De voorzitter van de gemeenteraad kan mededelingen doen vooraleer de eigenlijke zitting aanvangt.
Er zijn geen mededelingen.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. De notulen worden ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De notulen van de openbare zitting van 28 maart 2022 worden als goedgekeurd beschouwd.
Overwegende dat:
Gelet op:
De gemeenteraad van Vilvoorde vraagt uitdrukkelijk dat de federale regering onmiddellijk actie onderneemt om de precaire veiligheidstoestand door een chronisch gebrek aan politieambtenaren in Halle-Vilvoorde aan te pakken en de open brief van de 13 korpschefs van Halle-Vilvoorde ter harte te nemen. Er moeten dringend maatregelen voor de korte en voor de langere termijn genomen worden.
De gemeenteraad vraagt aan de federale Regering om:
De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om via het burgemeestersoverleg Toekomstforum Halle-Vilvoorde gezamenlijk verdere stappen te zetten naar de federale overheid om de urgentie en de zwaarwichtigheid van onze veiligheidssituatie te benadrukken en te verduidelijken en vanuit de regio concrete voorstellen uit te werken om de problematiek aan te pakken.
In de gemeenteraadszitting van 28 maart 2022 werd het reglement vastgesteld waarin het verplicht is een conformiteitsattest voor huurwoningen te hebben.
Voorgesteld wordt om geen retributie aan te rekenen voor de afgifte van een conformiteitsattest. Artikel 3 punt 7 dient geschrapt te worden uit het retributiereglement op de afgifte van administratieve documenten.
Het gemeenteraadsbesluit van 9 september 2002 betreffende retributiereglement op de afgifte van een conformiteitsattest, dat dezelfde tarieven voor het conformiteitsattest bevat als het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2021 houdende het vaststellen van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, had geen einddatum en moet nog opgeheven worden.
Het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken wordt vastgesteld.
Het reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
§1. Het besluit van 20 december 2021 houdende het vaststellen van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken wordt opgeheven.
§2. Het besluit van 9 september 2002 betreffende retributiereglement op de afgifte van een conformiteitsattest wordt opgeheven.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 mei 2022.
Overheidsopdracht met geraamde uitgave hoger dan 30 000 euro exclusief btw:
In overeenstemming met het besluit van 22 februari 2021 houdende de vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' is de vaststelling van de opdrachtdocumenten en de plaatsingsprocedure van een overheidsopdracht de bevoegdheid van het uitvoerend orgaan:
In alle overige gevallen is het beleidsorgaan bevoegd.
Toelichting bij de opdracht:
In het kader van de opdracht “Verbouwen van de burelen in het stadhuis van Vilvoorde” werd een bestek met nr. GEB/beh 2022-02 opgesteld door de dienst Gebouwen.
De uitgave voor deze opdracht indicatief wordt geraamd op 242 385,50 euro exclusief btw of 293 286,46 euro btw inbegrepen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestek met nr. GEB/beh 2022-02 en de raming voor de opdracht “Verbouwen van de burelen in het stadhuis van Vilvoorde”, opgesteld door de dienst Gebouwen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt indicatief 242 385,50 euro exclusief btw of 293 286,46 euro btw inbegrepen.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
In 2012 werd een Brownfieldconvenant afgesloten tussen de Vlaamse Regering, Renault Industrie Belgique nv, AZ Jan Portaels, PSR Brownfield developers nv, de stad Vilvoorde, de gemeente Machelen en de OVAM, betreffende de herontwikkeling van de CAT-site tot een gemengd, kwalitatief en ontsluitbaar project.
In 2015 werd een addendum aan dit Brownfieldconvenant afgesloten tussen de Vlaamse Regering, Renault Industries Belgique nv, Abies One nv, AZ Jan Portaels, de stad Vilvoorde, de gemeente Machelen, De Lijn, Departement Omgeving en de OVAM. Dit addendum aan het Brownfieldconvenant verduidelijkte in artikel 1.1 de doelstelling van het brownfieldproject als volgt: "de spoedige ontwikkeling van de Terreinen (ongeacht de ligging ervan en de status van het verlijden van de notariële akten) tot een stedelijk, gemengd, kwalitatief en ontsluitbaar project (rekening houdend met de masterplanning vermeld in artikel 2), waarbinnen onder meer een nieuw ziekenhuis, alsook economische functies kunnen worden ingeplant, telkens rekening houdend met de reeds vastgestelde problemen inzake water, bodem, ruimtelijke bestemming, ontsluiting en hoogspanningsleiding waarbij Partijen erkennen dat overeenkomstig artikel 9.5 van het Brownfieldconvenant voor de vastgestelde problemen een oplossing moet worden gevonden met inachtneming van de lasten die elk van de partijen reeds op zich heeft genomen."
Betreffende die 'vastgestelde problemen inzake de hoogspanningsleiding' voerde Elia in 2016-2017, in opdracht van het departement Omgeving, de stad Vilvoorde en Abies One nv, een studie uit naar de mogelijke aanpassingen aan de hoogspanningslijn die diagonaal over de CAT-site loopt (lijn 150.67-68 Machelen-Verbrande Brug). Die hoogspanningslijn hypothekeert namelijk de beoogde herontwikkeling tot een gemengde stedelijke wijk, en dan vooral het nieuwe ziekenhuis op wiens perceel een van de pylonen van de hoogspanningslijn staat. Die studie uit 2016 identificeerde 3 mogelijke alternatieven. De partners van de Brownfieldconvenant concludeerden toen gezamenlijk dat het alternatief waarbij de hoogspanningslijn ondergronds gebracht wordt het meest verkiesbaar is.
