Terug
Gepubliceerd op 25/04/2022

2022_CBS_01241 - 1) Intrekken van het besluit van 20 december 2021 betreffende het vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - wijk Centrum. 2) Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeente- en gewestwegen - wijk Centrum. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 11/04/2022 - 13:30 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Jo De Ro, schepen

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2022_CBS_01241 - 1) Intrekken van het besluit van 20 december 2021 betreffende het vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - wijk Centrum. 2) Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeente- en gewestwegen - wijk Centrum. - Beslissing 2022_CBS_01241 - 1) Intrekken van het besluit van 20 december 2021 betreffende het vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - wijk Centrum. 2) Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeente- en gewestwegen - wijk Centrum. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op 20 december 2021 werd een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de wijk Centrum vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. In de titel werd foutief aangegeven dat het enkel gemeentewegen betreffen. Door de uitbreiding van de zone 30 naar delen van de Stationlei en Hanssenslaan (Benoit) (N211) betreft dit reglement echter ook gewestwegen. Voorliggend besluit vervangt het besluit van 20 december 2021, dat hierbij ingetrokken wordt, met een gecorrigeerde titel.

In maart 2021 werd een nieuw mobiliteitsplan goedgekeurd. Mogelijke herzieningen van de zone 30 worden meegenomen bij de opmaak van wijkcirculatieplannen. De wijken Kassei, Centrum en Broek komen als laatste aan de beurt in dit proces. In de betreffende wijken zijn er echter enkele ontwikkelingen die motiveren om nu al enkele wijzigingen aan de zone 30 door te voeren.

Principieel wordt de zone 30 afgebakend in de zogeheten verblijfsgebieden. Deze zijn vastgesteld in het mobiliteitsplan van 2012 en werden in het mobiliteitsplan 2021 uitgebreid met de wijk Broek – 4 Fonteinen en de zone aan de oostkant van het station. Binnen deze verblijfsgebieden kan er een uitzondering gemaakt worden voor secundaire wegen (50 km/h binnen de bebouwde kom), voor lokale verbindings- en verzamelwegen (in principe 50 km/h, 30 km/h indien geen scheiding van verkeer mogelijk is). In het mobiliteitsplan van 2012 was een snelheidsregime van 30 km/h in principe niet mogelijk voor lokale verbindingswegen.

De as Lange Molensstraat – Vlaanderenstraat – Mechelsestraat is al sinds 2012 verblijfsgebied en is nooit aangeduid als lokale ontsluitingsweg of lokale verzamelweg. Om onduidelijke redenen werd de straat niet toegevoegd aan de zone 30. Met voorliggende wijziging worden de volledige Lange Molensstraat, Vlaanderenstraat en Mechelsestraat toegevoegd aan de zone 30.

Eenzelfde analyse kan gemaakt worden voor de Houtemsesteenweg in de wijk Faubourg. Daar is het echter aangewezen om de uitvoering van het wijkcirculatieplan (momenteel in opmaak) af te wachten. Hetzelfde geldt voor de Leuvensestraat-Leuvensesteenweg (deel ten oosten van de Campionlei (Ferdinand)). Dit is een lokale verzamelweg, waarvan het statuut mogelijk herbekeken wordt in het wijkcirculatieplan Faubourg. De Stationlei wordt door de nakende herinrichting gedowngraded waarbij de verblijfskwaliteit van in het stadscentrum wordt doorgetrokken in de Stationlei (projectnota ringtrambus, opgemaakt in 2017). Dit geldt niet voor de Hanssenslaan (Benoit). Gezien de aanwezige scheiding van verkeersstromen, de selectie van de weg als lokale ontsluitingsweg en het minder doorslaggevende verblijfskarakter blijft hier een toegelaten snelheid van 50 km/h gelden. De Parkstraat neemt de lokale ontsluitingsfunctie van de Stationlei over. In het kader van het fietspaddossier Parkstraat wordt een scheiding van verkeer onderzocht. Gelijkaardig aan de situatie in de Vlierkensstraat en de Teniersstraat (David) wordt voorgesteld om de Parkstraat op dit moment toe te voegen aan de zone 30, ondanks de functie als lokale ontsluitingsweg.

