlijden.
Het huurcontract zelf wordt na het bekomen van de omgevingsvergunning ter goedkeuring voorgelegd in de gemeenteraad. Slechts bij het definitief ontwerp kunnen de details in de overeenkomst voor de ter beschikking stellen van een sportzaal bepaald worden.
Er wordt een erfpachtovereenkomst met voorwaarden gesloten met Volley Vlaanderen vzw, gelegen te Beneluxlaan 22, Vilvoorde voor het bestaande terrein, kadastraal gelegen 5e Afd, Sectie C, 177M, waarvan de stad eigenaar is, voor een periode van 66 jaar. Maandelijkse canon: 1 300 euro/maand gedurende 30 jaar (btw inclusief, niet te indexeren). Op het einde van de erfpacht wordt een vergoeding gelijk aan de marktwaarde betaald zonder de grondwaarde, mits aftrek van de geïndexeerde investeringen die de stad Vilvoorde in de opstallen deed.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de erfpachtovereenkomst te ondertekenen.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Volley Vlaanderen vzw.
Het Melkhuisje is eigendom van stad Vilvoorde. Het bestuur liet ondertussen al heel wat ingrepen uitvoeren om het park aantrekkelijk te maken voor het publiek.
Bij besluit van 18 maart 2019 besliste het college van burgemeester en schepenen het bijzonder bestek korte termijn concessie van diensten voor de exploitatie horecazaak in het Hanssenspark te Vilvoorde, goed te keuren. De bedoeling was om een pop-overeenkomst voor één jaar te sluiten.
De heer David Schulpen heeft de pop-up overeenkomst toegewezen gekregen vanaf 1 juli 2020 voor net geen jaar (maximaal toegelaten termijn voor een pop-up). Hij kreeg een verlenging van een jaar omdat er nog werken door hem uitgevoerd werden en daar bovenop nog eens een jaar vanwege de coronapandemie. Op 26 juni 2023 eindigt zijn overeenkomst.
Er wordt nu voorgesteld om een nieuwe marktbevraging voor een lange termijn concessie van maximum 15 jaar voor de uitbating van het Melkhuisje, als horecazaak, te doen.
Agentschap Natuur en Bos heeft nog een erfpachtovereenkomst voor het beheer van het park (uitgesloten het Melkhuisje) van 19 jaar.
De start van de nieuwe concessie wordt voorzien op 18 juli 2023
De voorwaarden voor de concessie zijn opgenomen in het bestek.
Voor het sluiten van concessies met een termijn langer dan 9 jaar, is de gemeenteraad bevoegd.
Wet van 17 juni 2016 m.b.t. concessies van diensten.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale besturen van 3 mei 2019.
Er wordt een marktbevraging met voorwaarden, voor een lange termijn concessie van maximum 15 jaar gelanceerd, voor de uitbating van het Melkhuisje in het Hanssenspark. Ingangsdatum 18 juli 2023. De minimum concessievergoeding bedraagt 6 000 euro per jaar.
Het bijzonder bestek voor de lange termijn concessie "Exploitatie van een horecazaak in het Hanssenspark te Vilvoorde" wordt goedgekeurd.
Het bestek maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Het stadsbestuur van Vilvoorde is lid van Audio, welzijnsvereniging.
Conform artikel 20 van de statuten van Audio, welzijnsvereniging, zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijk voor kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad.
Bij e-mail van 23 december 2022 bezorgt Audio het ontwerpverslag van de algemene vergadering van 16 december 2022.
Er wordt kennisgenomen van het verslag van de algemene vergadering van 16 december 2022 van Audio, welzijnsvereniging.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Audio, welzijnsvereniging.
