Terug
Gepubliceerd op 10/02/2022

2022_CBS_00383 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Blaesenbergweg. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 31/01/2022 - 13:30 stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Hans Bonte, burgemeester; Moad El Boudaati, schepen; Katrien Vaes, schepen; Didier Cortois, schepen; Tine Paredis, schepen; Fatima Lamarti, schepen; Vera Boudry, algemeen directeur

Afwezig

Jo De Ro, schepen; Barbara de Bakker, schepen

Secretaris

Vera Boudry, algemeen directeur
2022_CBS_00383 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Blaesenbergweg. - Beslissing 2022_CBS_00383 - Vaststellen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Blaesenbergweg. - Beslissing

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Navigatiebedrijf Waze meldde de dienst Openbaar Domein en Mobiliteit dat de zone waarbinnen enkel plaatselijk verkeer is toegelaten in de omgeving van het Europlein in de wijk Kassei niet correct staat aangegeven. Dit werd besproken met de verkeersdienst van de lokale politie waarbij besloten werd dat er inderdaad enkele verkeersborden ontbreken. Een toegangsverbod (verkeersbord C3) met uitzondering voor plaatselijk verkeer geldt steeds in beide richtingen. Indien er aan één zijde een verkeersbord C3 geplaatst wordt, dient dit ook aanwezig te zijn aan de andere zijde.

In dit geval zijn borden aanwezig in de Beneluxlaan, maar ontbreekt een bord in de Blaesenbergweg, aan het kruispunt van de Teniersstraat (David).

Dit vereist een aanpassing van het aanvullend reglement voor de Blaesenbergweg.

Middels voorliggend besluit worden daarnaast ook volgende wijzigen doorgevoerd:

  • Vervangen van toegangsverbod voor vrachtwagens zwaarder dan 3 ton door een verbod op voertuigen zwaarder dan 3 ton. Het verbod heeft immers als doel de weg zelf te beschermen.
  • Verwijderen van de onderbroken aslijn. Dit is achterhaald door de invoering van enkelrichtingsverkeer.

De gewijzigde artikels zijn cursief vermeld in het huidige besluit. De verkeerssignalisatie zal aansluitend in eigen beheer geplaatst worden.

Onderhavig aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Ministeriële omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2011 houdende het toevertrouwen van de bevoegdheid aanvullende reglementen op het wegverkeer op de gemeentewegen en op de gewest- en provinciewegen aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikels 56 en 57 (college van burgemeester en schepenen)
<p>Artikels 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op de Blaesenbergweg van de Beneluxlaan tot de Teniersstraat (David) in de richting van de Teniersstraat (David) geldt:

  • verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers.

Op de Blaesenbergweg vanaf de Teniersstraat (David) in de richting van Beneluxlaan geldt:

  • toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
  • fietsers mogen in beide richtingen rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2;
  • verkeersborden F19;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M4.

Artikel 2

Op de Blaesenbergweg vanaf de Teniersstraat (David) in de richting van de Beneluxlaan geldt:

  • de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C3;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV.

Artikel 3

Op de Blaesenbergweg vanaf de Teniersstraat (David) in de richting van de Beneluxlaan geldt:

  • de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3 ton.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C21.

Artikel 4

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen - Blaesenbergweg, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 1 februari 2016.

Artikel 5

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.