De voorzitter van de gemeenteraad kan mededelingen doen vooraleer de eigenlijke zitting aanvangt.
Er wordt kennisgenomen van de mededelingen door de voorzitter:
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. De notulen worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De notulen van de openbare zitting van 27 februari 2023 worden als goedgekeurd beschouwd.
Bij besluit van 27 september 2021 stelde de gemeenteraad het reglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen vast, voor onbepaalde duur.
De afvaltarieven werden tot op heden als contantbelasting geïnd. Conform de rechtsleer wordt een belasting eerder gedefinieerd als een algemene bijdrage zonder rechtstreekse band met een prestatie, terwijl een retributie een bedrag is dat betaald wordt voor een specifieke dienstprestatie en waarvan de vergoeding in verhouding staat met de kostprijs ervan.
De Vlaamse regelgeving verplicht lokale besturen in Vlarema om in de aanrekening van dienstverlening rond huishoudelijk afval de werkelijke kost aan te rekenen. In deze optiek worden de afvaltarieven best als retributie verrekend eerder dan als contantbelasting. Aanpassingen aan die tarieven zijn in dat opzicht ook veeleer technisch dan wel een beleidsbeslissing.
In tijden van zeer sterke inflatie en onstabiele grondstoffenmarkt is het aangewezen om de afvaltarieven voldoende regelmatig aan te passen zodat de kloof tussen kostprijs en tarief voldoende klein blijft en zodat de verrekening van de kostaanpassingen zonder al te grote schokken gebeurt. En er dient hierbij rekening gehouden te worden dat de kosten van de intercommunale sterk gebonden zijn aan de prijzen voor stookolie en loonkosten.
Het reglement zal aangepast worden in die zin dat een retributie wordt voorzien in plaats van een contantbelasting. Eveneens wordt voorgesteld om in het reglement de bevoegdheid van het aanpassen van de afvaltarieven toe te vertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
De voorgestelde datum van inwerkingtreding van het reglement is voorzien op 1 april 2023.
Het reglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wordt vastgesteld.
Het reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het besluit van 27 september 2021 houdende de vaststelling van het reglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wordt opgeheven.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 april 2023.
Op de gemeenteraadszitting van 21 februari 2022 werd het retributiereglement inzake het gebruik van de stedelijke sport- en culturele infrastructuur .K te Koningslo goedgekeurd.
De Werkvennootschap zal wellicht in april 2023 met de werken voor het tracé van de Ringtrambus in de Vinkenlaan en Warandelaan starten, aansluitend volgt dan de Opperveldlaan. De werken zullen vermoedelijk eindigen begin 2024..
Tijdens de werken zal het niet mogelijk zijn te parkeren in de bovengenoemde straten. Om dit op te vangen wordt er voorgesteld om de parking van sport- en culturele infrastructuur .K open te stellen voor het buurtparkeren tegen een verminderd tarief.
Er wordt voorgesteld een artikel 8 toe te voegen dat tijdelijk van toepassing zal zijn, tijdens de werken.
De parking zal 24 uur open zijn. De tarieven voor betalend parkeren zullen zijn: 0,50 euro per 24 uur per auto; indien langer dan 72 uur: 24,00 euro per dag per auto.
Er zullen tijdens de schooluren plaatsen worden voorbehouden voor het schoolpersoneel dat een abonnement heeft. Bij oneigenlijk gebruik van de voorbehouden plaatsen zal de toegang tot de parking (door middel van nummerplaatherkenning) worden opgezegd.
Deze afwijkende regeling zal gelden tijdens de duur van de werken.
In het besluit van 21 februari 2022 betreffende het vaststellen van het retributiereglement inzake het gebruik van de stedelijke sport- en culturele infrastructuur .K, wordt een artikel 8 toegevoegd met volgende tekst:
" Artikel 8.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 6 maart 2023.
Door Acasa Projects NV gevestigd te Kortrijksesteenweg 62 te 9830 Sint-Martens-Latem en de heer Charly Schutte wonende te Kortrijksesteenweg 62 te 9830 Sint-Martens-Latem, werd een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor het aanleggen van een nieuw plein – openbaar domein.
Het betreft een perceel, gelegen in de Steenstraat ZN en Streekbaan te Vilvoorde en met als kadastrale omschrijving: afdeling 1 sectie A nr. 186S3.
De aanvraag tot omgevingsvergunning omvat aanpassingen die betrekking hebben op gemeentewegen. Conform artikel 31 van decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
Beschrijving
Voorliggende aanvraag betreft het wijzigen van een rooilijn en het aanleggen van gemeenteweginfrastructuur in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden en stedenbouwkundige handelingen. Meer concreet beoogt men:
De bestaande rooilijn wordt gewijzigd, voorliggende aanvraag voorziet in het toevoegen van een stuk grond op de hoek van de Streekbaan en de Steenstraat. Het stuk grond dat wordt ingelijfd heeft een totale oppervlakte van 1 566 m². Dit heeft als doel het voorzien van een nieuw plein. Het getroffen perceel is kadastraal gekend als afdeling 1 sectie A nr. 186S3. De gronden worden kosteloos overgedragen aan het openbaar domein.
Het project omvat het aanleggen van een nieuwe gemeenteweg (plein) in primaire orde bestemd voor fiets- en wandelverkeer (autovrij) en in secundaire orde voor hulpverleningsdiensten en uitzonderlijk vervoer. Het toekomstige plein bestaand uit een centrale groenzone, bestaande uit een gedeelte intensief en een gedeelte extensief beheerd grasland en een aantal hoogstammige bomen. Deze centrale zone wordt verlaagd voorzien. Rondom het plein wordt een groende kraag voorzien van hoogstammige bomen in combinatie met een lage kruidlaag. Aan de zijde van de toekomstige gebouwen aan noordelijke en oostelijke zijde worden verhardingen voorzien (mineraal landschap). De verhardingen worden voorzien in betontegels met open, halfopen of gesloten voeg, naargelang de exacte ligging en functie. Tenslotte wordt er, waar nodig voor de hulpverleningsdiensten (brandwegen) grindgazon voorzien. Op het plein zelf worden een fietsenstalling, verlichting en zitelementen voorzien. Het volledige bestek maakt deel uit van de aanvraag.
Openbaar onderzoek
Gedurende het openbaar onderzoek, dat liep van 16 december 2022 tot en met 14 januari 2023, werden er geen bezwaarschriften ingediend.
Wijzigingsverzoek van 11 januari 2023
Er werd door de aanvrager naar aanleiding van het ongunstig advies van Toegankelijk Vlaanderen van 15 december 2022, een wijzigingsverzoek ingediend. Dit wijzigingsverzoek komt tegemoet aan de vermelde opmerkingen van het ongunstig advies van Toegankelijk Vlaanderen en omhelst:
Dit wijzigingsverzoek werd aanvaard op 6 februari 2023. Omdat de aanpassingen geen ingrijpende aanpassingen betreffen, tegemoet komen aan een ongunstig advies en geen mogelijkse rechten van derden kan schenden, werd geoordeeld dat een nieuw (tweede) openbaar onderzoek niet vereist is.
Adviezen
Onderstaande adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging verplaatsing, of opheffing van een gemeenteweg werden ontvangen en worden als volgt beoordeeld:
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening voetgangersverkeer.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Bij toepassing van artikel 31 van het omgevingsdecreet dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij moet rekening gehouden worden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Ligging
Voorliggende aanvraag voorziet in het aanleggen van een nieuwe gemeenteweg (plein) dat in hoofdorde bedoeld is voor fiets- en voetgangersverkeer en in nevenorde voor hulpverleningsdiensten en uitzonderlijk vervoer. Het nieuwe plein wordt voorzien op de hoek van de Steenstraat en de Streekbaan en zal een eigen naam krijgen. Het plein dient als ontsluiting voor de omliggende gebouwen en kan gebruikt worden voor openbare evenementen. Het plein is het resultaat van een ruimtelijk ontwerp voor de gehele site Groenlo (voormalige bedrijfssite Kodak). De nieuwe gemeenteweg heeft een logische aansluiting op het reeds bestaande openbaar domein.
Breedte
De gronden die worden toegevoegd aan het openbaar domein bieden ruim voldoende breedte om de nodige infrastructuur te voorzien. De maximale breedte is 49,44 meter en diepte 30,43 meter, wat er resulteert in genoeg ruimte voor fiets- en voetgangersverkeer, ontsluiting van de omliggende gebouwen en brandwegen voor hulpverleningsdiensten en uitzonderlijk vervoer. De verkeersveiligheid komt niet in het gedrang. Er is ruimte om aanvullend een evenementenruimte te voorzien en groen. Er word bijgevolg geoordeeld dat er over voldoende breedte wordt beschikt om te kunnen functioneren als gemeenteweg/plein.
