Door EVOBO BVBA gevestigd te Olmstraat 186/01 te 1800 Vilvoorde, werd een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden en stedenbouwkundige handelingen ingediend voor het verkavelen van gronden in 9 loten bestemd voor woningbouw en het aanleggen van een nieuwe gemeenteweg.
Het betreft een perceel, gelegen in de Martelarenstraat 80, 82 en 84 te Vilvoorde en met als kadastrale omschrijving: afdeling 6 sectie A nrs. 77H, 77L en 78T4.
Het college van burgemeester en schepen is bevoegd in eerste administratieve aanleg als vergunningverlenende overheid.
De aanvraag tot omgevingsvergunning omvat aanpassingen die betrekking hebben op gemeentewegen. Conform artikel 31 van decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. Deze beslissing dient genomen te worden alvorens er een beslissing kan genomen worden door het college van burgemeester en schepenen over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Beschrijving
Voorliggende aanvraag betreft het wijzigen van een rooilijn en het aanleggen van gemeenteweginfrastructuur in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden en stedenbouwkundige handelingen. Meer concreet beoogt men:
Het project omvat het aanleggen van een nieuwe gemeenteweg, namelijk een doodlopende straat die aantakt op de Martelarenstraat ter hoogte van nummer 80. De wegenis wordt voorzien als een karrenspoor in beton omzoomd met grasbetontegels opgevuld met gras. Dit alles wordt voorzien op een fundering van betonpuin en/of steenslag. De rijloper wordt afgebakend met een betonnen boordsteen. naast de rijloper worden er grachten voorzien. Daar waar er voldoende ruimte noodzakelijk is voor het uitvoeren van maneuvers wordt de verharding voorzien in waterdoorlatende klinkers bovenop een fundering van betonpuin en/of steenslag. Onder de wegenis wordt DWA riolering voorzien voor de (toekomstige) woningen op de aanpalende percelen. RWA wordt afgevoerd en geïnfiltreerd via het voorzien grachtensysteem.
Openbaar onderzoek
Gedurende het openbaar onderzoek, dat liep van 7 augustus 2022 tot en met 5 september 2022, werden er geen bezwaarschriften ingediend.
Adviezen
Onderstaande adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging verplaatsen of opheffing van een gemeenteweg werden ontvangen en worden als volgt beoordeeld:
Beschrijving
Beoordeling
Het ongunstig advies van de dienst Openbaar Domein en Mobiliteit van de stad Vilvoorde vermeldt samengevat volgende bezwaren/opmerkingen:
Gelet op de aard van de aanvraag is dit advies van doorslaggevend belang. Er wordt beaamd dat het een gemiste kans is dat de rooilijn niet wordt doorgetrokken tot de Callaertstraat (S.), waardoor de kans groot is dat een doortrekking een dode letter blijft. Hierdoor wordt er geen meerwaarde gecreëerd voor de omgeving en wordt een gefragmenteerde realisatie van de wegenis en ontwikkeling bekomen. Het advies geeft tevens aan dat het beheer van de weg als te kostelijk wordt beoordeeld, voor dit aspect wordt vertrouwd op de expertise van de wegbeheerder, de dienst Openbaar Domein en Mobiliteit. Het ongunstig advies is afdoende gemotiveerd en wordt gevolgd.
Het advies voorwaardelijk gunstig van Aquafin NV vermeld aangaande de beslissing over de gemeenteweg belangrijke opmerkingen. Volgens de officiële watertoetskaarten is de projectsite niet gelegen in effectief of mogelijks overstromingsgevoelig gebied, maar volgens de pluviale overstromingskaarten is de site wél gelegen in overstromingsgebied dat (deels) onder water loopt bij een bui T25. Het wordt stellig aangeraden om minimaal de gronden die worden opgehoogd te compenseren door afgravingen elders op het terrein, dit geldt ook voor de gemeenteweg. Deze afgravingen worden momenteel niet voorzien in de aanvraag maar hebben belangrijke implicaties voor de site, o.a. op de bouwzones, en kunnen een impact hebben voor de gemeenteweg. Er wordt geoordeeld dat zonder concreet voorstel van afgraving en/of andere ingrepen het niet aangewezen is om de niet aangepaste wegenis te voorzien. Tenslotte wordt tevens aangeven dat het de huidige riolering en wegenis momenteel geen rekening houdt met een mogelijke uitbreiding van de straat en dat het aangewezen is om in een toekomstvisie te voorzien voor het geheel. Dit ligt in lijn met het advies van ODM en wordt beaamd.
De overige adviezen worden gevolgd, de voorwaarden worden overgenomen en de vermelde kosten worden integraal ten laste gelegd aan de aanvrager.
