In 2020 werd gestart met de opmaak van een regionaal mobiliteitsplan voor de vervoerregio Vlaamse Rand. Na de afwerking van een oriƫntatienota werd er binnen de schoot van de vervoerregio Vlaamse Rand gewerkt aan een synthesenota. De synthesenota vormt samen met het actieplan de kern van het regionaal mobiliteitsplan. De synthesenota legt principes vast maar bevat eveneens de huidige en gewenste netwerken per verkeersmodus en diverse andere ruimtelijke selecties.
In oktober 2022 werd een eerste versie van een actieplan opgemaakt. In het actieplan worden bestaande en nieuwe acties opgelijst en wordt er voor elke actie een trekker aangeduid en een prioriteit vastgelegd. In een volgende stap zullen de nodige budgetten geraamd worden.
Stad Vilvoorde is vertegenwoordigd in de vervoerregioraad en op ambtelijk en politiek niveau werd intensief deelgenomen aan de nodige voorbereidende vergaderingen.
Op 6 december 2022 is er in de vervoerregioraad Vlaamse Rand intern ingestemd met het ontwerp regionaal mobiliteitsplan.
Bij besluit van 19 december 2022 nam de gemeenteraad kennis van de ontwerpversie van het regionaal mobiliteitsplan Vlaamse Rand en van de opmerkingen die vanuit het stadsbestuur werden gegeven.
De Vervoerregioraad van de Vlaamse Rand, en minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, hebben het ontwerp regionaal mobiliteitsplan (inl. het ontwerp plan-MER en bijlagen) goedgekeurd en hun akkoord gegeven tot verderzetting van de procedure.
Stad Vilvoorde wordt nu, in toepassing van artikel 7 van het besluit van de Vlaamse Regering over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage, officieel om advies gevraagd over dit ontwerp regionaal mobiliteitsplan. De adviesperiode loopt van 12 mei 2023 tot en met 9 augustus 2023.
Het voorlopig ontwerp regionaal mobiliteitsplan is beschikbaar voor inzage via de website van de Vlaamse overheid: https://www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid/vervoerregios/vervoerregio-vlaamse-rand.
Van 31 mei tot en met 29 juli 2023 loopt een openbaar onderzoek over het regionaal mobiliteitsplan.
Het regionaal mobiliteitsplan Vlaamse Rand wordt negatief geadviseerd omwille van volgende redenen:
Stad Vilvoorde heeft ernstig voorbehoud bij de selectie van het deel van de R22 tussen Budasteenweg en de N211 als interlokale weg en vrachtroute. Gezien de beperkte interlokale functie van het segment en de vraag van stad Vilvoorde om een directe aansluiting van de E19 op de R22, mag deze selectie de volgende zaken niet hypothekeren:
Stad Vilvoorde adviseert dat de synthesenota en de eindnota aangevuld, verduidelijkt en gecorrigeerd worden conform de opmerkingen in bijlage van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar de Vlaamse overheid.