De gemeenteraad kan commissies oprichten met als taak het voorbereiden van de besprekingen in gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. Het huishoudelijk reglement van 28 januari 2019 bevat de concrete uitwerking.
Het huishoudelijk reglement bepaalt dat er vier gemeenteraadscommissies zijn, en een verenigde gemeenteraadscommissie:
De gemeenteraadscommissies vrije tijd en onderwijs, en samenleving, tellen 17 leden. De gemeenteraadscommissies algemene zaken en financiën, en stedelijke infrastructuur en stedelijke ontwikkeling, tellen 18 leden. In totaal geeft dit 70 mandaten. Elk gemeenteraadslid heeft twee mandaten en zetelt aldus in twee commissies. Een gemeenteraadslid kan enkel meer dan twee mandaten hebben wanneer hij, ingevolge een nieuwe voordracht, in de plaats treedt van een gemeenteraadslid dat niet meer behoort tot de fractie. De mandaten in de gemeenteraadscommissies worden zo verdeeld dat deze de meerderheid gevormd in de gemeenteraad benadert.
Ingevolge het ontslag van gemeenteraadslid Viviane Schaessens, lijst 2 - N-VA, en de installatie van de opvolger Joris WIllems, lijst 2 - N-VA, wordt de samenstelling van de gemeenteraadscommissies gewijzigd. N-VA fractie doet volgende voordracht:
Er wordt kennis genomen van de wijziging van de invulling van de mandaten van de gemeenteraadscommissies: algemene zaken en financiën, vrije tijd en onderwijs, stedelijke infrastructuur en stedelijke ontwikkeling, en samenleving.
De samenstelling van de gemeenteraadscommissies maakt integraal deel uit van dit besluit.