Terug
Gepubliceerd op 05/10/2023

2023_GR_00197 - Definitief vaststellen van het gemeentelijk rooilijnplan voor de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg Weversgrachtvoetweg. - Beslissing

gemeenteraad
ma 25/09/2023 - 20:00 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johan Serkeyn, voorzitter; Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, 1ste schepen; Barbara de Bakker, 2de schepen; Moad El Boudaati, 3de schepen; Katrien Vaes, 4de schepen; Didier Cortois, 5de schepen; Tine Paredis, 6de schepen; Fatima Lamarti, 7de schepen; Jan Anciaux; Sander Barrez; Chantal Basoka Mubenga; Guy Ceuppens; Thomas De Mey; Ken Degreef; Houari El Hannouti; Remy Esquiliche Esquinas; Aimen Horch; Samira Mayda; Jacques Mevis; Ntonga Mbami Monsempo; Nora Mouallali; John Roobaert; Dries Verhaeghe; Christel Herbosch; Fatima El-boubsi; Johanna-baptista Pelgrims; Joris Willems; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Faruk Akkus; Johan Claus; Zinab El Jaouhari; Veronique Janssens; Alain Poot; Claudia De Laet; Chayenne Van Duyse

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00197 - Definitief vaststellen van het gemeentelijk rooilijnplan voor de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg Weversgrachtvoetweg. - Beslissing

Aanwezig

Johan Serkeyn, Hans Bonte, Jo De Ro, Barbara de Bakker, Moad El Boudaati, Katrien Vaes, Didier Cortois, Tine Paredis, Fatima Lamarti, Jan Anciaux, Sander Barrez, Chantal Basoka Mubenga, Guy Ceuppens, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Samira Mayda, Jacques Mevis, Ntonga Mbami Monsempo, Nora Mouallali, John Roobaert, Dries Verhaeghe, Christel Herbosch, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Joris Willems, Vera Boudry
Stemmen voor 28
Hans Bonte, Johan Serkeyn, Jo De Ro, Katrien Vaes, Jan Anciaux, Didier Cortois, Moad El Boudaati, Barbara de Bakker, Sander Barrez, Chantal Basoka Mubenga, Guy Ceuppens, Thomas De Mey, Ken Degreef, Houari El Hannouti, Remy Esquiliche Esquinas, Aimen Horch, Samira Mayda, Jacques Mevis, Ntonga Mbami Monsempo, John Roobaert, Christel Herbosch, Tine Paredis, Nora Mouallali, Fatima El-boubsi, Johanna-baptista Pelgrims, Dries Verhaeghe, Fatima Lamarti, Joris Willems
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00197 - Definitief vaststellen van het gemeentelijk rooilijnplan voor de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg Weversgrachtvoetweg. - Beslissing 2023_GR_00197 - Definitief vaststellen van het gemeentelijk rooilijnplan voor de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg Weversgrachtvoetweg. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Voetweg 79 in de Atlas der Buurtwegen vormde een verbinding tussen de wijk Far-West en de wijk Houtem. Door de aanleg van de spoorweg werd deze voetweg gedeeltelijk afgeschaft. Momenteel zijn er nog 2 delen van deze voetweg opgenomen in het gemeentewegenregister van stad Vilvoorde:

  • binnen de wijk Far-West parallel aan de Nijverheidsstraat tussen de Platanenstraat en de Lijsterbesstraat;
  • binnen de wijk Faubourg valt deze samen met een gedeelte van het Schoewever.

In hun brief van 16 november 2022 vroegen de eigenaars van enkele bouwpercelen langs de Nijverheidsstraat om het in onbruik geraakte deel van voetweg 79, Weversgrachtvoetweg, ter hoogte van hun percelen af te schaffen. Deze aanvraag werd geweigerd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2022:

  • omdat door de aanvrager onvoldoende bewezen was dat de weg gedurende 30 jaar niet gebruikt werd door het publiek;
  • de schatting van de waardevermeerdering ontbrak;
  • de aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg Weversgrachtvoetweg niet overeenstemt met de doelstelling van het decreet om aan de toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen en bijhorende beleidsprincipes, aangezien het gedeelte van de Weversgrachtvoetweg tussen de Platanenstraat en de Lijsterbesstraat in de toekomst nog steeds een waardevolle schakel zou kunnen vormen binnen het tragewegennetwerk van de wijk Far-West.

In hun brief van 25 april 2023 vragen dezelfde betrokken eigenaars nu om het gedeelte van de Weversgrachtvoetweg dat momenteel schuin over 5 percelen loopt, te verplaatsen naar de perceelsgrens.