De afspraken over wie de kost voor het ondergronds brengen van deze hoogspanningslijn op zich zal nemen, dienen deel uit te maken van een omvattend Realisatieconvenant dat de verschillende afspraken vastlegt met betrekking tot het masterplan, de verdere kwaliteitsbewaking en coördinatie, de timing van de ontwikkeling en de financiering van de realisatie van de hoofdstructuren. De onderhandelingen over dit Realisatieconvenant lopen. De inschatting momenteel is dat dit Realisatieconvenant in de loop van 2022 ter goedkeuring aan de gemeenteraad zal kunnen voorgelegd worden.
Intussen keurde de Vlaamse Regering op 27 november 2021 de middelen goed voor de bouw van een nieuw ziekenhuis op de CAT-site. Deze beslissing bracht een aantal zaken in een stroomversnelling. Zo dient onder meer versneld werk gemaakt te worden van het ondergronds brengen van de hoogspanningslijn, zodat het perceel van het ziekenhuis tijdig bouwrijp zou kunnen zijn.
De stad drong dan ook aan bij NV Elia Asset (Elia) om de nodige voorbereidende studies en de vergunningsaanvraag voor te bereiden, niettegenstaande het Realisatieconvenant met de afspraken over de financiering nog in onderhandeling is. Elia gaat hiermee akkoord, maar gezien de kost die aan deze uitgebreide technische detailstudie verbonden is, wenst zij in afwachting van een definitief akkoord over het Realisatieconvenant de waarborg dat de door haar gemaakte studiekosten zullen worden terugbetaald.
Er werd dan ook een ontwerpovereenkomst opgemaakt waarin:
Volgens de huidige planning wordt beoogd om een definitieve financieringsregeling binnen het Realisatieconvenant ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen na de zomer van 2022. De afronding van de detailstudie en de aanvraag tot omgevingsvergunning van Elia is gepland voor begin 2023.
In het geval dat die timing dus niet kan gevolgd worden en het definitieve Realisatieconvenant toch pas na de afronding van de detailstudie kan goedgekeurd worden, zou de studiekost door Elia aan de stad gefactureerd worden aan de reële kostprijs met een maximum van 380 000 euro (excl. btw). Aangezien er bij de opmaak van het meerjarenplan reeds van uit gegaan was dat de stad ook een aandeel van de aanleg van het openbaar domein op de CAT-site mee zou moeten financieren, werd veiligheidshalve een budget van 2 100 000 euro in het meerjarenplan hiervoor ingeschreven, verspreid over 2022, 2023 en 2024. De borgstelling voor de studiekosten met betrekking tot het ondergronds brengen van de hoogspanningslijn kan, indien nodig, hiervan benomen worden.
Er wordt een overeenkomst tussen NV Elia Asset en de stad Vilvoorde gesloten tot borgstelling met betrekking tot de studiekosten voor het ondergronds brengen van de hoogspanningsleiding op de CAT-site.
De overeenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan NV Elia Asset.
Op 14 januari 2020 werd een bevraging gelanceerd voor de renovatie en herbestemming van de Pachthoeve Drie Fonteinen. Doelstelling was het aantrekken van een erfpachtnemer voor deze historische site. Het bestek werd uitgewerkt in samenwerking met de Vlaamse Erfgoedkluis/PMV. Het betrof een innovatief project, waar nieuwe juridische paden werden bewandeld.
HEEM nv kreeg de opdracht toegewezen. Het ontwerp van erfpachtakte met HEEM nv voor Pachthoeve Drie Fonteinen, kadastraal gelegen, Afd. 5, Sectie C nummers 336/S, 336X, 336Y, 336W en 336, voor een periode van 99 jaar en voor een eenmalige canon van 400 000 euro werd bij gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2022 goedgekeurd.
Toen de akte werd voorgelegd aan de notaris bleek dat, bij het lezen van artikelen 11 en 12, niet voldoende zekerheden en waarborgen werden geboden om tot financiering over te gaan van de ondererfpachthouders.
Op 24 maart 2021 sloten de stad Vilvoorde en HEEM nv een termsheet erfpachtovereenkomst voor de Pachthoeve gelegen te 1800 Vilvoorde, Beneluxlaan 33-34. HEEM nv zou op basis van deze overeenkomst een co-housing project met horecazaak uitbouwen.
Kort na het sluiten van de termsheet bleek dat er een aantal bepalingen uit deze overeenkomst problematisch zijn. Toekomstige ondererfpachthouders kunnen geen banklening bekomen voor de koop onder erfpacht van hun woning voor een termijn van 99 jaar, wat de uitdrukkelijke bedoeling is van zowel HEEM nv als de stad Vilvoorde, om het samenwonen van gezinnen, alleenwonenden, e.a. te doen slagen. Voornamelijk artikel 11 in de akte omtrent de ontbindingsmogelijkheden van de stad Vilvoorde, waarbij de zakelijke rechten en zekerheden op de goederen bij ontbinding niet moeten worden gerespecteerd, vormen een struikelblok voor banken. Financieringsmogelijkheden voor potentiële ondererfpachthouders is een noodzaak vermits deze koopsommen rechtstreeks aan het bouwproject worden uitgegeven, ongeveer zoals bij een voorkoop op plan. De oplossing voor het verkrijgen van financiering bestaat in hoofdzaak dat de zakelijke zekerheden (hypotheekrechten) van de banken worden erkend, aanvaard en gerespecteerd door de stad Vilvoorde.
