Voetweg 79 in de Atlas der Buurtwegen vormde een verbinding tussen de wijk Far-West en de wijk Houtem. Door de aanleg van de spoorweg werd deze voetweg gedeeltelijk afgeschaft. Momenteel zijn er nog 2 delen van deze voetweg opgenomen in het gemeentewegenregister van stad Vilvoorde:
In hun brief van 16 november 2022 vroegen de eigenaars van enkele bouwpercelen langs de Nijverheidsstraat om het in onbruik geraakte deel van voetweg 79, Weversgrachtvoetweg, ter hoogte van hun percelen af te schaffen. Deze aanvraag werd geweigerd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2022:
In hun brief van 25 april 2023 vragen dezelfde betrokken eigenaars nu om het gedeelte van de Weversgrachtvoetweg dat momenteel schuin over 5 percelen loopt, te verplaatsen naar de perceelsgrens.
De Weversgrachtvoetweg is een trage verbinding parallel aan de Nijverheidsstraat tussen de Platanenstraat en de Lijsterbesstraat.
Vanaf de Platanenstraat valt het eerste deel van de voetweg samen met een private ontsluitingsweg naar achterliggende garageboxen.
Vervolgens loopt deze door over enkele onbebouwde percelen. Hoewel deze percelen niet afgesloten zijn, is het tracé van de voetweg overgroeid en niet toegankelijk.
Overeenkomstig artikels 8, 9 en 10 van het decreet houdende de gemeentewegen:
Dit wil zeggen dat de gemeenteraad bij haar beslissing rekening moet houden met de algemene doelstelling van het decreet om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
'Het gemeentelijk beleid moet gericht zijn op:
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1. wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2. een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3. de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4. wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5. bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.'
Huidige aanvraag tot verplaatsing kan gunstig geadviseerd worden. De trage verbinding tussen de Platanenstraat en de Lijsterbesstraat wordt integraal in stand gehouden. De verplaatsing zelf is minimaal en betekent geen waardeverlies voor de voetweg of ongemak voor de gebruikers van de voetweg.
Er worden geen andere percelen bezwaard door de voorgestelde verplaatsing.
Daarentegen laat de voorgestelde verplaatsing wel een nuttiger grondgebruik toe van de betrokken percelen, overeenkomstig eerder goedgekeurde verkavelingsplannen. De draagkracht voor de voetweg zal vergroten bij de betrokken eigenaars, waardoor in de toekomst minder conflicten te verwachten zijn tussen bewoners en weggebruikers.
Daarnaast dient een besluit tot verplaatsing van een gemeenteweg een rooilijnplan te bevatten waarop minstens volgende elementen zijn aangeduid:
Huidige aanvraag bevat een ontwerp van rooilijnplan opgemaakt door een landmeter-expert.
Gelet op de specifieke ligging kunnen we ervan uitgaan dat er geen nutsleidingen betrokken zijn.
Overeenkomstig artikel 28 §2 worden waardeverminderingen en waardevermeerderingen ingevolge wijzigingen of verplaatsingen van een gemeenteweg op een goed van dezelfde eigenaar door de toepassing van dit decreet geacht elkaar te neutraliseren.
Bij wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg op privaat domein geldt de definitieve vaststelling van het rooilijnplan als titel voor de vestiging van een publiekrechterlijke erfdienstbaarheid van doorgang.
Het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan voor de gedeeltelijke verplaatsing van de gemeenteweg Weversgrachtvoetweg wordt voorlopig vastgesteld.
Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan aan een openbaar onderzoek dat binnen een ordetermijn van dertig dagen na de voorlopige vaststelling wordt aangekondigd.
Na de aankondiging wordt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan gedurende dertig dagen ter inzage gelegd in het stadhuis en gepubliceerd op de website.
De opmerkingen en de bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk of digitaal aan het stadsbestuur bezorgd.
De deputatie en het departement bezorgen het stadsbestuur binnen de termijn een advies over de overeenstemming van het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4. Als er geen advies is verleend binnen die termijn, mag aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan.
De gemeenteraad stelt binnen zestig dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk rooilijnplan definitief vast.
Bij de definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde gemeentelijk rooilijnplan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op de bezwaren en opmerkingen die tijdens het openbaar onderzoek zijn geformuleerd, of eruit voortvloeien.
De definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan kan geen betrekking hebben op delen van het grondgebied die niet opgenomen zijn in het voorlopig vastgestelde gemeentelijk rooilijnplan.
Als het rooilijnplan niet definitief wordt vastgesteld binnen de termijn, vervalt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan