De voorzitter van de gemeenteraad kan mededelingen doen vooraleer de eigenlijke zitting aanvangt.
Er zijn geen mededelingen.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. De notulen worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De notulen van de openbare zitting van 24 april 2023 worden als goedgekeurd beschouwd.
Op 7 januari 2019 had de installatievergadering van de gemeenteraad plaats.
De gemeenteraad dient bij de aanvang van de zittingsperiode een deontologische code vast te stellen. Daarin worden bepalingen opgenomen over:
Bij besluit van 28 januari 2019 keurde de gemeenteraad de deontologische code goed.
Door het decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet lokaal bestuur wordt de oprichting van een deontologische commissie verplicht. De deontologische code dient de samenstelling, de werking en de bevoegdheid te regelen. Deze commissie dient van elke fractie een vertegenwoordiger te hebben.
Momenteel is in toepassing van artikel 35 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, de gemeenteraadscommissie algemene zaken en financiën bevoegd voor de deontologie van de raadsleden. Deze bepaling vervalt.
In het gewijzigd voorstel van de deontologische code wordt nu de oprichting van een deontologische commissie voorzien. De belangrijkste bepalingen zijn de volgende:
Voor het overige wijzigt er inhoudelijk niets aan de deontologische code.
De deontologische code van de gemeenteraad wordt goedgekeurd.
De code maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende de goedkeuring van de deontologische code wordt opgeheven.
Naar aanleiding van een audit omtrent overlijden en begraven werd vastgesteld dat heel wat van de reglementering niet meer aan de huidige tendensen tegemoet komt. Om actie te ondernemen in dit kader werden zowel de politieverordening, het huishoudelijk reglement en het retributiereglement onder handen genomen.
Op 19 december 2022 stelde de gemeenteraad het huishoudelijk reglement op de stedelijke begraafplaatsen vast.
In het reglement is volgende bepaling opgenomen: “Artikel 28. Hernieuwing zonder bijzetting
De opeenvolgende hernieuwingen zonder bijzetting kunnen enkel geweigerd worden als blijkt dat op het moment van de aanvraag de concessie verwaarloosd is. De duur van de hernieuwingen wordt door de gemeenteraad bepaald.
Na het overlijden van de concessiehouder kan elke natuurlijke persoon of rechtspersoon een aanvraag tot hernieuwing doen.
Wanneer bij een concessie van 15 jaar een hernieuwing gevraagd wordt, dan dient het stoffelijk overschot opgegraven en herbegraven te worden op het perceel waar op dat ogenblik begravingen van die duur gebeuren.”
Bij besluit van 30 maart 2023 vernietigt de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant het derde lid van artikel 28 van het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen. Omwille van deze reden wordt het huishoudelijk reglement op de stedelijke begraafplaatsen aangepast en zal er bij een verlenging van een concessie van 15 jaar geen opgraving meer gebeuren.
Het derde lid van artikel 28 van het huishoudelijk reglement op de stedelijke begraafplaatsen wordt geschrapt.
Dit besluit treedt onmiddellijk in werking.
De jaarrekeningen van de kerkfabrieken Onze-Lieve-Vrouw van Goede Hoop, Sint-Aloysius van Gonzaga, Sint-Antonius Abt, Sint-Jozef en Sint-Martinus van het boekjaar 2022 werden door hun respectievelijke kerkraden in de loop van januari, februari en maart 2023 goedgekeurd. Ze werden gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur op 4 april 2023 via het digitaal platform Religiopoint.
De gemeenteraad is bevoegd voor het geven van advies. De gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant dient de jaarrekeningen goed te keuren. Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de gouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van de rekeningen bij de gemeenteoverheid, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Enkele toelichtingen bij de cijfers:
De jaarrekeningen worden als volgt samengevat, in euro:
Kerkfabriek | Onze-Lieve-Vrouw van Goede Hoop | Sint-Aloysius van Gonzaga | Sint-Antonius | Sint-Jozef Vilvoorde | Sint-Martinus | Totaal |
datum goedkeuring kerkraad | 22/03/2023 | 11/01/2023 | 1/03/2023 | 23/02/2023 | 17/02/2023 | |
1 Exploitatie-ontvangsten | 5.723,47 | 5.645,82 | 739,87 | 15.939,09 | 29.053,15 | 57.101,40 |
2 Exploitatie-uitgaven | 29.302,66 | 8.852,52 | 6.027,38 | 9.564,91 | 14.562,55 | 68.310,02 |
3 Investerings-ontvangsten | 0,00 | 4.862,34 | 0,00 | 1.057,60 | 2.596,99 | 8.516,93 |
310 investerings-toelage | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 1.057,60 | 0,00 | 1.057,60 |
4 Investerings-uitgaven | 5.000,00 | 6.684,04 | 0,00 | 1.510,85 | 0,00 | 13.194,89 |
K: overschot/tekort exploitatie n-1 | 6.879,71 | 10.848,04 | 8.896,67 | 6.173,82 | 98.394,79 | 131.193,03 |
Y: overschot/tekort investeringen n-1 | 15.467,06 | 22.322,46 | 0,00 | -783,90 | 40.008,37 | 77.013,99 |
I: overboeking naar exploitatie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | -22.110,00 | -22.110,00 |
W: overboeking naar investeringen | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 22.110,00 | 22.110,00 |
M: Exploitatie-toelage | 29.204,23 | 0,00 | 5.832,58 | 0,00 | 0,00 | 35.036,81 |
N: Overschot exploitatie huidig boekjaar (= 1 - 2 + K + M+ I) | 12.504,75 | 7.641,34 | 9.441,74 | 12.548,00 | 90.775,39 | 132.911,22 |
Z: Overschot investeringen huidig boekjaar (= 3 - 4 + Y+W) | 10.467,06 | 20.500,76 | 0,00 | -1.237,15 | 64.715,36 | 94.446,03 |
Kastoestand (moet = N + Z) | 22.971,81 | 28.142,10 | 9.441,74 | 11.310,85 | 155.490,75 | 227.357,25 |
De jaarrekeningen van het boekjaar 2022 van de kerkfabrieken Onze-Lieve-Vrouw van Goede Hoop, Sint-Aloysius van Gonzaga, Sint-Antonius Abt, Sint-Jozef en Sint-Martinus worden gunstig geadviseerd.
Een afschrift van dit besluit wordt verstuurd naar de betrokken instanties via Religiopoint.
De jaarrekening van de kerkgemeente William Tyndale-Silo van het boekjaar 2022 werd door de bestuursraad op 28 maart 2023 goedgekeurd. Ze werd ingediend op 24 april 2023 via het digitaal loket.
De gemeenteraad is bevoegd voor het geven van advies. De gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant dient de jaarrekening goed te keuren. Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de gouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van de rekeningen bij de gemeenteoverheid, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Enkele toelichtingen bij de cijfers:
De jaarrekening wordt als volgt samengevat, in euro.
Kerkgemeente | William Tyndale-Silo |
datum goedkeuring bestuursraad | 28/03/2023 |
1 Exploitatie-ontvangsten | 10.464,27 |
2 Exploitatie-uitgaven | 10.383,99 |
3 Investerings-ontvangsten | 0,00 |
310 investerings-toelage | 0,00 |
4 Investerings-uitgaven | 9.998,66 |
K: overschot/tekort exploitatie n-1 | 2.865,85 |
Y: overschot/tekort investeringen n-1 | 137.528,39 |
M: Exploitatie-toelage | 0,00 |
N: Overschot exploitatie huidig boekjaar (= 1 - 2 + K + M) | 2.946,13 |
Z: Overschot investeringen huidig boekjaar (= 3 - 4 + Y) | 127.529,73 |
Kastoestand (moet = N + Z) 9 239,82 euro + 526,86 euro (zichtrekeningen) + 137 020,46 euro (spaarrekening) - 16 311,28 euro (levensverzekering) | 130.475,86 |
De jaarrekening van het boekjaar 2022 van de kerkgemeente William Tyndale-Silo wordt gunstig geadviseerd.