Eén van de aanpassingen sluit aan bij een recente wetswijziging van 17 maart 2020, waar het artikel 3.17 van boek 3: Goederen, Nieuw Burgerlijk Wetboek, stelt dat “De afstand, herroeping, ontbinding wegens niet nakoming, opzegging in minnelijke overeenstemming, vermenging en vervallenverklaring geen afbreuk doen aan de rechten van derden die te goeder trouw op het tenietgegane zakelijk recht zijn verkregen.”
Het co-housing project blijkt zonder die aanpassing onuitvoerbaar. Aangezien HEEM nv hierin te goeder trouw is en door de aanpassing geen bijkomend financieel voordeel bekomt, en ook de stad geen bijkomend risico neemt, wordt voorgesteld deze aanpassing te doen. Zowel de stad als HEEM nv hebben er immers baat bij dat de vierkantshoeve volledig wordt gerenoveerd en de kopers hiervoor een lening kunnen aangaan. Uiteraard zal in de ondererfpachtcontracten staan dat er geen lening kan toegestaan worden die langer loopt dan het einde van de 99-jarige periode.
Het besluit van de gemeenteraad van 24 januari 2022 betreffende goedkeuren ontwerpakte vestiging erfpacht voor co-housing Pachthoeve Drie Fonteinen, Beneluxlaan nrs 33-34, met HEEM nv, wordt ingetrokken.
Het ontwerp van erfpachtakte met HEEM nv voor Pachthoeve Drie Fonteinen, kadastraal gelegen, Afd. 5, Sectie C nummers 336/S, 336X, 336Y, 336W en 336, voor een periode van 99 jaar en voor een eenmalige canon van 400 000 euro wordt goedgekeurd.
De ontwerpakte maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om het stadsbestuur Vilvoorde te vertegenwoordigen bij de notariële verplichtingen.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar HEEM nv.
Op 31 mei 2021 keurde de gemeenteraad de PPS-overeenkomst, inclusief huurovereenkomst, met THV Onkruid cvba - Den Hoorn nv (hernoemd naar ODH Projects bv) goed voor het project tijdelijk anders bestemmen (TAB) van de Asiat-site.
Het college van burgemeester en schepenen ging op 21 juni 2021 akkoord met het indienen van een subsidieproject binnen de oproep ‘veerkrachtige steden na corona’. Deze oproep kadert in het Relanceplan Vlaamse Veerkracht van de Vlaamse Regering, waarvoor 20 miljoen euro aan extra middelen werd voorzien met de hoofdfocus op grootschalige investeringsprojecten.
Op 17 december 2021 kende minister Bart Somers in naam van de Vlaamse Regering een subsidie van 2 997 000 euro toe aan de stad Vilvoorde voor het project 'een kloppend hart voor Asiat'. Daarvan kan 299 700 euro ingezet worden voor personeel. Het overige bedrag is investeringskrediet bedoeld voor de realisatie van een circulaire incubator (gebouwen 12-14-15), renovatie van gebouwen 5-8-21 in functie van een socio-culturele hub, versterking van de publieke ruimte (inclusief overdekte hal 2), inzetten op kwaliteitsvolle architectuur en aanleg van nutsvoorzieningen.
Het goedgekeurde subsidiedossier bouwt verder op het project 'een hart voor Asiat' dat de basis vormt van de PPS- en huurovereenkomst met ODH Projects bv. Met de subsidiemiddelen kan dat project versneld gerealiseerd en geactiveerd worden en kunnen bepaalde projectonderdelen sterker uitgewerkt worden. De subsidiemiddelen kunnen een katalysator betekenen en de commerciële druk van het project halen waardoor meer focus en middelen kunnen gaan naar de maatschappelijke integratie en wisselwerking met de kwetsbaardere doelgroepen in de stad conform het goedgekeurde subsidiedossier.
De wijzigingen aan de bestaande PPS- en huurovereenkomst zijn minimaal en worden in aparte addenda toegevoegd.
Met betrekking tot de besteding van de subsidiemiddelen Veerkracht worden in de overeenkomst met ODH Projects bv opgenomen dat een subsidie van 2 742 000 euro wordt ter beschikking gesteld met het oog op de realisatie van het project zoals beschreven in de subsidie aanvraag ‘een kloppend hart voor Asiat’.
De PPS- en huurovereenkomst blijven gelden en worden niet of zo minimaal mogelijk gewijzigd, bijgevolg:
De door de subsidie verkregen investerings- en werkingsmiddelen kunnen aangewend worden voor de uitvoering van werken, diensten en levering door ODH Projects bv mits toepassing wetgeving overheidsopdrachten en mits de stad recht behoudt op een inspraak en toezichtrol.
