Op 20 december 2021 besliste het college om de zones 30 Centrum-Park, Centrum-Station, schoolomgeving Campionlei (Ferdinand), zone 30 Far-West en schoolomgeving de Bavaylei samen te voegen. Dit liet toe om dat er bij het kruispunt van de de Bavaylei en het Schoewever enkele verkeersborden kunnen verdwijnen. Direct ten noorden van dit kruispunt eindigt de bebouwde kom en start een nieuwe zone 30 (de Mentock), waartoe het Schoewever, de Twee Bundersstraat en de Otto de Mentockdreef behoren. In overleg met de politie ter bespreking van de herziening van de zones 30 in deze omgeving werd opgemerkt dat de aanduiding van de start van een zone 30 bij het inrijden van het Schoewever (net buiten de bebouwde kom) kan doen veronderstellen dat er in de de Bavaylei of de Nieuwe Rolleweg geen zone 30 geldt.
De vervanging van deze zone 30 door een zone van trage wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs biedt hier een oplossing. Dit vervangt zowel de bestaande zone 30 'De Mentock' als de toegangsverboden in de toeleidende straten. Deze borden verbieden vandaag de toegang tot deze zone voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen met een uitzondering voor landbouwgebruik (en plaatselijk verkeer voor het deel van de zone ten noorden van de R22). In het voorliggende reglement worden de wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs. Daarnaast hebben ook volgende voertuigen toegang: voertuigen van en naar de aanliggende percelen, niet-gemotoriseerde drie- en vierwielers, gespannen, voertuigen voor onderhoud, afvalophaling, toezicht, hulpverlening en prioritaire voertuigen. Het verschil met de huidige regelgeving bestaat uit:
De voorgestelde wijziging strookt beter met het huidige gebruik (toegang voor voertuigen voor onderhoud en toezicht) en vereenvoudigt de signalisatie (17 borden met tot vier borden per opstelling worden vervangen door 10 borden met slechts één bord per opstelling) en wordt om deze redenen gunstig geadviseerd door de dienst Openbaar Domein en Mobiliteit.
De toegangsbepalingen in het aanvullend reglement voor de Otto de Mentockdreef en het Schoewever kunnen hierdoor geschrapt worden. Voor het Schoewever waren dit de enige bepaling van het reglement, waardoor het reglement in zijn geheel opgeheven kan worden.
De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De verkeerssignalisatie zal aansluitend in eigen beheer gewijzigd worden.
Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
In de zone Houtemsesteenweg begrensd door het kruispunt van de R22 met de Houtemsesteenweg en het begin van de bebouwde kom in de Damstraat worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op het Schoewever van de de Bavaylei tot de Kluitingstraat in beide richtingen;
op de Otto de Mentockdreef van de Damstraat tot het Schoewever in beide richtingen;
op de Twee Bundersstraat van het Schoewever tot het einde van de straat in beide richtingen;
op de beide parallelwegen langs weerszijden van de R22 van de Houtemsesteenweg tot het Schoewever in beide richtingen geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.