Een afschrift van dit besluit wordt verstuurd naar de betrokken instanties.
In de zitting van 28 september 2020 stelde de gemeenteraad het belastingreglement op de tijdelijke bezetting van de openbare weg vast, voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Er is vastgesteld dat er meer en meer aanvragen voor inname of tijdelijke bezetting van het openbaar domein, laattijdig, dit wil zeggen binnen de 5 werkdagen voor aanvang, worden ingediend. Het huidig belastingreglement, waarbij voor de spoedprocedure een tarief dat 25% hoger ligt dan het normaal tarief, het gebruik van deze spoedprocedure niet ontraadt. De laattijdige aanvragen vragen extra (onverwachte) personeelsinzet en daarom is een administratieve vergoeding verantwoord.
Innames zonder vergunning zijn bij de administratie niet gekend (totdat zij bij controle worden opgemerkt). Zij kan er in de planning van andere innames dan ook geen rekening mee houden. Daardoor worden mogelijk onuitvoerbare vergunningen toegekend, of ontstaat ongeplande verkeershinder. Om die reden zijn die onvergunde innames extra hinderlijk, en worden zij bij detectie aan een hoger tarief belast.
Het is daarom wenselijk een verdere verfijning te voorzien van de aanvraagtermijnen, een aanpassing van de tarieven en een verduidelijking van de werkwijze.
Hiertoe dienen de artikels 4 en 5 van het reglement aangepast te worden.
Het belastingreglement op de tijdelijke bezetting van de openbare weg wordt vastgesteld.
Het reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het besluit van 28 september 2020 houdende de vaststelling van het belastingreglement op de tijdelijke bezetting van de openbare weg wordt opgeheven.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 mei 2023.
In zitting van 23 mei 2022 stelde de gemeenteraad het retributiereglement vast voor de stedelijke academie voor muziek, woord en dans voor inschrijvingen voor het academiejaar 2022 - 2023.
De inschrijvingen voor het nieuwe academiejaar 2023 - 2024, starten begin juni 2023.
Vanaf academiejaar 2019-2020 indexeert de Vlaamse overheid jaarlijks de wettelijke tarieven op basis van de gezondheidsindex. Voor het nieuwe academiejaar betekent dit een stijging van:
De wetgever laat toe om:
Academies kunnen daarnaast een bijkomende retributie vragen voor het organiseren van deeltijds kunstonderwijs. De stedelijke academie voor muziek, woord en dans vraagt bovenop het inschrijvingsgeld een extra bijdrage in de werkingskosten en dit vanaf academiejaar 2017 - 2018.
Voor het nieuwe academiejaar worden de inschrijvingstarieven geïndexeerd zoals bepaald door de Vlaamse overheid.
De bijkomende retributie wordt niet geïndexeerd.
Ieder schooljaar bieden zich sporadisch leerlingen aan die door de Vlaamse overheid niet worden aanzien als niet-regelmatige leerlingen. Het gaat om leerlingen die hun traject in de academie hebben afgerond, maar die zich nog wensen in te schrijven als versterking voor het orkest / strijkorkest en het koor (volwassenkoor en kinderkoor). De academie wil in de mate van het mogelijke en wanneer de normale werking van de academie niet geschaad wordt, aan de wensen van deze leerlingen voldoen door ze als "vrije leerlingen" in te schrijven. Vrije leerlingen worden niet meer ingeschreven na de uiterste inschrijvingsdatum van 30 september van het lopende academiejaar. Artikel 96 van het decreet op het deeltijds kunstonderwijs stelt "een schoolbestuur kan de bijdrage van niet-regelmatige leerlingen vrij bepalen, op voorwaarde dat het bedrag niet hoger ligt dan het bedrag dat een regelmatige leerling voor zijn inschrijving in een domein zou betalen. Voor hen dient een inschrijvingstarief te worden bepaald".
Omdat vrije leerlingen niet gefinancierd worden door de hogere overheid, maar wel gebruik maken van de beschikbare faciliteiten en personeelskosten genereren, wordt inschrijvingsgeld gevraagd om deze kosten mee te dekken. Deze inschrijvingsgelden dienen niet te worden doorgestort naar de Vlaamse overheid. Volgend tarief wordt voorgesteld:
Vanaf 1 september 2018, met het invoeren van het nieuwe DKO-decreet, dienen schoolbesturen de ontvangen inschrijvingsgelden niet meer integraal door te storten naar de Vlaamse overheid. De werkingsmiddelen worden verrekend in het doorstorten van de inschrijvingsgelden. Agodi zal voor het nieuwe academiejaar de geïndexeerde tarieven hanteren.
Het retributiereglement voor de stedelijke academie voor muziek, woord en dans geldig voor het academiejaar 2023 - 2024 wordt vastgesteld.
Het retributiereglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
De stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels werd opgenomen in het stedelijk onderwijsnet vanaf schooljaar 2018 - 2019.
In zitting van 23 mei 2022 stelde de gemeenteraad het retributiereglement voor de stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels voor inschrijvingen voor het academiejaar 2022 - 2023, vast.
De inschrijvingen voor het nieuwe academiejaar 2023 - 2024, starten op 30 mei 2023.
Vanaf academiejaar 2019-2020 indexeert de Vlaamse overheid jaarlijks de wettelijke tarieven op basis van de gezondheidsindex. Voor het nieuwe academiejaar betekent dit een stijging van:
De wetgever laat toe om:
Academies kunnen naast het inschrijvingsgeld een bijkomende retributie vragen voor het organiseren van deeltijds kunstonderwijs. De stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels vraagt bovenop het inschrijvingsgeld een materiaalkost in functie van de gekozen opleiding.
De bijkomende retributie wordt niet geïndexeerd.
Inschrijvingen voor het lopende academiejaar worden afgesloten op 1 oktober. Indien leerlingen zich na deze datum nog wensen in te schrijven, stelt de stedelijke academie beeldende kunsten Jan Portaels voor om een tweede inschrijvingsperiode te voorzien tijdens de maand januari. De leerlingen die zich dan inschrijven zijn geen officiële leerlingen voor de Vlaamse overheid. Inschrijven na 1 januari van het lopende academiejaar kan een stimulans vormen om het volgende schooljaar tijdig in te schrijven. De academie wil in de mate van het mogelijke en wanneer de normale werking van de academie niet geschaad wordt, aan de wensen van deze leerlingen voldoen door ze als "vrije leerlingen" in te schrijven. Artikel 96 van het decreet op het deeltijds kunstonderwijs stelt "Een schoolbestuur kan de bijdrage van niet-regelmatige leerlingen vrij bepalen, op voorwaarde dat het bedrag niet hoger ligt dan het bedrag dat een regelmatige leerling voor zijn inschrijving in een domein zou betalen. Voor hen dient een inschrijvingstarief te worden bepaald".
Omdat vrije leerlingen niet gefinancierd worden door de hogere overheid, maar wel gebruik maken van de beschikbare faciliteiten en personeelskosten genereren, wordt inschrijvingsgeld gevraagd om deze kosten mee te dekken. Deze inschrijvingsgelden dienen niet te worden doorgestort naar de Vlaamse overheid. Volgend tarief wordt voorgesteld: 60 % van het normale tarief (40 % van de lessen zijn immers al voorbij).
Vanaf 1 september 2018, met het invoeren van het nieuwe DKO-decreet, dienen schoolbesturen de ontvangen inschrijvingsgelden niet meer integraal door te storten naar de Vlaamse overheid. De werkingsmiddelen worden verrekend in het doorstorten van de inschrijvingsgelden. Agodi zal voor het nieuwe academiejaar de geïndexeerde tarieven hanteren.
Het retributiereglement voor de stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels geldig voor het academiejaar 2023 - 2024, wordt vastgesteld.