Return voor de stad zit in het gebruik van diverse ruimtes en gebouwen door bepaalde begunstigden aan specifiek (verlaagd) tarief, onder bepaalde voorwaarden en met als doel een actief, gemeenschapsvormend, recreatief en publiek toegankelijk aanbod te realiseren op Asiat-site. Dit kan zowel via de organisatie van events of door huur van diverse ruimten en gebouwen. De begunstigden zijn de stad, verenigingen, professionele organisaties, bewonersinitiatieven en particuliere initiatieven met publiek karakter. De voorwaarden voor gebruik van de ruimte zijn dat de activiteiten ten goede komen van de inwoners van de stad Vilvoorde, een maatschappelijke meerwaarde beogen en geen winstoogmerk nastreven. In de overeenkomst is ook een tarifering opgenomen die afgestemd is met tarief dat de stad hanteert bij verhuur van andere stedelijke infrastructuur.
Om deze return te garanderen wordt een kwantitatief objectief opgenomen in de overeenkomst uitgedrukt in vierkante meter dagen waarbij:
Dit objectief is richtinggevend, m2 en dagen worden binnen elk objectief beschouwd als communicerende vaten, waarbij het product van beiden het werkelijk kwantitatief objectief begroot. Een jaarlijkse maximum afwijking van 20%, hetzij in meer, hetzij in min, van het vooropgestelde kwantitatief objectief is aanvaardbaar.
Het mogelijk gebruik van ruimtes en gebouwen door begunstigden wordt maandelijks in het overlegcomité voorgelegd en besproken. De projectbeheerder zorgt maandelijks voor een update in het overlegcomité, en ontwikkelt hiertoe een gepast instrument om het kwantitatief objectief op te volgen. Een jaarlijkse evaluatie van het objectief en indien nodig bijsturing gebeurt in het beheerscomité.
ODH Projects bv kan voor de periode 1 januari 2022 tot en met 31 december 2024 hal 2 12 extra dagen per jaar (bovenop de sluiting van 20 dagen opgenomen in de huurovereenkomst) gebruiken voor private evenementen.
Mogelijke meerkosten en of inhoudelijke bijsturingen dienen onderhandeld te worden, ook met de Vlaamse overheid.
Er wordt een overeenkomst gesloten met ODH projects bv in verband met besteding middelen subsidie Veerkracht op Asiat-site.
De overeenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan ODH projects bv.
In zitting van 31 mei 2021 sloot de gemeenteraad een PPS-overeenkomst, inclusief huurovereenkomst ,met THV Onkruid cvba - Den Hoorn nv (hernoemd naar ODH Projects bv) voor het project tijdelijk anders bestemmen (TAB) van de Asiat-site.
Op 17 december 2021 keurde de Vlaamse Regering de aanvraag voor projectsubsidie in het kader van de oproep “Veerkrachtige steden na corona” goed met betrekking tot het project “Een kloppend hart voor Asiat”, zoals omschreven in het Aanvraagformulier Oproep “Veerkrachtige steden na corona”.
In het kader hiervan werd een overeenkomst opgesteld betreffende de aanwending van de projectsubsidie in het kader van de oproep “Veerkrachtige steden na corona” voor de aanwending en de uitbetaling van de subsidie. Hierbij stelt de stad een deel van de subsidie, nl. 2 897 000 euro, ter beschikking aan ODH Projects bv.
Artikel 18 van de wet overheidsopdrachten van 17 juni 2016 bepaalt dat een persoon die niet aan de voorwaarden van het personeel toepassingsgebied van de wetgeving overheidsopdrachten voldoet, toch onderworpen is aan de bepalingen van titel 1 en titel 2, hoofdstukken 1 tot 5 van de Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016, voor de opdrachten die hij plaatst wanneer de volgende cumulatieve voorwaarden vervuld zijn:
1° het geraamde opdrachtbedrag is gelijk aan of hoger dan de betreffende drempel voor de Europese bekendmaking;
2° de opdracht wordt voor meer dan vijftig percent rechtstreeks gesubsidieerd door een aanbestedende overheid;
3° de opdracht betreft :
a) hetzij werken van civieltechnische aard, zoals vermeld in bijlage I of werken voor ziekenhuizen, inrichtingen voor sportbeoefening, recreatie en vrijetijdsbesteding, school- en universiteitsgebouwen en gebouwen met een administratieve bestemming;
b) hetzij diensten die met de in a) vermelde werken of werk zijn verbonden.
De aanbestedende overheid die bovenvermelde subsidies verstrekt, ziet toe op de naleving van de bepalingen van de Wet Overheidsopdrachten, wanneer zij de gesubsidieerde opdrachten niet zelf gunt of wanneer zij die gunt in naam en voor rekening van andere entiteiten.
De overeenkomst opgesteld betreffende de aanwending van de projectsubsidie bepaalt dat ODH Projects bv de wetgeving overheidsopdrachten dient te eerbiedigen bij het aanwenden van de projectsubsidies.
De stad houdt hier toezicht op.
ODH Projects bv zal voor iedere opdracht van werken, leveringen en diensten met een geraamde waarde tot en met 30 000 euro (excl. btw) alle op deze opdracht van toepassing zijnde opdrachtdocumenten ter kennisgeving aan de stad bezorgen.
Voor opdrachten van werken, leveringen en diensten waarvan de geraamde waarde 30 000 euro (excl. btw) overstijgt, zal ODH Projects bv de betreffende opdrachtdocumenten ter nazicht aan de stad bezorgen, waarbij de stad opmerkingen kan formuleren.
