Terug
Gepubliceerd op 02/02/2022

2022_CBS_00290 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - zone De Mentock. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 24/01/2022 - 13:30 stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2022_CBS_00290 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - zone De Mentock. - Beslissing 2022_CBS_00290 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - zone De Mentock. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op 20 december 2021 besliste het college om de zones 30 Centrum-Park, Centrum-Station, schoolomgeving Campionlei (Ferdinand), zone 30 Far-West en schoolomgeving de Bavaylei samen te voegen. Dit liet toe om dat er bij het kruispunt van de de Bavaylei en het Schoewever enkele verkeersborden kunnen verdwijnen. Direct ten noorden van dit kruispunt eindigt de bebouwde kom en start een nieuwe zone 30 (de Mentock), waartoe het Schoewever, de Twee Bundersstraat en de Otto de Mentockdreef behoren. In overleg met de politie ter bespreking van de herziening van de zones 30 in deze omgeving werd opgemerkt dat de aanduiding van de start van een zone 30 bij het inrijden van het Schoewever (net buiten de bebouwde kom) kan doen veronderstellen dat er in de de Bavaylei of de Nieuwe Rolleweg geen zone 30 geldt.

De vervanging van deze zone 30 door een zone van trage wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs biedt hier een oplossing. Dit vervangt zowel de bestaande zone 30 'De Mentock' als de toegangsverboden in de toeleidende straten. Deze borden verbieden vandaag de toegang tot deze zone voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen met een uitzondering voor landbouwgebruik (en plaatselijk verkeer voor het deel van de zone ten noorden van de R22). In het voorliggende reglement worden de wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs. Daarnaast hebben ook volgende voertuigen toegang: voertuigen van en naar de aanliggende percelen, niet-gemotoriseerde drie- en vierwielers, gespannen, voertuigen voor onderhoud, afvalophaling, toezicht, hulpverlening en prioritaire voertuigen. Het verschil met de huidige regelgeving bestaat uit:

  • geen toegang voor bestuurders van bromfietsen klasse A en B met een uitzondering voor plaatselijk verkeer;
  • geen toegang voor bestuurders van voertuigen met minder dan drie wielen die geen fietsen of bromfietsen zijn (bijv. rupsvoertuigen) en geen plaatselijk verkeer zijn;
  • wel toegang voor voertuigen voor onderhoud, afvalophaling, toezicht, hulpverlening en prioritaire voertuigen.

De voorgestelde wijziging strookt beter met het huidige gebruik (toegang voor voertuigen voor onderhoud en toezicht) en vereenvoudigt de signalisatie (17 borden met tot vier borden per opstelling worden vervangen door 10 borden met slechts één bord per opstelling) en wordt om deze redenen gunstig geadviseerd door de dienst Openbaar Domein en Mobiliteit.

De toegangsbepalingen in het aanvullend reglement voor de Otto de Mentockdreef en het Schoewever kunnen hierdoor geschrapt worden. Voor het Schoewever waren dit de enige bepaling van het reglement, waardoor het reglement in zijn geheel opgeheven kan worden.

De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De verkeerssignalisatie zal aansluitend in eigen beheer gewijzigd worden.

Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Ministeriële omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In de zone Houtemsesteenweg begrensd door het kruispunt van de R22 met de Houtemsesteenweg en het begin van de bebouwde kom in de Damstraat worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:

  • het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C43 met zonale geldigheid.

Artikel 2

Op het Schoewever van de de Bavaylei tot de Kluitingstraat in beide richtingen;
op de Otto de Mentockdreef van de Damstraat tot het Schoewever in beide richtingen;
op de Twee Bundersstraat van het Schoewever tot het einde van de straat in beide richtingen;
op de beide parallelwegen langs weerszijden van de R22 van de Houtemsesteenweg tot het Schoewever in beide richtingen geldt:

  • de weg wordt voorbehouden voor het verkeer van landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs. Het begin van de voorbehouden weg wordt aangeduid;
  • ook het einde van de weg voorbehouden voor het verkeer van landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F99c;
  • verkeersborden F101c.

Artikel 3

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - zone De Mentock, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 november 2007.
  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Schoewever, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 juni 1983.

Artikel 4

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.