De verschillende adviezen maken als bijlage deel uit van dit besluit.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening voetgangersverkeer.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Bij toepassing van artikel 31 van het omgevingsdecreet dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij moet rekening gehouden worden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Ligging
Voorliggende aanvraag voorziet in een nieuwe doodlopende gemeenteweg die uitgeeft op de Martelarenstraat. De straat is gelegen in woongebied en zou dienst doen ter ontsluiting van een toekomstige woonontwikkeling.
De nieuwe weg vormt echter geen verbinding met andere reeds bestaande wegenis en is doodlopend. Zoals aangegeven in het advies van de dienst Openbaar Domein en Mobiliteit wordt het betreurt dat er geen aansluiting is op Callaertstraat (S.). Minimaal zou er een rooilijn voorzien dienen te worden die de aansluiting maakt. Idealiter wordt gelijktijdig de volledige wegenis voorzien zodat er geen gefragmenteerde ontwikkeling is.
Breedte
De voorgestelde rooilijn heeft een breedte van 8 meter, wat in een klassieke wegopbouw relatief breed is. Uit het voorgestelde inrichtingsplan blijkt echter dat dit onvoldoende is voor een kwaliteitsvolle tuinstraat waarin de principes van duurzaam waterbeheer worden toegepast.
De verkaveling voorziet geen volwaardig keerpunt. Hoewel de dienst het principe onderschrijft om parkeren vooraan in de straat te bundelen, zodat de achterliggende wegenis autoluw kan worden, vragen hulpdiensten, maar ook leveringen en andere dienstverleners zoals de onderhoudsdiensten ofwel een volwaardig keerpunt ofwel een voldoende comfortabele weginfrastructuur om de straat in en uit te kunnen rijden. Geen van beide is in dit voorstel aanwezig.
De helft van de rooilijnbreedte zal hoe dan ook ingenomen worden door een wegfunctie, in dit geval een betonnen karrenspoor aangevuld met grasbetontegels. Dit is noodzakelijk om de aanpalende woonkavels te kunnen bedienen. De andere helft wordt grotendeels ingenomen door grachten en erftoegangen, waardoor slechts enkele restruimtes overblijven voor bermbeplanting. Deze oppervlaktes zijn echter zo klein dat hier enkel gras kan gezaaid worden.
Dit betekent dat er nergens binnen het toekomstige openbaar domein ruimte is om zelfs maar 1 boom te planten, waardoor de ecologische waarde van de tuinstraat sterk gereduceerd wordt.
Uitrusting
In het advies van Aquafin wordt aangeven dat het de huidige riolering en wegenis momenteel geen rekening houdt met een mogelijke uitbreiding van de straat en dat het aangewezen is om in een toekomstvisie te voorzien voor het geheel.
De nieuwe wegenis is volgens de pluviale overstromingskaarten gelegen in overstromingsgebied. In voorliggende vraag wordt een ophoging van de terreinen voorzien om de wegenis te kunnen realiseren. Er wordt echter geen gelijkwaardige of grotere uitgraving voorzien om deze inname van volume te compenseren. Er dient ten allen tijde vermeden te worden dat er wateroverlast is ter hoogte van de openbare weg.
Tevens wordt opgemerkt dat er momenteel geen locatie voor verlichting wordt aangeduid op de plannen.
Opname in het openbaar domein
De terreinen die worden afgebakend door de rooilijn worden integraal opgenomen in het openbaar domein, dit wordt in het rood aangeduid op het bijgevoegde rooilijnplan. De overdracht van de gronden staat in voor het algemeen belang, en is noodzakelijk voor de goede verkeerscirculatie en verkeersveiligheid. Alle gronden die noodzakelijk zijn voor de gemeenteweg en algemeen belang hebben wordt voorzien om te worden opgenomen binnen het openbaar domein. Gelet op de aard van deze wegenis is het overdragen ervan aan het openbaar domein logisch en wenselijk zodat het statuut uitdrukkelijk openbaar is.
Wel wordt opgemerkt dat de meerwaarde voor het openbaar domein en gemeenschap zich uitsluitend beperkt tot de ontsluiting van bouwloten en verder geen meerwaarde vormt. Bovendien zijn de kosten naar beheer en onderhoud erg hoog.
Conclusie
Voorliggende aanvraag doorstaat de toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet niet.
Er wordt kennisgenomen van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
De bestaande rooilijn wordt niet gewijzigd. De gewenste rooilijn zoals weergegeven op het rooilijnplan dat deel uitmaakt van de aanvraag tot omgevingsvergunning 2022/00003VK (OMV_2022080089) wordt geweigerd.
De ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg zoals weergegeven op de plannen en tekeningen die deel uitmaken van de aanvraag tot omgevingsvergunning 2022/00003VK (OMV_2022080089) wordt geweigerd.