Volgens artikel 41 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
Om een vlotte werking na te streven tussen de private partner en de stad stellen we voor om het nazicht van de opdrachtdocumenten, selectie- en gunningsbeslissing en de lijst van aan te schrijven ondernemers in geval van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking die ODH Projects bv opstelt, te laten uitvoeren door het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het nazicht van de overheidsopdrachten van werken, leveringen en diensten die ODH Projects uitschrijft in het kader van de projectsubsidie in het kader van de oproep “Veerkrachtige steden na corona”.
In zitting van 31 mei 2021 sloot de gemeenteraad een PPS-overeenkomst, inclusief huurovereenkomst ,met THV Onkruid cvba - Den Hoorn nv (hernoemd naar ODH projects bv) voor het project tijdelijk anders bestemmen (TAB) van de Asiat-site.
Het college van burgemeester en schepenen ging op 21 juni 2021 akkoord met het indienen van een subsidieproject binnen de oproep ‘veerkrachtige steden na corona’. Deze oproep kadert in het Relanceplan Vlaamse Veerkracht van de Vlaamse Regering, waarvoor 20 miljoen euro aan extra middelen werd voorzien met de hoofdfocus op grootschalige investeringsprojecten.
Op 17 december 2021 kende minister Bart Somers in naam van de Vlaamse Regering een subsidie van 2 997 000 euro toe aan de stad Vilvoorde voor het project 'een kloppend hart voor Asiat'. Daarvan kan 299 700 euro ingezet worden voor personeel. Het overige bedrag is investeringskrediet bedoeld voor de realisatie van een circulaire incubator (gebouwen 12-14-15), renovatie van gebouwen 5-8-21 in functie van een socio-culturele hub, versterking van de publieke ruimte (inclusief overdekte hal 2), inzetten op kwaliteitsvolle architectuur en aanleg van nutsvoorzieningen. Het goedgekeurde subsidiedossier bouwt verder op het project 'een hart voor Asiat' dat de basis vormt van de PPS- en huurovereenkomst met ODH projects bv. Met de subsidiemiddelen kan dat project versneld gerealiseerd en geactiveerd worden en kunnen bepaalde projectonderdelen sterker uitgewerkt worden. De subsidiemiddelen kunnen een katalysator betekenen en de commerciële druk van het project halen waardoor meer focus en middelen kunnen gaan naar de maatschappelijke integratie en wisselwerking met de kwetsbaardere doelgroepen in de stad conform het goedgekeurde subsidiedossier.
De wijzigingen aan de bestaande PPS- en huurovereenkomst zijn minimaal en worden in aparte addenda opgenomen. Als belangrijkste punt wordt opgenomen dat de investeringen die vergoed worden met de subsidiemiddelen niet meetellen voor het vergoedingsmechanisme bij verkoop dat is opgenomen in de overeenkomst.
Voor de besteding van de subsidiemiddelen Veerkracht wordt een aparte overeenkomst opgemaakt die ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De addenda aan de PPS-overeenkomst inclusief huurovereenkomst betreffende het tijdelijk anders bestemmen van de Asiat-site worden goedgekeurd.
De addenda maken integraal deel uit van dit besluit.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de addenda aan de PPS- en huurovereenkomst te ondertekenen en de notariële verplichtingen te vervullen.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar ODH projects bv.
Op 25 oktober 2021 besliste de gemeenteraad een advies uit te brengen over de afbakening van het werkingsgebied voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij. De gemeenteraad adviseerde een werkingsgebied vast te leggen bestaande uit Vilvoorde en Machelen.
Per brief van 7 februari 2022 werd de stad door de Vlaamse Regering, Kabinet van de Vlaams minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed op de hoogte gebracht van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Oost. De Vlaamse Regering volgt hiermee het advies van Vilvoorde en Machelen om met beide gemeenten een apart werkingsgebied te vormen. Dat werkingsgebied krijgt de naam 'Halle-Vilvoorde-Oost'.
In dezelfde brief wordt aandacht gevraagd voor de verdeling van de onderlinge stemverhouding in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied. De stemverhouding zal in een volgend besluit vastgelegd worden door de Vlaamse Regering. In de Vlaamse Codex Wonen van 2021 is vastgelegd dat de gemeenten en OCMW's die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen en aandeelhouder zijn van die maatschappij, samen altijd over meer dan 50% van het totale aantal stemrechten moet beschikken die verbonden zijn aan de aandelen.
De Vlaamse Regering moet bij de verdeling van de stemrechten in elk geval rekening houden met de volgende twee objectieve criteria:
Maar zij kan ook rekening houden met bijkomende criteria die door de gemeenten worden voorgesteld, evenals met het advies van de gemeenten over het gewicht dat aan elk criterium wordt gehecht.
Om een beslissing over de stemrechtenverdeling te kunnen nemen, vraagt de Vlaamse Regering opnieuw advies aan de lokale besturen. Dit advies moet door de gemeenteraad gedragen zijn en ten laatste op 13 mei 2022 aan de Vlaamse Regering worden bezorgd.