Het retributiereglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde werd opgericht bij gemeenteraadsbesluit van 12 december 2005. De oprichting werd goedgekeurd bij ministerieel besluit van 14 april 2006. Ook werden de oorspronkelijke statuten aangenomen. De gemeenteraad paste de statuten aan in zitting van 16 december 2013, na gunstig advies van de raad van bestuur in zitting van 9 december 2013. De gemeenteraad paste de statuten aan in zitting van 27 september 2021, na gunstig advies van de raad van bestuur in zitting van 27 september 2021.
Het doel van het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde was de exploitatie van infrastructuren bestemd voor sportieve en culturele activiteiten alsmede het beheer van een deel van het onroerend goed van de stad Vilvoorde. Meer bepaald ging het over volgende infrastructuren:
Tussen het stadsbestuur en het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde wordt een beheersovereenkomst gesloten. De huidige beheersovereenkomst (legislatuur 2019-2024) werd gesloten bij gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 en bij besluit van de raad van bestuur van 16 december 2019. Deze werd aangepast op 27 september 2021.
In zitting van 23 mei 2022 keurde de gemeenteraad een prijssubsidieovereenkomst goed voor het jaar 2023. Op 11 juni 2022 startte de ticketverkoop van voorstellingen die plaats vonden in cc Het Bolwerk tijdens het seizoen 2022 - 2023.
Op 10 juni 2023 start de ticketverkoop van voorstellingen die plaats vinden in cc Het Bolwerk tijdens het seizoen 2023-2024.
Een prijssubsidieovereenkomst voor een bepaald kalenderjaar mag na initiële goedkeuring twee keer aangepast worden.
De prijssubsidieovereenkomst tussen het stadsbestuur Vilvoorde en autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde voor het jaar 2023 dient aangepast te worden om de uitbetaling van prijssubsidies voor voorstellingen die plaats vinden in het najaar van 2023 mogelijk te maken en om voor de andere activiteiten van 2023 bij te sturen.
Het autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde heeft een herevaluatie gedaan van de inkomsten en uitgaven van 2023.
Door de gewijzigde marktomstandigheden en verwachtingen zal de stad voor sportaccommodatie Hazeweide en sportstadion Drie Fonteinen enkel tussenkomen als derdebetaler voor het recht op toegang dat gratis wordt verleend, als derdebetaler voor het recht op toegang dat gratis of met korting wordt verleend voor cc Het Bolwerk en met prijssubsidies voor elk recht op toegang in stedelijk zwembad ’t Zeepaardje.
Er dient een prijssubsidieovereenkomst tussen het stadsbestuur Vilvoorde en autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde afgesloten te worden voor het jaar 2024 om de uitbetaling van prijssubsidies voor voorstellingen die plaats vinden in het voorjaar van 2024 mogelijk te maken.
Er wordt een aangepaste prijssubsidieovereenkomst gesloten tussen het stadsbestuur Vilvoorde en autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde voor de periode juni tot december 2023.
Er wordt een prijssubsidieovereenkomst gesloten tussen het stadsbestuur Vilvoorde en autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde voor 2024.
De bevoegdheid om de prijssubsidie aan te passen in functie van (doelgroep-)gerichte promotieacties wordt toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
De prijssubsidieovereenkomsten maken integraal deel uit van dit besluit.
De aangepaste prijssubsidieovereenkomst voor 2023 treedt in werking op 1 juni 2023.
De prijssubsidieovereenkomst voor 2024 treedt in werking op 1 juni 2023.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit, inbegrepen de prijssubsidieovereenkomsten, wordt toegestuurd naar autonoom gemeentebedrijf Vilvoorde.
In zitting van 27 februari 2023 legde de gemeenteraad de capaciteitsbepaling vast voor het stedelijk buitengewoon dagonderwijs voor het schooljaar 2023 - 2024.
Voor de start van de inschrijvingen moet de school haar capaciteit bepalen. De capaciteit is het totaal aantal leerlingen dat een schoolbestuur per niveau ziet als het maximaal aantal leerlingen. Het schoolbestuur bepaalt autonoom deze capaciteit en kan hierbij rekening houden met materiële omstandigheden of pedagogisch-didactische overwegingen. Voorafgaand aan de inschrijvingsperiode moet een schoolbestuur dus voor elk van zijn scholen, gewoon en buitengewoon onderwijs, de capaciteit bepalen en deze communiceren naar ouders, schoolraad en het Lokaal Overlegplatform, afgekort naar LOP. Een leerling kan pas geweigerd worden wegens capaciteit wanneer de capaciteit vastgelegd werd voordat de inschrijvingen aanvangen.
Er blijft ruimte voorzien om de capaciteit per type en per structuuronderdeel tijdens het schooljaar te kunnen verhogen en dit om het aanbod verder af te stemmen op de noden. Een capaciteitsverhoging mag en kan wettelijk steeds doorgevoerd worden mits goedkeuring van het Lokaal Overlegplatform en van het schoolbestuur.
Voor het buitengewoon secundair onderwijs werd de totale capaciteit van 140 leerlingen behouden. De capaciteit voor het observatiejaar, waarvoor dient aangemeld te worden, werd bepaald op 10 leerlingen type basisaanbod en 4 leerlingen type 9 (autismespectrumstoornissen).
Tijdens de aanmeldingsperiode (van 17 maart 2023 tot 31 maart 2023) werden er maximaal 33 leerlingen correct aangemeld voor type basisaanbod en 4 leerlingen voor type 9. Eén leerling is ingeschreven op basis van voorrangsgroepen. Na het afsluiten van de aanmeldingsperiode heeft de school een wachtlijst van maximaal 24 leerlingen type basisaanbod waarvoor de school geen vrije plaatsen heeft. Elke correct aangemelde leerling type 9 krijgt een plaats toegewezen.
Daar het schoolteam het belangrijk vindt om indien mogelijk elke leerling die in het buitengewoon secundair onderwijs zijn traject start in het observatiejaar zijn plaats te bieden, wenst het schoolteam een capaciteitsverhoging voor type basisaanbod door te voeren. Dit werd besproken met en goedgekeurd door het Lokaal Overlegplatform op 31 maart 2023.
Een goede, snelle start in de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt
geeft steeds de beste mogelijkheden tot een succesvolle schoolcarrière wat de beste voorbereiding is tot het goed functioneren in het normaal economisch circuit en de brede samenleving. Latere neveninstroom, na veel faalervaringen in regulier onderwijs – wat het enige alternatief is in onze regio – levert helaas niet hetzelfde succes meer op.
Voorgesteld wordt om de capaciteitsverhoging in drie fasen uit te voeren vermits de vraag naar inschrijving groter is dan de school op eigen middelen kan dragen:
De capaciteit voor het observatiejaar van de stedelijk school voor buitengewoon secundair de VeSt voor schooljaar 2023 - 2024 wordt uitgebreid met 10 leerlingen type basisaanbod tot 20 leerlingen. De capaciteit van 4 leerlingen type 9 blijft behouden.
De totale capaciteit van de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt wordt voor het schooljaar 2023 - 2024 behouden op 140 leerlingen. De capaciteit type basisaanbod en type 9 (autismespectrumstoornissen) wordt flexibel aangewend in functie van de inschrijvingsnoden.
Er blijft ruimte voorzien om de capaciteit per type en per structuuronderdeel tijdens het schooljaar te kunnen verhogen en dit om het aanbod verder af te stemmen op de noden. Een capaciteitsverhoging mag en kan wettelijk steeds doorgevoerd worden mits goedkeuring van het Lokaal Overlegplatform (LOP). Verhogingen van capaciteit worden door de schooldirectie enkel op niveau van pedagogische eenheid en administratieve groep doorgevoerd. In geval dat er zich een verhoging van schoolcapaciteit zou opdringen, wordt dit eerst voorgelegd aan het schoolbestuur.
Vanaf academiejaar 2018 - 2019 werd het deeltijds kunstonderwijs hervormd door het decreet van 9 maart 2018. Dit legde ons als inrichtende macht een aantal nieuwe bepalingen op zoals het vastleggen van de capaciteit voor de start van de inschrijvingen voor het nieuwe academiejaar.
