De UiTPAS is een klantenkaart voor alle burgers die toegang geeft tot al het participerende vrije tijdsaanbod, maar achterliggend mensen (of leden van een gezin) die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming 80% korting geeft op het aangesloten aanbod. De UiTPAS wordt door Publiq vzw in opdracht van Vlaanderen bij lokale besturen als kansenpas gepromoot. Ondertussen hebben 60 gemeentes de pas geïmplementeerd.
Op dit moment heeft het stadsbestuur de V-pas voor -18 jarigen met ouders met verhoogde tegemoetkoming.
Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 werd de actie betreffende de implementatie van de UiTPAS in Vilvoorde niet weerhouden om budgettaire als organisatorische redenen.
De projectvereniging intergemeentelijk samenwerkingsverband Cultuur Noordrand (IGS Noordrand), het partnerschap van 13 gemeenten in de Noordrand en vzw De Rand, dat voor 50% wordt gefinancierd door het Vlaamse Gewest, spreekt in zijn cultuurnota over 1 van de 5 strategische doelstellingen 'Drempels voor (cultuur)participatie wegnemen'. IGS Noordrand formuleert als actie om een verkenning te realiseren voor de opstart UiTPAS in de regio te realiseren. Een bijkomend voordeel zou zijn dat mensen in de gehele regio van kortingen kunnen genieten (vb. iemand uit Koningslo met verhoogde tegemoetkoming krijgt dan ook korting in het zwembad van Grimbergen/Strombeek).
Ondertussen gaven reeds verschillende besturen uit de regio hun principieel akkoord om in te stappen in de UiTPAS Noordrand.
UiTPAS heeft 3 basisprincipes die elke UiTPAS aanbieder moet aanvaarden zijnde: UiTpunten sparen, UiTpunten ruilen voor voordelen, toekennen van kansentarief voor mensen in armoede, met een solidaire kostendeling tussen deelnemer, aanbieder en overheid. De gemeente Asse startte reeds met de UiTPAS, andere gemeenten uit regio Noordrand kunnen instappen zonder een aanvraag tot implementatie bij de Vlaamse Regering in te dienen. De gemeenten nemen de specifieke voorwaarden die de Vlaamse Regering opstelt over: 1. Solidaire kostendeling 20-40-40 2. Doelgroepcriteria gebaseerd op het statuut verhoogde tegemoetkoming en collectieve schuldenregeling.
Het uitrollen van de UiTPAS Noordrand voor de hele vrijetijdssector is een belangrijk instrument om vrijetijdsparticipatie te verhogen en te diversifiëren voor alle inwoners van de Noordrand en specifiek gericht op het wegwerken van participatiedrempels voor personen in armoede.
Er wordt in 2024 toegetreden tot UiTPAS Noordrand.
Er geldt volgende solidaire kostendeling:
20% wordt betaald door de gebruiker
40% wordt betaald door de organisator
40% wordt betaald door de gemeente van de woonplaats van de pashouder.
De doelgroepenbepaling mensen in armoede gebeurt op basis van de verhoogde tegemoetkoming en collectieve schuldenregeling.
Toch wordt er uitzonderlijk ruimte voor een derde niet-formele categorie van toekenning toegelaten. Er zijn lokaal mensen in armoede te bemerken of te detecteren die toch buiten deze 2 categorieën vallen, maar in een precaire (financiële) situatie verkeren of risico hierop lopen. De niet-formele toekenning gebeurt lokaal op basis van wederzijds vertrouwen door het aanbrengen van bepaalde inwoners via sociale diensten of andere (sociale) partners die vaak ook een signaalfunctie hebben. Het lokale bestuur stelt een ambtenaar of dienst aan die hierin een aanspreekfunctie opneemt en zorgt voor advies en beslissing. De namen worden op regelmatige basis geagendeerd ter kennisgeving op het Vast bureau of Bijzonder comité van de betreffende gemeente. Tot slot worden de aantallen ook ter kennisgeving anoniem geagendeerd op het schepencollege van de betreffende gemeente.
Het bepalen van het aanbod gebeurt in verschillende fasen:
Fase 1: stedelijk aanbod en vakantie-partners
Fase 2: aanbod van verenigingen
Fase 3: aanbod van commerciële partners
Het stadsbestuur kan de tijd ertussen zelf bepalen.
Aanwerving met middelen van ISG Noordrand van een regiocoördinator UiTPAS Noordrand en regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie 0,5 VTE (PC 329 barema B1c) voor 2023, 2024 en 2025, wordt goedgekeurd.
Lokaal voldoende personele middelen worden vrijgemaakt of een verschuiving van takenpakket wordt doorgevoerd in functie van UiTPAS Noordrand: 0,5VTE.
Er wordt ernaar gestreefd om de bestaande passen en kortingssystemen zoveel mogelijk te integreren in UiTPAS.
Er wordt onderzocht in de nabije toekomst om pARTkoer/scholenwerking/BOA op termijn aan UiTPAS te linken.
Intergemeentelijke financiële stroom: Bij de UiTPAS-opstart wordt de 20-40-40-regel gehanteerd. Jaarlijks wordt deze regel geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. De 5%-regel kan lokaal als keuze toegepast worden. De eerste 5% van deelnemers met kansenpas tov het totaal aantal deelnemers verloopt via 20-40-40-regel. Vanaf 6% van deelnemers met kansenpas verloopt de verdeling volgens 20-80 regel (=80% voor gemeente van domicilie deelnemer).
De 5%-regel wordt toegepast, indien gewenst, eventueel op een later moment, bij akkoord van het college. De eerste 5% van deelnemers met kansenpas t.o.v. het totaal aantal deelnemers verloopt via 20-40-40-regel. Vanaf 6% van deelnemers met kansenpas verloopt de verdeling volgens 20-80 regel (=80% voor gemeente van domicilie deelnemer).
De kostprijs van UiTPAS is:
Verlies/diefstal:
Lokaal kan een afwijkend tarief gehanteerd worden maar het stadsbestuur staat zelf in voor de verdeling, opvolging en betaling. Een UiTPAS aan gewoon tarief kan in heel de regio gekocht worden. UiTPAS aan kansentarief kan enkel in de eigen gemeente aangekocht worden.
De voorzijde van de pas zal uniform ‘UiTPAS Noordrand’ vermelden.
Het budget voor de opstart van UiTPAS wordt voorzien in de meerjarenbegroting van het stadsbestuur.
Er wordt akkoord gegaan om toe te treden tot, het op te starten, regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie Noordrand in 2024.