Met e-mail van 19 september 2023 vraagt de heer Jacques Mevis, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Er lijken de laatste steeds meer vliegtuigen over het grondgebied van onze stad te vliegen. Of vliegen ze lager dan voorheen? Wat is de impact van de regel opgelegd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die zegt dat er niet boven Neder-Over-Heembeek gevlogen mag worden? Want in Kassei en vooral in Koningslo is de geluidsoverlast ook overdag soms oorverdovend. Dat stellen burgers daar toch vast. Een burger heeft in Kassei zelf zelfs pieken boven de 90dB gemeten? 90dB, dat is alsof je naast een voorbijrijdende metro staat. Heeft de stad eigenlijk zelf geluidsmeters die de geluidsoverlast onafhankelijk monitoren?
En er lijken ook steeds meer toestellen een lage bocht maken over het centrum van de stad, wat voorheen uitzonderlijk was. Klopt dat? En wat is er juist aan de hand? Hoeveel dag- en nachtvluchten vliegen er vandaag dagelijks over het grondgebied van onze stad? Volgt de stad dit op? Is er objectief een groeiend aantal vluchten vast te stellen?
In een rechtszaak aangespannen door 5 randgemeentes waaronder Vilvoorde, werd de Belgische Staat in 2018 veroordeeld voor het nalaten van het opstellen van een vliegwet met een fair spreidingsplan. Heeft die veroordeling geleid tot een vermindering van de overlast? Worden er dwangsommen betaald? Is dat nog van toepassing en wordt dit opgevolgd vanuit de stad? Wordt Brussels Airport hierop aangesproken?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Jacques Mevis, gemeenteraadslid, en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.