Uitrusting
De weg is uitgerust met alle benodigdheden en voorzieningen om naar behoren te kunnen functioneren voor de doelstellingen waarvoor ze bedoeld is, namelijk een ontsluiting voor de omliggende gebouwen en een plein waar (beperkte) evenementen kunnen georganiseerd worden. De gebruikte materialen zijn aangepast aan het voorzien gebruik, namelijk in de eerste plaats voor fietsers en voetgangers. Bijkomend worden brandwegen voorzien voor de hulpverleningszones. Bijgevolg is de gemeenteweg voldoende uitgerust voor de functie waarvoor deze bedoeld is.
Opname in het openbaar domein
De terreinen die worden afgebakend door de rooilijn worden integraal opgenomen in het openbaar domein, de nieuwe rooilijn wordt aangeduid in het rood op het bijgevoegde rooilijnplan. De gronden worden bestemd voor publieke functies (plein en ontsluiting) en heeft een uitdrukkelijke openbaar karakter. De gronden die heden private eigendom zijn, worden gratis afgestaan om deel uit te maken van het openbaar domein. Gelet op het voorgaande is de opname van de gronden in het openbaar domein aanvaardbaar.
Conclusie
Voorliggende aanvraag doorstaat de toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet.
Er wordt kennisgenomen van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
De bestaande rooilijn wordt gewijzigd. De gewijzigde rooilijn zoals weergegeven op het rooilijnplan dat deel uitmaakt van de aanvraag tot omgevingsvergunning 2022/00328 (OMV_2022098305) wordt goedgekeurd. De aangeduide zone op het rooilijnplan wordt toegevoegd aan het openbaar domein. Het rooilijnplan maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg zoals weergegeven op de plannen en tekeningen die deel uitmaken van de aanvraag tot omgevingsvergunning 2022/00328 (OMV_2022098305) wordt vergund onder voorwaarden.
Voorwaarden en/of lasten:
Door mevrouw Lotte Vandervelde gevestigd te Schuifelaarstraat 70 te 1800, wordt een omgevingsvergunning voor het bijstellen van een verkaveling ingediend. Het betreft de percelen, gelegen in de Schuifelaarstraat 68 en Z.N. te Vilvoorde en met als kadastrale omschrijving: afdeling 6 sectie A nr. 204A en afdeling 6 sectie A nr. 208.
De aanvraag tot omgevingsvergunning omvat het bestendigen van een zoekgeraakte rooilijn van een gemeenteweg.
Conform artikel 31 van decreet van 25 april 2014 betreffende de aanvraag tot een omgevingsvergunning moet de gemeenteraad beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg/rooilijn.
Beschrijving
Voorliggende aanvraag betreft het wijzigen van een rooilijn in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.
Meer concreet beoogt men:
De rooilijn wordt bestendigd op de scheiding tussen de private percelen en het openbaar domein.
Openbaar onderzoek
Gedurende het openbaar onderzoek, dat liep van 13 februari 2023 tot en met 14 maart 2023, werden er geen bezwaarschriften ingediend.
Adviezen
Onderstaande adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging verplaatsing, of opheffing van een gemeenteweg werden ontvangen en worden als volgt beoordeeld:
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Bij toepassing van artikel 31 van het omgevingsdecreet dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij moet rekening gehouden worden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Ligging
Voorliggende aanvraag voorziet in het bestendigen van een bestaande rooilijn, gelegen aan de Schuifelaarsstraat en de Melsbroekstraat.
Breedte
De Schuifelaarsstraat kent een breedte van 5,90 meter met aan beide zijden een voetpad van 1,50 m. De Melsbroekstraat kent een breedte van 5,50 m met aan één zijde een voetpad van 2,00 m breed. Er word bijgevolg geoordeeld dat de straten over voldoende breedte beschikken om te kunnen functioneren als gemeentewegen.
De verkeersveiligheid komt niet in het gedrang.