In zitting van de gemeenteraad van 23 mei 2022 werd de capaciteitsbepaling voor het stedelijk deeltijds kunstonderwijs vastgelegd voor het academiejaar 2022 - 2023.
De inschrijvingen voor het academiejaar 2023 - 2024 starten in juni 2023. Voor de start van de inschrijvingen moet de instelling haar capaciteit bepalen. De capaciteit is het totaal aantal leerlingen dat een schoolbestuur per niveau ziet als het maximaal aantal leerlingen. Het schoolbestuur bepaalt autonoom deze capaciteit en kan hierbij rekening houden met materiële omstandigheden of pedagogisch-didactische overwegingen. Volgens artikel 41 van het niveaudecreet van 9 maart 2018: "Een schoolbestuur kan de inschrijving van een persoon weigeren als het kan aantonen dat de capaciteit op het niveau van de opleiding waarvoor de regelmatige leerling zich wil inschrijven, ontoereikend is. Er kunnen wachtlijsten worden aangelegd. Als de capaciteit overschreden wordt, informeert het schoolbestuur de persoon over mogelijke alternatieven in de eigen of een andere academie".
De stedelijke academie voor muziek, woord en dans wenst haar capaciteit voor het nieuwe academiejaar als volgt aan te passen:
Het aanbod voor het academiejaar 2023 - 2024 word gewijzigd:
Voor het vierde schooljaar op rij zal de stedelijke academie voor muziek, woord en dans het online inschrijven en het online betalen mogelijk maken voor de komende inschrijvingen in samenwerking met het schooladministratieplatform mijnacademie.be (DKO3).
De capaciteitsbepaling voor de stedelijke academie voor muziek, woord en dans voor het academiejaar 2023 - 2024 wordt vastgesteld volgens de tabel "capaciteit" als bijlage en volgens de tabellen over het onderwijsaanbod die integraal deel uitmaken van dit besluit.
Voor de inschrijvingen voor het nieuwe schooljaar zal de stedelijke academie voor muziek, woord en dans, voor de vierde maal het online inschrijven en het online betalen aanbieden aan haar leerlingen en dit via het schooladministratieplatform mijnacademie.be (DKO3).
Vanaf het academiejaar 2018 - 2019 werd het deeltijds kunstonderwijs hervormd door het decreet van 9 maart 2018. Dit legt de inrichtende macht een aantal nieuwe bepalingen op zoals het vastleggen van de capaciteit voor de start van de inschrijvingen voor het nieuwe schooljaar.
In zitting van de gemeenteraad van 23 mei 2022 werd de capaciteitsbepaling voor het stedelijk deeltijds kunstonderwijs vastgesteld voor het academiejaar 2022 - 2023.
De inschrijvingen voor het academiejaar 2023 - 2024 starten begin juni 2023. Voor de start van de inschrijvingen moet de instelling haar capaciteit bepalen. De capaciteit is het totaal aantal leerlingen dat een schoolbestuur per niveau ziet als het maximaal aantal leerlingen. Het schoolbestuur bepaalt autonoom deze capaciteit en kan hierbij rekening houden met materiële omstandigheden of pedagogisch-didactische overwegingen. Volgens artikel 41 van het niveaudecreet van 9 maart 2018: "Een schoolbestuur kan de inschrijving van een persoon weigeren als het kan aantonen dat de capaciteit op het niveau van de opleiding waarvoor de regelmatige leerling zich wil inschrijven, ontoereikend is. Er kunnen wachtlijsten worden aangelegd. Als de capaciteit overschreden wordt, informeert het schoolbestuur de persoon over mogelijke alternatieven in de eigen of een andere academie".
De stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels wenst het onderwijsaanbod en de capaciteit als volgt aan te passen:
De stedelijk academie voor beeldende kunsten Jan Portaels wenst het online inschrijven en het online betalen, voor het vierde academiejaar op rij, mogelijk te maken voor de komende inschrijvingen, in samenwerking met het schooladministratieplatform mijnacademie.be (DKO3).
De capaciteitsbepaling voor de stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels voor het academiejaar 2023 - 2024 wordt vastgesteld volgens de tabel "capaciteit" als bijlage en volgens het overzicht over het onderwijsaanbod, die integraal deel uitmaken van dit besluit.
Voor de inschrijvingen voor het nieuwe academiejaar zal de stedelijke academie voor beeldende kunsten Jan Portaels, voor de vierde maal, het online inschrijven en het online betalen aanbieden aan haar leerlingen via het schooladministratieplatform mijnacademie.be (DKO3).
Op de gemeenteraad van 28 november 2022 is het Ruimtelijke Uitvoeringsplan (RUP) Asiat-Darse voorlopig vastgesteld. Het openbaar onderzoek liep van 21 december 2022 tot en met 18 februari 2023. De ingediende bezwaren zijn gebundeld en aan de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening (GECORO) bezorgd die binnen de 90 dagen na het einde van het openbaar onderzoek een advies moet uitbrengen.
De GECORO heeft op 18 april 2023 advies uitgebracht over de bezwaarschriften. In toepassing van artikel 2.2.21 §5 wordt het advies van de GECORO op de gemeenteraadszitting geagendeerd.
Er wordt kennisgenomen van het advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening na het openbaar onderzoek van RUP Asiat-Darse.
Overheidsopdracht met geraamde uitgave hoger dan 30 000 euro exclusief btw:
In overeenstemming met het besluit van 22 februari 2021 houdende de vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' is de vaststelling van de opdrachtdocumenten en de plaatsingsprocedure van een overheidsopdracht de bevoegdheid van het uitvoerend orgaan:
Toelichting bij de opdracht:
Vilvoorde is een jonge, dynamische stad met maar liefst 25 schoolcampussen, waarvan 17 voor basisonderwijs en 8 voor secundair onderwijs. De Vilvoordse scholen trekken naast eigen inwoners ook veel leerlingen aan uit buurgemeenten.
Elke locatie creëert haar eigen problematiek op het vlak van mobiliteit en bereikbaarheid.
De vraag naar veilige schoolomgevingen is hoog, maar minstens even belangrijk is de vraag naar meer verkeersveiligheid op de verschillende schoolroutes voor actieve weggebruikers. Al te vaak zijn de huidige toegangsroutes op maat van autoverkeer ingericht.
Stad Vilvoorde zet de laatste jaren bij al haar projecten hoog in op verkeersveiligheid en op comfort voor de actieve weggebruiker. Op een aantal schoolroutes doen zich momenteel opportuniteiten voor.
Zo is er de aanleg van de fietssnelweg F1 over de vroegere terreinen van Forges de Clabecq. Verschillende scholen bevinden zich in de buurt van deze fietssnelweg, waardoor die ook in het schoolverkeer een belangrijke rol zou kunnen spelen. Alleen ontbreekt momenteel nog vaak een cruciale schakel op de route van de fietssnelweg naar de school, waardoor deze toch nog als onveilig bestempeld wordt.
Op 30 november 2022 kreeg de stad subsidies toegekend voor volgende veilige schoolroutes in aansluiting op de fietssnelweg F1:
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 29 november 2021 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Infrastructurele maatregelen ten behoeve van veilige schoolroutes in de Kolveniersstraat, Slachthuisstraat, Spuymolenstraat en Zennelaan.” toe te wijzen aan Witteveen + Bos Belgium, Posthoflei 5 -1 te 2600 Antwerpen.
In het kader van de opdracht “Infrastructurele maatregelen ten behoeve van veilige schoolroutes in de Kolveniersstraat, Slachthuisstraat, Spuymolenstraat en Zennelaan.” werd een bestek met nr. ODM/2023-03 opgesteld door de ontwerper, Witteveen + Bos Belgium, Posthoflei 5 -1 te 2600 Antwerpen.
De uitgave voor deze opdracht indicatief wordt geraamd op 598 834,62 euro exclusief btw of 724 589,89 euro btw inbegrepen (125 755,27 euro btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Vlaanderen - Departement MOW - afdeling Toegepast Mobiliteitsbeleid. Het voorlopig toegezegd bedrag van 30 november 2022 bedraagt 236 237,24 euro.
