De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn kan mededelingen doen vooraleer de eigenlijke zitting aanvangt.
Er zijn geen mededelingen.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. De notulen worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de raadsleden.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
De notulen van de openbare zitting van 26 juni 2023 worden als goedgekeurd beschouwd.
In de gemeenteraadszitting van 25 september 2023 werd opvolger Joris Willems, lijst 2 - N-VA, geïnstalleerd.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bestaat uit dezelfde leden als de gemeenteraad. Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden, worden de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd.
De rang die de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn innemen is dezelfde als de rang die ze als gemeenteraadslid innemen.
Er wordt kennis genomen van de van rechtswege installatie van de heer Joris Willems, lijst 2 - N-VA, in de raad voor maatschappelijk welzijn.
De rangorde van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn is als volgt vastgesteld:
Rangorde |
Naam |
Anciënniteit |
Aantal naamstemmen |
1 |
Guy Ceuppens |
Aanstelling vanaf 06/01/1989 |
464 |
2 |
Fatima Lamarti |
Aanstelling vanaf 02/01/2001 |
1 514 |
3 |
Katrien Vaes |
Aanstelling vanaf 02/01/2001 |
1 018 |
4 |
Johan Claus |
Aanstelling vanaf 20/01/2003 |
690 |
5 |
Hans Bonte |
Aanstelling vanaf 02/01/2001 tot 22/01/2007. Aanstelling van 02/01/2013 |
3 703 |
6 |
Jo De Ro |
Aanstelling vanaf 02/01/2007 |
2 117 |
7 |
Jan Anciaux |
Aanstelling van 22/01/2007 tot 14/2/2011 Aanstelling van 2/01/2013 |
811 |
8 |
Johan Serkeyn |
Aanstelling vanaf 14/02/2011 |
637 |
9 |
Samira Mayda |
Aanstelling van 02/01/2007 tot 22/01/2007. Aanstelling vanaf 02/01/2013 |
569 |
10 |
Didier Cortois |
Aanstelling vanaf 02/01/2013 |
869 |
11 |
Houari El Hannouti |
Aanstelling vanaf 02/01/2013 |
745 |
12 |
Thomas De Mey |
Aanstelling vanaf 02/01/2013 |
655 |
13 |
Nora Mouallali |
Aanstelling vanaf 02/01/2013 |
479 |
14 |
Monsempo-Ntonga Mbami |
Aanstelling vanaf 02/01/2013 |
412 |
15 |
Véronique Janssens |
Aanstelling vanaf 02/01/2013 |
340 |
16 |
John Roobaert |
Aanstelling vanaf 02/01/2013 |
276 |
17 |
Moad El Boudaati |
Aanstelling vanaf 07/01/2019 |
1 181 |
18 |
Ken Degreef |
Aanstelling vanaf 07/01/2019 |
684 |
19 |
Remy Esquiliche Esquinas |
Aanstelling vanaf 07/01/2019 |
644 |
20 |
Alain Poot |
Aanstelling vanaf 07/01/2019 |
513 |
21 | Barbara de Bakker |
Aanstelling vanaf 07/01/2019 |
477 |
22 |
Zinab El Jaouhari |
Aanstelling vanaf 07/01/2019 |
463 |
23 | Chantal Basoka Mubenga |
Aanstelling vanaf 07/01/2019 |
441 |
24 |
Jacques Mevis |
Aanstelling vanaf 07/01/2019 |
409 |
25 |
Aimen Horch |
Aanstelling vanaf 07/01/2019 |
376 |
26 |
Faruk Akkus |
Aanstelling vanaf 07/01/2019 |
361 |
27 | Sander Barrez |
Aanstelling vanaf 07/01/2019 |
351 |
28 | Tine Paredis |
Aanstelling vanaf 07/01/2019 |
346 |
29 | Claudia De Laet |
Aanstelling vanaf 27/04/2020 |
207 |
30 | Dries Verhaeghe |
Aanstelling vanaf 28/09/2020 |
183 |
31 |
Johanna-Baptista Pelgrims |
Aanstelling vanaf 26/10/2020 |
138 |
32 | Christel Herbosch | Aanstelling vanaf 26/10/2020 | 251 |
33 | Fatima El Boubsi | Aanstelling vanaf 26/10/2020 | 239 |
34 | Chayenne Van Duyse | Aanstelling vanaf 26/09/2022 | 107 |
35 | Joris Willems | Aanstelling vanaf 25/09/2023 | 181 |
In zitting van 27 november 2017 besliste de raad voor maatschappelijk welzijn tot de oprichting en de deelname van het OCMW Vilvoorde aan de publiekrechtelijke vereniging Zorgbedrijf Vilvoorde, conform Titel VIII, Hoofdstuk I, van het OCMW-decreet. Het stadsbestuur Vilvoorde is eveneens lid van het Zorgbedrijf Vilvoorde. Ingevolge het decreet lokaal bestuur is het Zorgbedrijf Vilvoorde een welzijnsvereniging. Na de volledige vernieuwing van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt tot volledige vernieuwing van de algemene vergadering overgegaan. In dat geval blijven de leden van de algemene vergadering in functie tot de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn hen vervangt. Op 7 januari 2019 werd de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd.
De statuten van het Zorgbedrijf Vilvoorde bepalen dat de algemene vergadering als volgt is samengesteld: Het OCMW Vilvoorde wordt in de algemene vergadering van Zorgbedrijf Vilvoorde vertegenwoordigd door haar voltallige raad voor maatschappelijk welzijn, met uitzondering van de raadsleden die reeds zetelen als afgevaardigden voor de stad Vilvoorde.