Uitrusting
De wegen zijn uitgerust met alle benodigdheden en voorzieningen om naar behoren te kunnen functioneren voor de doelstellingen waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk een ontsluiting voor de omliggende gebouwen en het doorgaand verkeer. De gebruikte materialen zijn aangepast aan het voorzien gebruik, namelijk in de eerste plaats voor fietsers en voetgangers. Bijgevolg zijn de gemeentewegen voldoende uitgerust voor de functies waarvoor zij bedoeld zijn. Voorliggende aanvraag voorziet geen aanpassingen aan de uitrusting van de wegen.
Opname in het openbaar domein
De Schuifelaarstraat betreft een oude provinciale weg waarvan de rooilijnplannen voor dit deel zoek zijn. Bijgevolg is de exacte ligging van de rooilijn onbekend en dus onduidelijk. Conform het rooilijndecreet is de rooilijn bij ontstentenis van een specifieke rooilijnplan, de grens tussen het openbaar domein en de private percelen. Om de exacte ligging van de rooilijn te bevestigen wordt de aanvraag een nieuw rooilijn voorzien. De nieuwe rooilijn heeft een logische / reeds bestaande aansluiting op het reeds bestaande openbaar domein. Er worden geen bijkomende grond ingenomen of vervreemd van het openbaar domein.
Conclusie
Voorliggende aanvraag doorstaat de toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet.
Er wordt kennisgenomen van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
De bestaande rooilijn zoals weergegeven op het rooilijnplan dat deel uitmaakt van de aanvraag tot omgevingsvergunning 2022/00008VK (OMV_2022129202) wordt goedgekeurd. De rooilijn wordt bestendigd op de scheiding tussen de private percelen en het openbaar domein. Het rooilijnplan maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De ligging, breedte en uitrusting van de rooilijn zoals weergegeven op de plannen en tekeningen die deel uitmaken van de aanvraag tot omgevingsvergunning 22022/00008VK (OMV_2022129202) wordt vergund.
Op 1 augustus 2022 introduceerde de NMBS een parkeerabonnement voor niet-treinreizigers op de stationsparking. Voorheen was parkeren op de stationsparking voorbehouden voor treinreizigers. De tarieven voor dit parkeerabonnement bedragen 32 euro per maand, 89,6 euro per trimester of 320 euro per jaar. Deze parkeerabonnementen zijn te koop via de loketten van de NMBS in het station van Vilvoorde.
De NMBS kan geen derdebetalersregeling invoeren op de stationsparking.
In het kader van de vernieuwing van de Stationlei en het afschaffen van parkeerstroken langs één kant wordt voorgesteld om in een overgangsfase te voorzien in een regeling waarbij de bewoners van de Stationlei die in het bezit zijn van een bewonerskaart, na aankoop van een parkeerabonnement voor de stationsparking, 30% van de aankoopprijs terugkrijgen van stad Vilvoorde. Deze regeling zal uitdoven na 2024.
Het stadsbestuur dient te voorzien in een toelagereglement om de voorwaarden en procedures voor het toekennen van de toelage vast te stellen. Dit toelagereglement dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Met de parkeerconcessionaris APCOA werden de nodige afspraken gemaakt om die tussenkomst voor een financiële tegemoetkoming uit te betalen.
Het reglement voor de financiële tegemoetkoming van een abonnement op de stationsparking wordt vastgesteld.
Het reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Dit besluit treedt in werking op 1 april 2023.
Op 24 juni 2019 heeft de gemeenteraad de vernieuwde samenwerkingsovereenkomsten tussen Vilvoorde Development nv, Immo Vilvo nv, de Vlaamse Waterweg nv en stad Vilvoorde voor de ontwikkeling van 4 Fonteinen deelgebied de Molens en de Vaert goedgekeurd. Hierbij werden al 2 addenda goedgekeurd. Naar aanleiding van het nieuwe ontwerp van het Broekplein, zoals op 21 februari 2022 door de gemeenteraad goedgekeurd, dient er een nieuw addendum te worden toegevoegd.
In dit addendum is de verdeling van de meerkosten ten gevolge van het nieuwe ontwerp tussen de ontwikkelaar en de Vlaamse Waterweg nv vastgelegd. De Vlaamse Waterweg nv draagt de meerkost vanuit de herrekening omwille van de verstreken tijd. De ontwikkelaar neemt de kosten op zich van de uitvoeringsposten die in het oorspronkelijke ontwerp niet waren opgenomen. Stad Vilvoorde heeft al bijgedragen aan het reeds gerealiseerde deel van het Broekplein en draagt voor het volgende deel geen bijkomende kosten.