Indien bij het advies over het afbakenen van het werkingsgebied reeds een voorstel tot stemrechtenverdeling werd opgenomen, hoeft dit niet opnieuw expliciet aan de Vlaamse Regering betekend te worden, maar men moet zich er wel van vergewissen dat het eerder gegeven advies aan bovenstaande vormvereisten (minstens de twee objectieve criteria) voldoet. De stad heeft in het gemeenteraadsbesluit over de afbakening van het werkingsgebied in de motivering weliswaar melding gemaakt van een stemrechtenverdeling van 75% voor de stad Vilvoorde en 25% voor gemeente Machelen, maar dat hield enkel rekening met het criterium van het aantal huishoudens per gemeente, en niet met dat van het aantal sociale huurwoningen per gemeente. Dat advies voldoet met andere woorden niet aan de vormvereisten. Maar ook indien het advies over de stemrechtenverdeling wel aan alle vormvereisten zou voldoen, staat het elk lokaal bestuur vrij om dat advies formeel te herbevestigen of zelfs bij te stellen.
Aangezien het eerder advies van de stad niet aan alle vormvereisten voldoet, is het aan te raden een nieuw formeel advies hierover te formuleren.
De cijfers met betrekking tot de twee verplichte criteria:
aantal huishoudens (bron: statbel.fgov.be, meest recente datareeks) | verhouding aantal huishoudens | aantal sociale woningen (bron: Wonen-Vlaanderen, meest recente datareeks) | verhouding aantal sociale woningen | |
Machelen | 5 763 | 25,14% | 284 | 15,68% |
Vilvoorde | 17 160 | 74,86% | 1 527 | 84,32% |
Het stadsbestuur stelt voor een gewicht van 90% aan het eerste criterium (aantal huishoudens) te geven en een gewicht van 10% aan het tweede criterium (aantal sociale woningen), omdat men van oordeel is dat de bevolkingsgrootte van een gemeente een doorslaggevende factor hoort te zijn in het bepalen van de onderlinge stemverhouding van de partnerbesturen in een woonmaatschappij.
Aldus wordt een stemverhouding bekomen van (25,14% x 0,9) + (15,68% x 0,1) = 24,19% voor gemeente Machelen; en (74,86% x 0,9) + (84,32% x 0,1) = 75,81% voor stad Vilvoorde.
Een advies aan de Vlaamse Regering wordt afgeleverd om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Oost in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht.
Criterium | Bron | Gewicht |
De verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente | Statbel.fgov.be (meest recente datareeks) | 90% |
De verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente | Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks) | 10% |
Deze beslissing wordt aan de provinciegouverneur bezorgd en aan de Vlaamse minister van wonen via het e-mailadres woonmaatschappij@vmsw.be.
In zitting van 21 februari 2022 legde de gemeenteraad de capaciteitsbepaling vast voor het stedelijk buitengewoon dagonderwijs voor het schooljaar 2022 - 2023.
Voor de start van de inschrijvingen moet de school haar capaciteit bepalen. De capaciteit is het totaal aantal leerlingen dat een schoolbestuur per niveau ziet als het maximaal aantal leerlingen. Het schoolbestuur bepaalt autonoom deze capaciteit en kan hierbij rekening houden met materiële omstandigheden of pedagogisch-didactische overwegingen. Voorafgaand aan de inschrijvingsperiode moet een schoolbestuur dus voor elk van zijn scholen, gewoon en buitengewoon onderwijs, de capaciteit bepalen en deze communiceren naar ouders, schoolraad en het Lokaal Overlegplatform, afgekort naar LOP. Een leerling kan pas geweigerd worden wegens capaciteit wanneer de capaciteit vastgelegd werd voordat de inschrijvingen aanvangen.
Vanaf schooljaar 2015-2016 kunnen leerlingen met een autismespectrumstoornis en een normale begaafdheid school lopen in het nieuwe type 9 in het buitengewoon onderwijs. Met het nieuwe type wil men tegemoet komen aan de nood aan bijzondere omkadering voor leerlingen met autisme. De Vlaamse Regering keurde op 13 mei 2016 de aanvraag goed tot oprichting van type 9 in de stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs OASE en in de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt.
Voor het buitengewoon secundair onderwijs wordt de totale capaciteit van 140 leerlingen behouden. De capaciteit voor het observatiejaar, waarvoor dient aangemeld te worden, werd bepaald op 10 leerlingen type basisaanbod en 4 leerlingen type 9. Twee leerlingen type basisaanbod zijn ingeschreven op basis van de voorrangsgroepen.
Tijdens de aanmeldperiode werden er 26 leerlingen correct aangemeld voor type basisaanbod en 4 leerlingen voor type 9. Na het afsluiten van de aanmeldperiode op 1 april 2022 heeft de school een wachtlijst van 18 leerlingen type basisaanbod waarvoor de school geen vrije plaatsen heeft. Elk correct aangemelde leerling type 9 krijgt een plaats toegewezen.
Daar het schoolteam het belangrijk vindt om indien mogelijk elke leerling die in het buitengewoon secundair onderwijs zijn traject start in het observatiejaar z’n plaats te bieden, wenst het schoolteam een capaciteitsverhoging voor type basisaanbod door te voeren.
Immers een goede, snelle start in de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt
geeft steeds de beste mogelijkheden tot een succesvolle schoolcarrière en klaargestoomd geraken tot functioneren in het normaal economisch circuit en de brede samenleving. Latere neveninstroom, na veel faalervaringen in regulier onderwijs – wat het enige alternatief is in onze regio – levert helaas niet hetzelfde succes meer op.