Het bestek met nr. ODM/2023-03 en de raming voor de opdracht “Infrastructurele maatregelen ten behoeve van veilige schoolroutes in de Kolveniersstraat, Slachthuisstraat, Spuymolenstraat en Zennelaan.”, opgesteld door de ontwerper, Witteveen + Bos Belgium, Posthoflei 5 -1 te 2600 Antwerpen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt indicatief 598 834,62 euro exclusief btw of 724 589,89 euro btw inbegrepen (125 755,27 euro btw medecontractant).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Overheidsopdracht met geraamde uitgave hoger dan 30 000 euro exclusief btw:
In overeenstemming met het besluit van 22 februari 2021 houdende de vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' is de vaststelling van de opdrachtdocumenten en de plaatsingsprocedure van een overheidsopdracht de bevoegdheid van het uitvoerend orgaan:
In alle overige gevallen is het beleidsorgaan bevoegd.
Toelichting bij de opdracht:
Vilvoorde is een jonge, dynamische stad met maar liefst 25 schoolcampussen, waarvan 17 voor basisonderwijs en 8 voor secundair onderwijs. De Vilvoordse scholen trekken naast eigen inwoners ook veel leerlingen aan uit buurgemeenten.
Elke locatie creëert haar eigen problematiek op het vlak van mobiliteit en bereikbaarheid.
De vraag naar veilige schoolomgevingen is hoog, maar minstens even belangrijk is de vraag naar meer verkeersveiligheid op de verschillende schoolroutes voor actieve weggebruikers. Al te vaak zijn de huidige toegangsroutes op maat van autoverkeer ingericht.
Stad Vilvoorde zet de laatste jaren bij al haar projecten hoog in op verkeersveiligheid en op comfort voor de actieve weggebruiker. Op een aantal schoolroutes doen zich momenteel opportuniteiten voor parallel met het participatief project van de wijkcontracten.
Op 30 november 2022 kreeg de stad subsidies toegekend voor volgende veilige schoolroutes in aansluiting op de fietssnelweg F1:
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Infrastructurele maatregelen ten behoeve van veilige schoolroutes in de Gevaertstraat en de Haesendonckstraat” werd gegund aan Witteveen + Bos Belgium, Posthoflei 5 -1 te 2600 Antwerpen.
In het kader van de opdracht “Infrastructurele maatregelen ten behoeve van veilige schoolroutes in de Gevaertstraat en de Haesendonckstraat” werd een bestek met nr. ODM/2023-04 opgesteld door de ontwerper, Witteveen + Bos Belgium, Posthoflei 5 -1 te 2600 Antwerpen.
De uitgave voor deze opdracht indicatief wordt geraamd op 984 623,47 euro exclusief btw of 1 191 394,40 euro btw inbegrepen (206 770,93 euro btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Vlaanderen - Departement MOW - afdeling Toegepast Mobiliteitsbeleid. Het voorlopig toegezegd bedrag van 30 november 2022 bedraagt 200 000,00 euro.
Het bestek met nr. ODM/2023-04 en de raming voor de opdracht “Infrastructurele maatregelen ten behoeve van veilige schoolroutes in de Gevaertstraat en de Haesendonckstraat”, opgesteld door de ontwerper, Witteveen + Bos Belgium, Posthoflei 5 -1 te 2600 Antwerpen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt indicatief 984 623,47 euro exclusief btw of 1 191 394,40 euro btw inbegrepen (206 770,93 euro btw medecontractant).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Overheidsopdracht met geraamde uitgave hoger dan 30 000 euro exclusief btw:
In overeenstemming met het besluit van 22 februari 2021 houdende de vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' is de vaststelling van de opdrachtdocumenten en de plaatsingsprocedure van een overheidsopdracht de bevoegdheid van het uitvoerend orgaan:
In alle overige gevallen is het beleidsorgaan bevoegd.
Toelichting bij de opdracht:
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 21 juni 2021 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Aanleg Park Mondiale” toe te wijzen aan Antea Belgium nv, Roderveldlaan 1 te 2600 Antwerpen.
In het kader van de opdracht “Aanleggen van park Mondiale” werd een bestek met nr. ODM/2022-17 opgesteld door de ontwerper, Antea Belgium nv, Roderveldlaan 1 te 2600 Antwerpen. Dit bestek werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 november 2022. Op 27 januari 2023 werden 4 offertes ontvangen. Deze weken te veel af van de opgemaakte raming. Het college van burgemeester en schepenen besliste om de procedure stop te zeten.
In het kader van de opdracht “Aanleg Park Mondiale” werd een nieuw bestek met nr. ODM/2023-05 opgesteld door de ontwerper, Antea Belgium nv, Roderveldlaan 1 te 2600 Antwerpen.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1: Parkaanleg, raming: 1 171 785,88 euro exclusief btw of 1 417 860,91 euro btw inbegrepen;
* Perceel 2: Afvoer en reiniging van de gronden, raming: 315 966,35 euro exclusief btw of 382 319,28 euro btw inbegrepen.
De totale uitgave voor deze opdracht indicatief wordt geraamd op 1 487 752,23 euro exclusief btw of 1 800 180,19 euro btw inbegrepen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het bestek met nr. ODM/2023-05 en de raming voor de opdracht “Aanleg Park Mondiale”, opgesteld door de ontwerper, Antea Belgium nv, Roderveldlaan 1 te 2600 Antwerpen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt indicatief 1 487 752,23 euro exclusief btw of 1 800 180,19 euro btw inbegrepen.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Met e-mail van 4 april 2023 vraagt de projectvereniging Brabantse Kouters Oost om de jaarrekening 2022, activiteitenverslag 2022, planning 2023 en begroting 2023 ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met 12 gemeenten in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereiden.
Het voorstel tot oprichten van een projectvereniging ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters en toetreden van de stad tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost als juridische structuur werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 25 november 2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse overheid goedgekeurd.
De beide projectverenigingen Brabantse Kouters Oost (gemeente Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de stad Vilvoorde) en Brabantse Kouters West (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK.
Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 niet verleend door de Vlaamse overheid, maar op de vergadering van 16 november 2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om:
In 2022 werd een traject doorlopen om de projectverenging Brabantse Kouters West te ontbinden en de betrokken gemeenten te laten toetreden tot de projectverenging Brabantse Kouters Oost en deze laatste om te dopen te Erfgoed Brabantse Kouters. Bovendien werd ook beslist om een nieuwe erkenningsaanvraag als IOED bij de Vlaamse overheid in te dienen. Dit alles werd formeel goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 november 2022 waarbij beslist werd om:
Conform het decreet op het lokaal bestuur wordt de jaarrekening van de projectvereniging door de Raad van Bestuur besproken en voorlopig goedgekeurd. Dit gebeurde op de vergadering van 8 maart 2023. Conform ditzelfde decreet dient elke projectvereniging jaarlijks deze jaarrekening formeel te laten goedkeuren door de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten.
De statuten van projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters (voorheen Brabantse Kouters Oost) bepalen daarnaast bijkomend dat de planning en begroting (zoals beide voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 14 december 2022) en het jaarverslag (zoals voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 8 maart 2023) ook goedgekeurd dienen te worden door de gemeenteraad.
Het gezamenlijke activiteitenverslag 2022 van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West wordt goedgekeurd.
De jaarrekening 2022 van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost wordt goedgekeurd.
De begroting 2023 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters wordt goedgekeurd.
De planning 2023 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters wordt goedgekeurd.
Er wordt kwijting gegeven aan de bestuurders van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost voor de bestuursdaden gesteld in het jaar 2022.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de projectvereniging Brabantse Kouters Oost.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van ERSV Vlaams-Brabant vzw.
Bij gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 keurde de gemeenteraad de agenda van de algemene vergadering en de ontbinding van ERSV Vlaams-Brabant goed.