Nadat de partijen het addendum hebben goedgekeurd, geeft de Vlaamse Waterweg nv als aanbestedende overheid de opdracht aan de reeds aangesteld aannemer om de werken in te plannen.
Het addendum 3 bij de samenwerkingsovereenkomst betreffende "de ontwikkeling van het gebied De Molens, onderdeel van het project "4 Fonteinen" te Vilvoorde" wordt goedgekeurd.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd het addendum namens het stadsbestuur te ondertekenen.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd aan de andere contractspartijen.
Op de gemeenteraad van 24 oktober 2022 is het Ruimtelijke Uitvoeringsplan (RUP) De Molens-herziening voorlopig vastgesteld. Het openbaar onderzoek liep van 16 november 2022 tot 14 januari 2023 gelopen. De ingediende bezwaren zijn gebundeld en aan de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening (GECORO) bezorgd die binnen de 90 dagen na het einde van het openbaar onderzoek een advies aan de gemeenteraad moet bezorgen.
Tijdens het openbaar onderzoek zijn 2 gunstige adviezen en 17 bezwaarschriften bezorgd. De GECORO heeft deze adviezen en bezwaren gebundeld en een advies van antwoord opgesteld.
Op basis van het advies van de GECORO worden de mogelijke aanpassingen aan het ruimtelijke uitvoeringsplan bestudeerd. Een herwerkt RUP moet binnen de 180 dagen na het einde van het openbaar onderzoek voor definitieve vaststelling aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Er wordt kennisgenomen van het advies van de GECORO na het openbaar onderzoek van RUP de Molens-herziening.
De Vlaamse Regering zal het M-decreet voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vervangen door het decreet leersteun. In dit decreet wordt een nieuw model voor ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs uitgewerkt: het leersteunmodel. Het decreet leersteun en het leersteunmodel gaan vanaf 1 september 2023 van start.
Het is de ambitie van de Vlaamse Regering om ervoor te zorgen dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen met een maximale leerwinst. Het decreet wil de onderwijskwaliteit verhogen, maar ook werkbaarheid voor scholen en leerkrachten waarborgen. Dit doen ze door in te zetten op de versterking van het gewoon onderwijs, de leersteun en het buitengewoon onderwijs. De Vlaamse Regering ambieert:
Op 8 juli 2022 hechtte de Vlaamse Regering haar eerste principiële goedkeuring aan een ontwerp van decreet over leersteun. Op basis van dat ontwerp werden adviezen ingewonnen en onderhandelingen met de onderwijsverstrekkers en de vakorganisaties gevoerd.
Op 18 november 2022 gaf de Vlaamse Regering haar tweede principiële goedkeuring aan het ontwerp van decreet over leersteun. Dit ontwerp werd ter advies voorgelegd aan de Raad van State.
Het decreet over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (afgekort naar LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn scholen voor gewoon basis- en secundair onderwijs.
Een dergelijk leersteuncentrum zal leersteun bieden aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:
Het stedelijk basisonderwijs Vilvoorde bestaat uit de volgende basisscholen:
Deze scholen hebben leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die beschikken over bovenvermelde verslagen.
Een leersteuncentrum kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.
Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij ondersteuningsnetwerk VONC.
De leersteuncentra komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel:
De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten, afgekort OVSG) en het gemeenschapsonderwijs op 10 februari 2023 een protocol afgesloten over waar de leersteuncentra mogen opgericht worden en door welke besturen (protocol landschap LSC). Stad Vilvoorde is hier als bestuur van "het leersteuncentrum stedelijk en gemeentelijk onderwijs Vilvoorde VONC" in opgenomen. Het op te richten leersteuncentrum zal daardoor voorlopig erkend worden voor de schooljaren 2023 - 2024 en 2024 - 2025. Scholen voor gewoon onderwijs hebben tijd tot 10 maart 2023 om door te geven aan het Agentschap voor Onderwijsdiensten bij welk leersteuncentrum uit de lijst ze aansluiten vanaf 1 september 2023.
In zitting van 20 februari 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen de intentie goed om een zelfstandig leersteuncentrum VONC op te richten met als schoolbestuur het stedelijk onderwijs Vilvoorde. Het leersteuncentrum waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is de zelfstandige instelling leersteuncentrum VONC.
Volgens het decreet participatie op school van 2 april 2004 moet dit worden voorgelegd aan de schoolraden van het stedelijk basisonderwijs.