Met e-mail van 17 januari 2023 vraagt mevrouw Nora Mouallali, gemeenteraadslid om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Op de gemeenteraad van maandag 28 maart 2022, nog geen 10 maanden geleden, kaartte ik de problemen met de kapotte lift in de sociale flats al aan. Recent las ik in de pers dat andere bewoners telkens opnieuw te maken hebben met problemen in hun gebouw, deze keer de verwarming in putje winter. De herhaaldelijke problemen in de sociale woningen baren mij zorgen. Ik dring aan op een actieplan. Daarom mijn volgende vragen aan het stadsbestuur:
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Nora Mouallali, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 17 januari 2023 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Er zijn blijvende verwarmingsproblemen in de woningen van de Inter-Vilvoordse. Waarom blijven de problemen aanslepen? Gaat de Inter-Vilvoordse tussenkomen in de facturen nu de inwoners hun woningen moeten verwarmen met eigen elektrische vuurtjes?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 17 januari 2023 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Eerst werd ons beloofd dat het nieuwe plein op de Franklin Rooseveltlaan zou af zijn voor het einde van 2022. Dan schoof de datum op naar het begin van de lente, maar vervolgens werd het zomer en bleef het plein een werf. Van de beloofde nieuwsbrieven kwam maandenlang niets in huis.
Ondertussen zijn we meer dan een jaar verder en bestaat de kans dat het plein in het centrum van onze stad nog jaren een werf blijft. De oorzaak: De stad ligt overhoop met een aannemer die met een resem aan onderaannemingen te werk gaat.
Mijn vragen:
- We kwamen reeds tussen om het stadsbestuur te vragen om te stoppen met schimmige ondernemingen te werken zodat mensen niet ten prooi vallen aan mensenhandel (Cfr. Borealiswerf) en onveilige werkomstandigheden (Cfr. ingestorte school Antwerpen). Om dit te verwezenlijken dienden we een charter in. Nu het duidelijk is dat het werken met onderaannemingen ook voor andere ongemakken zorgt, dringt de vraag zich op of het stadsbestuur er voor open staat om ditmaal wel werk te maken van een charter tegen sociale dumping?
- Wat gaat er gebeuren met het plein de komende maanden? Wij vragen dat het plein zo snel mogelijk intoegankelijk wordt gemaakt voor de Vilvoordenaars in afwachting van een doorbraak in de betwisting tussen de stad en het bouwbedrijf. Dit is gemakkelijk te realiseren en hoeft niet opnieuw maanden te duren.
- Verschillende handelszaken leiden onder de gang van zaken en krijgen daarvoor de prijs gepresenteerd. Gaat de stad deze mensen vergoeden voor het geklungel van het afgelopen jaar?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 17 januari 2023 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
In Vilvoorde waren er in 2021 nog 23 huisartsen actief. Om de minimale norm van 9 huisartsen per 10.000 inwoners te halen zouden dat er 41 moeten zijn. Rekening houdende met een pensioenleeftijd van 65 jaar voorspellen we nog 14 huisartsen in 2026, als er niet dringend werk wordt gemaakt van het aantrekken van nieuwe jonge artsen naar onze stad. Met deze cijfers scoort
Vilvoorde als slechtste stad in Vlaanderen. Binnenkort moeten we met een vergrootglas op zoek gaan naar een huisarts in onze stad.
Ons gemeentebestuur lijkt hier ondanks een voorafgaande tussenkomst onvoldoende van wakker te liggen. Het nieuwe wooncomplex 4 fonteinen dat in volle opbouw is voorziet 950 wooneenheden. Dit betekent 950 gezinnen die naar Vilvoorde aangetrokken worden, maar die hier niet meer bij een huisarts terecht zullen kunnen.
HARNO, de vereniging van huisartsen uit de regio opperde reeds begin 2020 een hulpvraag naar het lokale bestuur. Ons gemeentebestuur kan wel degelijk een belangrijke bijdrage leveren aan de oplossing van het huisartsentekort. Brede eerstelijnspraktijken, waar meerdere huisartsen kunnen
samenwerken met verpleegkundigen, psychologen, kinesisten,… kunnen het artsentekort structureel iets makkelijker helpen opvangen. De gemeente kan het aantrekkelijk maken voor jonge artsen om zich hier te vestigen door mee te investeren in de infrastructuur van een concreet pand en vanuit de stad administratieve en logistieke ondersteuning aan te bieden.