De reden van ontbinding was dat, omwille van het stopzetten van de ESF-projecten 'versterkt streekbeleid' en bij gebrek aan een andere Vlaamse maatregel betreffende sociaal-economische streekontwikkeling en bijhorende middelen, het decreet van 4 mei 2004 betreffende het statuut, de werking, de taken en bevoegdheden van de erkende regionale samenwerkingsverbanden, de sociaal-economische raden van de regio en de regionaal sociaal-economische overlegcomités niet langer toepasbaar was dat het onmogelijk werd om het doel, de taken en de opdrachten van ERSV Vlaams-Brabant vzw zoals bepaald in de statuten te realiseren.
Bij e-mail van 27 april 2023 bezorgt de voorzitter van ERSV Vlaams-Brabant de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 30 mei 2023. De vergadering zal plaatshebben in de raadszaal van het provinciehuis te Leuven.
De agenda bevat volgende punten:
De buitengewone algemene vergadering wordt samengeroepen om de vereffening van de vzw finaal af te sluiten.
In de gemeenteraad van 25 februari 2019 werd de heer Didier Cortois, schepen, aangeduid als vertegenwoordiger van de stad Vilvoorde in de algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant vzw.
Er wordt kennisgenomen van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant op 30 mei 2023.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur in de algemene vergadering wordt gemandateerd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant vzw van 30 mei 2023, goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit word toegestuurd naar ERSV Vlaams-Brabant vzw.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van de opdrachthoudende vereniging INCOVO.
Bij brief van 3 mei 2023 stuurt de opdrachthoudende vereniging INCOVO een uitnodiging voor de bijzondere algemene vergadering van vrijdag 23 juni 2023 van 18 uur tot 19 uur in de hoofdzetel van INCOVO, Buyssestraat (Cyriel) 5 te Vilvoorde.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De agenda van de bijzondere gewone algemene vergadering bevat volgende agendapunten:
In zittingen van 28 september 2020 en 23 november 2020 duidde de gemeenteraad mevrouw Barbara de Bakker, schepen, en mevrouw Fatima El Boubsi, gemeenteraadslid, aan als vertegenwoordigers in de bijzondere algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging INCOVO.
De vertegenwoordigers van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 28 september 2020 en 23 november 2020, worden gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging INCOVO van vrijdag 23 juni 2023, de volgende agendapunten goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar de opdrachthoudende vereniging INCOVO.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van Cipal dv.
Bij e-mail en brief stuurt Cipal dv een uitnodiging voor de algemene vergadering van 22 juni 2023 om 16.00 uur. De raad van bestuur heeft beslist om deze vergadering te laten plaats hebben in het Technologiehuis te Geel. De vergadering zal daarnaast op digitale wijze plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
In zitting van 28 januari 2019 duidde de gemeenteraad mevrouw Tine Paredis, schepen, aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Cipal dv.
De vertegenwoordiger van de stad Vilvoorde wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal dv van 22 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal dv van 22 juni 2023 de volgende agendapunten goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Cipal dv.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van Fluvius OV.
Met brief van 11 april 2023 nodigt Fluvius OV haar leden uit op de algemene vergadering tevens jaarvergadering van woensdag 7 juni 2023 om 18.30 uur. De vergadering zal op digitale wijze gehouden worden.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV van 7 juni 2023 omvat volgende punten:
In zitting van 25 februari 2019 duidde de gemeenteraad de heer Johan Serkeyn, voorzitter van de gemeenteraad, aan als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Fluvius OV.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019, wordt gemandateerd om op de digitale algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV van 7 juni 2023 de volgende agendapunten goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Fluvius OV.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van Fluvius West.
Met brief van 30 maart 2023 nodigt Fluvius West haar leden uit op de algemene vergadering tevens jaarvergadering van maandag 26 juni 2023 om 18 uur in Salons Saint Germain, De Breyne Peellaertstraat 12 te 8600 Diksmuide.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering bevat volgende punten:
Ingevolge het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 werd de heer Hans Bonte, burgemeester, als effectieve vertegenwoordiger, en de heer Moad El Boudaati, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad Vilvoorde aangeduid in de algemene vergadering van Infrax West, het huidige Fluvius West.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West van 26 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) de volgende agendapunten goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Fluvius West.
Het stadsbestuur van Vilvoorde is lid van Sibelgas.
Met brief van 29 maart 2023 nodigt Sibelgas haar leden uit op de gewone algemene vergadering van dinsdag 27 juni 2023 om 18 uur bij Salons de Romree, Beiaardlaan 31, 1851 Grimbergen.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De agenda van de gewone algemene vergadering bevat volgende agendapunten:
In zitting van 25 februari 2019 duidde de gemeenteraad de heer Johan Serkeyn, voorzitter van de gemeenteraad, aan als effectieve vertegenwoordiger van de stad Vilvoorde in de algemene vergadering van Sibelgas, en mevrouw Barbara de Bakker, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019, wordt gemandateerd om op de gewone algemene vergadering van Sibelgas van 27 juni 2023 de volgende agendapunten goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Sibelgas.
Het stadsbestuur van Vilvoorde is lid van I.B.E.G.
Met brief van 29 maart 2023 nodigt I.B.E.G. haar leden uit op de gewone algemene vergadering van dinsdag 27 juni 2023 om 17.30 uur bij Salons de Romree, Beiaardlaan 31, 1850 Grimbergen (zaal Oude Stallingen - gelijkvloers).
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De agenda van de gewone algemene vergadering bevat volgende agendapunten:
In zitting van 25 februari 2019 duidde de gemeenteraad de heer Johan Serkeyn, voorzitter van de gemeenteraad, aan als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van I.B.E.G., en mevrouw Barbara de Bakker, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019, wordt gemandateerd om op de gewone algemene vergadering van I.B.E.G. van 27 juni 2023 de volgende agendapunten goed te keuren:
De agenda van de gewone algemene vergadering bevat volgende agendapunten:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar I.B.E.G.
Het stadsbestuur van Vilvoorde is lid van VENTUM&green.
Met brief van 29 maart 2023 nodigt VENTUM&green haar leden uit op de gewone algemene vergadering van dinsdag 20 juni 2023 om 17.30 uur in de administratieve zetel, Laurent Benoit Dewezplein 6, 1800 Vilvoorde..
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De agenda van de gewone algemene vergadering bevat volgende agendapunten:
In zitting van 27 januari 2020 duidde de gemeenteraad de heer Johan Serkeyn, voorzitter van de gemeenteraad, aan als bestuurder in de raad van bestuur van VENTUM&green. Een aandeelhouder mag zich op de algemene vergadering door middel van een schriftelijke volmacht door enige andere persoon laten vertegenwoordigen. Volmachthouders kunnen meerdere aandeelhouders vertegenwoordigen. Dat mag ook de bestuurder in VENTUM&green zijn, namelijk Johan Serkeyn.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2020, wordt gemandateerd om op de gewone algemene vergadering van VENTUM&green van 20 juni 2023 de volgende agendapunten goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar VENTUM&green.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van Haviland Intercommunale IgSv.
Bij brief van 30 maart 2023 stuurt de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale IgSv een uitnodiging voor de gewone algemene vergadering van woensdag 21 juni 2023 om 18.00 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik.
De agenda van de gewone algemene vergadering omvat volgende punten:
In zitting van 28 januari 2019 duidde de gemeenteraad de heer Aimen Horch, gemeenteraadslid, aan als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale IgSv, en mevrouw Barbara de Bakker, schepen, als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019, wordt gemandateerd om op de gewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale IgSv van 21 juni 2023, volgende agendapunten goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale IgSv.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van Havicrem.
Bij brief van 4 mei 2023 stuurt Havicrem een uitnodiging voor de algemene vergadering op woensdag 21 juni 2023 om 18.30 uur in aula 2 van het crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Eppegem met volgende agendapunten:
De vertegenwoordigers van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019, worden gemandateerd om op de algemene vergadering van Havicrem van 21 juni 2023 de volgende agendapunten goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Havicrem.