De Weversgrachtvoetweg is een trage verbinding parallel aan de Nijverheidsstraat tussen de Platanenstraat en de Lijsterbesstraat.
Vanaf de Platanenstraat valt het eerste deel van de voetweg samen met een private ontsluitingsweg naar achterliggende garageboxen.
Vervolgens loopt deze door over enkele onbebouwde percelen. Hoewel deze percelen niet afgesloten zijn, is het tracé van de voetweg overgroeid en niet toegankelijk.

Overeenkomstig artikels 8, 9 en 10 van het decreet houdende de gemeentewegen:

  • kan niemand een gemeenteweg verplaatsen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad;
  • geldt bij verplaatsing van een gemeenteweg dat het bestaande tracé blijft, totdat het nieuwe tracé openstaat voor het publiek;
  • wordt bij beslissingen over de verplaatsing van gemeentewegen rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet.

Dit wil zeggen dat de gemeenteraad bij haar beslissing rekening moet houden met de algemene doelstelling van het decreet om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
'Het gemeentelijk beleid moet gericht zijn op:

  • de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
  • de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:

1. wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2. een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3. de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4. wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5. bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.'

Huidige aanvraag tot verplaatsing kan gunstig geadviseerd worden. De trage verbinding tussen de Platanenstraat en de Lijsterbesstraat wordt integraal in stand gehouden. De verplaatsing zelf is minimaal en betekent geen waardeverlies voor de voetweg of ongemak voor de gebruikers van de voetweg.

Er worden geen andere percelen bezwaard door de voorgestelde verplaatsing.
Daarentegen laat de voorgestelde verplaatsing wel een nuttiger grondgebruik toe van de betrokken percelen, overeenkomstig eerder goedgekeurde verkavelingsplannen. De draagkracht voor de voetweg zal vergroten bij de betrokken eigenaars, waardoor in de toekomst minder conflicten te verwachten zijn tussen bewoners en weggebruikers.

Daarnaast dient een besluit tot verplaatsing van een gemeenteweg een rooilijnplan te bevatten waarop minstens volgende elementen zijn aangeduid:

  • de actuele en toekomstige rooilijn van de gemeenteweg;
  • de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers en de oppervlakte van de getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen;
  • de naam van de eigenaars van de getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen volgens kadastrale gegevens of andere gegevens die voor het gemeentebestuur beschikbaar zijn;
  • in voorkomend geval een berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de verplaatsing van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28;
  • in voorkomend geval de nutsleidingen die door de verplaatsing van de gemeenteweg op private eigendom zullen liggen.

Huidige aanvraag bevat een ontwerp van rooilijnplan opgemaakt door een landmeter-expert.
Gelet op de specifieke ligging kunnen we ervan uitgaan dat er geen nutsleidingen betrokken zijn.
Overeenkomstig artikel 28 §2 worden waardeverminderingen en waardevermeerderingen ingevolge wijzigingen of verplaatsingen van een gemeenteweg op een goed van dezelfde eigenaar door de toepassing van dit decreet geacht elkaar te neutraliseren.

Bij wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg op privaat domein geldt de definitieve vaststelling van het rooilijnplan als titel voor de vestiging van een publiekrechterlijke erfdienstbaarheid van doorgang.

In zitting van 26 juni 2023 heeft de gemeenteraad het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan voor de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg Weversgrachtvoetweg voorlopig vastgesteld. Het college van burgemeester en schepenen werd gelast met het houden van een openbaar onderzoek.
Het openbaar onderzoek werd geopend op 17 juli 2023 en gesloten op 21 augustus 2023 zonder klachten of opmerkingen te hebben ontvangen.

Er werd tevens advies gevraagd aan de deputatie en het departement. Aangezien geen advies is verleend binnen die termijn, mag aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan.

Overeenkomstig het decreet houdende de gemeentewegen dient de gemeenteraad het rooilijnplan definitief vast te stellen binnen de 60 dagen na het sluiten van het openbaar onderzoek. Er dienen geen wijzigingen aangebracht te worden aan voorlopig vastgelegde gemeentelijk rooilijnplan.

Juridische grond

  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 40 en 41 (gemeenteraad)
<p>Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het gemeentelijk rooilijnplan voor de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg Weversgrachtvoetweg wordt definitief vastgesteld.

Artikel 2

Het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan wordt onmiddellijk na de definitieve vaststelling gepubliceerd op de website van de stad, en aangeplakt bij het stadhuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het nieuwe, gewijzigde of verplaatste wegdeel.

Het college van burgemeester en schepenen brengt iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend met een beveiligde zending op de hoogte van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan.

Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan het departement en aan de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt.

Artikel 3

Als de gemeente niet binnen een termijn van dertig dagen op de hoogte is gebracht van een georganiseerd administratief beroep als vermeld in artikel 24 van het decreet, wordt het besluit tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en gepubliceerd op de gemeentelijke website.

Het besluit heeft uitwerking veertien dagen na bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.