Mijn vragen:
- Er werd beloofd in deze gemeenteraad om infrastructuur te voorzien voor groepspraktijken. Zijn er reeds concrete resultaten?
- In Zelzate slaagt een coalitie tussen PVDA en Vooruit erin om 250.000 euro subsidies te verkrijgen voor de oprichting van een brede eerstelijns praktijk. Waar wacht Vilvoorde op om mee op de boot te springen?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 17 januari 2023 vraagt de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Stad Vilvoorde ging via de Inter-Vilvoordse Maatschappij voor huisvesting intekenen op de raamovereenkomst van de Vlaamse overheid om in 41 landen onderzoeksopdrachten uit te voeren op buitenlandse eigendommen.
Dat werd duidelijk na mijn interpellatie op de gemeenteraad van 19 april 2021.
Als we het systeem van sociale woningen eerlijk willen houden, moeten de fraudegevallen eruit. Wie nog een buitenlandse eigendom bezit, mag geen recht hebben op een sociale woning. Zo houden we sociale woningen voor wie er ook effectief recht op heeft. Het is uiteraard niet de bedoeling een heksenjacht te organiseren.
N-VA Vilvoorde wil niet dat mensen in een sociale woning bij voorbaat bekeken worden als fraudeurs. De rotte appels moeten er echter onverbiddelijk uit. Zij moeten de voordelen die ze hebben gekregen terugbetalen. Zo komen er plaatsen vrij voor degenen die het écht nodig hebben.
Ook werd beloofd dat de gemeenteraad op regelmatige basis terugkoppeling zou krijgen van de resultaten van dit onderzoek.
Wat is de stand van zaken ?
Hoeveel onderzoeken zijn er opgestart ?
Wat zijn de resultaten ?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 17 januari 2023 vraagt de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Bij mijn interpellatie op de gemeenteraad van 28 november 2022 heb ik een aantal vragen gesteld :
• Zal het college de door de actiegroep aangehaalde pijnpunten, van het circulatieplan van Faubourg, zoals beloofd bespreken en wegwerken ?
• Zal het college, na de ontvangst van de petitie, de gevolgen van die knippen inzien en aanpassingen, aan het circulatieplan van Koningslo, doorvoeren ?
Ik ben tevreden dat het stadsbestuur door mijn aanhoudende tussenkomsten de ernst van de impact van haar circulatieplannen heeft ingezien.
Mobiliteitsbeleid en verkeersveiligheid staan hoog op de agenda van het stadsbestuur. Het stadsbestuur heeft de ambitie om via wijkcirculatieplannen de Vilvoordse woonwijken te ontlasten van sluipverkeer en een groter comfort en veiligheid te creëren voor de zwakke weggebruiker. De impact van de opvolging en de uitrol van deze wijkcirculatieplannen is echter veel groter dan initieel ingeschat.
Het college heeft dan ook beslist om de implementatie van nieuwe wijkcirculatieplannen voor onbepaalde tijd uit te stellen.
Niettegenstaande de bevriezing van het beleid rond de wijkcirculatieplannen zal het stadsbestuur ook de komende periode blijven inzetten op een verbeterde en veiligere mobiliteit met bijzondere aandacht voor de zwakke weggebruiker.
Hoe zal het bestuur inzetten op een verbeterde en veiligere mobiliteit met bijzondere aandacht voor de zwakke weggebruiker ?
Hoe gaan de wijken ontlast worden van sluipverkeer ?
Zal het studiebureau nog kunnen ingeschakeld worden ?
Zal er echte inspraak georganiseerd worden ?
Kunnen alle wijken nog tijdens deze legislatuur onder handen genomen worden ?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.