In een eerste fase wenst het schoolteam een capaciteitsverhoging voor type basisaanbod van 10 naar 20 leerlingen. Deze verhoging kan doorgevoerd worden zonder ondersteunende middelen van het schoolbestuur. Dit betekent 3 klasgroepen in het observatiejaar. De middelen hiervoor worden mede mogelijk gemaakt door de hervorming en afbouw van bepaalde opleidingen in de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt. (besluit van 28 maart 2022).
De capaciteitsbepaling voor het observatiejaar van de stedelijk school voor buitengewoon secundair de VeSt voor schooljaar 2022 - 2023 wordt uitgebreid met 10 leerlingen type basisaanbod tot 20 leerlingen. De capaciteit van 4 leerlingen type 9 blijft behouden.
De totale capaciteit van de stedelijke school voor buitengewoon secundair onderwijs de VeSt wordt voor het schooljaar 2022 - 2023 behouden op 140 leerlingen. De capaciteit type basisaanbod en type 9 (autismespectrumstoornissen) wordt flexibel aangewend in functie van de inschrijvingsnoden.
Er blijft ruimte voorzien om de capaciteit per type en per structuuronderdeel tijdens het schooljaar te kunnen verhogen en dit om het aanbod verder af te stemmen op de noden. Een capaciteitsverhoging mag en kan wettelijk steeds doorgevoerd worden mits goedkeuring van het Lokale Overlegplatform (LOP). Verhogingen van capaciteit worden door de schooldirectie enkel op niveau van pedagogische eenheid en administratieve groep doorgevoerd. In geval dat er zich een verhoging van schoolcapaciteit zou opdringen, wordt dit eerst voorgelegd aan het schoolbestuur.
Vlaamse lokale besturen hebben steeds meer contractuele medewerkers. Zij krijgen na hun loopbaan een lager pensioen dan hun statutaire collega’s. Een stevig aanvullend pensioen (tweede pensioenpijler) is dan ook niet meer dan billijk om de pensioenkloof tussen statutaire en contractuele medewerkers te beperken.
Om te voorzien in een aanvullend pensioen voor werknemers moet een werkgever een beroep doen op een pensioeninstelling. Werkgevers mogen het aanvullend pensioen immers niet zelf organiseren, dit moet worden ‘geëxternaliseerd’. De pensioeninstelling int de bijdragen, belegt ze, berekent de aanvullende pensioenen en betaalt ze uit.
In 2010 lag de VVSG aan de basis van een groepsverzekering die de Vlaamse lokale besturen konden afsluiten bij Belfius Insurance en Ethias. Daarnaast waren er ook andere initiatieven, zoals OFP Provant, een pensioenfonds opgericht door de provincie Antwerpen dat de Antwerpse provinciale instellingen en ook enkele tientallen lokale besturen uit die provincie bedient. (OFP = Organisme voor de Financiering van Pensioenen). Vandaag zijn ruim 600 Vlaamse lokale besturen voor hun tweede pensioenpijler aangesloten bij het initiatief van de VVSG en de toenmalige RSZPPO: een groepsverzekering aangehouden bij Belfius Insurance en Ethias. Eind 2021 eindigde dit aanbod. In juni 2021 zegden Belfius Insurance en Ethias de lopende groepsverzekeringsovereenkomst op. Lokale besturen moeten vanaf 2022 dus dringend op zoek naar een nieuwe oplossing. VVSG ging op zoek naar een mogelijke oplossing voor lokale besturen die aangesloten zijn bij Belfius Insurance en Ethias. De VVSG koos een pensioenfonds of IBP (instelling voor bedrijfspensioenvoorziening, IBP, ook wel OFP of Organisme voor de Financiering van Pensioenen genoemd). De belangrijkste reden is dat het via die weg mogelijk zou zijn om op termijn te komen tot één publieke speler voor aanvullende pensioenen in Vlaanderen. Bovendien is het potentiële aantal besturen-werkgevers (meer dan 600) en contractanten (meer dan 75 000) groot genoeg om een kostenefficiënt systeem uit te bouwen.
Na onderhandelingen met de VVSG, werd OFP Provant omgevormd tot OFP Prolocus (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP is het bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering, in tegenstelling tot een groepsverzekering, omdat het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om - indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten na ten voordele van de organisatie zelf. Bovendien heeft een IBP ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt op een 'hoog' rendement.
Een bestuur kan toetreden tot OFP Prolocus zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn:
Verder zijn er nog een aantal belangrijke kenmerken van het pensioenfonds Prolocus:
Enkele belangrijke opmerkingen:
In bijlage worden de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte opgenomen.
De beslissingen aangaande de toetredingsmodaliteiten, werden opgemaakt in samenwerking met het Zorgbedrijf Vilvoorde.
Het toetredingsbesluit werd voorgelegd aan de vakbond, hetgeen resulteerde in een protocol van akkoord.
Stad, OCMW Vilvoorde en Zorgbedrijf Vilvoorde vormen een MIPS (multi-employer pensioenstelsel) en treden vanaf 1 januari 2022 toe tot OFP Prolocus voor het beheer van de 2de pensioenpijler voor contractuele medewerkers.
De basisbijdrage wordt vastgelegd op 3% voor alle medewerkers van de stad, het OCMW en het Zorgbedrijf Vilvoorde.