Op de Campionlei (Ferdinand) is een zone 30 ‘schoolomgeving’ afgebakend. Deze zone 30 sluit naadloos aan bij de zone 30 van Far-West in het noorden en die van het stationskwartier in het zuiden. Aan het noordelijke einde van de de Bavaylei komen vandaag drie aparte zones 30 bij elkaar: deze van wijk Far-West (verblijfsgebied), deze van de de Bavaylei (schoolomgeving) en deze van zone De Mentock (eerder landelijk gebied). Door middel van voorliggend besluit worden de volgende vier zones 30 samengevoegd: schoolomgeving De Bavaylei, wijk Far-West, schoolomgeving Campionlei (Ferdinand) en zone Centrum-Station. Op terrein betekent dit dat er bij het kruispunt van de de Bavaylei en het Schoewever enkele verkeersborden kunnen verdwijnen. In de omgeving van de Campionlei (Ferdinand) werden de aanwezige verwarrende borden al weggehaald.

In het mobiliteitsplan 2021 werd Broek – 4 Fonteinen bijkomend aangeduid als verblijfsgebied. Het algemeen principe voor verblijfsgebieden naar snelheidsregime toe is de afbakening van een zone 30. Met voorliggend besluit wordt de wijk Broek – 4 Fonteinen toegevoegd aan de bestaande zone 30 in de wijk Centrum (deel Centrum-West).

De as Lange Molensstraat – Vlaanderenstraat – Mechelsestraat behoort vandaag niet tot de zonale tonnagebeperking van 3,5 ton, maar door het doodlopend karakter van deze as is doorgaand zwaar verkeer vandaag al verboden. Voor de wijk Broek zijn er al toegangsbeperkingen in voege (algemeen toegangsverbod uitgezonderd plaatselijk verkeer in de Harensesteenweg, tonnagebeperking uitgezonderd plaatselijk verkeer in de Debackerstraat (Willem)). In het licht van de nakende grootschalige herziening van de zonale tonnagebeperkingen in het kader van het project City of Things (ANPR), is het niet aangewezen de zonale tonnagebeperking op dit moment te wijzigen.

De wijziging van de zone 30 vereist een wijziging van het aanvullend reglement op het wegverkeer. Volgende wijzigingen - tegenover de situatie voor 20 december 2021 - worden doorgevoerd door middel van voorliggende besluit:

  • toevoegen van de volledige Lange Molensstraat, Vlaanderenstraat en Mechelsestraat aan de zone 30;
  • toevoegen van de wijk Broek aan de zone 30;
  • toevoegen van de Stationlei, het Stationplein en de Parkstraat aan de zone 30;
  • samenvoegen van de zone 30 Centrum-Park, Centrum-Station, schoolomgeving Campionlei (Ferdinand), zone 30 Far-West en schoolomgeving de Bavaylei.

De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De signalisatie werd in februari 2022 gewijzigd. Onderhavig reglement betreft zowel gemeentewegen als gewestwegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoƶrdineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • MinisteriĆ«le omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In de zone Centrum - West begrensd door:

  • de aansluiting van de Maria-Theresialaan op de Havenstraat;
  • de aansluitingen van de Trawoolstraat, de Kasteelstraat en de Herlaerstraat op de Schaarbeeklei;
  • de aansluiting van de Tuchthuisstraat op het Heldenplein;
  • de aansluitingen van de Vissersstraat op de Lange Molensstraat;
  • de zuidwestelijke zijde van het kruispunt van de Vlaanderenstraat met de de Grimberghestraat (Roger);
  • de aansluitingen van de de Grimberghestraat (Roger) en de Spiegelstraat op de Vlaanderenstraat;
  • de aansluitingen van de Kolveniersstraat, de Spuymolenstraat, de Drenkplaatsstraat, de Mechelsesteenweg, de Rooseveltlaan (Franklin) en de Hellingstraat op de Mechelsestraat;
  • de aansluitingen van de Nolet de Brauwerestraat en de Marktstraat op de Vlaanderenstraat;
  • de aansluitingen van de Peperstraat, de Pootstraat (Karel Jan Frans), de Preckherstraat (Jean), de Bergstraat, de Kleine Molensstraat en de Portaelsstraat op de Lange Molensstraat;
  • de aansluitingen van de Portaelsstraat, de Kleine Molensstraat, de Leuvensestraat, de Toekomststraat en de Rooseveltlaan (Franklin) op de Nowélei (Jean Baptiste);
  • de aansluitingen van de Consciencestraat (Hendrik), de Gezellestraat (Guido), de van den Vondelstraat (Joost), de Willemsstraat (Jan Frans) en de Verhaerenstraat (Emile) op de Hendrik I-lei;
  • het kruispunt van de Mechelsesteenweg en de Buyssestraat (Cyriel);
  • de aansluitingen van de Streuvelsstraat (Stijn), de Teirlinckstraat (Herman), de Vermeylenstraat (August), de Willemsstraat (Jan Frans), de Den Haeckstraat en de Hellestraat op de Buyssestraat (Cyriel);
  • de aansluiting van de Duchéstraat (Marius) op de Werkhuizenstraat;

worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C21 met zonale geldigheid;
  • hierop worden de opschriften en/of symbolen aangebracht zoals op onderborden Type IV.

Artikel 2

In de zone Centrum - Station begrensd door:

  • de aansluitingen van de Van Helmontstraat, de Leopoldstraat en de Witherenstraat op de Stationlei;
  • de aansluitingen van de Leuvensestraat, de Riddersstraat en de Toekomststraat op de Nowélei (Jean Baptiste);
  • de aansluitingen van de Toekomststraat, de Kruisboogschuttersstraat en de Trooststraat op de Rooseveltlaan (Franklin);
  • de aansluiting van de Leuvensestraat op de Campionlei (Ferdinand);
  • de aansluiting van de Rivierstraat op de Leuvensestraat;
  • de aansluitingen van de Rivierstraat, de d'Aubreméstraat en de Blondieaustraat (Etienne) op de Hanssenslaan (Benoit);
  • de aansluiting van de Buissetstraat (Xavier) op het Stationplein;

worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C21 met zonale geldigheid;
  • hierop worden de opschriften en/of symbolen aangebracht zoals op onderborden Type IV.

Artikel 3

In de zone Centrum - Park begrensd door:

  • de aansluiting van de Koepoortstraat op de Stationlei;
  • de aansluiting van de Goubloemstraat op de Parkstraat;
  • de aansluitingen van de Goubloemstraat en de Koepoortstraat op de Schaarbeeklei;

worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton;
  • de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C21 met zonale geldigheid;
  • hierop worden de opschriften en/of symbolen aangebracht zoals op onderborden Type IV.

Artikel 4

In het gebied zone Centrum - West en Broek begrensd door:

  • de aansluiting van de Tuchthuisstraat op het Heldenplein;
  • de aansluiting van de Vuurkruisenlaan op het Heldenplein;
  • de aansluiting van het Portaelsplein op het Heldenplein;
  • de aansluitingen van de Portaelsstraat, de Kleine Molensstraat, de Leuvensestraat, de Toekomststraat en de Rooseveltlaan (Franklin) op de Nowélei (Jean Baptiste);
  • de aansluitingen van de Consciencestraat (Hendrik), de Gezellestraat (Guido), de van den Vondelstraat (Joost), de Willemsstraat (Jan Frans) en de Verhaerenstraat (Emile) op de Hendrik I-lei;
  • de zuidelijke zijde van het kruispunt van de Mechelsesteenweg en de Buyssestraat (Cyriel);
  • de aansluitingen van de Streuvelsstraat (Stijn), de Teirlinckstraat (Herman), de Vermeylenstraat (August), de Willemsstraat (Jan Frans), de Den Haeckstraat en de Hellestraat op de Buyssestraat (Cyriel);
  • de noordelijke zijde van het kruispunt van de Duchéstraat (Marius) en de Werkhuizenstraat;
  • de westelijke zijde van het kruispunt van de Duchéstraat (Marius) met fietssnelweg F1 over site Forges de Clabecq (fietssnelweg behoort niet tot de zone);
  • de noordwestelijke zijde van het kruispunt van de verbinding naar fietssnelweg F1 over site Forges de Clabecq met de Achterham;
  • de noordwestelijke zijde van het kruispunt van de verbinding naar fietssnelweg F1 over site Forges de Clabecq met de Slachthuisstraat tussen huisnummers 82 en 84;
  • de noordwestelijke zijde van het kruispunt van de verbinding naar fietssnelweg F1 over site Forges de Clabecq met de Slachthuisstraat ter hoogte van huisnummer 65;
  • het westelijke einde van de verbinding tussen Houtkaai en Sint-Jozefstraat (de Sint-Jozefstraat en parking Zenne behoren geheel tot de zone;
  • de aansluiting van de Houtkaai op de Vlaanderenstraat;
  • de Steenkaai ter hoogte van het verlengde van de Balotstraat (Laure);
  •  de noordelijke zijde van het kruispunt van de Harensesteenweg met de Balotstraat;
  • de aansluitingen van het Broekplein, de Debackerstraat (Willem), de De Bockstraat (Fredor), de Havenstraat, de Harensesteenweg, de Trawoolstraat, de Kasteelstraat en de Herlaerstraat op de Schaarbeeklei;

