Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de wederzijdse rechten en plichten van de leerlingen, ouders en de school (schoolbestuur) regelt. Het bevat belangrijke informatie zoals enkele praktische afspraken over kostenbeheersing, afwezigheden, schoolloopbaan,…
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs dat goedgekeurd werd bij gemeenteraadsbesluit van 26 september 2022 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen.
Het schoolreglement en de schoolspecifieke afsprakennota worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld, op papier of via een elektronische drager, aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
De schooldirecties hebben deze documenten opgesteld op basis van het model van OVSG, aangevuld met de laatste onderrichtingen en besluiten. Indien wijzigingen noodzakelijk zouden blijken in de loop van het schooljaar wordt met addenda gewerkt.
De voornaamste wijzigingen in het schoolreglement bestaan uit:
Voornaamste wijziging in schoolspecifieke afsprakennota's:
Het bestaande schoolreglement voor het stedelijk basisonderwijs goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 september 2022 wordt opgeheven.
Het schoolreglement met de bijhorende schoolspecifieke afsprakennota's voor het stedelijk basisonderwijs voor het schooljaar 2023 - 2024 worden goedgekeurd.
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de schoolspecifieke afsprakennota's.
Het schoolreglement en de schoolspecifieke afsprakennota's maken integraal deel uit van dit besluit.