Het stadsbestuur Vilvoorde maakt gebruik van externe partners met als doel efficiënte ondersteuning te bieden ten behoeve van de primaire processen van het stadsbestuur.
Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv (TMVS), kan via haar aankoopcentrale CREAT deze dienstverlening aanbieden: de expertise rond aankoop en de wetgeving op overheidsopdrachten bundelen met interessante aankoopvolumes. De aankoopcentrale CREAT is geen aparte entiteit maar gewoon de werknaam van TMVS voor die aankoopcentrale.
Hiernaast spelen ook financiële overwegingen. Samenwerking inzake ondersteunende diensten opent perspectief op schaal en volume effecten. Dit laat toe kosten te reduceren en/of middelen vrij te maken voor andere initiatieven.
Ondertussen maken al meer dan 400 gemeenten, steden en andere organisaties gebruik van de dienstverlening van CREAT. CREAT biedt een brede waaier van kwaliteitsvolle producten en diensten aan tegen interessante prijzen en met een uitstekende service. Het aanbod is daarbij totaal, de deelname op vraag en op maat van de klant.
Mogelijke raamovereenkomsten waar wij gebruik van kunnen maken:
Om gebruik te kunnen maken van de aankoopcentrale CREAT, dient het stadsbestuur toe te treden tot de dienstverlenende vereniging TMVS.
De toetreding concretiseert zich middels een kapitaalsinbreng, waartegenover aandelen staan. Het aantal aandelen dat aangekocht moet worden, is gebaseerd op het aantal inwoners. Er wordt verwacht 1 aandeel per volledig 5 000 inwoners aan te kopen. De nominale waarde van 1 aandeel is 1 000 euro en dient voor ¼ te worden volstort. Deze kost is eenmalig en zal voor stad Vilvoorde komen op 2 250 euro.
De toetreding zal door de algemene vergadering van TMVS van december 2023 aanvaard worden. Er kan al wel ingetekend worden op de raamovereenkomsten na de beslissing van de gemeenteraad en na het indienen van het toetredingsdossier.
Het stadsbestuur Vilvoorde treedt toe tot de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten en volgens het toetredingsdossier.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv.
Het stadsbestuur Vilvoorde is toegetreden tot de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv (TMVS).
De dienstverlenende en de opdrachthoudende vereniging beschikken ten minste over een algemene vergadering en een raad van bestuur. De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen. De duur en de wijze van beëindiging van het mandaat van de leden van de verschillende organen in een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging worden statutair bepaald. Alle mandatarissen zijn van rechtswege ontslagnemend bij verlies van hun openbaar mandaat, uitgezonderd in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden. In dat geval wordt binnen de eerste drie maanden van het jaar dat volgt op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan, op voorwaarde dat de raden van de deelnemende besturen die de voordracht moeten doen, al in hun nieuwe samenstelling vergaderd hebben.
Het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering is onverenigbaar met het mandaat van lid van een van de andere organen.
Als vertegenwoordiger van het stadsbestuur van Vilvoorde in de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv, wordt aangeduid: mevrouw Katrien Vaes, schepen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv.
Met e-mail van 14 mei 2023 vraagt de heer Aimen Horch, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Vanaf 2024 kunnen 16 en 17-jarigen die in België willen stemmen voor het Europees parlement zich in het kiesregister van hun gemeente inschrijven. Zodra ze geregistreerd zijn, zijn ze onderworpen aan de verplichting om te stemmen. Dit is een ronduit positieve evolutie : voor meer democratie, voor meer Europa en voor de jonge generaties. Dit brengt echter ook uitdagingen met zich mee. Het is essentieel werk te maken van bewustmaking en een laagdrempelige registratieprocedure. Alle Belgische gemeenten ontvingen volgens de informatie verstrekt door de federale minister van Binnenlandse Zaken, in april 2023 een nota met meer uitleg over de administratieve en technische aspecten van de registratieprocedure.
Vanaf 1 mei 2023 kunnen jongeren vanaf 14 jaar zich registreren voor de Europese verkiezingen in juni 2024 via een onlineregistratietool. De betrokken jongeren zullen in het najaar van 2023 ook rechtstreeks door de federale overheid worden gecontacteerd via een brief waarin wordt uitgelegd hoe zij zich kunnen registreren voor de verkiezingen.
Er is hierbij echter ook een zeer grote rol weggelegd voor de lokale besturen: het zijn immers de steden en gemeenten die de praktische registratie van de jongere kiezers zullen opvolgen en die een grote rol kunnen spelen bij het motiveren van zoveel mogelijk jongeren om zich ook werkelijk te registreren. Een aantal steden en gemeenten, zoals Gent en Mechelen, kondigden hiertoe reeds een reeks initiatieven aan.
Al deze voorbereidingen hebben immers pas zin wanneer alle jongeren voldoende geïnformeerd zijn over de mogelijkheid tot registratie en wanneer er zoveel mogelijk van hen ook werkelijk de keuze hebben gemaakt om zich te registeren. Hier ligt er een grote kans voor onze gemeente om de stem van onze jongeren maximaal te laten horen bij de volgende Europese verkiezingen.
Vragen:
- Worden er in initiatieven genomen om de registratiegraad van jongeren op te krikken?
- Kan er samengewerkt worden met scholen, jeugdraad en jeugdverenigingen om jongeren te bereiken en te informeren?
- Kunnen registratiemomenten worden georganiseerd in die scholen, lokalen van jeugdverenigingen en de jeugdraad?
- Is het mogelijk om extra communicatie te voorzien vanuit de stad bovenop de communicatie van de federale administratie?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Aimen Horch, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 15 mei 2023 vraagt mevrouw Nora Mouallali, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Uit de resultaten van het onderzoek in het kader van VeloVeilig Vlaanderen, lees ik dat er 135 gevaarlijke fietspunten in Vilvoorde zijn, de gevaarlijkste zich in de Luchthavenlaan bevindt en dat Vilvoorde een score van 26 op 100 krijgt op vlak van fietsveiligheid. Vandaar mijn volgende vragen:
Volgen de stadsdiensten dit op?
Worden de knelpunten systematisch bekeken en zo nodig aangepast?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Nora Mouallali, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 15 mei 2023 vraagt de heer John Roobaert, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Na de jaarwisseling bleven stelselmatig meer en meer kandidaten weg. De echte reden blijft nog steeds gissen ook door de verantwoordelijke van het centrum.
Van de 10 à 11 deelnemers verminderde dit maand na maand.
En blijven er uiteindelijk een tweetal over die de laatste weken ook afgehaakt hebben.
Een trieste balans qua interesse, misschien een extra duwtje nodig van bevoegde schepen om de kennis van het Nederlands te stimuleren.
Nochtans is het een noodzaak als gebruikstaal op straat, tijdens het winkelen, op het werk en met de kinderen thuis enz....
De leraar is zeer ervaren en kent de knepen van het vak, dit kan de reden niet zijn van het gebrek aan interesse.
In het verleden bracht ik de vraag reeds op de gemeenteraad, waar de bevoegde schepen positief op reageerde.
Vorige gemeenteraad op 24 april 2023 verkondigde ook de burgemeester het belang van het Nederlands als voertaal.
Spijtig genoeg is het in de plaats van verbeterd, verslechtert.
Mijn vraag aan het schepencollege is simpel, probeer op welke manier dan ook de toekomst van deze mensen te verbeteren door het belang van het Nederlands te onderstrepen.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer John Roobaert, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 15 mei 2023 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
We zijn vertrokken voor vele jaren van werken aan de ring. Zoals jullie allen weten is deze belangrijke verkeersader een bron van enorme luchtverontreiniging. Ter herinnering, gemiddeld verliezen we meer dan een jaar in goede gezondheid gen gevolge van fijn stof en schat men het aantal vroegtijdige overlijdens in België door toedoen van fijn stof op 6500. Mijn vraag: welke maatregelen worden er genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren en meer specifiek, wat is er voorzien om de nieuwe stadswijk onder het viaduct van Vilvoorde met een gerust gemoed te doen ademen?