Door de zeer strakke timing diende het college van burgemeester en schepenen de beslissing te nemen houdende het aansluiten van de scholen voor het gewoon basisonderwijs van het stedelijk onderwijs Vilvoorde bij het leersteuncentrum VONC vanaf 1 september 2023. De gemeenteraad dient het besluit van het college van burgemeester en schepenen te bekrachtigen.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 februari 2022 houdende het aansluiten van de scholen voor het gewoon basisonderwijs van het stedelijk onderwijs Vilvoorde bij het leersteuncentrum VONC vanaf 1 september 2023, wordt bekrachtigd.
Het schoolbestuur stedelijk onderwijs Vilvoorde sluit met ingang van 1 september 2023 met zijn scholen gewoon basisonderwijs (stedelijke basisscholen 't Groentje, Kinderkoppen, De Doening, De Kastanjelaar, De Groene Planeet en De Puzzel) aan bij het leersteuncentrum VONC
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar de Vlaamse overheid.
Op 28 oktober 2022 ontving het Agentschap Binnenlands Bestuur een erkenningsaanvraag voor de islamitische geloofsgemeenschap ‘Annasr” te Vilvoorde. Deze aanvraag voldoet blijkens een schrijven van het Agentschap van Binnenlands Bestuur van 21 november 2022 aan de voorwaarden van de verkorte procedure overeenkomstig artikel 67 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021.
Het voormelde decreet voorziet dat het advies wordt gevraagd van de gemeente op wiens grondgebied de gebouwen bestemd om de uitoefening van de islamitische of orthodoxe eredienst gelegen zijn. Meer bepaald wordt het advies gevraagd omtrent de erkenningsvoorwaarden zoals vermeld in artikel 7, 1° tot en met 9° van het voormelde decreet.
Het behoort tot de autonomie van het lokaal bestuur om te bepalen of de gemeenteraad dit advies formuleert dan wel of de gemeenteraad deze adviesbevoegdheid delegeert aan het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen oordeelt het aangewezen dat de gemeenteraad zijn volheid van bevoegdheid gebruikt om zijn advies te verstrekken.
Bij de behandeling van de adviesvraag werd een ruim onderzoek gewijd aan de samenwerking tussen de moskee Annasr en de stad. Op basis van de archieven werd een nota opgesteld die de ervaringen van de stadsdiensten met de moskee in beeld brengt. Deze nota werd afgetoetst bij tal van stadsdiensten en lokale partners. Daarnaast werden de ervaringen opgevraagd bij VIMA. Deze info werd aangevuld met informatie verstrekt door directe getuigen van de werking van de moskee.
Deze bevraging heeft ons in staat gesteld om een gefundeerd en evenwichtig standpunt te formuleren ten aanzien van de bepalingen uit artikel 7, van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 21 oktober 2021.
Stad Vilvoorde brengt een gunstig advies uit met betrekking tot de ingediende erkenningsaanvraag voor de islamitische geloofsgemeenschap ‘Annasr” te Vilvoorde.
Het advies maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar de Vlaamse overheid.
Met e-mail van 21 maart 2023 vraagt de heer John Roobaert gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Vlaamse steden en gemeenten zien met lede ogen aan hoe geldautomaten verdwijnen uit het straatbeeld door besparings- en efficiëntiemaatregelen van de banken.
Daarbij verliezen inwoners een essentiële financiële dienstverlening. Ook lokale handelaars die geen bankautomaten in de buurt hebben, lijden hier onder.
Een aandeel van hun lokaal cliënteel gaat immers cash afhalen in een andere stad of gemeente en blijven daar in de buurt inkopen doen en horeca bezoeken.
Ondanks de digitalisering van onze maatschappij en de daaraan verbonden stijgende evolutie van digitaal bankieren en elektronisch betalen, mogen we niet blind zijn voor het deel van de bevolking dat momenteel moeite heeft met deze ontwikkelingen.
Zij rekenen nog altijd op een eenvoudige toegang tot cash geld.
De vier grootbanken in België hebben intussen het Batopin project opgestart.
Batopin is een samenwerkingsverband om tegen 2025 een efficiënt netwerk op te richten van cashpunten waarbij elke burger minsten één geldautomaat zou moeten vinden in een straal van vijf kilometer.