De gemeenteraad duidde in zitting van 28 januari 2019 volgende gemeenteraadsleden aan als vertegenwoordiger van het stadsbestuur in de algemene vergadering van het Zorgbedrijf Vilvoorde: de heer Hans Bonte, burgemeester, de heer Jo De Ro, schepen, de heer Peter Van Kemseke, schepen, mevrouw Barbara de Bakker, schepen, de heer Moad El Boudaati, schepen, mevrouw Katrien Vaes, schepen, de heer Didier Cortois, schepen, mevrouw Fatima Lamarti, schepen, en de heer Johan Serkeyn, voorzitter gemeenteraad. In zitting van 17 december 2019 werd de heer Peter Van Kemseke als vertegenwoordiger van het stadsbestuur vervangen door mevrouw Tine Paredis.
Het ontslag van mevrouw Viviane Schaessens, als gemeenteraadslid en als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, en de opvolging door de heer Joris Willems, heeft als gevolg dat de algemene vergadering van het Zorgbedrijf Vilvoorde eveneens wijzigt. Namens het OCMW Vilvoorde zal voormeld nieuw raadslid voortaan zetelen in de algemene vergadering van het Zorgbedrijf Vilvoorde.
Het vast bureau wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar het Zorgbedrijf Vilvoorde.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er vanaf 2020 voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd wordt aan de raden.
Deze opvolgingsrapportering moet voldoen aan de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus en van het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn moeten kennis nemen van dit rapport.
Er wordt kennis genomen van de opvolgingsrapportering van 30 juni 2023 van stad en OCMW Vilvoorde.
Nadat de rekeningen van de boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn. De toezichthoudende overheid dient de jaarrekening goed te keuren.
Op 31 december 2022 bedraagt het beschikbaar gecumuleerd budgettair resultaat 17 945 539 euro en het totaal van de balans 225 733 358 euro.
De jaarrekening 2022 werd vastgesteld door de raden op 26 juni 2023.
Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) bracht het stadsbestuur op 28 juli 2023 op de hoogte van een fout in de jaarrekening 2022. Er is in schema J4 een verschil van 4 786 euro op een balanstotaal van 225,7 miljoen euro.
Op vraag van ABB werd er naar aanleiding van deze opmerking nog een correctie geboekt in de boekhouding van 2022 en wordt de aanpassing van schema J4 ter kennis gebracht van de raden en wordt er nieuwe digitale rapportering bezorgd aan de Vlaamse overheid.
Ten opzichte van het rapport van 26 juni 2023 zijn er enkel wijzigingen aangebracht op pagina’s 1 (datum), 2 en 8 (inschrijvingsnummer budgettair journaal en laatste journaalnummer algemene boekhouding), 2 (twee laatste alinea’s), 169 (stijging met 4 786 euro bedragen korte termijn schulden uit niet-ruiltransacties en bovenliggende categorieën en laatste alinea) en pagina 275-276 (verschuiving met 4 786 euro tussen ARK 48948700 en 49949700).
Het laatste journaalnummer in de algemene boekhouding is 4044135954. Het laatste journaalnummer in de budgettair journaal is 99 078.
Er wordt kennis genomen van het aangepaste schema J4 in de jaarrekening over het jaar 2022 van stad en OCMW Vilvoorde.
De gecorrigeerde jaarrekening over het jaar 2022 van stad en OCMW Vilvoorde maakt integraal deel uit van dit besluit.
In zitting van 29 april 2019 stelden de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het arbeidsreglement voor het personeel van het stadsbestuur en het OCMW van Vilvoorde vast. In zitting van 22 juni 2020 keurden de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn een eerste wijziging goed. In zitting van 22 februari 2021 keurden de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn een tweede wijziging goed. In zitting van 24 januari 2022 keurden de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn een derde wijziging goed.
Als werkgever wil het stadsbestuur en het OCMW bijdragen aan een meer duurzame mobiliteit. Daarom wordt de mogelijkheid geboden aan de werknemers om een fiets te leasen vanaf 1 januari 2024. Een leasefiets wordt gebruikt voor woon-werkverplaatsingen, professionele verplaatsingen en zuiver privégebruik zoals hierna bepaald binnen de fietspolicy.
Om de fietslease te financieren, kan op vraag van het personeelslid geheel of gedeeltelijk afstand worden gedaan van de eindejaarstoelage ten voordele van een theoretisch budget waarmee het personeelslid voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen.
Alle voorwaarden en praktische zaken met betrekking tot de fietsleaseovereenkomst worden uitgewerkt in een fietsleasereglement. Dit reglement wordt als bijlage 23 toegevoegd aan het arbeidsreglement.
Het voorstel werd voorgelegd aan de vakbonden en resulteerde in een protocol voor akkoord.
Artikel 29 - Principe, TOELAGEN EN VERGOEDINGEN, van het arbeidsreglement stad en OCMW Vilvoorde wordt als volgt vervangen:
" De diverse toelagen en vergoedingen worden geregeld door de rechtspositieregeling.
Van de eindejaarstoelage kan op vraag van het personeelslid geheel of gedeeltelijk afstand worden gedaan ten voordele van een theoretisch budget waarmee het personeelslid voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen. De modaliteiten van deze fietsleasing, worden vermeld in bijlage 23 van het arbeidsreglement."
Aan het arbeidsreglement wordt een bijlage 23 'Reglement voor fietsleasing' toegevoegd. De bijlage maakt integraal deel uit van het arbeidsreglement.
Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2023.
De raad voor maatschappelijk welzijn houdt een gecoördineerde versie van het arbeidsreglement bij.