Terug
Gepubliceerd op 05/10/2023

2023_GR_00212 - Interpellatie 7 - Fratsen van Apcoa - Sander Barrez - Beslissing

gemeenteraad
ma 25/09/2023 - 20:00 Raadszaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Johan Serkeyn, voorzitter; Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, 1ste schepen; Barbara de Bakker, 2de schepen; Moad El Boudaati, 3de schepen; Katrien Vaes, 4de schepen; Didier Cortois, 5de schepen; Tine Paredis, 6de schepen; Fatima Lamarti, 7de schepen; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Guy Ceuppens; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Remy Esquiliche Esquinas; Aimen Horch; Samira Mayda; Jacques Mevis; Ntonga Mbami Monsempo; Nora Mouallali; John Roobaert; Dries Verhaeghe; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Joris Willems; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Faruk Akkus; Johan Claus; Zinab El Jaouhari; Veronique Janssens; Alain Poot; Claudia De Laet; Chayenne Van Duyse

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2023_GR_00212 - Interpellatie 7 - Fratsen van Apcoa - Sander Barrez - Beslissing 2023_GR_00212 - Interpellatie 7 - Fratsen van Apcoa - Sander Barrez - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Met e-mail van 19 september 2023 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
- Wanneer je niet kan betalen omdat een parkeerautomaat niet werkt krijg je van APCOA een boete in de bus.
- Wanneer je een boete aanvecht, dreigt APCOA ermee een advocatenkantoor op je dak te sturen.
- Wanneer je de technische dienst probeert te bereiken laten ze je 45 minuten wachten om dan meteen op te haken. Na opnieuw dertig minuten te wachten geeft een mens het op.
- Wanneer je je bewonerskaart wil verlengen kunnen ze je niet helpen aan hun loket. Tussen haakjes, bij mij bestond die verwittiging uit een boete in mijn brievenbus.
- Wanneer je er eindelijk in geslaagd bent om te ontdekken hoe je je bewonerskaart online kan verlengen, ontdek je dat je nog een identiteitskaartlezer nodig hebt.
- Wanneer je er eindelijk in geslaagd bent om je bewonerskaart te verlengen ontdek je dat deze nog moet worden goedgekeurd.
- Wanneer deze eindelijk is goedgekeurd denk je dat je in orde bent. Tot het moment dat er retributies in de bus vallen. Niet één, niet twee, maar voor iedere dag sinds het abonnement is verlopen. Dat weet je natuurlijk pas wanneer de boetes in de brievenbus beginnen vallen. Je moest natuurlijk nog je abonnement betalen.
- Wanneer de scanwagen passeert wanneer je aan de parkeermeter staat te betalen heb je pech.
- Wanneer je een beperking hebt, herkent de scanwagen dat niet en kan je beter een onrechtmatige boete betalen en een abonnement nemen dan hopen dat je de technische dienst ooit vast krijgt voor dat het advocatenkantoor van APCOA je in het vizier heeft.

Zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. Ik heb een aantal vragen:

1. APCOA komt zijn verplichtingen in de verste verte niet na, waarom zouden we dan nog samenwerken met dat bedrijf?

2. Er is geen onafhankelijke ombudsdienst voor Vilvoorde? Waarom niet? Klachten worden momenteel niet onafhankelijk behandeld. Indien me er zelf geen wenst op te zetten, kan men dan de Vlaamse ombudsdienst het mandaat geven om dat voor Vilvoorde te doen?

Juridische grond

  • Decreet lokaal bestuur, artikel 21 en 31.
  • Huishoudelijk reglement.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 40 en 41 (gemeenteraad)
<p>Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.