In de zitting van 28 september 2020 stelde de gemeenteraad het belastingreglement op de tijdelijke bezetting van de openbare weg vast, voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Er is vastgesteld dat er meer en meer aanvragen voor inname of tijdelijke bezetting van het openbaar domein, laattijdig, dit wil zeggen binnen de 5 werkdagen voor aanvang, worden ingediend. Het huidig belastingreglement, waarbij voor de spoedprocedure een tarief dat 25% hoger ligt dan het normaal tarief, het gebruik van deze spoedprocedure niet ontraadt. De laattijdige aanvragen vragen extra (onverwachte) personeelsinzet en daarom is een administratieve vergoeding verantwoord.
Innames zonder vergunning zijn bij de administratie niet gekend (totdat zij bij controle worden opgemerkt). Zij kan er in de planning van andere innames dan ook geen rekening mee houden. Daardoor worden mogelijk onuitvoerbare vergunningen toegekend, of ontstaat ongeplande verkeershinder. Om die reden zijn die onvergunde innames extra hinderlijk, en worden zij bij detectie aan een hoger tarief belast.
Het is daarom wenselijk een verdere verfijning te voorzien van de aanvraagtermijnen, een aanpassing van de tarieven en een verduidelijking van de werkwijze.
Hiertoe dienen de artikels 4 en 5 van het reglement aangepast te worden.
Het belastingreglement op de tijdelijke bezetting van de openbare weg wordt vastgesteld.
Het reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het besluit van 28 september 2020 houdende de vaststelling van het belastingreglement op de tijdelijke bezetting van de openbare weg wordt opgeheven.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 mei 2023.