Terug
Gepubliceerd op 19/10/2022

2022_CBS_03141 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Rozenstraat. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 17/10/2022 - 13:30 stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Barbara de Bakker, schepen

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2022_CBS_03141 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Rozenstraat. - Beslissing 2022_CBS_03141 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Rozenstraat. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op 2 mei 2022 werd het wijkcirculatieplan Faubourg goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. In de periode tussen 10 en 22 oktober 2022 wordt het wijkcirculatieplan Faubourg ingevoerd. Het wijkcirculatieplan bevatte geen wijzigingen voor de Rozenstraat.

Op 6 oktober 2022 vond echter nog een bijkomend overleg plaats met de directeur van de stedelijke basisschool De Kastanjelaar (Perksestraat). In de situatie voor de invoering van het wijkcirculatieplan dienden schoolbussen (voor zwemlessen, uitstappen of andere verplaatsingen) een keerbeweging te maken in de Tulpenstraat. Het wijkcirculatieplan veranderde deze situatie niet. Door het omkeren van de rijrichting in de Rozenstraat (en op het zuidelijke deel van het Wautersplein (Jozef)) zou dit manoeuvre echter niet meer nodig zijn. De Rozenstraat wordt in het voorliggend aanvullend verkeersreglement een weg met beperkt enkelrichtingsverkeer in de richting van de Hoveniersstraat.

Deze wijziging heeft verder beperkte gevolgen voor de ontsluiting van de omliggende straten. Zij zijn door deze wijziging niet meer bereikbaar vanuit de Houtemsesteensteenweg via de Hoveniersstraat en Rozenstraat. Er is echter een alternatief voorhanden via de Seringenstraat en Tulpenstraat. De omrijbeweging hiervoor blijft zeer beperkt. Meer zelfs, waar de buurt rond het Wautersplein (Jozef) in de oude situatie de wijk enkel kon verlaten via de Tulpenstraat, ontstaat er nu een tweede mogelijkheid via de Hoveniersstraat.

Gezien het belang van deze wijziging voor de school, de evidente voordelen en de beperkte nadelen werd de omkering van de rijrichting in de Rozenstraat al opgenomen in de communicatie rond het wijkcirculatieplan.

Deze ingreep kan een verplaatsing van verkeer betekenen van de Perksestraat naar de Tulpenstraat en Rozenstraat. Dit dient met de nodige aandacht geëvalueerd te worden: op beide routes bevinden zich schooltoegangen. De Perksestraat is een fietsstraat; langs de Tulpenstraat bevindt zich de toegang tot het park Hazeweide.

De gewijzigde en nieuwe artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De verkeerssignalisatie zal in eigen beheer geplaatst worden in de periode 18 - 22 oktober 2022.

Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Ministeriële omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op de Rozenstraat vanaf de Hoveniersstraat in de richting van het Wautersplein (Jozef) geldt:

  • verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers.

Op de Rozenstraat vanaf het Wautersplein (Jozef) in de richting van de Hoveniersstraat geldt:

  • toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
  • fietsers mogen in beide richtingen rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2;
  • verkeersborden F19;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M4.

Artikel 2

Op de Rozenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hoveniersstraat geldt:

  • de bestuurders zijn verplicht links af te slaan;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2.

Artikel 3

Op de Rozenstraat van de Hoveniersstraat tot het Wautersplein (Jozef) geldt:

  • voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.

Artikel 4

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de provinciale en gemeentewegen - Rozenstraat, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 6 januari 2014.

Artikel 5

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.