Voor de VIA-4 medewerkers van het Zorgbedrijf Vilvoorde (medewerkers van de thuiszorg en het kinderdagverblijf) wordt er, op basis van de verkregen VIA 4-middelen, jaarlijks geëvalueerd of een aanvullende toelage mogelijk is en hoeveel die bedraagt. De aanvullende toelage wordt na het kalenderjaar berekend op basis van de verhouding tussen de verkregen VIA 4-middelen en het brutoloon. De berekening en het uiteindelijk vastgelegde percentage wordt jaarlijks via een bijlage aan het pensioenplan toegevoegd.
Er wordt niet gewerkt met een step rate.
Er wordt niet gewerkt met een inhaaltoelage.
De statuten zoals vastgelegd in vergadering van OFP Prolocus van 17 december 2021, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte worden goedgekeurd.
Op basis van het financieringsplan zullen de verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP Prolocus ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP Prolocus.
De beslissing tot toetreding, wordt aan OFP Prolocus meegedeeld. De algemene vergadering van OFP Prolocus moet de kandidatuur goedkeuren.
Het stadsbestuur Vilvoorde is lid van Haviland Intercommunale IgSv.
Bij brief van 25 maart 2022 stuurt de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale IgSv een uitnodiging voor de gewone algemene vergadering van woensdag 22 juni 2022 om 18.00 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik.
De agenda van de algemene vergadering omvat volgende punten:
In zitting van 28 januari 2019 duidde de gemeenteraad de heer Aimen Horch, gemeenteraadslid, aan als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale IgSv, en mevrouw Barbara de Bakker, schepen, als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
De vertegenwoordiger van het stadsbestuur, aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019, wordt gemandateerd om op de gewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale IgSv van 22 juni 2022, volgende agendapunten goed te keuren:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale IgSv.
In zitting van 25 april 2022 besliste de gemeenteraad om toe te treden tot OFP Prolocus.
Artikel 9 van de statuten bepaalt dat Iedere bijdragende entiteit onder zijn bestuurders, leden van het directiecomité of werknemers, ten minste één vaste vertegenwoordiger aanduidt die belast wordt met de uitvoering van de opdracht in naam en voor rekening van de rechtspersoon. Het is mogelijk dat meerdere bijdragende entiteiten dezelfde vaste vertegenwoordiger aanduiden.
De gemeenteraad dient aldus een vertegenwoordiger aan te duiden in de algemene vergadering. Het is eveneens aangewezen om een plaatsvervanger aan te duiden.
Als vertegenwoordiger van de stad Vilvoorde in de algemene vergadering van OFP Prolocus wordt aangeduid: Hans Bonte, burgemeester en voorzitter van het vast bureau.
Als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad Vilvoorde in de algemene vergadering van OFP Prolocus wordt aangeduid: Johan Serkeyn, voorzitter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd naar OFP Prolocus.
Met e-mail van 19 april 2022 vraagt mevrouw Nora Mouallali, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Vorige gemeenteraad werd er talrijk geïnterpelleerd over de opvang van de Oekraïense vluchtelingen. Vandaar volgende vragen (ter update):
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Nora Mouallali, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 19 april 2022 vraagt mevrouw Nora Mouallali, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Hoe gaat de dienst burgerzaken om met de wettelijke administratie en dossiers van mensen die zich onmogelijk naar het Mattenkot kunnen verplaatsen?
Redenen zoals een (gedwongen) ziekenhuisopname of detentie beletten mensen om zich persoonlijk te kunnen aanbieden om bijvoorbeeld de identiteitskaart te hernieuwen.
Worden de diensten ter plaatse, al dan niet binnen of buiten Vilvoorde geleverd?
Hoeveel mensen zijn er de voorbije 3 jaar ambtelijk geschrapt in Vilvoorde?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Nora Mouallali, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 19 april 2022 vraagt mevrouw Christel Herbosch, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Onlangs werden er op Kassei enkele bijkomende delen van straten omgevormd naar ‘zone 30’ naar aanleiding daarvan volgende opmerking en vraag:
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van mevrouw Christel Herbosch, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 19 april 2022 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Hoe evalueert het stadsbestuur de samenwerking met de parkeerfirma APCOA? De stad Genk denkt erover na om het parkeren terug in eigen handen te nemen. Het lijkt mij een
waardevol idee om de publieke ruimte niet langer te privatiseren. Hoe staat het stadsbestuur hier tegenover?
Graag had ik een antwoord op volgende vragen:
- Veel mensen geven aan dat sinds de introductie van de parkeerwagen er meer boetes worden uitgeschreven. Klopt dit? Hoeveel geld (retributies/boetes) werd er opgehaald voor en na de introductie van de parkeerwagen?
- APCOA is geen vzw maar een parkeermultinational met een duidelijk winstoogmerk. Hoeveel winst maakt deze multinational op kap van de Vilvoordenaars?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.
Met e-mail van 19 april 2022 vraagt de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid, om volgend punt op de agenda te plaatsen:
Na de zomer zullen de definitieve plannen voor de zogenaamde CAT-site bekend gemaakt worden. Wil het stadsbestuur de Vilvoordse bevolking betrekken bij deze plannen? Welke invulling heeft het stadsbestuur voor ogen?
Er wordt kennisgenomen van de interpellatie van de heer Sander Barrez, gemeenteraadslid en van het antwoord van het bevoegd lid van het college van burgemeester en schepenen.