OVERWEGENDE :
• De dalende trend van het aantal bankautomaten en de toegang tot cash de laatste jaren;
• Het feit dat een aanzienlijk deel van de bevolking niet mee is met de digitalisering, het internetbankieren en het elektronisch betalen;
• Dat de bankfilialen sneller hun aanbod aan bankautomaten afbouwt dan Batopin nieuwe cashpunten installeert;
• Het feit dat de overheid een garantie moet bieden aan haar inwoners van een dergelijke basis dienstverlening.
VOORSTEL :
ARTIKEL 1
De gemeenteraad erkent het tekort aan geldautomaten en cashpunten in Vilvoorde en wil zich engageren om dit probleem zo snel mogelijk aan te pakken.
ARTIKEL 2
De gemeenteraad is van oordeel dat de uitrol van cashpunten van het Batopin project niet evenredig verloopt met het sluiten van bankfilialen.
ARTIKEL 3
De gemeenteraad vraagt aan de federale regering, en in het bijzonder aan de Minister van Economie, om dit probleem ter harte te nemen en de nodige initiatieven, zoals onder meer het
toelaten van handelaars geldautomaten in de eigen handelszaak te installeren en beheren, op te starten.
Het toegevoegd punt wordt behandeld maar niet ter stemming gelegd met akkoord van de indiener.
Met e-mail van 20 maart 2023 vraagt de heer Thomas De Mey, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Zoals jullie weten ben ik vanaf mijn 1e legislatuur als raadslid steeds bezig geweest over het belang van de vrijetijdspas of V-pas zoals die nu genoemd wordt. Ik ben dan ook verheugd dat er werk werd gemaakt van de automatische toekenning van de V-Pas die ik, en onze gehele fractie reeds in de vorige legislatuur hebben bepleit. Ik, en bij uitbreiding onze gehele fractie, zijn blij dat de stap naar de vrijetijdsbesteding toegankelijk wordt voor elk Vilvoords kind.
Tot daar mijn euforie, want ik maak mij ook wat zorgen. Ik las dat er meer dan 2500 V-Pas pakketten zullen zijn uitgedeeld voor het einde van maart. In die pakketten zal de werking en het aanbod van deze V-pas uit te doeken worden gedaan. In de pers werd er gesproken over '80% korting bij een groot deel van de Vilvoordse vrijetijdsactiviteiten' en daar knelt voor mij het schoentje. Hoe kan het dat enkele gesubsidieerde verenigingen tot op vandaag nog steeds de V-pas niet aanvaarden? Zou het aanvaarden van de V-pas geen voorwaarde moeten zijn om überhaupt kans te maken op subsidies of het organiseren van vrijetijdsactiviteiten tegen betaling?
Vooraleer ik naar mijn exacte vragen ga, wil ik nog even mij bezorgdheid uiten: door de automatische toekenning van de V-pas bestaat de kans dat de druk op deelnemende verenigingen te zwaar zal worden. Het lijkt mij de verantwoordelijkheid van het stadsbestuur om ervoor te zorgen dat we de spreiding van de impact optimaliseren, te beginnen met de verplichte deelname van de gesubsidieerde verenigingen.
Graag stel ik jullie volgende vragen:
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Thomas De Mey, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 20 maart 2023 vraagt mevrouw Chantal Basoka Mubenga, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Op de pendelparking van het station zijn inmiddels de werfketen verwijderd en wordt de parking gefatsoeneerd. Ik was echter verbaasd dat er heel wat dikke bomen werden gerooid aan de kant van de vallei. Wie is hier de opdrachtgever van? Waarom moesten deze bomen verdwijnen? Werd hier een vergunning voor uitgereikt door de stad? Is er in compensatie van deze bomen voorzien?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Chantal Basoka Mubenga, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 21 maart 2023 vraagt de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Op zondag 19 maart 2023, Dag van de Zorg, was het Opendeurdag in het AZ Jan Portaels.
De bezoekers werden ontvangen door enthousiaste medewerkers.
Met bijna 1000 personeelsleden is AZJP één van de grootste werkgevers van Vilvoorde.
Men kon er onder meer de plannen bewonderen van ons nieuwe ziekenhuis.
Dat doet bij mij een belletje rinkelen.
In juli 2013 waren we met de bestuursleden van AZJP te gast bij Team Vlaamse Bouwmeester. Onder hun begeleiding werd toen een geschikte ontwerper voor de nieuwbouwplannen gevonden.
