Op 20 december 2021 werd een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de wijk Centrum vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. In de titel werd foutief aangegeven dat het enkel gemeentewegen betreffen. Door de uitbreiding van de zone 30 naar delen van de Stationlei en Hanssenslaan (Benoit) (N211) betreft dit reglement echter ook gewestwegen. Voorliggend besluit vervangt het besluit van 20 december 2021, dat hierbij ingetrokken wordt, met een gecorrigeerde titel.
In maart 2021 werd een nieuw mobiliteitsplan goedgekeurd. Mogelijke herzieningen van de zone 30 worden meegenomen bij de opmaak van wijkcirculatieplannen. De wijken Kassei, Centrum en Broek komen als laatste aan de beurt in dit proces. In de betreffende wijken zijn er echter enkele ontwikkelingen die motiveren om nu al enkele wijzigingen aan de zone 30 door te voeren.
Principieel wordt de zone 30 afgebakend in de zogeheten verblijfsgebieden. Deze zijn vastgesteld in het mobiliteitsplan van 2012 en werden in het mobiliteitsplan 2021 uitgebreid met de wijk Broek – 4 Fonteinen en de zone aan de oostkant van het station. Binnen deze verblijfsgebieden kan er een uitzondering gemaakt worden voor secundaire wegen (50 km/h binnen de bebouwde kom), voor lokale verbindings- en verzamelwegen (in principe 50 km/h, 30 km/h indien geen scheiding van verkeer mogelijk is). In het mobiliteitsplan van 2012 was een snelheidsregime van 30 km/h in principe niet mogelijk voor lokale verbindingswegen.
De as Lange Molensstraat – Vlaanderenstraat – Mechelsestraat is al sinds 2012 verblijfsgebied en is nooit aangeduid als lokale ontsluitingsweg of lokale verzamelweg. Om onduidelijke redenen werd de straat niet toegevoegd aan de zone 30. Met voorliggende wijziging worden de volledige Lange Molensstraat, Vlaanderenstraat en Mechelsestraat toegevoegd aan de zone 30.
Eenzelfde analyse kan gemaakt worden voor de Houtemsesteenweg in de wijk Faubourg. Daar is het echter aangewezen om de uitvoering van het wijkcirculatieplan (momenteel in opmaak) af te wachten. Hetzelfde geldt voor de Leuvensestraat-Leuvensesteenweg (deel ten oosten van de Campionlei (Ferdinand)). Dit is een lokale verzamelweg, waarvan het statuut mogelijk herbekeken wordt in het wijkcirculatieplan Faubourg. De Stationlei wordt door de nakende herinrichting gedowngraded waarbij de verblijfskwaliteit van in het stadscentrum wordt doorgetrokken in de Stationlei (projectnota ringtrambus, opgemaakt in 2017). Dit geldt niet voor de Hanssenslaan (Benoit). Gezien de aanwezige scheiding van verkeersstromen, de selectie van de weg als lokale ontsluitingsweg en het minder doorslaggevende verblijfskarakter blijft hier een toegelaten snelheid van 50 km/h gelden. De Parkstraat neemt de lokale ontsluitingsfunctie van de Stationlei over. In het kader van het fietspaddossier Parkstraat wordt een scheiding van verkeer onderzocht. Gelijkaardig aan de situatie in de Vlierkensstraat en de Teniersstraat (David) wordt voorgesteld om de Parkstraat op dit moment toe te voegen aan de zone 30, ondanks de functie als lokale ontsluitingsweg.
Op de Campionlei (Ferdinand) is een zone 30 ‘schoolomgeving’ afgebakend. Deze zone 30 sluit naadloos aan bij de zone 30 van Far-West in het noorden en die van het stationskwartier in het zuiden. Aan het noordelijke einde van de de Bavaylei komen vandaag drie aparte zones 30 bij elkaar: deze van wijk Far-West (verblijfsgebied), deze van de de Bavaylei (schoolomgeving) en deze van zone De Mentock (eerder landelijk gebied). Door middel van voorliggend besluit worden de volgende vier zones 30 samengevoegd: schoolomgeving De Bavaylei, wijk Far-West, schoolomgeving Campionlei (Ferdinand) en zone Centrum-Station. Op terrein betekent dit dat er bij het kruispunt van de de Bavaylei en het Schoewever enkele verkeersborden kunnen verdwijnen. In de omgeving van de Campionlei (Ferdinand) werden de aanwezige verwarrende borden al weggehaald.
In het mobiliteitsplan 2021 werd Broek – 4 Fonteinen bijkomend aangeduid als verblijfsgebied. Het algemeen principe voor verblijfsgebieden naar snelheidsregime toe is de afbakening van een zone 30. Met voorliggend besluit wordt de wijk Broek – 4 Fonteinen toegevoegd aan de bestaande zone 30 in de wijk Centrum (deel Centrum-West).
De as Lange Molensstraat – Vlaanderenstraat – Mechelsestraat behoort vandaag niet tot de zonale tonnagebeperking van 3,5 ton, maar door het doodlopend karakter van deze as is doorgaand zwaar verkeer vandaag al verboden. Voor de wijk Broek zijn er al toegangsbeperkingen in voege (algemeen toegangsverbod uitgezonderd plaatselijk verkeer in de Harensesteenweg, tonnagebeperking uitgezonderd plaatselijk verkeer in de Debackerstraat (Willem)). In het licht van de nakende grootschalige herziening van de zonale tonnagebeperkingen in het kader van het project City of Things (ANPR), is het niet aangewezen de zonale tonnagebeperking op dit moment te wijzigen.
De wijziging van de zone 30 vereist een wijziging van het aanvullend reglement op het wegverkeer. Volgende wijzigingen - tegenover de situatie voor 20 december 2021 - worden doorgevoerd door middel van voorliggende besluit:
De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De signalisatie werd in februari 2022 gewijzigd. Onderhavig reglement betreft zowel gemeentewegen als gewestwegen.
In de zone Centrum - West begrensd door:
worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de zone Centrum - Station begrensd door:
worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de zone Centrum - Park begrensd door:
worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
Dit wordt gesignaleerd door:
In het gebied zone Centrum - West en Broek begrensd door:
geldt:
Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
In het gebied zone Centrum - Oost begrensd door:
geldt:
Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
In de zone Kanaalpark begrensd door:
worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
Dit wordt gesignaleerd door:
Volgend aanvullend reglement wordt ingetrokken:
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.