Er is de mogelijkheid om asfalt te gebruiken dat de uitstoot enigszins kan verminderen. Ook het plaatsen van schermen kan helpen. Deze maatregelen werden overwogen, maar worden ze ook toegepast? En zo ja, wat is het effect op de luchtkwaliteit?
Andere mogelijkheden zijn de overkapping van het viaduct of het plaatsen van luchtfilters. Zijn deze pistes onderzocht?
(PS. Ik vind niet alle MER-studies terug ivm het viaduct van Vilvoorde. Is het mogelijk om deze te bezorgen? Alvast bedankt.)
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 15 mei 2023 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Er is een nieuw gebouw opgetrokken in het kanaalpark en vanaf augustus kunnen de eerste mensen intrekken. Ik was dus zeer geïnteresseerd in wat ik met mijn budget zoal zou kunnen krijgen. Dat bleek nogal tegen te vallen. Een appartementje van 110 vierkante meter is niet extreem groot dacht ik. De prijs daarentegen, 425.000 euro. Had je graag drie slaapkamers gehad dan zit je meteen dik boven een half miljoen euro. Maar dat is nog niet alles, je bent dan ook nog eens verplicht een parkeerplaats aan te kopen van meer dan 31.000 euro. De fietskluis aan 3.400 euro is gelukkig wel optioneel.
Beste college, in het programma van de N-VA las ik nog dat we de tweeverdieners (die uiteraard goed Nederlands spreken) gingen aantrekken. Maar wij werken met twee voltijds en dit is onbetaalbaar. Als u dat niet beseft nodig ik u uit een kleine enquête te doen in de wijken.
Mensen die huren worden geconfronteerd met een index die wordt toegepast waardoor huren ineens pakken duurder wordt, kopen is onbetaalbaar (bovendien staat de rente hoog) en van een sociale woning moet je al helemaal niet dromen als het van het Vilvoords stadsbestuur afhangt. Deze situatie is een rechtstreeks gevolg van jullie beleid. De sociale woningen worden verwaarloost terwijl projectontwikkelaars vrij spel krijgen. Waar blijft jullie sociale visie op wonen?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 16 mei 2023 vraagt mevrouw Christel Herbosch, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
In de pers lazen we dat er voorbije maand heel wat politie klaarstond aan het station n.a.v. aangekondigde problemen met jongeren. Gelukkig gebeurde er niets. Ook op andere plekken in onze gemeente, zoals bijvoorbeeld Asiat, doen zich moeilijkheden met jongeren voor. Heeft de gemeente, samen met de politie, een interventieplan klaar?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Christel Herbosch, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 16 mei 2023 vraagt de heer Ken Degreef, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
De voorbije dagen werd onze stad opgeschrikt door een aantal confrontaties tussen Brusselse en Vilvoordse jongeren rondom het station van Vilvoorde en in het Hanssenspark.
Deze onlusten hebben niet alleen geleid tot verschillende incidenten, maar hebben ook een gevoel van onveiligheid en angst gecreëerd onder onze bewoners, de gebruikers van het openbaar vervoer en in de eerste plaats onze jongeren.
Is er al zicht op de aanleiding van al deze incidenten? En is er een link met het dodelijke drama in Zaventem?
Het is van cruciaal belang dat het stadsbestuur de nodige maatregelen neemt om deze situatie aan te pakken en ervoor te zorgen dat de veiligheid van de burgers wordt gewaarborgd.
Ik zou daarom graag ook willen weten welke specifieke maatregelen er worden genomen om deze onlusten te beëindigen en de veiligheid van de burgers te waarborgen?
Daarnaast zou ik ook graag willen weten welke preventieve acties er worden genomen om toekomstige gewelddadige confrontaties te voorkomen?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Ken Degreef, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 16 mei 2023 vraagt de heer Remy Esquiliche, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Mijn interpellatie gaat over een belangrijke Congolese man: Paul Panda Farnana.
Hij heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van de Democratische Republiek Congo.
Farnana was een Congolees agronoom, nationalist en panafrikanist. Hij legde mee de basis voor het Congolese nationalisme dat uiteindelijk zal leiden tot de onafhankelijkheid. Ook gebruikte Farnana zijn positie om te strijden tegen de onrechtvaardigheden waarmee de Congolezen onder het koloniale bewind werden geconfronteerd. In 1895 werd hij als ‘boy’ of jonge huishoudhulp naar België gebracht.
Waarom breng ik deze man ter sprake op onze gemeenteraad?
In 1904 legde Farnana met succes een toelatingsexamen af en schreef hij zich in in de tuinbouw- en landbouwschool in Vilvoorde. Daar behaalde hij in 1907 met grote onderscheiding zijn diploma. Paul Panda Farnana werd zo dan ook de eerste Congolees die in België een diploma hoger onderwijs behaalde.
Paul Panda Farnana M’Fumu heeft in vele opzichten een stempel gedrukt op de geschiedenis van Congo. Hij werd onlangs opgenomen als 1 van de 60 vensters van de Canon van Vlaanderen. Een belangrijke wetenschappelijke erkenning van de man zijn rol.
Daarom had ik volgende vraag:
Kunnen we hem ook in onze stad in leven houden via een plein of straat ?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Remy Esquiliche, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 16 mei 2023 vraagt de heer Dries Verhaeghe, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Welke acties onderneemt dit stadsbestuur om de doelstellingen uit het bestuursakkoord te evalueren (zowel intern als extern)? Welke acties zullen – desgevallend - alsnog ondernomen worden om aan alle doelstellingen tegemoet te komen? Of is het stadsbestuur van mening dat het volledige bestuursakkoord ondertussen werd uitgevoerd?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Dries Verhaeghe, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 16 mei 2023 vraagt de heer Thomas De Mey, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Vorige week las ik op Instagram het jammerlijke nieuws dat de mini-camping op Asiat niet zal opengaan. Als reden gaven Tess en Joris aan dat ze geen veilige plek kunnen garanderen. Dit triggerde mij om mij even te bevragen bij de initiatiefnemers. Tijdens ons gesprek werd al heel snel duidelijk dat een sterke territoriumdrift van enkele leden van de buren van ROJM deze situatie hebben in de hand gewerkt. Zo werden er bedreigingen geuit, werden de opgebouwde voorzieningen afgebroken, materiaal opgebrand en ga zo maar verder. Dit heeft ertoe geleid dat Tess en Joris zich niet langer veilig en gewenst voelden en besloten hun dromen even aan de kant te schuiven en te stoppen met de opbouw van hun droomplekje in Asiat. Dit in de hand gewerkt dat de bemiddelingspogingen in dovemans oren vielen en dat er geweigerd werd hiervoor de verantwoordelijkheid te nemen door de initiatiefnemers van ROJM.
Ik moet zeggen dat ik met een zeer wrang gevoel achterbleef na mijn gesprek met de Tess en Joris. Ik kan er met mijn beperkte verstand niet bij dat het ene mooie Vilvoordse initiatief gekortwiekt wordt door een ander Vilvoords initiatief en dit op een locatie waar meer dan genoeg plaats is om naast en met elkaar te leven. Naast het opbergen van hun droom, hebben Tess en Joris ook reeds een deel van de beloofde subsidies geïnvesteerd in de opbouw van hun plekje. Ze gaven me tot slot nog mee dat ze in 2024 nog steeds hun droom willen najagen.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Thomas De Mey, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 16 mei 2023 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Nu de lente in het land is, wordt het pas echt duidelijk hoe hard de droogte van vorige zomer de bomen heeft aangetast. Op veel plaatsen zijn nieuwe aanplantingen niet meer levensvatbaar. Bij iets oudere bomen valt het gelukkig beter mee. Worden deze bomen in kaart gebracht en opnieuw aangeplant? Hoe staat het ondertussen met de (online) bomeninventaris van Vilvoorde. Sinds mijn vorige tussenkomst heb ik geen update meer gehad. Een stand van zaken lijkt me opportuun.
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.