Maar dat is toen niet doorgegaan.
De ontwikkeling van de Cat-site is ook vandaag nog steeds niet gepland noch voltooid.
De bouw van ons nieuw ziekenhuis is helemaal afhankelijk van de ontwikkeling van de Cat-site.
In verschillende publicaties van de stad staat dat de bouw van het ziekenhuis start in 2023.
Op 9 december 2021 is een Strategisch Forfait goedgekeurd voor het AZJP. Dit voor een nieuwbouw van een flexibel ziekenhuis met 300 bedden op de Cat-site.
Het forfait wordt betaald vanaf de ingebruikname na realisatie van de investering en wordt toegekend voor onbepaalde duur.
Het forfait wordt jaarlijks aangerekend op de VIPA-kredieten op het moment van uitbetaling. Het akkoord strategisch forfait is twee jaar geldig (dus tot 9 december 2023).
Zonder dat Strategisch Forfait kan het AZJP niet werken.
Binnen die termijn van 2 jaar dient het bevel van aanvang tot de werken gegeven te worden of de bestelling worden geplaatst.
Maar zonder RUP (is zelfs niet in opmaak) kan dat niet.
• Kan het stadsbestuur aan de bestuursleden en het personeel van AZJP zekerheid geven dat deze deadline nog haalbaar is ?
• Dit is geen gewone verkaveling. De stad speelt in een te hoge divisie. Zal het stadsbestuur niet beter externe kennis inhuren ?
• Gaat er een einde komen aan de stilstand in dit dossier ?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Jan Anciaux, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 21 maart 2023 vraagt de heer Dries Verhaeghe, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Recent werden de werken aan het viaduct van Vilvoorde toegelicht.
• In welke mate is het stadsbestuur betrokken bij de planning van deze werken en
• kan de impact van deze werken op de mobiliteit binnen onze stad de komende jaren afdoende in kaart gebracht worden?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Dries Verhaeghe, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 21 maart 2023 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
We weten reeds dat de projectontwikkelaar Matexi een gigantisch cadeau kreeg toen ze de gronden langs het kanaal voor een appel en een ei kregen toebedeeld. De groep met een omzet van 431 miljoen euro vaart er wel bij.
Nu, dat is niet alles. Een beetje zoekwerk leerde mij het volgende. Toen de plannen in 2010 werden uitgetekend en goedgekeurd, kwam het totaal van deze plannen neer op 151.508 vierkante meter aan vloeroppervlakte. Daar bleef het echter niet bij. Het kon nog altijd beter. In 2019 veranderde die plannen. Opeens gaat het om 164.941 vierkante meter aan vloeroppervlakte. Dat is een stijging van net geen 9%. Dit is een gigantisch cadeau aan Matexi en niemand komt daarover tussen. Hoe is dit mogelijk? De buurt vraagt een inkrimping van de plannen. 9% inkrimping lijkt me een goede start. De stad Vilvoorde heeft geen nood aan megalomane plannen. We willen geen luxeflats, maar betaalbaar wonen.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 21 maart 2023 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Het is de ambitie om binnen de twee jaar de Zenne te herleggen en de site te herontwikkelen. Terecht wordt gesteld dat woonontwikkeling hier best geen plaats krijgt al wordt dit nog steeds niet uitgesloten. Hoe ver staan we ondertussen met deze beslissing?
Vervolgens wordt er gesproken over een groene buffer die men niet wil opofferen. Echter, momenteel is de site van de Forges de Clabecq een groene zone waar veel wandelaars en hondeneigenaars van het centrum gretig gebruik van maken. Indien we de plannen die nu voorliggen volgen wordt deze groene zone voor het grootste deel opgeslokt door industrie. Dit lijkt ons niet ideaal. Zijn er nog andere pistes die in overweging worden genomen?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen
Met e-mail van 21 maart 2023 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Zowel de vrijwilligers, het personeel als de mensen die gebruik hebben gemaakt van de winteropvang zijn over het algemeen tevreden over de organisatie van de winteropvang dit jaar. Dit was in het verleden anders en dus is het positief dat er hier grote stappen vooruit zijn gezet. Een vraag blijft wel hangen: Waarom kan de stad Vilvoorde er niet voor zorgen dat er het hele jaar door opvang wordt voorzien? Om trachten te voorkomen dat mensen op straat slapen lijkt me dit een kleine moeite.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.