geldt:

  • de zone 30 wordt afgebakend.

Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F4a;
  • verkeersborden F4b.

Artikel 5

In het gebied zone Centrum - Oost begrensd door:

  • de aansluitingen van de Leuvensestraat, de Riddersstraat en de Toekomststraat op de Nowélei (Jean Baptiste);
  • de aansluitingen van de Toekomststraat, de Kruisboogschuttersstraat, de Trooststraat, de Campionlei (Ferdinand), de Bolwerkstraat en de Groenstraat op de Rooseveltlaan (Franklin);
  • de aansluitingen van de Benoitstraat (Peter), Blockxstraat (Jan), Tinelstraat (Edgard), De Boeckstraat (August), Gevaertstraat, Beethovenstraat en Abeelstraat op de Hendrik I-lei;
  • de aansluiting van de Verbindingsstraat op de Mechelsesteenweg;
  • de aansluiting van het Schoewever op de de Bavaylei;
  • de aansluiting van de de Bavaylei op de Houtemsesteenweg;
  • de aansluitingen van de Nijverheidsstraat en de Bolwerkstraat op de Leuvensestraat;
  • de oostzijde van het kruispunt van de Leuvensestraat met de Campionlei (Ferdinand);
  • de aansluiting van de Rivierstraat op de Leuvensestraat;
  • de aansluitingen van de Rivierstraat, de d'Aubreméstraat en de Blondieaustraat (Etienne) op de Hanssenslaan (Benoit);
  • de aansluiting van de Hanssenslaan (Benoit) op het Stationplein;
  • de aansluiting van de Parkstraat, Goubloemstraat en Koepoortstraat op de Schaarbeeklei;
  • de aansluiting van de Stationlei op het Heldenplein;

geldt:

  • de zone 30 wordt afgebakend.

Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F4a;
  • verkeersborden F4b.

Artikel 6

In de zone Kanaalpark begrensd door:

  • de aansluiting van de Rondeweg op de Tuchthuisstraat;
  • de aansluiting van de Correctiedreef op de Trawoolstraat;
  • de aansluiting van de Maria-Theresialaan op de Havenstraat;
  • de aansluiting van de Maria-Theresialaan op de Vlaanderenstraat;
  • de aansluiting van de Kursaalstraat op de Vaartstraat;
  • de aansluiting van de Vissersstraat op de Vlaanderenstraat;
  • de aansluiting van de Vissersstraat met de Lange Molensstraat;
  • de toegang tot het parkeerterrein vanaf het Commanderieplein;
  • de toegang tot het parkeerterrein vanaf de Rondeweg;
  • de toegang tot het parkeerterrein vanaf de Correctiedreef;

worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:

  • het parkeren is verboden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E1 met zonale geldigheid.

Artikel 7

Volgend aanvullend reglement wordt ingetrokken:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - wijk Centrum, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20 december 2021.

Artikel 8

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - wijk Centrum, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20 november 2017;
  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Zone Far-West, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 8 november 2010.

Artikel 9

Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.